Gå til innhold

Viken blir med på spleiselaget: Skal pumpe mer hydrogen på Høvik


Anbefalte innlegg

Med sol og vind som energiprodusenter så vil forsyningen bli usikker. Spesielt med tanke på at produksjonen må gå for å være klar hvis man skal hurtiglade batteribil.

Med Amoniakk (nei jeg vil ikke ha 800bar trykktank i bilen med lekkasje), så kan denne produseres når solen skinner og vinden blåser, og kan benyttes når man trenger i bilen. Og som oophus3do skriver: Dagens hydrogen/ammoniakk biler inneholder også batteri, og dem kan da lades som vanlige elbiler over natta for hverdagsbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra at skattebetalerne betaler 20 mlrd. for batterier? Fakta er vel at de som ikke har lade mulighet hjemme kjøper plug-in hybrid som de aldri plugger inn, som i realitet forurenser like mye eller mer enn rene bensinbiler, fordi de drasser med seg 200kg ekstra batterier (de ikke har bruk for). Det er ikke god prioritering når batterier er flaskehalsen for hvor mange BVE biler som kan bli produsert. Altså Passat GTe som aldri plugges inn, tar batterier fra konsernet hvor en eTron ikke blir produsert som hadde blitt plugget inn hver dag. Passat GTe står å sviner til luften hver dag i køer i byen, hvor en eTron alternativt ikke hadde gjort det. Tror omtrent alle av de som har kjøpt Tesla, eGolf [sett selv inn ebilbil merke] hadde kjøpt en vanlig fossilbil helssst brukt eller brukt importert til langt lavere pris, om det ikke var for kjøpsfordelene. Altså man kjøper en mye dyrere bil, fordi det ikke skal brukes mer enn 10% på drivstoff. Altså totalregnskapet gjør at man kan kjøpe en langt dyrere bil enn ellers. Fraværet av forurensning og sykdommer som ikke er påført helseforetakenes gigantiske 810 mrd kr årlig nyter godt av bedre luftkvalitet. For ikke å snakke om de verdiskapningen kostnadene av dyktige mennesker som blir syke istedenfor å bidra til samfunnet. Tenk hvis Einstein ble syk istedenfor forsker? For ikke å snakke om de menneskelige og pårørendes lidelsene på fryktelige sykdommer infarkt kreft og lunge og hjerte syke. Derfor er elbiler lønnsomt for nasjonen med ekstremt god margin. Derfor burde fordelene for elbiler pågå ytterligere med mer satsing på fortausladere, slik at de som i dag MÅ kjøpe PHBEV heller kan kjøpe BEV, Videre satsing på hurtigladere kjøpsfordeler, bomprisfordeler gjør at vi kan få denne elbil konverteringen gjennomført jo før jo heller. Ikke minst om vi skal klare de ambisiøser planenen om 50% reduksjon av klimautslipp innen 2030.

Hydrogenbiler hadde sin gjennomslag som majoritet teknologi på begynnelsen av 2000 tallet. Da la alle bilprodusentene ned sin elbil bl.a GM ev1 satsing i påvente av fuelcell teknologi. Dette initiativet lot de gå fra seg, og nå er det for sent. BEV biler ligger årtier foran og nå fungerer det bare som en brems og forsinker argument for legacy bilprodusenter som halter etter. Oljebransjen argumenterer også for hydrogenbiler fordi det er en mulighet for å opprettholde dagens forretningsmodell hvor folk skal innom stasjonen å fylle opp tanken med petroleumsbasert hydrogen. Dette er noe ingen som har eid elbil vil tilbake til. Altså markedet finnes ikke lenger, i ihvertfall ikke i ett volum som gjør at det vil lønne seg. Egro kommer det stadig nye "subsidie fiskere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8Q3QDGXF skrev (4 timer siden):

Hvor langt drar du på ferie da? Oslo-Lofoten? 40 minutter ladetid med en Tesla M3.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ec4fc839-fae8-4e68-8979-33f5b67d24e2

 

Det er litt romantisk å forvente at folk drar på ferie med 100% SoC. Det normale er å dra rett etter jobb for å kunne utnytte feriene mest mulig. 

