Gå til innhold

Vi tester: Kan vesle Zoe egne seg som familiebil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er Zoe halve prisen av Model Y da. Dessuten er den mindre utvendig, mye enklere å parkere i parkeringshus. :)

Den kommer seg. Nå mangler den egentlig bare *enda* litt raskere lading før man kan si at den er helt moden. Også lavere pris da. Om du ser bort fra avgifter og subsidier er den fortsatt 50% dyrere enn en (diesel)Clio.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dbass skrev (19 minutter siden):

Så det er ikke snakk om at Mathias klarte å sitte godt i denne bilen som sjåfør i det hele tatt, selv om man ofrer seteplassen bak?

Han sitter nok 'greit', ikke 'godt'. ;)

Han er 196cm høy da, høyere enn de fleste. Jeg er under 190 og sitter godt i førersetet i en Zoe. Baksetet er bare ok for kortere turer. Hva som er godt og ikke er dessuten avhengig både av utforming og kvalitet på setene pluss tilstanden til ryggen din. Zoe er såpass billig at jeg hadde vært skeptisk om ryggen var et problem.

Lenke til kommentar

Da får du vise handlekraft og adoptere bort unga, såpass får dem tåle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J/k, en søt liten bil. Passer for oss på snittet rundt 180 uten store familier, men ser utfordringene med å få plass til flere. Får håpe faststoff batterier kommer snart og reduserer batteriprisene en god del.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Sikkert flott for enslige, barnløse par og par med voksne barn (m egen bil), samt til matpakkekjøring og småærender, men det er ikke noen familiebil. De miljøbevisste vil sikkert også legge merke til at forbruket er nesten like høyt som for elbiler med over dobbelt så stor bagasjeplass og nesten dobbelt så mange seter. Det er altså langt mer energiøkonomisk å kjøre én stor elbil enn to små samme strekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Sikkert flott for enslige, barnløse par og par med voksne barn (m egen bil), samt til matpakkekjøring og småærender, men det er ikke noen familiebil. De miljøbevisste vil sikkert også legge merke til at forbruket er nesten like høyt som for elbiler med over dobbelt så stor bagasjeplass og nesten dobbelt så mange seter. Det er altså langt mer energiøkonomisk å kjøre én stor elbil enn to små samme strekning.

Miljøbevisste har ikke mange barn. De  klarer seg med en slik. Store el biler har så høyt klimaavtrykk at du må ha privat CO2 fangst i kjelleren. Leste nettop en artikkel som påpekte idiotien i matpakke kjøring avgiftsfritt i 2.2tonns tesla. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Miljøbevisste har ikke mange barn.

Tull og tøys! Jeg kjenner flere eksempler som kan motbevise det!

Trestein skrev (1 time siden):

De  klarer seg med en slik.

Ikke to av familiene jeg kjenner. Den ene familien har en 9-seter fordi den gamle 7-seteren ble for trang når alle sju skulle reise med bagasje.

Trestein skrev (1 time siden):

Store el biler har så høyt klimaavtrykk at

Tull og tøys igjen. Store elbiler har langt mindre klimaavtrykk enn relevante konkurrenter. (Nei, det er ikke relevant for de to familiene å sykle, kjøre familien med to biler i stedet for én osv.)

Trestein skrev (1 time siden):

Leste nettop en artikkel som påpekte idiotien i matpakke kjøring avgiftsfritt i 2.2tonns tesla. 

Send gjerne en link så jeg kan bedømme innholdet. Det aner meg at den bygger på et heksebrygg av misunnelse, Tesla-hat, Norges økonomiske oljeavhengighet og redneck-isme.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Tull og tøys! Jeg kjenner flere eksempler som kan motbevise det!

Ikke to av familiene jeg kjenner. Den ene familien har en 9-seter fordi den gamle 7-seteren ble for trang når alle sju skulle reise med bagasje.

