Gå til innhold

Viken blir med på spleiselaget: Skal pumpe mer hydrogen på Høvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N8591NB4 skrev (8 minutter siden):

Er det dette skattepengene mine går til. Håpløs, farlig og energisløsende teknologi?

Klarer vi å temme Hydrogen, noe vi har gjort i lang tid allerede i oljebransjen, så er det for alles vinning. Enorme mengder CO2 kan avskaffes om vi gjør det på korrekt måte, men det kreves et behov for å få det til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hyundai åpner ny fabrikk i juni hvor kapasiteten skal være 40 000 brenselcellesystemer per år. Den åpnes visstnok to og et halv år før skjema.
Kombinert med at Kia Sorento kommer som hydrogenbil og ny Mirai kommer ved årsskifte, så går det mot litt større bilutvalg. Da må det også komme flere hydrogenstasjoner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (Akkurat nå):

Hyundai åpner ny fabrikk i juni hvor kapasiteten skal være 40 000 brenselcellesystemer per år. Den åpnes visstnok to og et halv år før skjema.

Kapasiteten i starten er 40k i året, men den blir satt opp for å kunne skaleres opp til 100k iløpet av kort tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (3 timer siden):

Er det dette skattepengene mine går til. Håpløs, farlig og energisløsende teknologi?

Heldigvis ikke så mye denne gang, Vikens bidrag er 'bare' på 750k. Nok til et halvt års lønn til Hafseld? Betyr det ny konkurs i løpet av sommeren?

750k delt på 97 biler = drøye 7700 per bil. Litt vel råflott til en biltype som ikke har livets rett verken i Norge eller noe annet sted.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis vi mener at biltransport, stort og smått , er negativt i forhold til både global og lokal forurensning, kunne vi lett stoppe dette.  Og altså  forflytte oss og gods  uten dårlig samvittighet i vårt langsttrakte vinterland.

Vil vi det?  Eller er det kun parti-politikk og konstruerte motsetninger mellom batteri og hydrogen?

Hva vil det koste?

1. Batteri-elektrisk alene er det mest effektive. Men  når bare noen av de som ønsker kan kjøre elektrisk vil ikke det holde for all transport.   Og en utbygging av el-nettet for hurtiglading hjemme og på  alle landets bensinstasjoner vil koste  30-60 milliarder.

  Avgiftslette til batteribiler koster oss alle   4 milliarder pr. år.  "Smartmålere", (grunnet i ønske om "gratis"  batterilading hjemme ),som settes ut  under tvang, koster  oss alle 10 milliarder.

Altså sum ca. 70 milliarder.

2.  En utbygging av sakte-ladestasjoner og sakte-hydrogen-produksjon & fylle-stasjoner  på alle landets bensinstasjoer vil koste  20 milliarder.  En kostnad som (kun) kunne forskutteres av myndighetene, og tas igjen på hydrogen-pris.  ( altså uten kostnad for alle; bilkjørere eller ikke) ( og hydrogenprisen pr. km. ville allikevel ligge under bensin/diesel-pris.)

Den løsningen som altså koster minst for alle vil  altså være sakteladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner. Der bruker betaler, uten offentlig støtte,  og man kan ha samme fylle/kjøre vane som med bensin/diesel, men altså forurensningsfritt.

Man kan altså få med alle, forurensningsfritt, - og med mindre  forbruk bruk av energi enn med bensin/diesel.

Verden er reddet. Vi kunne forflytte oss på samme måte, uten forurensning og dårlig samvittighet.

Så enkelt. Så greit.

Men lobbyvirksomhet og parti-politikk ødelegger visst.

Trist.

 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror behovet bør domineres av profesjonelt bruk i tungtrafikk, tog? etc. personbiler har majoritets løsning i BEV allerede. privatbiler kan lades hjemme, hvor hydrogenbiler sliter med plass til tankene, dårlig økonomi og elendig effektivitet.

Sorry men jeg synes hydrogen kun er motivert av subsidiepenger til privatbiler. Stasjonene bygges på 40 forts containere. Enkel å flytte til neste "subsidiejakt". Elektrolyser er ueffektivt, men det spiller ingen rolle når det er 5 hydrogenbiler i hele Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (5 minutter siden):

Sorry men jeg synes hydrogen kun er motivert av subsidiepenger til privatbiler.

