Gå til innhold

Har laseropererte øyne - pilot?


123hei123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 21 år. Jeg har korrigert synet mitt med laser (brukte før -2.0 i kontaktlinser), og gjorde det for over 1 år siden. Gjorde det helst pga jeg hopper fallskjerm og en gang prellet den ene av (klarer meg uten linse hvis den faller av, men er jo å foretrekke å ha de på) Også var det kjedelig å bytte hver dag.

Jeg har veldig lyst til å bli pilot, aller helst innen helikopter. Vurderte først privat flygeskole, men ønsker heller å prøve gjennom forsvaret. Jeg har veldig god fysisk form (holdt på med friidrett på nasjonalt nivå i tenårene), flink i matte/realfag og sterk psyke.

Ble veldig skuffet da jeg leste at laserkorrigerte øyne ikke aksepteres! Det er jo ikke noe jeg får gjort noe med nå. Hadde jeg ikke operert øynene, vil jeg tro at jeg kunne vendt øynene til å se bedre (da jeg bare hadde -1.00 til å begynne med, men synet blir jo dårligere med linser/briller)

Leste at grunnen til at laserkorreksjon ikke aksepteres var at hornhinnene kunne løsne f.eks pga de enorme kreftene i cockpit, men gjelder det bare for jagerfly eller også helikopter/mindre fly? Det er spesielt helikopter jeg er interessert i og da burde vel ikke dette vær et problem.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Krav til søker

 

Ha bestått sesjon. Har du fylt ut egenerklæring på nett, men enda ikke blitt kalt inn til sesjon, kan du fortsatt søke. Da sørger vi for å kalle deg inn hvis du er kvalifisert. Du trenger ikke å ha fullført førstegangstjeneste for å kunne søke.

Ha minimum karakter 5 på teoritesten (allment evnenivå) fra sesjon

Ha god helse, godt syn og god hørsel (bruk av kontaktlinser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

Ha generell studiekompetanse innen sommeren i opptaksåret (2018)

Ha plettfri vandel 

Være mellom 18 og 24 år i opptaksåret (2018)

Være minst 163 centimeter høy

Kunne sikkerhetsklareres

Beherske norsk og engelsk godt, både skriftlig og muntlig

Bestå fysiske minstekrav for lederutdanning i Forsvaret

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har også en drøm om å bli pilot, helst gjennom forsvaret, og desverre så kan du ikkje bli pilot der viss du har tatt laseroperasjon, men det står at briller og linser godtas normalt ikkje. 

Du kan jo bli pilot gjennom Pilot Flight Academy men det blir fort veldig dyrt siden dette er et privat selskap. Du kan også bli pilot gjennom universitet i tromsø. He og hørt at det går ann å utdanne seg i utlandet.

Lenke til kommentar
olivia.m skrev (Akkurat nå):

Har også en drøm om å bli pilot, helst gjennom forsvaret, og desverre så kan du ikkje bli pilot der viss du har tatt laseroperasjon, men det står at briller og linser godtas normalt ikkje. 

Du kan jo bli pilot gjennom Pilot Flight Academy men det blir fort veldig dyrt siden dette er et privat selskap. Du kan også bli pilot gjennom universitet i tromsø. He og hørt at det går ann å utdanne seg i utlandet.

Men altså de hadde våre litt lurt å kanskje sendt en mail til forsvaret og spurt dei om mulighetane osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på hva som er begrunnelsen for at de ikke godtar laserkorrigert syn? Jeg kan skjønne at briller og linser ikke godtas (hvis det skulle oppstå feil på utstyret eller at man av en eller annen grunn glemmer å bruke det på jobb en dag), men når øynene er operert..?

Sært.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Lurer på hva som er begrunnelsen for at de ikke godtar laserkorrigert syn? Jeg kan skjønne at briller og linser ikke godtas (hvis det skulle oppstå feil på utstyret eller at man av en eller annen grunn glemmer å bruke det på jobb en dag), men når øynene er operert..?

Sært.

Det er pga dei kreftene ein bli utsatt for i cockpiten, hornhinna kan løsne. 

Det er det eg har jaffal hørt og lest om.

Lenke til kommentar

Det er også det jeg har hørt, og mener også å ha lest det, men klarer ikke finne det igjen på noe offisielt fra Forsvaret nå. Men jeg mener å huske at det ikke handler om at man vet at opererte øyne ikke tåler påkjenningene, men at man ikke har forsket på det og derfor ikke vet, og dermed ikke ønsker å ta risikoen. Det koster mye penger å utdanne en pilot og derfor er man nok svært lite villige til å ta noen risikoer, og man har samtidig mange søkere til få stillinger slik at man kan tillate seg å ha høye krav.

Det som er litt underlig er at FSK og MJK tillater laseroperasjon, mens KJK ikke gjør det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...