Tull og tøys igjen. Store elbiler har langt mindre klimaavtrykk enn relevante konkurrenter. (Nei, det er ikke relevant for de to familiene å sykle, kjøre familien med to biler i stedet for én osv.)

Send gjerne en link så jeg kan bedømme innholdet. Det aner meg at den bygger på et heksebrygg av misunnelse, Tesla-hat, Norges økonomiske oljeavhengighet og redneck-isme.

Her er link

https://nrkbeta.no/2020/02/28/den-virkelige-revolusjonen-er-ikke-elbilen/

Traff to miljøvennlige biler på veien i dag. Hyggelig at folk tørr å velge energieffektive biler. Tror det er Renault som lager dem.

Å få mange barn er hyggelig men å påstå at flere barn gir bedre klima enn ferre er vanskelig å forstå. Hvert menneske trenger 3,5kwh i energitilførsel hver dag bare for å holde kroppstemperaturen. Flere mennesker gir større belastning på jordens begrensede ressurser.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (25 minutter siden):

Å få mange barn er hyggelig men å påstå at flere barn gir bedre klima enn ferre er vanskelig å forstå.

Nå er det vel ingen som har påstått det heller. Du påsto derimot at miljøbevisste ikke har mange barn! Det er feil! Man behøver slett ikke bære miljø-ubevisst bare fordi man har mange barn.

Energitilførsel kan gjøres på mange måter. Ikke alle er ille for klimaet. Det samme gjelder ressursbruk. Alle bruker ikke like mye. Å sette noe tall på antall mennesker vs klima blir derfor fullstendig nyanseløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (49 minutter siden):

Aha, sykkel vs elbil-kontroversen. Les hva du svarer på da:

Simen1 skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke relevant for de to familiene å sykle,

Sykkel er ingen fullgod erstatning for bil. I noen sammenhenger kan det erstatte, men i mange andre sammenhenger er det fullstendig uaktuelt. Har man først kjøpt en elbil for å dekke de bruksområdene der sykkel ikke kan konkurrere, så er det av liten betydning om man bruker den fremfor sykkelen f.eks til butikken en regnværsdag.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Nå er det vel ingen som har påstått det heller. Du påsto derimot at miljøbevisste ikke har mange barn! Det er feil! Man behøver slett ikke bære miljø-ubevisst bare fordi man har mange barn.

Energitilførsel kan gjøres på mange måter. Ikke alle er ille for klimaet. Det samme gjelder ressursbruk. Alle bruker ikke like mye. Å sette noe tall på antall mennesker vs klima blir derfor fullstendig nyanseløst.

Det er mange som reiser rundt med privat jet som sier de er miljøbevisste. Er de det? Jeg også er miljøbevisst. Derfor kjøper jeg ikke en kjempebil for å ha plass til alt jeg trenger 4 dager i året. Jeg har en liten bil og tilhenger. Å produsere stål er en av verdens største forurensningskilder. Hvorfor skal jeg ha en bil som krever mere ressurser en det jeg strengt tatt behøver. Å kjøpe en bil med kjempebatteri er heller ikke aktuelt. Mye bedre med en hybrid. Man kan lage 4 biler med samme batteriforbruk som en, Et 20kwh batteri vil dekke 90% av all daglig kjøring i Norge. Det er faktisk usosialt at andre mennesker i Norge skal subsidiere en ordning der biler med opptil 100kwh batteri. 

 

 

Som sagt den absolutt største trusselen vi står ovenfor er menneskets ressursbruk. Hvordan hadde verden sett ut dersom alle mennesker på denne planeten hadde hatt et ressursbruk som norske barn og voksne? Alle familier skulle ha en Audi SUV med 100kwh batteri som koster 500 000kr å produsere. Vi skal egentlig være glad for at de store fødselsratene er i områder der klimaavtrykkket er lite. Klimavennlig betyr ikke forbruke. Ikke spise kjøtt, ikke pendle langt på jobb, ikke reise verden rundt på ferie, ikke ha mange klær og sko osv osv. 

