Gå til innhold

Jobber extra men timene på jobb nullstilles av sjefen - er det normalt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på en ting..

Jobber i butikk og vi klarer aldri å gå hjem/stemple ut akkurat 16.00 (skift 8-1600) det er ofte vi må hjelpe kunden ferdig og da er det fort 5-10 minutter overtid. Disse minuttene blir registrert i systemet men sjefen sletter de manuelt slik at blir 8-1600. Er det et vanlig praksis? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor vanleg det er skal eg ikkje uttale meg om, men det er i alle fall ikkje rett.

Det klare utgangspunkt er at du skal ha betalt for den tida du setter til arbeidsgivers disposisjon (eventuelt som avspasering).
Dersom det er behov for ytterlegare arbeidsinnsats etter stengetid på grunn av kundar, kassaoppgjer, avlåsing, og liknande så må det takast høgde for dette, f.eks. ved å sette stengetida til 15.30 og arbeidstida til 16.

Så skal det også nemnast at det er mulig å gjere andre avtalar om arbeidstid og betaling.

Eg kan heller ikkje sjå at det er eit sakleg behov for tidsregistrering dersom ein uansett justerer til 8 timars dag mellom 8 og 16. Tidsregistrering brukar ein vanlegvis i jobbar med fleksibel arbeidstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 timer siden):

Kor vanleg det er skal eg ikkje uttale meg om, men det er i alle fall ikkje rett.

Det klare utgangspunkt er at du skal ha betalt for den tida du setter til arbeidsgivers disposisjon (eventuelt som avspasering).
Dersom det er behov for ytterlegare arbeidsinnsats etter stengetid på grunn av kundar, kassaoppgjer, avlåsing, og liknande så må det takast høgde for dette, f.eks. ved å sette stengetida til 15.30 og arbeidstida til 16.

Så skal det også nemnast at det er mulig å gjere andre avtalar om arbeidstid og betaling.

Eg kan heller ikkje sjå at det er eit sakleg behov for tidsregistrering dersom ein uansett justerer til 8 timars dag mellom 8 og 16. Tidsregistrering brukar ein vanlegvis i jobbar med fleksibel arbeidstid.

butikkjobber har ofte stempling,  plasser jeg har jobbet som har fleksibel bruker heller ikke stresse om lønn i minutter men regner i hele timer. 

 

der jeg jobber nå betales overtid for hver påbegynte hele time, men du jobber kun overtid ved avtale med kunde eller sjefen.

 

jeg vill anbefale og heller være mere konsekvet med og gå på tiden når du ikke får lønn for dine ekstra minutter.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først tar du det opp i pausa med alle ansatte som er der. Så spør du om de ville vært med på å konfrontere lederen med det direkte. Å gjøre det bare du alene kan være litt risikabelt, hvis lederen bestemmer seg for å være en psykopat, så kan han/hun begynne å gå etter deg og du kan føle deg nødt til å slutte på grunn av utrivelige arbeidsforhold.

Men hvis alle er sluttet om saken, så kan du og noen flere konfrontere lederen, og da blir terskelen plutselig litt høyere.

Å organisere seg og ta det opp hos fagorganisasjoner er ikke dumt. Jeg angrer stort på at jeg ikke gjorde det tidligere i livet. Men .. det er kanskje ikke alltid det hjelper heller. Men da har man i hvert fall noen som har erfaring og kan litt juss å ta kontakt med.

Da kan man kanskje få sparket lederen hvis han/hun begynner å gjøre livet surt for deg, fordi du bare prøver å påpeke at rett skal være rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT

Prøv å dokumentere disse 10 minuttene ekstra på noen annen måte enn arbeidsgivers system. 
Ta en prat med de andre medarbeiderene som også har jobbet 10 min ekstra og konfronter sjefen.
Om dere ikke blir enige om hva som er riktig så avslutter du arbeidet presis klokken 16:00 uavhengig av om det er kunder eller mer jobb igjen.

Lenke til kommentar

Vil si at noen faktorer bør spille inn her.

Er arbeidsplassen et godt sted der du trives og sjef/ansatte er noen du kommer godt overens med, Slik at på et hovedbasis så kanskje du får igjen i form av noe annet senere? ( Gaver, turer, middager) når ting går bra på jobben og overskuddet ligger til rette.

I de fleste kontorjobber som opererer med fastlønn så er det ikke unormalt at du sitter noen minutter over for å gjøre ferdig hva enn man gjør..kontra å måtte starte dagen med flisespikkeri dagen etterpå.

 

Altså man skal ikke si "normalt" heller..Ettersom det finnes like mange "normale" som blodnekter og går på tiden sin uansett..Vi har begge typer på kontoret her, forskjellen er vell at de som ikke har noe imot å gi litt ekstra fra tid og annen trives bedre og er generelt mer hyggelige å omgås etter min erfaring. Og nå har jeg byttet arbeidsplass en god del ganger, og vært innom en god del bransjer også.

