Gå til innhold

Denne ringen kan bli NTH-ringens «lillebror»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er veldig skeptisk til at norges naturvitenskapelige universitet skal ustyre tusenvis av mennesker med ringer av hardt metall, slik som stål. Det er en kjensgjerning at dette skaper problemer for leger som f.eks. behøver å klippe den av en hoven finger. Dessuten innebærer vel et mobiusbånd at på minst to plasser rundt sirkelen, så vender den skarpe kanten på det ekstruderte rektangelet, inn mot fingeren? Hvor behagelig er dette i lengden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Fredriksen said:

Må si jeg er veldig skeptisk til at norges naturvitenskapelige universitet skal ustyre tusenvis av mennesker med ringer av hardt metall, slik som stål. Det er en kjensgjerning at dette skaper problemer for leger som f.eks. behøver å klippe den av en hoven finger. Dessuten innebærer vel et mobiusbånd at på minst to plasser rundt sirkelen, så vender den skarpe kanten på det ekstruderte rektangelet, inn mot fingeren? Hvor behagelig er dette i lengden?

Om den er ubehagelig er en av de tingene som kan bli testet når de får virkelige ringer å ta og føle på og prøve. Har liten tro på at den formen vil påvirke komforten merkbart. Ringen vil stort sett ligge i ro og det er ikke akkurat snakk om en skarp kant.

Har større tro på at formen vil bidra til å løse det første problemet du peker på. Har en ring med konveks innside. Jeg har til gode å oppleve at fingeren er så oppblåst at den ikke har vært mulig å få av. Samtidig er en annen ring jeg har, men har sluttet å bruke, flat på innsiden. Den sitter dønn fast med én gang jeg har litt ekstra blod i fingeren. Det til tross for at den flate er en anelse større. Möbiusringen vil ha en form  som tillater den å bli "skrudd" av fingeren, så jeg  vil tro den kan blir enda enklere å få av enn en konveks en. Så på det punktet vil jeg tro «Möbiusbånd» "vinner" over «Ringvirkninger», som er flat.

Holder selv en knapp på «Möbiusbånd», men begge har sine kvaliteter så jeg er glad jeg ikke sitter i jurien.

Lenke til kommentar
Fredriksen skrev (8 timer siden):

Dessuten innebærer vel et mobiusbånd at på minst to plasser rundt sirkelen, så vender den skarpe kanten på det ekstruderte rektangelet, inn mot fingeren? Hvor behagelig er dette i lengden?

Den ser usedvanlig ubehagelig ut. Jeg synes den gamle er ubehagelig nok som den er og har arkivert den i en skuff. Det er jo først og fremst statussymbol og jåleri. Sikkert greit å ha på jobbintervjuet og andre formelle skryte-sammenhenger for å skape inntrykk hos de som bryr seg, men i praksis er den respekten man får av å faktisk prestere så mye mer verdt både i organisasjoner og for selvfølelsen.

Det sagt så liker jeg idéen om möbius-bånd. Bare at jeg foretrekker papirvarianten.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

https://no.wikipedia.org/wiki/NTH-ringen

.

Ja Ja.

Verden forandrer seg og vi med den.

NTNUs mastergradsring er åpenbart inspirert av den gamle NTH ringen forbeholdt Sivilingeniører og Sivilartkitekter utdannet ved daværende Norges Tekniske Høgskole i Troindheim , NTH.

Ringene var personlig eie, numnmerte .og retten til å kjøpe ringen gjaldt kun nevnte grupper utdannet ved NTH etter fremleggelse av gyyldig avgabgsvitnemål fra NTH

Jeg bærer min NTH ring med glede og har sågar sendt den til reparasjon etter et uhell i forbindelse med båtpuss som nesten kostet meg ringfingeren.

NTNU er nå et universitet, Akademiske grader med Batchlor og Master innført som standard.

Jeg forstår initiativet til en ny ring har sitt utspring fra legestudiet og statuttene for den gamle NTH ringen tillot ikke nye yrkesgrupper som kjøpere og bærer av NTH ringen..

Jeg synes noen tradisjoner er verdt å ta vare på selv om symboler av denne karakter går litt av moten etter hvert,politisk sett.

For mitt vedkommende gir NTNUs Mastergradsring meg litt assosiasjon av "Kopimedisin",, uavhengig av utseendet

Kopimedisin, Billig kopi versjon av originalen men forusetter samme virkning.

Den som lever får se..

Se forøvrig vedlagte link til WIKIPEDIAS beskrivelse av NTH ringen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...