Lenke til kommentar

Synd at Renault aldri klarer å levere 100% med Zoe. Første versjon hadde ikke setevarme, så var det dette med lading i Norge, og fremdeles har den ikke mulighet for taklast.

Jeg synes det er utrolig at de ikke forstår at når bilen er liten er behovet for taklast større. Alle trenger å få med seg store ting noen ganger, enten det er ski, en sponplate eller en bokhylle fra ikea. Skal man da klare seg med en liten bil må den ta taklast.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (5 minutter siden):

Synd at Renault aldri klarer å levere 100% med Zoe. Første versjon hadde ikke setevarme, så var det dette med lading i Norge, og fremdeles har den ikke mulighet for taklast.

Jeg synes det er utrolig at de ikke forstår at når bilen er liten er behovet for taklast større. Alle trenger å få med seg store ting noen ganger, enten det er ski, en sponplate eller en bokhylle fra ikea. Skal man da klare seg med en liten bil må den ta taklast.

Jeg tror mange ønsker seg en elektrisk Volvo stasjonsvogn med takstativ, plass til 5 personer, inkludert ski og oppakning, hundebur, hengerfeste og campingvogna på slep, firehjulsdrift og godt nok ladenett til at det går smertefritt å dra både på sommerferie og vinterferie med den. Vi har etter hvert fått noen få varianter som begynner å nærme seg, men vi er ikke helt i mål ennå. Kanskje i 2025?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (25 minutter siden):

Det er mange som reiser rundt med privat jet som sier de er miljøbevisste. Er de det?

Norske familier reiser sjelden rundt i privatjet. Sikkert ennå sjeldnere å finne norske familier som reiser med privatjet og samtidig påstår det er miljøbevisst. Men nå var ikke det påstanden din fra starten av heller. Du påsto at miljøbevisste ikke har mange barn! Det er noe ganske annerledes!

Trestein skrev (26 minutter siden):

Jeg også er miljøbevisst. Derfor kjøper jeg ikke en kjempebil for å ha plass til alt jeg trenger 4 dager i året. Jeg har en liten bil og tilhenger.

Flott for deg. Men hva gjør du de 4 dagene da? Legger igjen noe av det du trenger plass til?

Trestein skrev (26 minutter siden):

Å produsere stål er en av verdens største forurensningskilder.

Ja, det står for 9% av de menneskeskapte globale klimagassutslippene. Til sammenligning står storfekjøtt alene for 10% av de menneskeskapte globale klimagassutslippene.

Trestein skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ha en bil som krever mere ressurser en det jeg strengt tatt behøver.

Det må du nesten svare på selv.. Jeg kan ikke velge for deg.

Trestein skrev (27 minutter siden):

Å kjøpe en bil med kjempebatteri er heller ikke aktuelt. Mye bedre med en hybrid.

Smak, behag og ulik bruk. Bra du fant noe som passer for deg.

Trestein skrev (27 minutter siden):

Man kan lage 4 biler med samme batteriforbruk som en, Et 20kwh batteri vil dekke 90% av all daglig kjøring i Norge.

Hva skal folk gjøre med det resterende kjørebehovet på 10% av all daglig kjøring? Ringe etter taxi? Droppe el og velge diesel for 100% av sitt daglige behov?

Trestein skrev (28 minutter siden):

Det er faktisk usosialt at andre mennesker i Norge skal subsidiere en ordning der biler med opptil 100kwh batteri.