Med hydrogen på tanken så slipper du være bekymret for at du må hente bilen med Falken mens den har stått på flyplassen i 2 uker, slik flere elbileiere har opplevd. Tesla Bjørn har jo en egen serie omtrent, der han hjelper folk med å få ladet biler som har tømt seg for energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (30 minutter siden):

Fakta er vel at de som ikke har lade mulighet hjemme kjøper plug-in hybrid som de aldri plugger inn, som i realitet forurenser like mye eller mer enn rene bensinbiler, fordi de drasser med seg 200kg ekstra batterier (de ikke har bruk for)

Et godt argument for at vi trenger andre null-utslipp alternativer, for de som ikke kan lade hjemme. 

 

N8591NB4 skrev (30 minutter siden):

Hydrogenbiler hadde sin gjennomslag som majoritet teknologi på begynnelsen av 2000 tallet. Da la alle bilprodusentene ned sin elbil bl.a GM ev1 satsing i påvente av fuelcell teknologi. Dette initiativet lot de gå fra seg, og nå er det for sent. BEV biler ligger årtier foran og nå fungerer det bare som en brems og forsinker argument for legacy bilprodusenter som halter etter.

Klarer du å skille ut forskjellen mellom grunnen i 2000 tallet mot forskjellen idag? Dagens teknologi er bedre enn batterier allerede i mange segmenter, så det er ingenting å ligge etter. Det eneste man trenger er stasjoner, og masseproduksjon og det kommer. 

Toyota og Hyundai er i gang. BMW har planer som er litt tregere, det samme har Audi. Spør du en samlet bilbransje i hvor de trur sin bilpark er i 2030 og 2040, så er FCEV i vekst mens BEV har stagnert. Man vil ikke klare å erstatte alt på batterier, og dette vet dem selvfølgelig. Vi sliter jo allerede idag, i en tid hvor kun 2% av bilene blir solgt. 

Uansett så ligger fokuset på feil plass. Det er ekstremt vanskelig å kjøre stasjoner opp som venter på personbiler, eller personbiler som venter på stasjoner. Tungtransport, og busser må kjøpes inn samtidig som stasjonen oppføres. Da har dem tilgang til energien de trenger fra samme dag, og stasjonene går i pluss kjappere. Dette er stasjoner som personbilene kan utnytte senere - heldigvis er dette et faktum og noe man tar høyde for, siden man ikke gjør samme feil som elbil-bransjen gjorde med å aldri få til en felles løsning. 
 

N8591NB4 skrev (30 minutter siden):

Oljebransjen argumenterer også for hydrogenbiler fordi det er en mulighet for å opprettholde dagens forretningsmodell hvor folk skal innom stasjonen å fylle opp tanken med petroleumsbasert hydrogen.

Det argumentet har gått ut på dato. Oljebransjen som Shell går nå hardt inn for et skifte, ettersom det er unngåelig. Vi kommer til å få enorme midler med ekspertise inn i ny fornybar kraft fra disse folkene med enorme økonomiske muskler rundt dem som følger på. 

EU skal fjerne GHG utslipp. Så Oljebransjen har ingen annen mulighet enn å følge etter, og sørge for sitt rolige skifte inn i noe annet. Problemet er jo at de ikke kan si idag at de stopper å hente opp olje. De er tross alt på børs alle sammen som gjør at de har samme problem som Tyskerne. Man kan ikke si at man skal stoppe å produsere ICE motorer idag, eller stoppe å hente opp olje idag. Man må trå varsomt og ta det skifte de vet kommer, som det kommer. 

N8591NB4 skrev (30 minutter siden):

Dette er noe ingen som har eid elbil vil tilbake til. Altså markedet finnes ikke lenger, i ihvertfall ikke i ett volum som gjør at det vil lønne seg. Egro kommer det stadig nye "subsidie fiskere".

Dette markedet kan tilby energi billigere enn strømmiksen kan på sikt i "economies of scale". Idag så produserer Tyskland sol-energi til en kost for 23 øre/kWh i snitt.  Kostpris på 1 kg hydrogen vil altså være 11,5kr. For det kiloet så får du 33.3-33.7kWh energi. 

Altså 30 øre per kWh er potensialet for hva det kan koste. Sleng på 70 øre da for å være snill og gi dem enorme muligheter for avanse, så er man likt som saktelading av elbiler i Norge. I Tyskland, så er det et hav opp. 

