Gå til innhold

Grunnlag på mer natt og helge tillegg?


Gjest acef5...6cd

Anbefalte innlegg

Gjest acef5...6cd

Heisann! 

Er slik at jeg nå jobber for ett firma, hvor vi er leid inn av ett rekrutterings byrå. Vi har lenge stusset med om den lønnen vi får er virkelig det vi har krav på, eller om vi skal egentlig få mer. Er slik at vi jobber på en 24/7 stilling, så det må alltid sitte noen på jobb.

Tydeligvis har denne timelønnen vært det samme i flere år, men stadig ingen endring. Vi pleide å jobbe dagvakter, kveldsvakter og nattevakter, så unnskyldningen til dette rekrutteringsbyrået var da at "Vi vil ikke at dere skal krangle over nattevaktene, så derfor gir vi dere samme timeslønn for både natt,kveld og dag bare med ett lite tillegg (si at timeslønnen er egt 150, blir den opphøyet til 185). Det er nå slik at kveldsvaktene har forsvunnet til en annen avdeling, så vi jobber for det meste kun nattevakter, så nå synes jeg at det blir veldig rart å ikke gi oss natt tillegget. Det har vært slik ved hver anledning vi spør om lønn, så blir det svart tilbake med en ganske "shady" forklaring. Grunnen til at vi ikke tørr å legge oss alt for mye opp i dette er fordi at kontrakten vår foreløpig blir fornyet hver 3 mnd, (hvor det før var 6 mnd om gangen). Hadde vært veldig fint hvis jeg kunne få noen svar på om vi har krav på mer timeslønn, og hva slags tiltak som kan bli gjort?

Takk! 

Anonymous poster hash: acef5...6cd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest acef5...6cd skrev (1 time siden):

Grunnen til at vi ikke tørr å legge oss alt for mye opp i dette er fordi at kontrakten vår foreløpig blir fornyet hver 3 mnd, (hvor det før var 6 mnd om gangen).

Hvor mange år har denne kontraktsfornyingen foregått for deg/dere?

Er dere innleid fordi arbeidet er av midlertidig karakter?

Er dere innleid for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)?

Har de ansatte i firmaet som leier dere inn, en tillitsvalgt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest acef5...6cd

Hei takk for svar, 

Denne stillingen har vært iallefall i 3-4 år slik jeg har fått beskjed av mine kollegaer, men jeg begynte i August 2019. Før Desember har de pleid å gitt 6 måneders kontrakter, men etter desember valgte de å gi 3 mnd (altså frem til mars 2020), så vi har ennå ikke fått noe bekreftelse om ny kontrakt. Er veldig dårlig kommunikasjon mellom rekrutteringsbyrået og selve firmaet vi jobber for så de forsvarer denne 3 mnds kontrakt ordningen med at de ikke vet om de trenger oss lenger. 

Dette er ikke en midlertidig karakter, stillinger har som sagt pågått en del år, men for en eller annen rar grunn vil ikke firmaet ansette oss selv. 

Er heller ikke innleid istedet for en annen, står i kontrakten at vi egentlig skal jobbe 20% stilling, men ender alltid opp med å jobbe en god del mer fordi vi er underbemannet. 

Firmaet har gitt rollen som tillitsvalgt litt rundt om i bedriften, og har ikke vært en fast person lenge. Den nye tillitsvalgte ble nå nylig valgt for 1-2 mnd siden. 

Anonymous poster hash: acef5...6cd

Lenke til kommentar

vi kan starte med en ting som helt klart stikker ut , Det er ikke firmaet som peker ut en tilitsvalgt , det er en person som representerer de ansatte som er valgt av de ansatte, ofte i forbindelse med en fagforening og er ikke noe en bedrift har noe med. 
 