Hvorfor? Det er nettopp de som har stort behov for å kjøre lange strekninger som velger slike biler og dermed disse bilistene som bidrar mest til CO2-reduksjoner når de legger om fra diesel til el. Du vet, folk vet som regel best selv hva de trenger og velger deretter. Jeg tviler på du kunne tvunget noen som trenger 7-seter med god bagasjeplass til å kjøpe en Renault Zoe, selv om du har aldri så gode intensjoner så ville det blitt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var litt optimist angående denne bilen, helt til vi prøvekjørte den. Kona mi frøys i bilen fordi den ikke ble varm på en tre kvarters kjøretur når det var litt kaldt ute. Når en smeller igjen dørene merkes det jo at det ikke er den beste kvaliteten, men så kan en jo si det tilsvarer prisen. Løsningen på dørhåndtaket i bakdørene er helt latterlig. Gnålet om tilhengerfeste kan en se vekk fra, selv om jeg har tilhenger og er avhengig av å kjøre den, da jeg så løsningen å låne en annen bil til akkurat dette. Men nei... vi er en familie på 5 i tillegg, ikke for å være negativ til noe elbil men denne passet ikke oss. 
 

Kjøper heller en brukt Leaf til samme pris som ny Zoe, hvis det er prisen det absolutt skal stå på. Vi er villige til å ofre noe, men ikke rubbel & bit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Norske familier reiser sjelden rundt i privatjet. Sikkert ennå sjeldnere å finne norske familier som reiser med privatjet og samtidig påstår det er miljøbevisst. Men nå var ikke det påstanden din fra starten av heller. Du påsto at miljøbevisste ikke har mange barn! Det er noe ganske annerledes!

Flott for deg. Men hva gjør du de 4 dagene da? Legger igjen noe av det du trenger plass til?

Ja, det står for 9% av de menneskeskapte globale klimagassutslippene. Til sammenligning står storfekjøtt alene for 10% av de menneskeskapte globale klimagassutslippene.

Det må du nesten svare på selv.. Jeg kan ikke velge for deg.

Smak, behag og ulik bruk. Bra du fant noe som passer for deg.

Hva skal folk gjøre med det resterende kjørebehovet på 10% av all daglig kjøring? Ringe etter taxi? Droppe el og velge diesel for 100% av sitt daglige behov?

Hvorfor? Det er nettopp de som har stort behov for å kjøre lange strekninger som velger slike biler og dermed disse bilistene som bidrar mest til CO2-reduksjoner når de legger om fra diesel til el. Du vet, folk vet som regel best selv hva de trenger og velger deretter. Jeg tviler på du kunne tvunget noen som trenger 7-seter med god bagasjeplass til å kjøpe en Renault Zoe, selv om du har aldri så gode intensjoner så ville det blitt feil.

Nå er det ingenting som tilsier at miljøbevisst og miljøvennlig er samme sak. Man kan godt være miljøbevisst uten å være miljøvennlig

De 4 dagene jeg trenger en bil som kan dra 2 tonn,låner jeg en bil.Gjerne hos naboen,som låner hengeren min. Det er et lite problem.

kjøttproduksjon krever 10 ganger så stort areal som korn produksjon. Dyrket mark er det ikke uendelig av. Ofte må skog fjernes for å få plass. Verden trenger mere mat for å forsyne en voksende befolkning. 

Som sagt så har jeg biler som dekker 95% av mitt behov. Jeg kjøper ikke en bil som dekker 100% fordi det ville ført til at jeg 95% av tiden måtte lirke meg rundt i en bil som er alt for stor og tung. Jeg løser det ved å finne andre metoder. Svært ofte oppdager man at ting man ikke har tatt med lett kan kjøpes underveis.

Når det gjelder denne bilen så er den ganske stor. Jeg har vert på ferietur med 6personer i en folkevogn boble fra 60 tallet. En zoie er mye større. Men vi kunne ikke ta med oss alt interiøret i hjemmet. Det var telt og soveposer og kokeutstyr.

Rent miljømessig hadde nok staten tjent mest på å gi familier gratis el bil mot at fossil bilen ble returnert. Bare moms og vektavgift på en tung el bil ville dekket en slik bil.

som sagt en hybrid bil med 20kwh batteri er nok en bedre løsning enn el bil med 100kwh i alle fall så lenge vekt og pris er som den er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...