Gå til innhold

Tollbehandlingsgebyr på pakker fra Aliexpress?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (1 time siden):

Igjen, et bevis på at du ikke bruker Aliexpress riktig. 

Du skal ikke bruke Chat funksjonen. Du skal klikke på "open dispute". 

https://service.aliexpress.com/page/knowledge?pageId=37&category=1000022003&knowledge=1060015227&language=en

Med litt kunnskap og research er jeg ganske sikker på at man kunne funnet ut at denne LED baren ikke leverte det dem beskrev. Kan du gi meg direkte link til produktet? Altså til nøyaktig det produktet du kjøpte, og ikke et lignende produkt.

Jeg vil også gjerne vite hvordan du målte watt effekten selv.

Slutt å anta ting, jeg har selvfølgelig brukt open dispute, men når det ikke hjelper så prøvde jeg å se om det var andre måter å kontakte Aliexpress og ikke selger, men det fant jeg ikke. Akkurat dette tilfellet var ifm at pakken ikke var merket med VOEC og jeg måtte betale dobbelt opp. Fant ut at siden det er Aliexpress som er ansvarlig for å betale inn momsen så hjelper det ikke å snakke med selger via open dispute, da de ikke ante hva VOEC var for noe. Derfor forsøkte jeg å finne en måte å kontakte Aliexpress på og ikke selger av produktet.

 

Fant effekten ved å måle størmtrekk og gange med spenningen, ohms lov rett og slett.

Leste nøye gjennom annonsen før salg og når sant skal sies så regnet jeg med at det var juks og fanteri mtp prisen, så var ikke så overrasket der. 

Kan være de mener watt/effekt tilsvarende glødelamper, men det står i såfall ikke angitt noen sted, og derfor burde det være å anta at når de skriver xxx watt så er det faktisk effektforbruk.

https://a.aliexpress.com/_m0QiKAD

 

Og jeg fikk refundert halve beløpet uten å returnere den, men når varen man får ikke matcher beskrivelsen burde hele vært refundert.

Endret av Actibus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar ingenting. Du skriver det jo selv. Du har ikke nevnt open dispute med et eneste ord før forrige innlegg. Nå virker det bare som om du prøver og vri det over til at du har gjort det, selv om det ikke er tillfelle. 

du skriver selv at du regnet med det var juks og fanteri, men kjøpte allikevel? Igjen... hva forventer du? 

Du visste om risikoen og antok at dette var juks og fanteri, men kjøpte allikevel. Så viste det seg at magefølelsen din var riktig, men da skulle du plutselig ha pengene tilbake OG beholde et produkt som virker?

Du forventer den samme servicen som du får i en norsk butikk, bestiller fra Kina for et langt lavere beløp samtidig som du selv trodde dette var juks etc. når du først finner ut at det var juks vil du beholde en vare som fungerer samtidig som du får pengeme igjen?

Jeg søkte på youtube og fant nærmest ingen videoer om Auxtings led bar  Dette alene gjør at jeg aldri hadde bestillt en slik  

Mulig du har skrevet dette, men hvor mange watt målte du og hvordan målte du det? Den største lampen er på 324W. Hvis dette stemmer så betyr det at det går 27 ampere (12V) gjennom ledningene. Det er veldig mye. 

Så en vesentlig ting til. 

Det er flere annonser som selger disse på AliExpress. De andre annonsene oppgir ikke i nærheten av den wattstyrken i din annonse. Bare der hadde jeg rygget unna. 

Så just face it. Dårlig research og alt for høye forventninger har satt deg i situasjonen du nå befinner deg i. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hehe, du får tro hva du vil. Poenget mitt var bare at du man ikke alltid får refundert hele beløpet uten å returnere varen, slik du skrev. Du antok bare at jeg ikke hadde benyttet open dispute, som jo er den naturlige veien å ta når det er noe feil. Chat roboten nevnte jeg jo ifm VOEC problemet og ikke denne led baren, forøvrig var det ikke noe annet valg enn å få de varene med DHL, antar du heller ikke får refundert momsen 2 ganger, slik som ble tilfeller mitt på den pakken, mva til Aliexpress og mva til DHL for samme sending.