Ellers så høres det ut som det er mange direkte lovbrud her du kan selv lese litt om inn og utleie her https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/innleie/ 

 

det er ikke noen direkte regler ( mener jeg ) som tilsier at du skal ha tilleg på nattarbeid , men de fleste tariffavtaler har en form for kompensasjon for dette 

aml om nattarbeid 

https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-11-nattarbeid/

 

det beste er nok og organisere dere i en relevant fagforenting og få støtte fra de, slik jeg ser det er det nok et par ting som må tas tak i , som at dere burde være fast ansatte i selskapet som leier dere ut, dere burde og ha en mere reel stillings prosent og en fast skift plan. 

Lenke til kommentar
Gjest ec335...f90
Gjest acef5...6cd skrev (19 timer siden):

Heisann! 

Er slik at jeg nå jobber for ett firma, hvor vi er leid inn av ett rekrutterings byrå. Vi har lenge stusset med om den lønnen vi får er virkelig det vi har krav på, eller om vi skal egentlig få mer. Er slik at vi jobber på en 24/7 stilling, så det må alltid sitte noen på jobb.

Tydeligvis har denne timelønnen vært det samme i flere år, men stadig ingen endring. Vi pleide å jobbe dagvakter, kveldsvakter og nattevakter, så unnskyldningen til dette rekrutteringsbyrået var da at "Vi vil ikke at dere skal krangle over nattevaktene, så derfor gir vi dere samme timeslønn for både natt,kveld og dag bare med ett lite tillegg (si at timeslønnen er egt 150, blir den opphøyet til 185). Det er nå slik at kveldsvaktene har forsvunnet til en annen avdeling, så vi jobber for det meste kun nattevakter, så nå synes jeg at det blir veldig rart å ikke gi oss natt tillegget. Det har vært slik ved hver anledning vi spør om lønn, så blir det svart tilbake med en ganske "shady" forklaring. Grunnen til at vi ikke tørr å legge oss alt for mye opp i dette er fordi at kontrakten vår foreløpig blir fornyet hver 3 mnd, (hvor det før var 6 mnd om gangen). Hadde vært veldig fint hvis jeg kunne få noen svar på om vi har krav på mer timeslønn, og hva slags tiltak som kan bli gjort?

Takk! 

Anonymous poster hash: acef5...6cd

Fagforening. Tviler på de har lov til å ha dere så lenge på midlertidig en gang. 

Anonymous poster hash: ec335...f90

Lenke til kommentar

Hei takk alle for svar, jeg valgte å kontakte hovedkontoret til dette rekrutteringsbyrået og fikk følgende svar:

Hei, 
 
takk for mail. 
 
Om jeg forstår deg riktig, er du ansatt hos ****, og jobber nå i et oppdrag ute hos en av våre kunder? 
 
Det er dessverre ikke noe minstebeløp som er lovpålagt iht. loven ang. nattarbeid og eventuelle tillegg.               
 
Eventuelle tillegg for ubekvem arbeidstid på kveld, natt, søndager og helligdagsarbeid blir bestemt av kunde (her gjelder likebehandlingsprinsippet. Det vil si at dere (som innleid) skal ha samme tilgang på goder som de fast ansatte hos kunde. Dette gjelder også lønn.), beløpet skal ha blitt oppført i oppdragsbekreftelsen dere fikk og signerte da dere startet oppdraget. 
 
Vet du om dere/kunden er bundet av en tariffavtale? Dersom svaret her er ja, vil det være retningslinjer i tariffavtalen ang. lønnsnivået for nattarbeid. 
 
Da jeg ikke vet hvilken kunde eller stilling dette dreier seg om, blir det vanskelig for meg å undersøke saken, og gi deg et mer konkret svar. 
 
For at jeg skal kunne undersøke saken grundigere hadde det hjulpet om jeg kunne be om navnet på kunden, hvilken stilling dere jobber i og kontakt personen din hos ****? 
 
Da du ber om å være anonym i denne saken, skal jeg overholde dette og ikke nevne ditt navn. 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...