For fordelen av å lagre energi i gass, er at man ikke konkurrerer med en strøm-miks på vei ut igjen. Selv om du produserer sol-energi til 23 øre/kWh, så må dette inn i en strøm-miks før du får ladet elbilen din hvor strømmiksen inneholder vell - en miks av energi som gjør strømprisen mye dyrere, og slik vil det være ei stund. I mellomtiden så produserer man hydrogen på den andre siden av strømmåleren i nettet direkte koblet solcellene. 
 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
62FP89PG skrev (29 minutter siden):

Kva kostar hydrogenet på disse fyllestasjonane? Har lest test tidligare at med hydrogen kostar det rundt 10kr/mil for drivstoff.

For stasjonen som brukes nå, så koster det minst 90kr/kg. Dette er fordi det er grå hydrogen produsert fra naturgass som fraktes. 

Bruker du fornybar kraftproduksjon lokalt, som ASKO gjør, så produserer de hydrogenet for 50kr/kg. Altså billigere enn kostpris til diesel, og sammenlignbart med hurtiglading til elbiler. Dette er selvfølgelig fremtiden, og hva absolutt alle prater om, samt har i planene sine. Tyskland gyver løs pga analyser som viser til at de kan redde sitt eget land bort fra det mørke hullet det er i rundt dette skiftet til fornybare biler, om de inkluderer hydrogen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Klarer du å skille ut forskjellen mellom grunnen i 2000 tallet mot forskjellen idag? Dagens teknologi er bedre enn batterier allerede i mange segmenter, så det er ingenting å ligge etter.

Forskjellen er at mens elbiler har tatt av så står hydrogenbilen på stedet hvil. Påstandene om at teknologien er bedre er bare det, påstander.

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Det eneste man trenger er stasjoner, og masseproduksjon og det kommer. 

Så lenge bilene er dårligere vil ikke masseproduksjon hjelpe en dritt og da trenger man heller ikke fyllestasjoner.

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Det er ekstremt vanskelig å kjøre stasjoner opp som venter på personbiler, eller personbiler som venter på stasjoner.

Wow, et glimt av innsikt..

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Tungtransport, og busser må kjøpes inn samtidig som stasjonen oppføres. Da har dem tilgang til energien de trenger fra samme dag, og stasjonene går i pluss kjappere. Dette er stasjoner som personbilene kan utnytte senere - heldigvis er dette et faktum og noe man tar høyde for, siden man ikke gjør samme feil som elbil-bransjen gjorde med å aldri få til en felles løsning.

Også roter du det til igjen. Det er *ingen* grunn til å anta at landeveis hydrogenbasert transport noensinne vil bli noe mer enn et nisjeprodukt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Forskjellen er at mens elbiler har tatt av så står hydrogenbilen på stedet hvil. Påstandene om at teknologien er bedre er bare det, påstander.

Dykk litt dypere. Hvorfor har elbiler tatt av? Hvorfor har hydrogenbiler ikke tatt av? 

Teknologien er bedre i mange segmenter. Ser du på Amazon's skifte av truck-lifter, så ser du at hydrogen-truckene foretrekkes i tilfeller der de går over mange skift. Grunnen er fordi man kan kjøre dem mye lengre, og de trenger ikke lades like lenge som de kan utnyttes. 

Ser du på profesjonelle drone-segmentet, så er det også der et skifte av samme årsaker. 

Noe som selvfølgelig også materialiserer seg videre i andre segmenter, som busser og lastebiler, og større personbiler hos enkelte som har behovene hvor hydrogen gjør det bedre enn batterier alene. 

Klarer du å komme med påstander som underbygges av noe, eller skal de kun forbli påstander? 
 

 

Kahuna skrev (35 minutter siden):
oophus3do skrev (42 minutter siden):

Det eneste man trenger er stasjoner, og masseproduksjon og det kommer. 

Så lenge bilene er dårligere vil ikke masseproduksjon hjelpe en dritt og da trenger man heller ikke fyllestasjoner.

De som kjører hydrogenbiler roser produktene opp i skyene og er fornøyde, så dette blir nok et synspunkt fra noen som aldri har vært og testet noen av dem. 

Det blir like trist som å se ICE motstandere klage på BEV produkter, mens det lyser igjennom at de ikke vet hva de prater om. 

Kahuna skrev (37 minutter siden):
oophus3do skrev (43 minutter siden):

Det er ekstremt vanskelig å kjøre stasjoner opp som venter på personbiler, eller personbiler som venter på stasjoner.