 Det er jo  over-utbygging av nettet som koster. Så det er jo nettopp motsatt!

Altså (kun )  batteri-drift legger utgiftene ( 70 milliarder)  på hele nasjonen, og favoriserer noen få.

 Hydrogen-utbyggingen ( 20 milliarder) kunne tas igjen på hydrogenprisen , som allikevel ville være rimligere enn bensin/diesel.  Og uten å belaste andre enn brukerne. De som vil bruke kun batteri kunne fortsatt gjøre dette.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NVE og netteierne har ikke investert og vedlikeholdt nettet som er problemet. Vi er dessuten blitt en mill fler mennesker i landet her siden markeds liberaliseringen av elforsyningen på nittitallet. Investeringene begynte først å ta seg opp i 2009 hvor DSB påla nettaktørene utbedringer i nettet pga stadige strømbrudd pga råtnede kurser og krattskau vokst opp over kraftgatene. Hurtig ladestasjoner kobler seg høyere opp i distribusjons hierarkiet med egne trafoer. Vanlige ICE biler blir subsidiert med flere hundre milliarder da de ikke plukker opp regningen på luftforurensing påført folkehelsa. All sykdom død og elendighet fra infarkt og slagpasienter og luftveislidelser samt påfører barn ved astma og reduksjon i allmenn tilstand hos friske. De er en grunn til at det sjeldent (om noen) langrennsutøvere i toppsiktet vokst opp i Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (18 minutter siden):

Vanlige ICE biler blir subsidiert med flere hundre milliarder da de ikke plukker opp regningen på luftforurensing påført folkehelsa.

Ja, og altså for 20 milliarder og valgmulighet for de som enten foretrekker kun batteri, eller batteri med hydrogenrekkevidde-forlenger, kunne vi fjernet dette problemet.

 Og  redusert behovet for batteri-råstoffer  med 50 % ( minst), fliret av forbrenningsbilenes utslip-juks, og fjernet all lade-angst.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Kjeltringen Ulf Hafseid er ute etter å suge mange mye millionar ut av skattebetalarane att, forstår eg. Kvifor sit ikkje han i fengsel, og kvifor lærer aldri kommunar og fylkeskommunar at dei må slutte å fore kjeltringar med pengar?

https://www.klikk.no/side3/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

Det vert færre hydrogenbilar i landet for kvar veke som går. La no denne idiotiske idéen døy ut, i staden for å kaste fleire pengar etter kjeltringane.

Hvorfor sitter ikke regjeringen som pushet for Diesel i fengsel? Eller regjeringen som pushet for å satse på hydrogen på tidlig 2000 tall i fengsel, som var hele grunnen til hvorfor Hafseid startet sitt forrige prosjekt? 

Regjeringen må selvfølgelig høre på eksperter og analyser. Sist gang var det redselen for oljeprisen som styrte. Denne gangen er det klima, og vi har nå utallige rapporter og analyser som peker på hydrogen som et nødvendig middel for å låse pariseravtalen. Da ville det vært straffbart av regjeringen å ikke høre på dette syns jeg, samt lese seg opp og forstå segmentet selv. 

Hvilken rapport hviler du dine argumenter på Sturle? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (57 minutter siden):
gamlefar skrev (5 timer siden):

Hyundai åpner ny fabrikk i juni hvor kapasiteten skal være 40 000 brenselcellesystemer per år. Den åpnes visstnok to og et halv år før skjema.

Hyundai Nexo er 30% dyrare enn Tesla Model Y, har 30% mindre plass, har mykje dyrare drivstoff, må inn til service for kvar 10.000 km og har i praksis dårlegare rekkjevidde (du må innom spesielle stasjonar for å fylle).  Du får ikkje seld ein Nexo i Noreg.  Kanskje i Korea, der staten betaler halvparten av prisen dersom du kjøper ein hydrogenbil.

