Gå til innhold

Enkelt kamera for nærbilder


Anbefalte innlegg

Moren min har ett firma som gjør skjønnhetsbehandlinger, og tar da før og etter-bilder av alle kundene. Hun hadde ett kamera tidligere som hun syntes var veldig knotete. Det var vanskelig og fokusere osv. Hun bruker nå en gammel speilrefleks som er også ganske knotete å bruke. Hun ønsker noe som er like enkelt som et mobilkamera, siden det tar perfekte bilder hver gang uten at hun trenger å endre innstillinger eller noe, men bruker ikke det pga sikkerhet. Hun sa at hun ønsker noe "nesten som et mobilkamera uten mobilen". 

Krav:

Koste mellom 5-10000kr

Ha minnekortleser

Kan ta gode nærbilder nesten like enkelt som ett bra mobilkamera.

Trenger ikke å fikle med mye innstillinger og enkel å fokusere.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kameraer kan jo egentlig være så enkle i bruk som du vil, er jo bare å velge JPEG med høyeste oppløsning og la automatikken gjøre resten av jobben. Fuji kanskje? De får jo mye skryt for film simulations. Jeg tror nesten jeg ville sett litt på den nye X-T200 (eventuelt X-T30), gjerne sammen med et ok objektiv egnet for portretter. Er budsjettet stramt burde jo XC 35mm f/2 være et bra valg, men hvis ikke er nok XF 50mm f/2 enda bedre.

https://www.scandinavianphoto.no/foto/systemkamera/systemkamera-fujifilm/x-t200-dark-silver--xc-15-45mm-f35-56-ois-pz-darksilver

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-fujifilm/fujifilm-x/fujinon-xc-35mm-f2-1047427

Det ideelle hadde kanskje vært et kompaktkamera, men til denne typen arbeid føler jeg det er viktigst med et skarpt og lyssterkt objektiv, en brennvidde mellom 50 og 90 millimeter, avhengig av om man skal ha helfigur eller ansiktsportrett. Du kan jo stikke innom en fotobutikk og se på litt forskjellige kameraer, se hva som virker ok i praktisk bruk. Alle produsentene har fine og rimelige (ish) objektiver av denne typen, f.eks.

  • Fujifilm XC 35mm f/2
  • Sigma 30mm f/1.4
  • Olympus 25mm f/1.8
  • Lumix 25mm f/1.8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...