Wow, et glimt av innsikt..

Neida, dette er noe jeg har sagt i over 1 år. Selvfølgelig er det vanskelig å tjene penger på en stasjon uten kunder, eller ha en bil uten en stasjon. 

Leser du videre på det jeg skrev, fremfor å kutte det ut og selv slutte å lese - noe du tydeligvis ofte gjør, så finner du løsningen. 

Kahuna skrev (38 minutter siden):
oophus3do skrev (45 minutter siden):

Tungtransport, og busser må kjøpes inn samtidig som stasjonen oppføres. Da har dem tilgang til energien de trenger fra samme dag, og stasjonene går i pluss kjappere. Dette er stasjoner som personbilene kan utnytte senere - heldigvis er dette et faktum og noe man tar høyde for, siden man ikke gjør samme feil som elbil-bransjen gjorde med å aldri få til en felles løsning.

Også roter du det til igjen. Det er *ingen* grunn til å anta at landeveis hydrogenbasert transport noensinne vil bli noe mer enn et nisjeprodukt.

Ok, fin påstand. Har du noe som kan lede oss til samme konklusjon, eller skal det bare forbli en påstand? 

I mellomtiden så kan man bare ta en kikk på de etterhvert mange produktene som lanseres om dagene. Tap av nyttelast, og fattig rekkevidde er gjennomgående hos batteri-elektirkse lastebiler og busser. På buss-siden så må man etter-installere diesel-aggregat for å få bussene innenfor lovlige grenser for når de kan brukes på vinteren. Det er ikke lov å kjøre persontransport mens de fryser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Mange? Prøv 'nesten ingen'. En elbil kan starte hjemmefra med 100% på batteriet og da trenger du ikke besøke en dedikert fyllestasjon. Jeg sparer allerede tid på å slippe å fylle diesel og da er tross alt infrastrukturen på plass. Dessuten tar det bare noen minutter å lade batteriet på de raskeste laderne. 

Det er argument for å *ikke* ha hydrogenbil. 

Det er en svært useriøs argumentasjon basert på mangel på forståelse av at f.eks svært mange i verden ikke kan lade hjemme. Eller at man kjører mye langt og ønsker ikke eller har ikke tid til å lade. Og det tar selvsagt ikke noen minutter å lade. Det er ren og skjær løgn og er og blir feil.

Kostnadene for hydrogenstasjoner når man serverer mange biler er langt bedre enn bruk av mange hurtigladestasjoner. Dette vet man godt ifra rapporter. Og prisene på hydrogen kan også fort bli rimeligere enn kraftige hurtigladere.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

oophus: At de produserer solcellestrøm på taket er strøm de ikke behøver å kjøpe til bygget fra nettet. At det skal fortsette å kjøpe strøm til bygget fra nettet og bruke det på hydrogen, eller hva som helst, kaffetrakteren er fortsatt avhengig av om det er god forretning. i forhold tl diesel, kanskje lønnsomt, men i forhld til disttribusjonebiler på EL blir det for dyrt igjen. Tesla Truck eller Rivian distribusjonsbiler som Amazone trenger tusener av,, eler andre lokasdisttribusjon EL-lastebiler som mange produsenter jobber med. Tror Hydrogen blir svært vanskelig å finne forretningmodeller til.

Solceller på taket og stasjonære batteriløsninger kommer til å disruptere kraftnettene og kraftprodduksjonen slik vi kjenner dem. U-land kommer ikke til å bygge videre på store mangelfulle nasjonale distribusjonnettverk. De hoppet over kablet telefonnettverk og gikk direkte på mobilløsninger. Slik blir også strømproduksjonen, Lokal og da kan de ikke sløse sol-strømmen på hydrogenbiler. De vil bruke elbiler de også. Sikkert i kombinasjon. Elbilbatteriet forsyner huset om kveld natt. Da kan stasjonært batteri i huset bli mindre

Hvis uland skal kjøpe blir solceller svært billig, noe det er i ferd med å bli .

Enda ett "overnasjonalt" monopol som blir brudt ned. Mange kan rett og slett koble seg av og klare seg selv om nettleie effekttariffer tar helt overhånd...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gamlefar: "Er blitt en gruppe som er sykelig opptatt av at alle skal ha elbiler, ikke ønsker at folk generelt skal ha valgfrihet og overser glatt alle klare og beviselige fordelene med hydrogen. Er det økonomiske interesser som ligger bak eller er man bare dum?"