Som nevnt så regnet jeg med det var juks, men det betyr jo ikke at det er greit at selgere gir feil informasjon. Er nok mange kjøpere som er mindre opplyste og kjøper varer i god tro basert på det som skrives av selger.  

Ikke vet jeg hvorfor du er så opptatt av akkurat nøyaktig hva jeg målte, men det var 3,75a ved 12v som blir 45w.

 

Lenke til kommentar
Actibus skrev (3 minutter siden):

Hehe, du får tro hva du vil. Poenget mitt var bare at du man ikke alltid får refundert hele beløpet uten å returnere varen, slik du skrev. Du antok bare at jeg ikke hadde benyttet open dispute, som jo er den naturlige veien å ta når det er noe feil. Chat roboten nevnte jeg jo ifm VOEC problemet og ikke denne led baren, forøvrig var det ikke noe annet valg enn å få de varene med DHL, antar du heller ikke får refundert momsen 2 ganger, slik som ble tilfeller mitt på den pakken, mva til Aliexpress og mva til DHL for samme sending.

Som nevnt så regnet jeg med det var juks, men det betyr jo ikke at det er greit at selgere gir feil informasjon. Er nok mange kjøpere som er mindre opplyste og kjøper varer i god tro basert på det som skrives av selger.  

Ikke vet jeg hvorfor du er så opptatt av akkurat nøyaktig hva jeg målte, men det var 3,75a ved 12v som blir 45w.

 

Du visste med stor sannsynlighet at det var "juks". Altså åpenbart scam. man er også selv ansvarlig for å gjøre litt enkel research. Det er ganske mange alarmknapper som lyser her. 

Du sier ikke noe om hvilken lampe du kjøpte og hvordan du målte deg frem til strømtrekket. Hvor tykk var ledningen til lysene, hvor lang var den etc. Men det spiller nok uansett liten rolle. 

Du befinner deg nok i den kategorien som blir lurt. Jeg fraråder deg til å bestille mer fra AliExpress. Jeg klikket meg inn på EN annonse til som solgte nøyaktig den samme LED baren og denne var på langt mindre watt. Dette hadde tydeligvis ikke du gjort. Derfor traff du også en selger som ikke er seriøs og de gode reviews på produktet er da altså også bare tull. Enten det eller så er det bare intetanende kjøpere som TROR dem har fått den lampen dem bestillte og er fornøyd med det. 

Det er ganske vesentlig å vite hvordan man måler fordi det er mange faktorer som spiller inn på resultatet når man måler strøm. Hvis denne ledbaren er på 300W (12V) og du brukte en "vanlig" ledning ala 0.75mm2 etc. vil det være stor motstand i ledningen. lengden på ledningen har også mye og si. 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis målte feil, men å feks. sende et bilde av multimeteret til selger som viser amperen holder liksom ikke som dokumentasjon og det kan derfor brukes mot deg. Vanskelig å bevise slikt, spesielt nå selger er vanskelig. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Hvis denne ledbaren er på 300W (12V) og du brukte en "vanlig" ledning ala 0.75mm2 etc. vil det være stor motstand i ledningen. lengden på ledningen har også mye og si. 

Led light Operating Voltage: DC 10-30V, så da er nok effekten oppgitt ved 30V. Det forklarer ihvertfall delvis problemet.

Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (Akkurat nå):

Led light Operating Voltage: DC 10-30V, så da er nok effekten oppgitt ved 30V. Det forklarer ihvertfall delvis problemet.

Du har nok rett. Jeg er ganske sikker på at hovedproblemet her er uvitenhet og eller dårlig research. 

Selvsagt er det trist at det finnes uærlige selgere på Aliexpress, men dette er så alment kjent og ofte lett og omgås at man nesten må skylde seg selv. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Watten som er oppgitt kan godt være riktig ( i teorien). Målt på benk hvor alle dioder ble tynet til det maksimale med korte ledninger hvor man rundet godt opp til nærmeste runde tall etc. 

