Gå til innhold

Forslag til endring av bompenge systemet


RaveX

Anbefalte innlegg

I Fredrisktad er det demostrasjoner, markeringer, og fullstendig kaos pga de nye bommene rundt byen. Jeg synes dette har gått litt for langt, og har tenkt en del på dette i det siste. Jeg har kommet frem til ett "forslag" som jeg har luftet for en bekjent på stortinget, som skulle sørge for at dette blir foreslått. Først litt bakrunn : 

Jeg er FOR at vi som bruker veien, skal betale for den til en viss grad. Men bompengemodellen er urettferdig. Jeg bor rett utenfor bomringen, og må betale maksgrensen på 70 passeringer i mnd for å kunne fungere sånn ish normalt i det daglige, med møter, arbeid, venner, butikker og det som er. Jeg kunne selvfølgelig tatt buss, men av personlige grunner, gjør ikke jeg dette. 

Jeg personlig kjører ett sted mellom 25 og 35.000km i året, og det er HELT greit for meg å betale for veiene. Det som derimot IKKE er greit, er at "Kari", som nærmer seg pensjonistalder, og er dårlig til bens,  og dermed avhengig av bilen sin, skal betale det samme i bompenger, selvom hun kjører bare 5000km i året. 

Jeg mener derfor at dagens system er urettferdig, og det er også ikke effektivt mtp penger, og hvor mange kr som faktisk går til staten. Disse bommene, fakturaer og mennesker som faktisk må jobbe for å kreve inn disse pengene er dyrt, som fører til at det tar lenger tid å nedbetale veiene, og det blir dyrere for oss som bruker den. 

Forslaget mitt er, at den som kjører mest, betaler mest. Kari som kjører 5000km i året skal ikke måtte betale det samme som meg som kjører 25000+ km i året. Sporing av biler med gps har vært diskutert før, og dette er jeg IMOT av flere grunner, mest pga personvern såklart. Staten har heller ingenting med mine bevegelser å gjøre sånn sett, og spesielt ikke i sanntid. 

Så her kommer mitt forslag : 

Del opp bompengesoner på fylkesbasis, og legg på 1-2kr per liter på alt drivstoff minus farget diesel, og riv alle bomstasjoner. Fyller du i Viken, så brukes disse kr til å finansiere veier i Viken, Vestfold i vestfold osv. Jeg mener dette er rettferdig, da resultatet er at den som kjører flest km, også betaler mest for veiene. I tillegg, vil dette bidra til at samfunnet velger å bruke biler som bruker mindre drivstoff, noe som igjen hjelper miljøet her til lands. Jeg ser også for meg at innkrevingen av disse kronene blir billigere og mye mer effektivt, da det mer eller mindre kan automatiseres helt. Vi slipper også å sette opp bomstasjoner, vedlikehold av disse osv, som også koster penger. 

Kjør debatt, og del dine tanker. Så langt har alle jeg har tatt opp dette med vært enige, minus de som kjører tungtransport. Deres arrgument der er at deres biler bruker mye drivstoff, noe jeg kan forstå. Men nå koster det somregel 2-3x så mye for disse allerede å passere bommer. Når det er sagt, så er det også slik at ett vogntog på 50 tonn sliter mye mer på veien enn volvoen til naboen. Dermed mener jeg igjen at dette er rettferdig. 

Dette vil bli tatt opp i stortinget etterhvert. Jeg ønsker meninger og tanker, slik at jeg kan formulere skrivet som vil vises frem på best mulig måte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta inn drivstoff blir for komplisert, dessuten må jo el biler bidra fremover også. De trenger like mye vei og infrastruktur. 

Tema er nok heller at passeringsprisen for mange er svært høy kostnad og at kollektivtilbudet og infrastruktur i Fredrikstad ikke er i nærheten av det i Oslo. I Fredrikstad er kollektivtilbudet med buss konsentrert til to hovedstrekninger, og er ellers blitt redusert med avganger og hyppighet de siste årene. Mange holdeplasser er også borte. I helger er busstilbudet mye redusert i forhold til før. Det skrytes av to busstrekninger som går mellom våre to byer (Fredrikstad og Sarpsborg), som har meget bra tilbud. Dette er et geografisk område som er lite av Fredrikstad geografisk.

En familie med kun en bil, der bilen brukes med fire personer 95% av tiden og bil av nyere dato.  -Det er totalt mer miljøvennlig enn kjøring av kun en person og i eldre bil.

Når en familie kjører samlet er det også mye billigere enn å kjøre buss og tog.

Tenk på at tog fra Fredrikstad til Oslo koster koster ca 1500 kr t/r for to voksne med to barn. Da vurderer man bil, om man har elbil vil det å ta tog være idioti om man ikke har god råd. Nå snakker jeg om de som ikke pendler fast (månedskort som jeg ikke vet priser på), men drar ellers til Oslo og lignende på besøk m.m.

Man favoriserer elbil foran det å ta buss og tog.

For vår del har bomringen fått meget store konsekvenser i hverdagen, pga økonomi. Vi har nyere drivstoffbil, men ikke råd til ny romslig el bil, som eneste familiebil. Mange familier har el bil ved siden av drivstoffbil, slik at man sjonglerer på hva som er mest lønnsomt hvor.

Jeg er for miljøsatsing, men el bil fordelene er ikke bærekraftige i forhold til modellen stat og kommune har hatt på inntjening via bomstasjoner, parkering og annet.

I Fredrikstad er bommene plassert på merkelige plasser, som deler et sentrum, skoleområde m.m.

For øvrig er folk veldig lojale, da de ikke har vært ordentlige demonstrasjoner med god taktikk og fremgangsmåte. Ulike såkalte bompengepartier har dessverre vært ledet av litt mindre egnede personer, som ikke evner reelle konstruktive og gjennomtenkte innspill og forslag.

Bommer kan nok mange leve med, men ikke inntil 30 kr pr passering, i en by med redusert kollektivtilbud. Det hører ikke hjemme noe sted.

Fredrikstad kommune har også forventet at folk utenfor bomringen som skal på jobb utenfor bomringen, skal ta en vei innom bomringen (ref. artikler Fredrikstad blad, område Rolvsøy)). Nok en gang pga. merkelige plasseringer i en by.

Bommer er plassert på en måte i Fredrikstad som gjør at mange må betale for å bruke butikker og tjenester som ligger innenfor 1 km avstand fra bom. Så en del passeringer er trolig for personer som kun skal 1-2 km etter bommen for sitt ærende.

Kort oppsummert for Fredrikstad: Dårligere kollektivtilbud over de siste 3 år, utenom to strekninger. Underlige plasseringer av bommer som deler skoleregioner m.m. Høy pris pr passering. Begrenset/ingen parkeringsmuligheter ved bomstasjoner som kunne bidratt til overgang til buss.

Bilbruken her er forresten kun 6000 km i året på en hel familie!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Mange bommer er feilplassert og er der kun for å håve inn penger, og har ingenting med miljøet å gjøre.

F.eks Trondheim, så er jeg enig i at de kan ha bom inn mot byen, men ut av byen og rundt byen?
Det koster like mye å kjøre gjennom sentrum, som det koster å kjøre rundt = Kun for pengene

Har man kommet innom bomringen, så holder man seg innom bomringen, selv om det er raskere å kjøre gjennom bommen, og ut på motorvei, så er det mange som heller velger å kjøre gjennom boligstrøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...