Sykelig, dum? he-he bra motsatt psykologi, når alt av fakta tilsier at Hydrogen er idiotisk og elbiler er fornuftig. Men bevares, det er da bare å kjøpe en hydrogenbil på finn:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F9

Der er den som har kjørt lengst en Mirai 2017 på 33.500 km som tilsier at den er en langturmaskin uten ladepauser av rang. Sikkert vært på tur til Portugal og tilbake hver sommer.

Lengste km på en 2017 elbil er fattige 245.000 uten utslipp, noe som tilsier at elbiler er totalt ubrukelig på langturer... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171619602

eller denne Drosjekjørte Mecedesen som har kjørt 445000km siden 2017

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171619602

Den har siden 2017 alene har spydd ut 111 tonn med Co2 og noX som er 4 ganger verre enn oppgitt og hele 49 ganger verre under kulde (se lenke under) Samt at partikkelfilteret med jevne brenner av innholdet. Denne avbrenningen er ikke med i utslippstallene fordi man antar at det skjer på "langtur" utenfor byene. Drosjene gjør ikke dette og når oppsamlede partikler brennes av blir de til milliarder fler og enda mindre partikler som trener enda lenger ned i lungene, sluppet løs i by luften. Altså denne drosjen alene er rene kreftbomben for lufta i byen. Det burde vært totalforbud mot slike kjørende "sykdomsfabrikker"

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/vv8Jj/regn-ut-co2-utslippet

Endret av N8591NB4
legge inn lenke på elbil fra finn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

oophus: At de produserer solcellestrøm på taket er strøm de ikke behøver å kjøpe til bygget fra nettet. At det skal fortsette å kjøpe strøm til bygget fra nettet og bruke det på hydrogen, eller hva som helst, kaffetrakteren er fortsatt avhengig av om det er god forretning. i forhold tl diesel, kanskje lønnsomt, men i forhld til disttribusjonebiler på EL blir det for dyrt igjen. Tesla Truck eller Rivian distribusjonsbiler som Amazone trenger tusener av,, eler andre lokasdisttribusjon EL-lastebiler som mange produsenter jobber med. Tror Hydrogen blir svært vanskelig å finne forretningmodeller til.

Det ASKO gjør med å utnytte fornybar kraft før den når kraftnettet er hele poenget? Selv i Januar med ekstremt lite effektiv solproduksjon, så klarer dem altså å produsere 1kg hydrogen til 50 kr. McKinsey & Co anslår at prisen for hydrogen kjapt vil falle, og at man iløpet av få år kan produsere hydrogen til rundt 20kr/kg. Noe som stemmer fint med analyser rundt kostpris for solstrøm ellers rundt i verden, der vi til stadighet ser nye rekorder som blir slått i anbud. 

For 20kr så får du altså tilgang til 33,3 til 33,7 kWh potensielt utnyttbar energi. Dette er altså veldig konkurransedyktig med hurtiglading, og diesel. 

Hvordan mener du at det ville vært for dyrt vs distrubusjonsbiler på el? Snakker du om kort-rute transport, så er det jo korrekt, for da kan man utnytte sakte-lading på lav effekt over mange timer. Jo flere timer du kan ha produktet uten å ha det i bruk, jo bedre for det å utnytte batterier alene fremfor en kombinasjon. Men ved et kryssningspunkt, så vil det straks være fordelaktig å kjøre på hydrogen istedenfor. For trucker i store lagre som kjøres i mange skift gjennom døgnet, så velger flere og flere hydrogen-trucker. Rett og slett fordi man fyller opp energien igjen på minutter, fremfor at tiden i bruk omtrent tilsvarer tiden på lading slik det blir med en batteri-truck. Da blir det kjapt billigere å kunne ha fordelen av å erstatte disel-trucker 1 til 1, fremfor å måtte kjøpe en 20-30% flere trucker fordi du hele tiden må ha dem på lading. 

Amazon vil trenge tusener av begge løsningene. Både BEV kort-distanse produkter og FCEV lang-distanse produkter. Amazon er blandt de største i det å utnytte hydrogen-trucker. Det viste du kanskje ikke? 