Men selv i Norge kan man ikke stole på det som står på eskene. Noen ganger må man bare stikke fingeren i jorda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 24.1.2021 den 5.52):

AliExpress står vertfall på Skatteetaten sine lister over utenlandske nettbutikker som er med i VOEC ordningen. Du finner listen her: 

https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/voec-registrerte-tilbydere-11012021.pdf

Haha, hva hjelper det når ALIEXPRESS ikke vet sitt eget nummer, ikke gir info til selgern om at de skal påføre  VOEC-nr på pakka og selger kun får  invoice/regning UTEN norsk TAX/MVA???   Takk det blir 2x mav + gebyr for varer over 350kr om du er så uheldig. Jeg kjøpte noe til 1200kr så det ble 1500kr til ALI + 165krgebyr UPS + 300kr norsk mva atter en gang! TAKK, men nå orker jeg ikke mer, De skyver ansvaret til hverander så det er håpløs! SHIT HAPPENS!

FB gruppe Dropshipping har ihvertfalll funnet ut nummer nå - så da kan du få selgern til å påføre det og slipper forhåpenligvis dobbeltmoms! (Ohnei, skattekontoret ville ikke gi ut numeret!!!).

AliExpress: 2034638
eBay: 2024926
Etsy: 2021137
Feelunique: 2033879
Wish: 2032082
 
Så si ifra at selgern skal påføre     VOEC NO: 2034638
Jeg har også lagt det i adressefelt ......

 

Lenke til kommentar

Vær eksta opps å handle på fleste steder i utlandet man kan ikke vite sikkert om fleste steder er coronastengt, så vil advare i tilfelle du oppretter sak og ikke får hjelp fra ebay eller aliexpress, kan du risikere selgeren vinner saken fordi du ikke få kontaktet kundeservice.

For de som handler nå bør sjekke ekstra nøye så de ikke taper penger.

Sitat

FB gruppe Dropshipping har ihvertfalll funnet ut nummer nå - så da kan du få selgern til å påføre det og slipper forhåpenligvis dobbeltmoms! (Ohnei, skattekontoret ville ikke gi ut numeret!!!).

AliExpress: 2034638
eBay: 2024926
Etsy: 2021137
Feelunique: 2033879
Wish: 2032082
 
Så si ifra at selgern skal påføre     VOEC NO: 2034638

Tror selgerne blosser i dette, fleste av dem vertfall enten går det greit ellers ikke. Får verfall det intrykket generielt. De sier det er "buyer's responsibility" men taper jo ikke å nevne det for å ungå selgerne som ikke vet eller som er villig å gjøre det lille ekstra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk at man kan påstå omtrent hva som helst på nettsider fra visse deler av verden.

Vi er så opptatt av forbrukerrettigheter og sanne opplysninger, dette er totale fremmedord i mange land.

Vi har også kulturforskjeller der noen land har innstillingen at det er den som lar seg lure som har skylden. Ikke vår tankegang om at den som lyver skal føle skam og ta ansvar for sin handling.

Poenget: Man har ikke rettigheter til å få refusjon eller avslag på fake opplysninger.

Jeg har netthandlet fra Kina i 10 års periode. Har sluttet med det, 90% av elektro dingser har ikke holdt mål eller takket for seg før ett år. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (24 minutter siden):

Vi er så opptatt av forbrukerrettigheter og sanne opplysninger, dette er totale fremmedord i mange land.

Vi har også kulturforskjeller der noen land har innstillingen at det er den som lar seg lure som har skylden. Ikke vår tankegang om at den som lyver skal føle skam og ta ansvar for sin handling.

Poenget: Man har ikke rettigheter til å få refusjon eller avslag på fake opplysninger.

Største problemet er fraktkostnadene de dytter det må være sporingsnummer koster fort 360 kr hjelper lite å handle billig hvis det er dårlig kvalitet, noen ganger er aliexpress og ebay villige ordne opp, ellers er det kjøper som å betale. Hvordan kan man da vite hva man kjøper? er umulig å teste produktet eller be om video for man får som regel ikke svar. Så er grunn for de selger egent for å dekke tapet sitt, er mye som er direkte søppel, som selges kun for å få dekke tapet av de større produksjoner kaster. Så er vel lite tap å selge på ebay og aliexpress. noen tilfeller er det vanskelig å bevise man blir lurt også. Så da er bare å betale returfrakten.

