Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Munnbind eller ikke for å beskytte mot coronavirus?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Ser at det ikke anbefales å bruke munnbind m.t.p Cororana smitte i Norge til tross for at det tydeligvis brukes i alle(?) andre land.

Begrunnelsen er bl.a at folk tar seg mer til ansiktet, og ser også en ekspert sier følgende: "Og hvis du da går med masken for å beskytte deg mot viruset, vil det kunne ha motsatt effekt ved at viruset fanges mellom munnen og masken og du kan bli lettere smittet faktisk." 

For meg høres det litt merkelig ut at ikke et munnbind (som filtrerer godt) vil beskytte deg både mot å bli smittet, og evt. spre smitte om man allerede er smittet.

Hva mener dere?

Endret av Hallgeir Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Trontron said:

Munnbind har noe effekt men den er trolig liten. De er mot støv, ikke mot gass eller dråper.
Skaff deg heller en 3M helmaske i 6000-serien. Da driver du ikke med å ta deg i øynene heller hvor du like fullt kan bli smittet.
 

Så du mener at man tar seg mer til øynene fordi man bruker maske? Bruker stadig støvmaske i forbindelse med pussing, både sånn enkel papir/tøyfilter-bind og proff helmaske, men kan ikke si jeg klør eller tar meg mer til øyene for det. Unntaket må være om jeg pusser i tak og støv daler ned i øyene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen skrev (5 minutter siden):

Så du mener at man tar seg mer til øynene fordi man bruker maske? Bruker stadig støvmaske i forbindelse med pussing, både sånn enkel papir/tøyfilter-bind og proff helmaske, men kan ikke si jeg klør eller tar meg mer til øyene for det. Unntaket må være om jeg pusser i tak og støv daler ned i øyene.

Ja, helsemyndighetene prøver å lure deg.

Det beste er egentlig at du bare blir smittet med en gang og lar den masken gå til noen som trenger det. :) Feks en som er 80 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen skrev (1 time siden):

For meg høres det litt merkelig ut at ikke et munnbind (som filtrerer godt) vil beskytte deg både mot å bli smittet, og evt. spre smitte om man allerede er smittet.

Du har heilt rett. Munnbind beskytter både mot smitt, og kan bidra til å hindre at andre blir smitta av deg.

MEN, for å få denne effekten så må munnbindet brukast rett. 
Folkehelseinstituttet fråråder bruk av munnbind fordi dei fleste bruker munnbindet feil slik at munnbindet ikkje har effekt eller i verste fall deg meir utsatt, og fordi bruken av munnbind kan gi ein falsk tryggheit som gjer at folk blir sløvare med dei vanlege forhandsreglane.

 

For at munnbind skal være effektivt så må det fyrst og fremst sitte rett på, det betyr blant anna at ein skal brette ut munnbindet etter at ein har satt det på.
Det er heilt avgjerande at ein ikkje påfører smitte frå fingrane og til innsida av munnbindet der ein då med høg sannsynlegheit vil puste det inn. Tilsvarande må ein være bevist på at når munnbindet fyrst er på så skal ein ikkje røre det før du skal ta av munnbindet. Munnbindet skal ikkje brukast så lenge at det blir fuktig og dermed gode vekstvilkår i munnbindet, det er ikkje anbefalt å bruke munnbindet lengre enn ein time om gongen.

Når du tar av munnbindet så er det viktig å ikkje røyre sjølve munnbindet ettersom det kan utsette deg for smittefare. Det er i tillegg viktig å vaske hendene godt etterpå. Munnbindet skal kastast på ein slik måte at ikkje andre kan kome i kontakt med det å påføre seg sjølv smitte.

Sjølv om du bruker munnbind så er det viktig å ikkje gløyme at du skal hoste inn i armkroken som med vanleg hosting.
Det verste du gjer dersom du står saman med andre og må hoste med munnbind er å snu deg vekk. Når du hostar så er trykket så stort at lufta (med eventuell smitte) bles ut på sidene. Dersom du ikkje får til å dekke til munnen før du hostar (eller får til å trekke det på god avstand) så er det faktisk betre å hoste rett mot folk. Altså heilt motsatt av det som er naturleg å gjere utan munnbind.

 

 

Det du for all del ikkje må gjere er å ha eit munnbind som du går rundt med heile dagen, som du tek av med skitne fingrar (som kan være smittespreidarar) før du igjen tek på det same munnbindet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, The Avatar said:

Du har heilt rett. Munnbind beskytter både mot smitt, og kan bidra til å hindre at andre blir smitta av deg.