Foretningsmodellen til en hydrogen-lastebil er mer nyttelast, og kjappere tilført energi samt et større energilager. I tillegg utnytter man restvarme fra brenselcellen slik at rekkevidde tap på vinteren eller sommeren ikke blir for store. 

Et godt eksempel på en type frakt som du vil slite med å få til med kun batterier, er reefer-frakt. Altså varer som er temperatursensitive. Disse varene blir ofte fraktet over store distanser, og man trenger ekstra energi for å sørge for jevn temperatur i lasten hele tiden. Idag bruker man diesel for dette. I dag finnes det pilot-prosjekter på hydrogen-lastebiler og hydrogen-reefer containere som utfører dette, mens du ikke vil finne det samme på batterier alene. Da snakker vi isåfall om kort-rute transport igjen, fra f.eks havn til distribusjons-senter. 

 

N8591NB4 skrev (1 time siden):

Solceller på taket og stasjonære batteriløsninger kommer til å disruptere kraftnettene og kraftprodduksjonen slik vi kjenner dem. U-land kommer ikke til å bygge videre på store mangelfulle nasjonale distribusjonnettverk. De hoppet over kablet telefonnettverk og gikk direkte på mobilløsninger. Slik blir også strømproduksjonen, Lokal og da kan de ikke sløse sol-strømmen på hydrogenbiler. De vil bruke elbiler de også. Sikkert i kombinasjon. Elbilbatteriet forsyner huset om kveld natt. Da kan stasjonært batteri i huset bli mindre

Hvis uland skal kjøpe blir solceller svært billig, noe det er i ferd med å bli .

Enda ett "overnasjonalt" monopol som blir brudt ned. Mange kan rett og slett koble seg av og klare seg selv om nettleie effekttariffer tar helt overhånd...

Helt enig i at batterier vil bli utnyttet i stor grad for å balansere kraftnett, men du snakker fremdeles om kapasiteter som kun holder i timer. Ikke døgn, og ikke uker, og ikke måneder eller år. Dette må vi også få til. 

Med lagret energi, så er det mye enklere å løse problemet med mikro-nett. Batterier holder ikke om formålet er å være avhengig av vind og sol. Det er derfor firma som Engie nå utforsker kombinasjonen av bruken av batterier og lagring på hydrogen for å gjøre sine miner fornybare. Material-handling utstyr som kjøres lokalt kan lades med energi til batterier, mens utstyr som trenger stor nyttelast opp bakkene, blir bygget om til hydrogen-elektriske produkter, siden man da får mer last per A til B tur. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar


 

"With an electric battery, instead of carrying merchandise around you are carrying around the battery. You have a 200 km range, which you can use for a city, but you cannot use it for the Alps," he said. "H2 you can use for everything."


Dette er grunnen til at Sveits ønsker å få til seg 1,600 hydrogen-lastebiler. Batteri-elektrisk mobilitet klarer rett og slett ikke oppdragene opp alpene siden energien du må frakte med deg veier for mye i et batteri.  

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, gamlefar said:

Det burde ikke være så vanskelig å forstår at en nullutslippsbil som fylles opp på minutter og har i praksis en god del bedre rekkevidde på spesielt vinteren er en bedre løsning for mange.

Lista for å kalle ein bil for "nullutsleppsbil" ligg alt for lågt.  Hydrogen i ei brenselcelle gjev kanskje null utslepp frå bilen, men produksjonen av hydrogenet gjev mykje større utslepp enn produksjon av straum, fordi hydrogenbilen er so ineffektiv.

4 hours ago, gamlefar said:

I tillegg vil salg av hydrogen være butikk i motsetning til hurtigladestasjoner.

Haha!  God butikk for Ulf Hafseid, kanskje, som har fått over1000 kroner i støtte og tilskot frå investorane han svindla for kvar kg hydrogen han sel til 90 kroner kiloet.  Høgare kan dei ikkje prise hydrogenet, for då er det ikkje lenger konkurransedyktig med bensin.  Likevel går han konkurs.

https://www.side3.no/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

4 hours ago, gamlefar said:

Så får det være opp til enhver hva man velger. Drosjenæringen uttaler f.eks at elbiler ikke er en god løsning nok for dem alene og at hydrogen passer bedre.

