Gå til innhold

Noen spørsmål om verdipapir og hvordan investere disse? Samt 3 andre spørsmål...


Alv V

Anbefalte innlegg

1) Jeg fikk en e-post av dnb.no, hvor jeg i løpet av en uke har tapt ca. 50% på 125-150 aksjer i 4 forskjellige selskap.

Og når det gjalt den ene aksjen skrev de:
 

Sitat

Vi har fått melding fra vår oppgjørsavdeling om at det foreligger en uoppgjort handel på Dem.

Gjelder følgende handel:

Sluttseddelnr:***********
Ticker: ******
Beløp: ***********

Det er fint om de nødvendige finansielle midler overføres umiddelbart, slik at oppgjøret får gjort opp handelen.

Dersom forholdet ikke kommer i orden vil man måtte tvangsselge aksjene for å gjøre opp handelen.

Jeg forklarte tilbake at jeg ikke hadde nok midler til å betale kostpenger for at prisen skulle komme tilbake til den orginale. Så de solgte aksjene og jeg fikk et verdipapir på kontoen som jeg ikke finner ut av noe jeg kan gjøre med. Jeg har forstått at det skal gå ann (flytte dem?) og bruke de på samme måte som ASK, eller på andre måter investere i aksjer. Det underlige er at jeg fikk tilbake det nøuyaktig tilsvarende av hva jeg først kjøpte dem for.

Jeg får imidlertid ikke chatboten på DNB til å forklare for  meg hva jeg skal gjøre , og det virket som de tok helg på kontoret akkurat når jeg skulle spørre et menneske om hva som var meningen med verdipapir.

Er det ikke mulig å reversere situasjonen slik at hvis man finner ut at aksjer ikke ser ut til å være noe man har lykke med, og derfor få tilbake pengene på forbrukskonto?

Om jeg hadde fått verdipapir for alle akjene, tilsvarende det jeg betalte, så hadde det jo ikke vært tvil om hva jeg hadde hatt lyst til.

Men ja. Noen som har anelse om hvorfor det ikke ser  ut - etter å ha prøvd i timesvis - å flytte disse pengene til ASK, til å betale for aksjer direkte eller flytte over på forbrukskonto? Alle de andre kontoene er tilgjengelige, men selv om det står ting om verdipapir, hvor jeg kan velge konto, så er den ikke på listen.


2) PS! Hvorfor er Funcom så enormt hypet opp? Det ligger jo i nedoverbakke hele tiden, og kjenner jeg dataspill rett, så ser det ikke ut som noe lovende i nærmeste fremtid. Da blir det vel bedre å satse på Paradox?

3) Har det noe for seg å heller kjøpe enorme mengder akjser til 50 øre - 1 krone, fremfor de som virkelig er kjente og nok er nærmest garantert gevinst?

4) Nå som det ser ut til at det blir panikk på børsen over hele verden, er det noe som absolutt IKKE vil synke i verdi, men kanskje heller, hvis man tenker kynisk (ansiktsmaske-firma?) kan det være penger å tjene? Råvarer, metaller, edle og ikke, energi osv?

Takk for de som måtte gidde å kikke litt på hvertfall post nr.1. Står helt fast til mandag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta dette for god fisk, men mulig det står midlertidig oppgitt som verdipapir. Noen ganger kan handler ta tid, så kan være at dette forandrer seg i løpet av neste uke. 

Angående det å kjøpe et tonn billige aksjer vs færre dyre aksjer, så er det langt fra noen automatikk i at dette skulle være mer lønnsomt. Noen aksjer har ligget på et par øre i årevis. Greit å tenke at investeringen din dobles på en stigning fra 2 øre til 4 øre, men den halveres jo også hvis den går ned til 1 øre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...