MEN, for å få denne effekten så må munnbindet brukast rett. 
Folkehelseinstituttet fråråder bruk av munnbind fordi dei fleste bruker munnbindet feil slik at munnbindet ikkje har effekt eller i verste fall deg meir utsatt, og fordi bruken av munnbind kan gi ein falsk tryggheit som gjer at folk blir sløvare med dei vanlege forhandsreglane.

 

For at munnbind skal være effektivt så må det fyrst og fremst sitte rett på, det betyr blant anna at ein skal brette ut munnbindet etter at ein har satt det på.
Det er heilt avgjerande at ein ikkje påfører smitte frå fingrane og til innsida av munnbindet der ein då med høg sannsynlegheit vil puste det inn. Tilsvarande må ein være bevist på at når munnbindet fyrst er på så skal ein ikkje røre det før du skal ta av munnbindet. Munnbindet skal ikkje brukast så lenge at det blir fuktig og dermed gode vekstvilkår i munnbindet, det er ikkje anbefalt å bruke munnbindet lengre enn ein time om gongen.

Når du tar av munnbindet så er det viktig å ikkje røyre sjølve munnbindet ettersom det kan utsette deg for smittefare. Det er i tillegg viktig å vaske hendene godt etterpå. Munnbindet skal kastast på ein slik måte at ikkje andre kan kome i kontakt med det å påføre seg sjølv smitte.

Sjølv om du bruker munnbind så er det viktig å ikkje gløyme at du skal hoste inn i armkroken som med vanleg hosting.
Det verste du gjer dersom du står saman med andre og må hoste med munnbind er å snu deg vekk. Når du hostar så er trykket så stort at lufta (med eventuell smitte) bles ut på sidene. Dersom du ikkje får til å dekke til munnen før du hostar (eller får til å trekke det på god avstand) så er det faktisk betre å hoste rett mot folk. Altså heilt motsatt av det som er naturleg å gjere utan munnbind.

 

 

Det du for all del ikkje må gjere er å ha eit munnbind som du går rundt med heile dagen, som du tek av med skitne fingrar (som kan være smittespreidarar) før du igjen tek på det same munnbindet.

Takk Avatar, dette var et bra svar!

Angående det å hoste i albuen så har jeg en annen variant, nemlig trekke genseren opp til pannen og hoste inn i den. Vil tro smittepartiklene blir mindre eksponert for andre som berører meg da. Har forøvrig gjort det lenge før jeg hørte om Corona.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (2 timer siden):

Jeg mener at du tar feil og at det ikke er noe vits å lage en tråd om dette da sannheten allerede er etablert og det ikke er noe å spekulere i. 

 

Hallgeir Jensen skrev (2 timer siden):

Kan du begrunne litt mer hvorfor du mener jeg tar feil?? Det som er sannhet i Norge er tydeligvis ikke sannhet i andre land.

Du begrunnet det selv i åpningsinnlegget ditt. Men for all del, bruk munnbind om du tror det hjelper. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest b8465...f35
Szeth skrev (21 timer siden):

Ja, helsemyndighetene prøver å lure deg.

Det beste er egentlig at du bare blir smittet med en gang og lar den masken gå til noen som trenger det. :) Feks en som er 80 år.

Nå har jo ikke trådstarter sagt noe om han/hun faktisk har en kronisk sykdom eller annet som setter dem i risiko for et mer alvorlig forløp av sykdommen, men jeg forstår litt hva du mener.

Jeg vil gå ut ifra at folk med lungesykdommer og andre kroniske sykdommer som gjerne blir anbefalt influensavaksine også ville ha vært utsatt for mer plagsomme og alvorlige symptomer av koronaviruset, selv om jeg ikke har lest så mye om akkurat det viruset egentlig.

Jeg vil ikke anbefale noen om å med hensikt smitte seg med et virus, fordi alle kan få både alvorlig sykdom og uheldige langtidsvirkninger på kroppen av infeksjoner i tillegg til at de når de er smittet selv bidrar til videre spredning av viruset, muligens til folk som kan få mer alvorlig sykdom. Man kan være bærer av virus uten noen symptomer og dersom man ikke isolerer seg helt frem til man ikke lenger bærer viruset, så kan man smitte noen som potensielt kan føre smitte videre til noen som kan bli veldig syke.

Dette gjelder ikke bare for koronaviruset, men også influensavirus og en rekke andre infeksjonssykdommer.

Infeksjoner setter ned immunforsvaret midlertidig og gjør deg mer utsatt for en ny infeksjon, i tillegg så kan hyppige infeksjoner medføre kroniske betennelsestilstander og lett skadede slimhinner som ytterligere disponerer deg for ny infeksjon. Det finnes utallige mengder ulike virus så det å skulle eksponere seg for noe mtp å bli immun for akkurat det, er det ingen gevinst i som voksen. Det er langt mer sannsynlig at man tar skade eller medføre skade for noen andre av å ha hatt en infeksjon, i tillegg til selvfølgelig ubehaget ved å være syk når du er det. Pass heller på å få tatt alle vaksinene du skal ta.