Du finn kanskje ein eller to drosjeeigarar som påstår det, men sovidt eg veit finst det ikkje ein einaste hydrogen-drosje i Noreg.  Ikkje mange i andre land heller.  Danskane har mast om hydrogen-drosjar i årevis, men ingen vil ha dei.  Drosjeeigarane kjøper elektrisk når dei vert tvungne til å kjøpe nullutsleppsbil.  Det er eigentleg ingen grunn til at drosjar skulle køyre på hydrogen, sidan mange elbilar i handelen i dag har rekkjevidde langt over det ein drosje normalt køyrer på ein god dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):
gamlefar skrev (4 timer siden):

Det burde ikke være så vanskelig å forstår at en nullutslippsbil som fylles opp på minutter og har i praksis en god del bedre rekkevidde på spesielt vinteren er en bedre løsning for mange.

Lista for å kalle ein bil for "nullutsleppsbil" ligg alt for lågt.  Hydrogen i ei brenselcelle gjev kanskje null utslepp frå bilen, men produksjonen av hydrogenet gjev mykje større utslepp enn produksjon av straum, fordi hydrogenbilen er so ineffektiv.

Med 30% curtailed energi, så vil en hydrogenbil potensielt være 100% effektiv, og kjøres på 100% fornybar kraft helt uavhengig av energi-miksen den kjøres i. Inklusive Tyskland. Noe du ikke vil få til med noe batteri-elektrisk fremdrift system, da man alltid lader med en strømmåler fra miksen forran seg. Noe du slipper gjøre med en gass, da den produseres ved produksjonen av energien. Altså 100% fornybar strøm. 

En hydrogenbil/buss/lastebil/skip/fly etc har altså større potensiale for å være null-utslipp, enn noe annen teknologi.

Sturle S skrev (3 minutter siden):
Sitat

I tillegg vil salg av hydrogen være butikk i motsetning til hurtigladestasjoner.

Haha!  God butikk for Ulf Hafseid, kanskje, som har fått over1000 kroner i støtte og tilskot frå investorane han svindla for kvar kg hydrogen han sel til 90 kroner kiloet.  Høgare kan dei ikkje prise hydrogenet, for då er det ikkje lenger konkurransedyktig med bensin.  Likevel går han konkurs.


90 kroner kiloet er prisen det koster å produsere, frakte og selge grå hydrogen. Det han snakker om er grønn hydrogen fra elektrolyse. ASKO klarer å produsere sitt behov for grønn hydrogen til 50kr/kg, og dette i Januar. Dette er kun starten, og prisen vil falle like kjapt som prisen falt på sol og vindstrøm.

Ulf Hafseid satset som en pioneer i et segment regjeringen pushet på rundt 2000 tallet uten at det materialiserte seg fordi oljen falt igjen. Ikke rart han gikk konkurs. 

Sturle S skrev (6 minutter siden):

Du finn kanskje ein eller to drosjeeigarar som påstår det, men sovidt eg veit finst det ikkje ein einaste hydrogen-drosje i Noreg.

Hvorfor skulle det finnes drosjer i et land uten tilgang til energi? Se heller i utlandet, hvor tilgangen er der. 

 

Sturle S skrev (7 minutter siden):

Danskane har mast om hydrogen-drosjar i årevis, men ingen vil ha dei. 

Fin påstand. Har du kilde? 

Sturle S skrev (7 minutter siden):

Det er eigentleg ingen grunn til at drosjar skulle køyre på hydrogen, sidan mange elbilar i handelen i dag har rekkjevidde langt over det ein drosje normalt køyrer på ein god dag.

Fordi alle drosje-sjåfører har tilgang til å lade sin bil over natten hjemme? Hva skjer med dette argumentet om du går inn i New York f.eks der bilene byttes på og kjøres i skift? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oophus: Poeng til deg er Opphus. Skal ikke være urimelig heller. Jeg skal ikke motargumenter for hardt på profesjonelt bruk at Hydrogen, noe jeg også skriver i min post nr 2 i denne tråden. At jeg ha liten tro på det får være så, men det kan finnes gode løsninger på Hydrogen iom at kjørerutene er planlagte og rullende materiell kan planlegges ut fra det. Eksempelet fra Sveits er valid iom høydeforskjeller er enorme.