Vet også hvis man handler flere ting samlet er større sansynlighet for problemer med toll og moms siden systemene virker vel dårlig å sette opp det.

Sitat

Har sluttet med det, 90% av elektro dingser har ikke holdt mål eller takket for seg før ett år. 

Som regel hvis det først virker bør de holde men er noe som er bygget for å holde kort særlig tv android dekodere eller kald det hva du vil. Butikker er ikke særlig bedre, de svarer med å øke prisene hvis mye går i stykker så slik dekker de opp tapet på ting som holder kort, økt pris. Hvis de ikke mener det kun er 1-2 års reklamasjon. Så får man ta kontakt med forbrukerrådet hvis man er uenig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Som regel hvis det først virker bør de holde men er noe som er bygget for å holde kort særlig tv android dekodere eller kald det hva du vil.

Tja. Vi snakker ofte om kopi av kopi av et mer "originalt" kopiprodukt. Da er innmat, lodding, konstruksjon osv av simpleste sort. YouTube florerer jo av dette. 

Min erfaring er led lykter som streiker etter kort tid, laptop batteri som eser ut mm. 

Kort sagt handler man fra Kina må man ha lave forventninger. Det er en grunn til at mange varer fra Kina ikke er lovlig å selge i USA og Europa grunnet sikkerhet. Altså at det ikke kan importeres for storsalg, men kun kan handles som privatperson. 

Mitt siste kjøp var et stort minnekort (fake SanDisk) , jeg visste jo risken, til kr 300, det varte i 6 måneder.

Kort sagt stoler man på info hos Aliexpress og lignende, er man på blindspor. Man handler der med villighet til å satse på at man har flaks med varen.

På mange ting sparer man ikke mye sammenlignet med fysiske butikker her heller. Selv før moms ble tema. 

Noe av spenningen er jo å se hva man får og om det fungerer 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Sitat

Min erfaring er led lykter som streiker etter kort tid, laptop batteri som eser ut mm. 

Kort sagt handler man fra Kina må man ha lave forventninger. Det er en grunn til at mange varer fra Kina ikke er lovlig å selge i USA og Europa grunnet sikkerhet. Altså at det ikke kan importeres for storsalg, men kun kan handles som privatperson. 

Mitt siste kjøp var et stort minnekort (fake SanDisk) , jeg visste jo risken, til kr 300, det varte i 6 måneder.

Minnekort er det nok mye falsk med mindre prisene er ganske like som norge, LED lommelykt finnes jo noe i metall som holder, men gummi og plast tåler ikke norske vintere, finnes noe som blir veldig varme står ikke forskjell mellom + og - så er fort gjort å gjøre feil.

Finnes jo LED lys som er brukbare også på 230 volt men kan vel forbedre sikkerheten. er neppe tatt hensyn til vekselspenning og lyn men 12 volt er vel muligens brukbart hvis man kjøper riktig type. Finnes jo LED lys på biltema og clasohlson. Så finnes jo noe som kan brukes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Mottok nylig pakke fra Aliexpress og noen dager etterpå mottok jeg ett brev fra Fedex om Fortolling og mva, noen som vet hva jeg gjør nå?

Har lest noe om at man under bestilling kan sette VOEC Nummer inn i adressefeltet, noen som har testet i praksis?

 

For du har allerede betalt moms gjennom aliexpress?

Dette er noe av grunnen til at jeg har sluttet å bruke aliexpress og eBay, vet aldri om selger har fylt ut papirene korrekt eller ikke og man risikerer å betale dobbel moms.

Er vel ikke så mye å gjøre utenom å prøve å dokumentere for FedEx at du allerede har betalt moms, samt kontakte kundeservice hos aliexpress.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 minutt siden):

For du har allerede betalt moms gjennom aliexpress?

Dette er noe av grunnen til at jeg har sluttet å bruke aliexpress og eBay, vet aldri om selger har fylt ut papirene korrekt eller ikke og man risikerer å betale dobbel moms.

Er vel ikke så mye å gjøre utenom å prøve å dokumentere for FedEx at du allerede har betalt moms, samt kontakte kundeservice hos aliexpress.

Har sendt Tax Invoice til Fedex, så får vi se, irriterende at det har blitt sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...