 

Det at du blir trukket hvis du går noen minutter før tyder jo på en litt spesiell type sjef, men igjen..jeg vet ikke hvordan du er som arbeidstaker og hvis man ser det fra arbeidsgiver sin side så er det utrolig lite motiverende å se ansatte som ikke gidder å yte noe annet enn hva "normen" tilsier i nevnte arbeidsstilling. Som derfor gir grunnlag for å være like "kjip" tilbake slik man føler man kan.

 

Til syvende og sist hadde jeg personlig uansett gått til sjefen i denne situasjonen.. Blir du trukket for å gå 5 min før, skal du også få betalt for å jobbe 5 min over.

Fjerner sjefen derimot trekket dersom du går tidlig en dag ( selv om det er sjeldnere enn å gå senere) og heller ikke ønsker å gi betalt for 5-10 min over..Så må det være opp til deg selv hvordan du vil håndtere situasjonen.. Er ingenting som sier at kl 16:00 så kan du ikke si til kunden " sorry, men jeg jobber ikke lenger nå, min kollega tar over"   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 time siden):

Er arbeidsplassen et godt sted der du trives og sjef/ansatte er noen du kommer godt overens med, Slik at på et hovedbasis så kanskje du får igjen i form av noe annet senere? ( Gaver, turer, middager) når ting går bra på jobben og overskuddet ligger til rette.

Den store varsellampen her er at denne "avrundinga" berre går ein veg gjennom stryking av minutt på slutten av dagen og trekk på starten av dagen. 

Det er mulig å avtale anna lønnsfastsetting enn lønn per minutt eller per påpegynte halvtime, men lønn som bytte for arbeid skal være avtalt. At ein kan få ein middag eller ein tur når sjefen anser overskuddet som stort nok er ikkje greit. Ein kan gjerne få dette i tillegg til lønn, men det er ikkje greit å få strøket arbeidstid for å få dette utbetalt i mat av og til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen for gode svar. Vi har en kjempe fin kollektiv og vi har aldri tenkt på slike ting før. Jeg liker jobben min og det gjør kollegaene mine også og vi har alltid levert mer enn det som kreves fordi vi synes det er rett og slett gøy.

Det bare at det ødelegger litt motivasjon for hele gjengen at alt skal være så firkantet.

Men jeg takker alle for responsen jeg for ta det opp sammen med resten av teamet :)

Lenke til kommentar

Veldig rart at ingen her nevner en eventuell tariff avtale. Jobber du i butikk, så er denne trolig under en tariff avtale. Sjekk avtalen. Nesten alle har f.eks "påbegynt halvtime lønnes som halvtime". Dvs, jobber du 10-15min over, blir du lønnet for 0,5 time.

Dette er helt vanlig praksis både i vekterbransjen og f.eks Varner Gruppen m.m.

Lenke til kommentar
comadore skrev (18 timer siden):

Veldig rart at ingen her nevner en eventuell tariff avtale. Jobber du i butikk, så er denne trolig under en tariff avtale. Sjekk avtalen. Nesten alle har f.eks "påbegynt halvtime lønnes som halvtime". Dvs, jobber du 10-15min over, blir du lønnet for 0,5 time.

Dette er helt vanlig praksis både i vekterbransjen og f.eks Varner Gruppen m.m.

så er det og noe med at extra tid ofte skal være godkjent av leder før du jobber denne tiden, så er du like langt. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (8 timer siden):

så er det og noe med at extra tid ofte skal være godkjent av leder før du jobber denne tiden, så er du like langt. 

 

Kan godt være slik mange steder ja :)

Men tariff er tariff, og hvis f.eks man må være igjen grunnet kunder/ekstra arbeid, så er arbeid. Og da skal det lønnes.

Om det så er opptelling av kasse etter arbeidstid osv, så er det fortsatt påbegynt halvtime. Skal var det ihvertfall i Varner Gruppen(butikk). Der endte de til slutt opp med at 1 person per vakt var "kasse ansvarlig" og dermed fikk 0,5 time ekstra på den vakten.

Lenke til kommentar
goodtimez skrev (På 26.2.2020 den 12.00):

Hei!

Jeg lurte på en ting..

Jobber i butikk og vi klarer aldri å gå hjem/stemple ut akkurat 16.00 (skift 8-1600) det er ofte vi må hjelpe kunden ferdig og da er det fort 5-10 minutter overtid. Disse minuttene blir registrert i systemet men sjefen sletter de manuelt slik at blir 8-1600. Er det et vanlig praksis? 

 

Hva slags stemplingssystem har dere? Der jeg jobber må man i ettertid selv aktivt logge inn og registrere tiden som er gått utover avtalt arbeidstid som overtid. Hvis ikke regner systemet bare med at man har stemplet ut for sent. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...