Gå til innhold

omp9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
omp9 skrev (På 26.2.2020 den 18.54):

Hei, er det noen som har en oversikt ovet hvilke banker som utbetalt innskuddrentene hver måned? Har BraBank i dag, de gjør det, men ønsker å flyttet de til et sted med bedre rente, men ønsker å se at rentene utbetales månedlig 

Finansportalen har vel en grei oversikt.

Men for nysgjerrighets skyld: hvorfor er det viktig med månedlig kapitalisering fremfor årlig? Skal ha bra mye innskudd for at det skal bety noe nevneverdig, og har man god råd spiller vel slikt liten rolle.

Eksempel: har man 600.000 på konto og renten er 2 %, så er det altså snakk om 12.000 kr i årlig rente før skatt, og det å få rundt 1000 kr i mnd tilgjengelig kontra 12.000 i ett jafs ved årsskiftet burde ikke ha den største betydning. Men hva vet jeg, du kan jo ha dine grunner for hvorfor dette er viktig.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (9 minutter siden):

1000 kr i mnd tilgjengelig kontra 12.000 i ett jafs ved årsskiftet

Dette er litt feil. Ved månedlig kapitalisering er renters rente effekt medregnet i den effektive renten og du får mindre en  1/12 pr mnd hvis du tar ut pengene fortløpende. For å få 12.000 som i eksempelet ditt må man la de 9XX man får i januar bli stående på konto, samme for de etterfølgende mnd. Da vil man få over 1000 de siste månedene av året og i sum blir det 12.000.

Det å få renter hver mnd og bruke dem ved månedlig kapitalisering er ikke anderledes enn å ta ut et beløp tilsvarende renten hver mnd ved årlig kapitalisering, så vidt jeg kan forstå. Jeg ser derfor ingen grunn til å finne banker med månedlig kapitalisering av sparepengene.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 29.2.2020 den 16.04):

Dette er litt feil. Ved månedlig kapitalisering er renters rente effekt medregnet i den effektive renten og du får mindre en  1/12 pr mnd hvis du tar ut pengene fortløpende. For å få 12.000 som i eksempelet ditt må man la de 9XX man får i januar bli stående på konto, samme for de etterfølgende mnd. Da vil man få over 1000 de siste månedene av året og i sum blir det 12.000.

Det å få renter hver mnd og bruke dem ved månedlig kapitalisering er ikke anderledes enn å ta ut et beløp tilsvarende renten hver mnd ved årlig kapitalisering, så vidt jeg kan forstå. Jeg ser derfor ingen grunn til å finne banker med månedlig kapitalisering av sparepengene.

Nei, det jeg skrev er på ingen måte «litt feil», selv om det ser slik ut som følge av sitatfusk fra din side. Du lot være å ta med ordet «rundt», som var i forkant av det du siterte.

Årsaken til at jeg skrev «rundt» var nettopp av de grunner du nevner (hvorfor skulle jeg ellers presisere at det ikke var snakk om eksakt 1000 kroner?), som jeg mente var av såpass liten betydning i dette tilfellet at detaljer om hva som skjer ved månedlig kapitalisering kunne sløyfes i denne sammenhengen. Det spiller jo ingen praktisk rolle for det jeg skulle frem til, ei heller har det betydning for TS, som du jo også konkluderer med til slutt.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...