Generelle smitteverhensyn som alltid gjelder vil jeg tenke at kanskje er det viktigste, altså å ikke la noen hoste rett på deg og å hoste i armhulen, ikke ha nærkontakt med syke, vaske hender, ikke pelle seg i ansiktet, etc.

Er det noe forskjell på typen maske, som f.eks Vogmask eller annen med mer avansert filtreringssystem og vanlige 'billige' masker som de bruker på sykehus?

Jeg er enig med trådstarter i at det umiddelbart høres litt rart ut at det sies at masker ikke beskytter noe for smitte. Hadde det vært tilfelle så hadde de vel sluttet med å bruke smittevernutstyr og masker hver gang noen har en allmennfarlig smittsom sykdom på sykehus? Koronavirus spres jo ved dråpesmitte som mange andre virus.

Dersom begrunnelsen er at man tar seg i ansiktet når man har på seg maske så er ikke det en god begrunnelse for meg, fordi det er en bevisst handling man kan klare å ikke gjøre. Det som er viktig å vite er om det gir ekstra beskyttelse ved riktig bruk av den, som sevfølgelig bør inkludere å ikke ta seg i ansiktet.

For min del så har dette med å ta seg i ansiktet vært noe jeg ble fortalt for over 15 år siden at ikke var veldig lurt, spesielt dersom man ikke har vasket henda. Det blir fortalt til folk ifbm akne, øyeinfeksjon og mer. Man skal i utgangspunktet ikke pelle seg i ansiket, med mindre det er noe veldig spesielt som gjør at man må det da og sannsynligheten for at noe slikt akutt skjer akkurat når man er ute og bruker munnbind er jo ikke veldig stor. Det er nok mer uhensiktsmessig pelling i ansiktet som man kan gjøre uten å tenke på det som kan skje, men dette er det best å bli bevisst over og å unngå, ikke bare pga koronavirus, men fordi det generelt ikke er bra å ta seg i ansiktet, spesielt uten å ha vasket henda. Spesielt ikke bra å pirke i øynene.

 

 

Anonymous poster hash: b8465...f35

Lenke til kommentar
Gjest b8465...f35 skrev (1 time siden):

Dersom begrunnelsen er at man tar seg i ansiktet når man har på seg maske så er ikke det en god begrunnelse for meg, fordi det er en bevisst handling man kan klare å ikke gjøre. Det som er viktig å vite er om det gir ekstra beskyttelse ved riktig bruk av den, som sevfølgelig bør inkludere å ikke ta seg i ansiktet.

 

Anonymous poster hash: b8465...f35

Folk flest har for lite kunnskap om smitte og beskyttelsesutstyr, så i staden for at folkehelseinstituttet skal kome med ei lang avhandling som det i fleste uansett ikkje les eller får med seg så gjer dei det enkelt for folk flest. 

Ikkje bruk munnbind (på feil måte), fokuser på det som er enkelt og effektiv. Ha god handhygiene, unngå unødvendig nærkontakt med sjuke, og ikkje host på folk. 

 

Dei som går rundt heile dagen med det same skitne munnbindet fordi dei trur at det er effektivt er ikkje den same gruppa som søker faktabasert informasjon. 

Dei som kan å bruke munnbind på ein slik måte at det gir betre beskyttelse enn det gir auka smittefare treng ikkje å bli fortalt kvifor ein ikkje skal ta seg i ansiktet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 29.2.2020 den 18.10):

Det finnes ingen beskyttelse mot mangel av å bruke intelligens. Bare hold deg unna store folkemengder, handle på tidspunkt det ikke er for mye folk i butikken, ikke vær på sykehus med mindre du absolutt må. Gjør det sånn i noen måneder nå til alt roer seg ned.

Bedre å ha handlet alt på en gang og fått det unnagjort. Ville ikke tatt sjansen på å gå i en butikk nå.

Likevel, de fleste av oss må jobbe så da er nok det beste å bruke åndedrettsvern, enten engangsmasker (ikke vanlig munnbind) eller helmaske/halvmaske på jobb, husk øynebeskyttelse, engangshansker (latex/nitril) og antibac. Har du økonomisk mulighet til det, ta permisjon fra jobben. Det er lite sannsynlig å bli smittet hvis man bare holder seg hjemme, kok vannet før du drikker det for sikkerhets skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søk på informasjon fra før utbruddet hvis du vil bli litt bedre oppdatert. Etter utbruddet begynte myndigheter å gjenta mantraet "ikke bruk maske" rett og slett fordi de har vært for lite forutseende til å holde store nok reservelagre til en eventuell pandemi.

Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

Modeling the Effectiveness of Respiratory Protective Devices in Reducing Influenza Outbreak
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30229968

Lenke til kommentar

Dette rådet fra FHI regner selvfølgelig med at du er en komplett idiot - hvor du tar deg i ett sett rundt øynene og munnen pga munnbindet. Hvem gjør slikt?

SELVFØLGELIG hjelper munnbind, ellers hadde ikke helsepersonell og alle andre land enn Norge brukt det. 

Dette rådet kom også tidlig hvor det kan sees på som et typisk forsøk på å minske panikk i befolkningen på bekostning av flere smittede. Man bør også huske på at Norge er rangert generelt dårligere enn andre vestlige land i Europa for å håndtere en pandemi. (https://www.ghsindex.org/)

For å gi dette mer kontrast: Kina som har greid å begrense mye av smitten har flyvende droner som kjefter på deg om du ikke har munnbind (https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/International/coronavirus-china-deploys-drones-cameras-loudhailers-chastise-people/story%3fid=68746989)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Fnix skrev (10 minutter siden):

Dette rådet fra FHI regner selvfølgelig med at du er en komplett idiot - hvor du tar deg i ett sett rundt øynene og munnen pga munnbindet. Hvem gjør slikt?

SELVFØLGELIG hjelper munnbind, ellers hadde ikke helsepersonell og alle andre land enn Norge brukt det. 

 

Hvem er mest troverdig, FHI eller en random dude på nettet?

Lenke til kommentar
Fnix skrev (16 minutter siden):

Dette rådet fra FHI regner selvfølgelig med at du er en komplett idiot - hvor du tar deg i ett sett rundt øynene og munnen pga munnbindet. Hvem gjør slikt?

Folk flest er ikkje idiotar, men folk flest klør seg når det klør. Har du eit ubehageleg papirark festa i ansiktet med strekk som klør så kreves det både kunnskap og sjølvdisiplin for å ikkje klø seg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gadden said:

Hvem er mest troverdig, FHI eller en random dude på nettet?

Hvorfor bruker helsepersonell munnbind? Det fungerer ikke i det hele tatt altså, det du sier her? Så du har troverdig akademisk data på at det ikke fungerer for folk flest? Så Kina kjøper tilbake alle munnbind på måfå? FHI påsto i starten at man ikke kunne / hadde uhyre liten sjans for å smitte andre før man var blitt syk, var FHI troverdig da? Hvorfor skriker alle andre land etter mer munnbind som de kan gi til befolkningen sin?

1 hour ago, The Avatar said:

Folk flest er ikkje idiotar, men folk flest klør seg når det klør. Har du eit ubehageleg papirark festa i ansiktet med strekk som klør så kreves det både kunnskap og sjølvdisiplin for å ikkje klø seg.

De som bruker munnbindet rett har jo mindre sjanse for å bli smitta, og risikogrupper bør absolutt bruke dette.

Problemet med FHI er at rådet deres høvler hele befolkningen under en kam. Selvfølgelig vil det være en del som ikke greier å bruke det rett. Men veldig mange vil bruke det helt rett men blir stigmatisert av dårlige råd fra FHI. 

Det meste jeg har brukt av munnbind klør ikke, sitter godt på, er veldig lette, lite merkbart at de er der - men kan bli ubehagelig fuktig om været er kaldt. Men det finnes jo forskjellige typer, noen er nok verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Fnix skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker helsepersonell munnbind? Det fungerer ikke i det hele tatt altså, det du sier her? Så du har troverdig akademisk data på at det ikke fungerer for folk flest? Så Kina kjøper tilbake alle munnbind på måfå? FHI påsto i starten at man ikke kunne / hadde uhyre liten sjans for å smitte andre før man var blitt syk, var FHI troverdig da? Hvorfor skriker alle andre land etter mer munnbind som de kan gi til befolkningen sin?

De som bruker munnbindet rett har jo mindre sjanse for å bli smitta, og risikogrupper bør absolutt bruke dette.

Problemet med FHI er at rådet deres høvler hele befolkningen under en kam. Selvfølgelig vil det være en del som ikke greier å bruke det rett. Men veldig mange vil bruke det helt rett men blir stigmatisert av dårlige råd fra FHI. 

Det meste jeg har brukt av munnbind klør ikke, sitter godt på, er veldig lette, lite merkbart at de er der - men kan bli ubehagelig fuktig om været er kaldt. Men det finnes jo forskjellige typer, noen er nok verre. 

Nei jeg har ikke det og derfor velger jeg å stole på FHI istedenfor en random dude på nettet, i dette tilfellet deg. For jeg er 100% sikker på at du synser.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Munnbind eller ikke for å beskytte mot coronavirus?
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...