Gå til innhold

fukt/dugg i front lys


Anbefalte innlegg

Hei

Faren har kjøpt en bil hos en bilforhandler det er en 15 modell. Det er uvanlig mye fukt i front lys jeg har vært innom Bertel O'Steen og NAF og blitt anbefalt å bytte de ut. Selger ønsker ikke å bytte og sier at det er bare å tørke eller bytte pakning noe vi ikke ønsker. Bilen blir ikke godkjent heller slik.

Ved kjøp var det ikke problemet synlig da den stod inne i butikken så vi har klagd på dette samme uke vi kjøpte bilen.

Hva bør vi gjøre i slik situasjon, første gang familien kjøper en så dyr bil og da ønsker man unngå slike feil fra første dag...

Endret av goodtimez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, gjør det klart for selger at du "reklamerer" på denne mangelen.

Selger har da rett til å prøve å fikse mangelen (i utgangspunktet 2 ganger). Du har ikke mulighet å bestemme selv hvordan dette skal gjøres, så lenge mangelen fikses. (De kan jo selvsagt ikke gjøre dette på en måte som skjemmer utseende eller som på annen måte er en vesentlig ulempe for deg).

Denne reklamasjonen skal gjøres uten vesentlig ulempe for deg. Dvs, hvis du har bruk for bilen under reparasjonen, så må de fikse lånebil til deg. Er det langt å kjøre til verksted, så får de hente bilen eller fikse feilen hos deg eller på et lokalt verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, goodtimez said:

Må jeg avtale det på forhånd om det hvis duggen kommer tilbake?

Nei, ikke hvis du reklamerer.

Edit: Da er det regler for hvordan selger skal fikse problemet. Innen "rimelig" tid, uten vesentlig ulempe eller kostnad for kjøper etc.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Axefjord said:

Først, gjør det klart for selger at du "reklamerer" på denne mangelen.

Selger har da rett til å prøve å fikse mangelen (i utgangspunktet 2 ganger). Du har ikke mulighet å bestemme selv hvordan dette skal gjøres, så lenge mangelen fikses. (De kan jo selvsagt ikke gjøre dette på en måte som skjemmer utseende eller som på annen måte er en vesentlig ulempe for deg).

Denne reklamasjonen skal gjøres uten vesentlig ulempe for deg. Dvs, hvis du har bruk for bilen under reparasjonen, så må de fikse lånebil til deg. Er det langt å kjøre til verksted, så får de hente bilen eller fikse feilen hos deg eller på et lokalt verksted.

Tusen takk for responsen Axefjord! :)

Lenke til kommentar
14 minutes ago, goodtimez said:

De ønsker ikke å få den reparert hos Bertel O'steen men spør om vi har noe karrosseri verksted i nærheten.

Ikke helt sikker på hva som er lurt å gjøre her

 

Om du vil bruke Bertel Steen, så ville jeg svart at Bertel Steen er det eneste verkstedet du vil anbefale i nærheten.

Om de ikke vil bruke det verkstedet, så er det opp til dem å finne et verksted og bestille time. Det er ikke du som skal finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på å få velge verksted selv. Det har heller ingenting å si om du bruker Bertel eller Mekonomen, så da gjør du situasjonen bare vanskeligere både for deg selv og selger om man skal være vrang. Om selger spør om du har et annet verksted i nærheten som du skriver virker det jo som om han er villig til å hjelpe, så da hadde jeg takket ja til det istedenfor å helle bensin på bålet. 

 

Selger har rett å forsøke fikse mangelen 2 ganger på sin måte, selvfølgelig uten at dette skal medføre vesentlig ulempe for deg. Om du må kjøre en halvtime til et annet verksted eller han, er ikke å anse som en vesentlig ulempe. 

Lenke til kommentar
On 3/6/2020 at 5:27 AM, Darkbill said:

Du har ikke krav på å få velge verksted selv. Det har heller ingenting å si om du bruker Bertel eller Mekonomen, så da gjør du situasjonen bare vanskeligere både for deg selv og selger om man skal være vrang. Om selger spør om du har et annet verksted i nærheten som du skriver virker det jo som om han er villig til å hjelpe, så da hadde jeg takket ja til det istedenfor å helle bensin på bålet. 

 

Selger har rett å forsøke fikse mangelen 2 ganger på sin måte, selvfølgelig uten at dette skal medføre vesentlig ulempe for deg. Om du må kjøre en halvtime til et annet verksted eller han, er ikke å anse som en vesentlig ulempe. 

Og om det verkstedet du fant/ "anbefalte" i nærheten gjør en dårlig jobb, så får man beskjed om at det var jo en selv som foreslo det verkstedet...

Om de ikke vil bruke et skikkelig verksted, så får de ta risikoen og ekstraarbeidet ved å finne et billig verksted. 

 

Tur/retur halvtimen er jo 2 timer totalt, siden bilen må både bringes og hentes, som igjen tilsvarer 4-600kr i tapt netto arbeidsinntekt. Det kan tolkes til en betydelig ulempe om nye frontlykter kunne vært kjøpt inn til noen få tusenlapper hos det lokale verkstedet.

(Og siden både naf og bertel-steen anbefaler å bytte, så vil jeg tro det "tørking og pakning" raskt kan medføre flere turer...)

 

Edit: For å moderere meg litt, så ville jeg nok ha gått med på tørke/bytte pakning en gang. Men jeg ville gjort det klart at om det ikke fungerte, så ville jeg ikke godta å brukes timesvis for å prøve det samme på nytt. (Jeg antar her at det er halvtimen til verkstedet). 4 timer kjøring ER en vesentlig ulempe.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...