Kan være at drosjer i døgnkontinuerlig drift kan finne gode modeller med hydrogen ref profesjonelt bruk. Det er tross alt folk som bør vite hva de driver med ellers får de sparken rett og slett eller går konk. Tilfører man èn eller marginalt n*ekstra elbiler i modellen åpner man både ladetid og service vinduer, renhold etc. man kan vel regne med at Hydrogenbiler blir møkkete også. Proffesjonelle drosjeselskaper investerer selvsagt i egne hurtig ladere ved sentralen eller mye brukte holdeplasser etc. tilvarende som de må gjøre med hydrogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (8 minutter siden):

Proffesjonelle drosjeselskaper investerer selvsagt i egne hurtig ladere ved sentralen eller mye brukte holdeplasser etc. tilvarende som de må gjøre med hydrogen.

Det som er vanskelig med distribusjonsnett innad i de store byene er kraftnettet. Det vil være mange plasser hvor man kun klarer å oppgradere kraftnettet til f.eks 1MW eller 2MW inn til depotene fordi man ikke får lov til å rive opp, og bygge inn ny kapasitet. Årsakene kan være mange. Det kan være kun kost, eller det kan være infrastruktur som er fredet f.eks. 

Så hvis du som buss-selskap ønsker å elektrifisere din flåte med samme bruk av eiendom og depoter, som jo inneholder parkering for bussene, og service-lokaler med vaskehaller osv. så kan du kjapt møte på et problem med kun batteri-elektriske busser. 
De er jo ofte ute og kjører fra depotet mellom 06 om morgenen og 22 om kvelden. 

Med 1MW effekt inn til depotet, så kan du maks elektrisere rundt 20 busser @ rundt 350kWh batteripakker. I bussflåten idag, så holder det til rundt 150 km rekkevidde. 

Det mange nå starter å se på er å kombinere sine bussflåter til både ha elbusser og hydrogen-busser fra samme depot. Grunnen er jo fordi mens bussene er ute på rutene sine, så har man fremdeles 1MW effekt tilgjengelig som man betaler for inn til depotet. 

1MW for 16 timers hydrogenproduksjon blir rundt 3,424 kg hydrogen dagen, som igjen blir rundt 68 411 kWh energi til framdrift.

68 411 / 700 = 97. 

Det betyr at med et depot med 1MW effekt inn til depotet i tilgjengelig kraft, så kan du øke din bussdepot med 97 busser som i tillegg har tilsvarende 700 kWh energi med seg, og nok til ~300 km rekkevidde. 

  • BE Bussflåte alene i dette scenariet = 20 busser med 150 km rekkevidde. 
  • BE/FCEV Bussflåte kombinert i dette scenariet = 20 BE busser for kortdistanse ruter på 150 km rekkevidde + 97 FC busser for langdistanse rutene med 300 km rekkevidde. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 timer siden):

Neida, i dette fantastiske scenarioet du lager, så kjører jeg en plugin-hybrid hydrogenbil, så jeg lader det jeg trenger hjemme jeg også. Men så bruker jeg 4-5 minutter når jeg er på ferietur da, fremfor timesvis om man skal et stykke. :)

I en bil som koster like mye som en tesla s, har kort rekkevidde på strøm, kostnad ved kjøring på hydrogen på nivå med bensin, servicebehovet er høyt og dyrt, og som kan fylles opp én plass i Norge. Høres ut som en drøm. Innvendig er den også trang. Fin hvis ferien er å kjøre mellom kanskje norefjell og Strømstad. Med en elbil får en langt større frihet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (16 minutter siden):

I en bil som koster like mye som en tesla s, har kort rekkevidde på strøm, kostnad ved kjøring på hydrogen på nivå med bensin, servicebehovet er høyt og dyrt, og som kan fylles opp én plass i Norge. Høres ut som en drøm. Innvendig er den også trang. Fin hvis ferien er å kjøre mellom kanskje norefjell og Strømstad. Med en elbil får en langt større frihet. 

Nok rekkevidde til hverdagslig bruk på strøm. Billigere energi sammenlignet med kWh i minuttet på langtur. 

Kommer aldri til å eie Tesla grunnet en haug faktorer, og grunnene vokser år etter år som går. Jeg gidder ikke risikere å plutselig miste lade hastighet slik at pausene tar over 1 time på tur. 

Fylle nettverket kommer. Norge lanserer sin strategi om ei måned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...