Gå til innhold

– EU vil tvinge mobil­produsenter til å gjøre det lettere å skifte batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Redusere avfall

Tanken bak planene er å redusere elektronisk avfall ved at forbrukere enklere skal kunne bytte ut batteriet for å unngå at mobilen må kastes når dette slutter å fungere.

I dag er det som kjent slik at de fleste mobilprodusentene benytter lukkede mobildeksler som forhindrer brukere å bytte ut batteriet uten å bryte garantien eller uten å bruke spesialverktøy.

I tillegg er det slik at produsenter ofte ikke tilbyr mobilbatterier som tilbehør til forbrukere, og at erstatninger kun er tilgjengelige gjennom godkjente reparasjonsordninger.

Faktisk var nokia 3310 og eldre mobiler bedre en nyere, produsentene sier vel de gjør det for at mobilene skal være vanntett, men tror heller de gjør det bevist for å tjene penger, fordi hvis mobilen holder lenge og kan oppgraderes vil kundene spare penger på reparere den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
digimator skrev (4 minutter siden):

Utskiftbart batteri vil medføra at telefonane blir tjukkare. Når størrelsen på telefonane er ein konkurransefaktor, så er det naturlig å droppa utskiftbart batteri for å hevda seg i konkurransen.

Har ulefone power 5 så tykke batteri er ikke problemet i mitt tilfelle heller utdatert hovedkort\dårlig support og vanskelig å bytte batteri fordi skruene går lett i stykker.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Har ulefone power 5 så tykke batteri er ikke problemet i mitt tilfelle heller utdatert hovedkort\dårlig support og vanskelig å bytte batteri fordi skruene går lett i stykker.

Vil ikke si meg helt enig, sjekk samsung av nyere serie,  xiomi 3 genrasjon mix 5g generieltsett er de nyeste mobiler limt så er lettere å ødlegge mobilen nå en før har man for varm tempratur kan mobilen bli svidd.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Gjør jo ingenting om det kommer krav på dette? Man trenger jo ikke gå tilbake til deksler som kan "poppes" av, men telefonene kan designes slik at hvem som helst skal kunne klare å bruke et verktøy for å åpne og bytte batteriet. 

Kan enkelt ta av mitt bakdeksel i glass med litt varme og en sugekopp. Vet ikke om det går under verktøy eller ikke.

Men problemet kommer når man vil beholde telefonen vanntett. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Gjør jo ingenting om det kommer krav på dette? Man trenger jo ikke gå tilbake til deksler som kan "poppes" av, men telefonene kan designes slik at hvem som helst skal kunne klare å bruke et verktøy for å åpne og bytte batteriet. 

Helt enig. De kan jo prøv LG sin versjon der du trakk ut hele basen til telefonen og batteriet fulgte da med. Men jeg skulle likt å sett en løsning som f.eks pennen på Samsung Note9. Man trykker den litt inn, så kommer et håndtak ut, deretter kan du dra den ut. Vil tro at det ikke hadde vært så veldig vanskelig å gjøre noe slikt vanntett.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Kan enkelt ta av mitt bakdeksel i glass med litt varme og en sugekopp. Vet ikke om det går under verktøy eller ikke.

Men problemet kommer når man vil beholde telefonen vanntett. 

Joda, men det er forskjell på mobiltelefonene. Om regelverk ble formet som tvinger mobiltelefonene i å være enklere å åpne, så klarer man nok å få det til uten å ofre sprutsikkerheten. I verste fall, så får man vell selge noe lim/gummilist da? 

Formålet er jo uansett å gjøre det enklere. Service-sentre vil jo uansett finnes for de som ikke tør å gjøre det selv, men da kan kanskje prisene falle litt, når produktene er designet for å vare lengre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Mener dette er feil vei å gå. Man burde heller stille krav om garanti/reklamasjon på batterier. Idag er det vel bare halvt år reklamasjon å mobilbatterier. Sånn som det er idag med telefoner som ikke kan åpnes av "hvermannsen" så burde man også sagt at en telefon blir et ubrukelig produkt og dermed så gjelder 5 års reklamasjon på batteriet også

Lenke til kommentar
44 minutes ago, mittvisningsnavn said:

Mener dette er feil vei å gå. Man burde heller stille krav om garanti/reklamasjon på batterier. Idag er det vel bare halvt år reklamasjon å mobilbatterier. Sånn som det er idag med telefoner som ikke kan åpnes av "hvermannsen" så burde man også sagt at en telefon blir et ubrukelig produkt og dermed så gjelder 5 års reklamasjon på batteriet også

Det de i det minste burde gjøre er å fortelle folk hvordan de skal behandle batteriet så det ikke ryker etter ett halvt år.

Passer man godt på det varer det fint i 3+ år men hurtiglader man til 100% hver natt når man legger seg så ødelegger man jo batteriet med vilje iløpet av kort tid. Dessverre mange som ikke vet om slikt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 hours ago, jr_605 said:

Hadde tidligere en Samsung S4 Active, den var vanntett og hadde utskiftbart batteri. Ikke var den spesielt tykk heller.
Hadde også en Samsung Xcover2, vanntett og utskiftbart batteri. Den var riktignok litt tjukkas da  ?

S4 Active er 9.1mm tykk og det er ikke så ille til at det er utskiftbart batteri, men Huawei P6 fra samme tid uten utskiftbart batteri er 6.2mm tykk..

Nå er vel Active ekstra polstret da så litt dårlig sammenligning.

Nye Samsung Galaxy S20 er 7.9mm tykk og det er vel rundt der telefoner ligger i dag, men batteriene har vel dobbelt så mye kapasitet i dag.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
18 hours ago, -C64- said:

tiden da kundene etterspør tynnere og tynnere mobiler er over forlengst. grunnen til at produsentene i dag har fjernet muligheten til å bytte batteri, er at du og jeg skal kjøpe ny mobil når den du har får dårlige batteri.

Telefonane er jo blitt så tynne blant anna fordi batteriet ikkje kan byttast.... Elles så har vi her i familien endå ikkje bytta mobiltelefon på grunn av dårdlig batteri, så konspirasjonsteorien din stemmer dårlig med min erfaringar.

Lenke til kommentar

Godt tiltak, men ser ikke helt behovet da leverandørene i dag slutter med softwareoppdateringer lenge før mine batteri har gitt seg.

Er fortsatt 5 år reklamasjonsrett i Norge, og det burde gjelde på batteri også. Må kunne forvente at hele telefonen skal kunne brukes i disse 5 årene! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...