Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

(LØST) Maskin det ikke lar seg gjøre å installere Windows på.


Anbefalte innlegg

Specs: 
Intel i9-9900k
Aorus Z390 Ultra
Asus Geforce 1080Ti
32 GB Corsair Vengeance LPX
Kingston A2000 1TB m2 SSD.
Samsung 860 EVO 500GB SSD
WD Black, 1 TB
WD Black, 3 TB

Kjøpte denne maskinen litt utpå høsten 2019. Bygde den sammen, og ting fungerte akkurat som det skulle. Etter en par ukers tid dukket det opp rare symptomer. Det meste som lå lagret på den ene snurredisken min ble korrupt, mus/tastatur koblet seg ut – uten å koble seg inn igjen, måtte reboote for at de skulle funke, samt at maskinen frøs.

Tenkte at noe hadde skjedd med Windows-installasjonen, og planla en formatering/reinstallasjon. Bootet opp med en W10 USB-stick, formaterte m2-SSDen, for så å ikke være i stand til å lage en ny partisjon på den. Prøvde det samme på 2,5-tommers SSDen, akkurat det samme problemet. Fikk en errorkode som ikke gir meg ett eneste treff på Google (Ja, jeg har dobbeltsjekket at det er denne koden jeg får: 0xfb844610)

Fyrte opp Diskpart, kjørte en clean på begge diskene. Prøvde deretter en create partition primary, hvor denne kommandoen bare hang seg. Tenkte det kunne være en eller begge av diskene som plutselig hadde røket, men nei – begge disse fungerer helt flott om jeg putter dem inn i et annet system jeg har stående.

Når jeg så prøvde å reboote, så starter maskinen på nytt 3 ganger før den kommer inn i BIOS (memory training, såvidt jeg har skjønt?)

RAM er ikke problemet, brikkene kjørte i 2 døgn uten memtest86-errors, pluss at jeg har lånt et annet sett (som også er på Aorus sin compatibility-list) av en kompis – samme opplegg med disse.

Tenkte så at dette var et hovedkort som hadde tatt kvelden, RMAet det, og fikk et nytt. Nå har jeg eksakt det samme problemet på erstatningskortet, og lurer på hva de kloke hodene på diskusjon.no har å si. Kan det være CPUen som det er noe galt med? Det er den eneste komponenten som nå ikke har vært byttet ut (har dessverre ingen bekjente hvor jeg bor med CPU som passer i dette hovedkortet)

Beklager på forhånd for en vegg av tekst!
 

Endret av Gorgonzola-doktrinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står M.2 i øverste spør?

 

Hvis ikke, sett den der. Det øverste sporet går til CPU(noen ganger nederste). De to andre sporene går til chipset, og slik du forklarer problemene dine, så har alle én ting til felles, og det er chipset.

 

Test også å oppdatere BIOS.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (38 minutter siden):

Står M.2 i øverste spør?

 

Hvis ikke, sett den der. Det øverste sporet går til CPU(noen ganger nederste). De to andre sporene går til chipset, og slik du forklarer problemene dine, så har alle én ting til felles, og det er chipset.

 

Test også å oppdatere BIOS.

Her har vi kanskje noe.

Fjernet SATA-SSDen, og flyttet m2 til øverste spor. Den er nå eneste disk koblet til maskinen. Nå kommer jeg ikke inn i BIOS i det hele tatt, og intet bilde på skjermen. Error-code-displayet på hovedkort stopper på 15, "Pre-memory North-Bridge initialization is started".

Maskinen rebooter så etter noen sekunder, før det samme skjer igjen. Skal prøve en og en med de forskjellige RAM-brikkene jeg har liggende, og i forskjellige spor for å se om dette gjør noe. 

Om dette ikke skulle endre på situasjonen, hva tenker dere da? Hovedkort (igjen...) eller CPU? Ser et par innlegg ellers på nett om dette, der noen mener jeg da burde fjerne CPU, for å se om det er bøyde pins i CPU-socketen.