Hvorfor sammenligner du alltid gammel teknologi mot ny ulansert teknologi? Sist gang var det Toyota Mirai vs Tesla Model 3 som ikke var lansert ennå. Denne gangen er det Hyundai Nexo mot Tesla Model Y som heller ikke er lansert ennå? 

Du elsker å sammenligne en bil fra 2014 mot en bil fra 2018/19, og denne gangen en bil fra 2017 mot en bil fra 2020. Begge i segmenter med enorm vekst og fremgang. 

Når det du siterer prater om Hyundai som skal åpne en ny fabrikk i et annet land, hvorfor kommenterer du situasjonen i Norge, og ikke landet det gjelder? Der er ikke drivstoff mye dyrere. Du har heller ikke dårligere rekkevidde. Nexo har jo rekkevidde på 800 km som bevist i rekorden for ikke så lenge siden med normal kjøring. Du fyller også kjappere, så om det er et kriterie for kjøp av bil, så har man da alternativet her, fremfor å kjøpe bensin eller diesel-bil. Nydelig spør du meg. 

 

Sturle S skrev (1 time siden):
Sitat

Kombinert med at Kia Sorento kommer som hydrogenbil og ny Mirai kommer ved årsskifte, så går det mot litt større bilutvalg. Da må det også komme flere hydrogenstasjoner. 

Nei, for det er like uinteressante bilar som ingen kjem til å kjøpe uansett kor mange stasjonar det er.  Danmark dekkja heile landet med hydrogenstasjonar.  Kva skjedde?  Salet av hydrogenbilar stupte, talet på registrerte hydrogenbilar i landet gjekk ned og no er 4 av 10 stasjonar nedlagde. 

I Danmark så var hydrogenbiler ekstremt dyre ved tidspunktet. Det vi ser ellers med elbiler, er at folk kjøper dem kun om de er konkurransedyktige med andre normale biler, og det må det digre subsidier til. Det samme vil skje med Hydrogenbiler når de først er billige nok. 

Vi har ikke hørt prisen på Toyota Mirai 2.0 ennå, og det vet vi ikke på Kia Sorento heller. Er de billige nok, så skal du nok se at salgstallene øker ekstremt kjapt. Ikke her før nettverket kommer, men ellers i utlandet. 

 

Sturle S skrev (1 time siden):

Til neste år skal òg Kina kutte ut subsidiar til hydrogenbilar, heldigvis før folk rakk å kjøpe katten i sekken.

De vurderer å revurdere subsidier til "New energy vehicles" som inkluderer elektriske biler siden fallet er så dramatisk der borte som jo viser at det er umulig å selge elbiler uten dem. Over 50% fall i salgene nå i Januar, vell forutenom hydrogen-elektriske biler da. De opplevde vekst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Hvorfor sammenligner du alltid gammel teknologi mot ny ulansert teknologi? Sist gang var det Toyota Mirai vs Tesla Model 3 som ikke var lansert ennå. Denne gangen er det Hyundai Nexo mot Tesla Model Y som heller ikke er lansert ennå? 

 

Fyller kjappere? Innen du har kjørt ned til fyllestasjonen og ventet i kø har jeg  kommet hjem og laget middag. Og satt elbilen til lading. Hydrogen er og blir en blindvei. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 minutter siden):

Fyller kjappere? Innen du har kjørt ned til fyllestasjonen og ventet i kø har jeg  kommet hjem og laget middag. Og satt elbilen til lading. Hydrogen er og blir en blindvei. 

Neida, i dette fantastiske scenarioet du lager, så kjører jeg en plugin-hybrid hydrogenbil, så jeg lader det jeg trenger hjemme jeg også. Men så bruker jeg 4-5 minutter når jeg er på ferietur da, fremfor timesvis om man skal et stykke. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde ikke være så vanskelig å forstår at en nullutslippsbil som fylles opp på minutter og har i praksis en god del bedre rekkevidde på spesielt vinteren er en bedre løsning for mange. I tillegg vil salg av hydrogen være butikk i motsetning til hurtigladestasjoner.

Så får det være opp til enhver hva man velger. Drosjenæringen uttaler f.eks at elbiler ikke er en god løsning nok for dem alene og at hydrogen passer bedre.

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...