Lenke til kommentar
Gorgonzola-doktrinen skrev (10 minutter siden):

Her har vi kanskje noe.

Fjernet SATA-SSDen, og flyttet m2 til øverste spor. Den er nå eneste disk koblet til maskinen. Nå kommer jeg ikke inn i BIOS i det hele tatt, og intet bilde på skjermen. Error-code-displayet på hovedkort stopper på 15, "Pre-memory North-Bridge initialization is started".

Maskinen rebooter så etter noen sekunder, før det samme skjer igjen. Skal prøve en og en med de forskjellige RAM-brikkene jeg har liggende, og i forskjellige spor for å se om dette gjør noe. 

Om dette ikke skulle endre på situasjonen, hva tenker dere da? Hovedkort (igjen...) eller CPU? Ser et par innlegg ellers på nett om dette, der noen mener jeg da burde fjerne CPU, for å se om det er bøyde pins i CPU-socketen.

Prøv M.2 i forskjellige spor uten å ha noe tilkoblet i sata-portene. Jeg er usikker på hvilken av M.2 sporene som går til CPU.

Hvis ikke det fungerer, så tester du å koble vekk M.2, og bare bruke sata-disk.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd bare med SATA, og er da tilbake til 3x boot før den faktisk starter. Går da ikke an å installere windows til disken/lage en partisjon på den. 

Om jeg så kjører en shift+F10, diskpart, så listes plutselig disken som at den har 2048 GB (noe den ikke har), og at all plass er unallocated. Kjører så en clean all, create partition primary (begge deler går). Når jeg så prøver format fs=ntfs quick, så feiler det - "Diskpart has encountered an error. The parameter is incorrect". Dette er identisk med slik det har vært tidligere.

Det eneste som har gjort noen forskjell har vært å ha en m2-disk koblet til, og i sporet nærmest CPUen.

Jeg tar kvelden, og prøver videre i morgen.

Takk til alle som har bidratt ☺️

(Kan legge til igjen her, både USB/imaget på den, og denne sata-disken fungerer helt utmerket om de er koblet til et annet system. Jeg har også prøvd å bruke en annen, helt ny sata-kabel)

Endret av Gorgonzola-doktrinen
Lenke til kommentar

Jeg hadde et problem der jeg plutselig fikk masse artifacts på skjermen, sånn type som når skjermkortet begynner å ta kvelden. Så jeg testet kortet i en annen PC og da funka det fint. Viste seg at det var CPU, og det funka fint etter jeg bytta den.

Så ja, selv om problemet ser ut som det kan være noe annet, så kan det godt være CPU.

Lenke til kommentar

Da var kjøler demontert, og socket sjekket. Ikke en eneste bøyd pin.

For å summere opp: Det eneste av alt jeg har gjort til nå som har endret på noe som helst, har altså vært å flytte m2-ssd til slot nærmest CPU, noe som gir error code 15 (Pre-memory North-Bridge initialization is started), og kontinuerlige reboots. Har testet med de 4 RAM-brikkene jeg har tilgang på (som alle fungerer helt fint, og passerer et døgn memtest86 i en annen maskin), hver for seg, i forskjellige slots.

Blir å ta en samtale med RMA-folka til Komplett.

Tusen takk til alle som kom med forskjellige forslag.

Ingen takk til BertNaked, som kan vente seg lunken øl og saboterte Spotify-playlists neste kortkveld ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (4 timer siden):

Da må du finne deg i å rykke tilbake til start for å rakke ned på en forumbruker som potensielt har rett :nei:

Nå kan det jo være at vi kjenner hverandre rimelig godt fra før - ellers ville jeg nok ikke brukt en kortkveld som eksempel ? 

En stor takk til BertNaked, som alltid har vært en bauta og en klippe i mitt grå og kjedelige liv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...