Gå til innhold

Koketid og holdbarhet på kokte egg?


nor50

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år brukt eggkoker med plass til 7 egg. Vurderer å koke en hel 16-pakning nå. Hvor lang koketid må jeg ha på 16 egg? Og, hvor tar man tiden fra? Når vannet koker? Og, legger man dem inn når vannet koker, ved kaldt vann eller hva? Og hvor lenge kan kokte egg ligge i kjøleskapet? Der de bør lagres regner jeg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koketid er en smakssak.... om eggkokere her skiller seg fra ting ellers vet jeg ikke. Er såpass enkelt å slenge egg i en kjele med vann at jeg har vel ikke helt sett behovet. Slenger eggene i mens vannet er kaldt. Lar de koke 8-isj minutter (fra jeg ser bobler i vannet), så er de relativt hardkokte.

Lenke til kommentar

NULL skrev koketida for hardkokte egg, ca. 8 minutter. Koker de lengre enn dette kan plommekanten bli litt grønnlig. Kokte egg med skall på, kan ligge i mange dager i kjøleskapet uten å bli farlige å spise. Men mange vil nok kaste kokte egg som nærmer seg ei uke (eller mindre), bare fordi de er usikre på dem. 

Artikkelen sier at holdbarheten er tre dager hvis eggene er uten skall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Miri skrev (På 25.2.2020 den 22.38):

Holdbarheten på kokte egg er tre dager. Ukokte egg står seg mye bedre.

interessant artikkel du linker til, ad holdbarhet av ukokte egg;

jeg så en snutt på youtube for en tid siden om dette;

man åpnet kartongene med egg, tok ett og ett egg ut og dyppet i olje og la tilbake i kartongen

det ble påstått at det lett kunne stå 7-8 måneder på kjøkkenbenken uten å bli det minste dårlige

(har trolig med diffusjon av luft gjennom skallet å gjøre)

 

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (17 minutter siden):

man åpnet kartongene med egg, tok ett og ett egg ut og dyppet i olje og la tilbake i kartongen

det ble påstått at det lett kunne stå 7-8 måneder på kjøkkenbenken uten å bli det minste dårlige

(har trolig med diffusjon av luft gjennom skallet å gjøre)

Norske egg held seg i månedsvis på kjøkkenbenken også utan å tilsette olje. Du har mest sannsynleg sett ein video om amerikanske egg som blir vaska utvendig og dermed mister den naturlege holdbarheita og derfor må oppbevarast kaldt. 

Ukokte og uvaska egg held seg nesten uendeleg også utan kjøling, egga vil tape seg men dei skal være svært gamle før egget er farleg å ete. 

Når det gjeld koking av egg så er det mange teknikkar, og dei fleste oppskrifter tek ikkje høgde for alle variablane. Særleg endringa i koketid basert på temperaturen til egga er i liten grad oppgitt. Andre variablar er om ein varmer opp egga gradvis i kaldt vatn, og om ein då tek tida frå ein slår på plata eller frå vatnet har begynt å koke. I tillegg varierer temperaturen på kokande vatn med høgda over havet, ikkje veldig mykje men nok til å utgjere ein forskjell når du skal være heilt nøyaktig. 

Den beste måten å koke egg på er å ikkje koke dei i det heile tatt, det er mykje betre å bruke sous vide metoden ved å kontrollere temperaturen på vatnet til å konstant holde lik temperatur som du vil ha på egget. Stiller du temperaturen på 64 grader så begynner gulen så vidt å bli stivare. Då har du også fordelen med at så lenge temperaturen på vatnet ikkje endrer seg så treng du ikkje å passe på koketida, det einaste du treng å tenke på er at egget må ligge i det varme vatnet til å bli gjennomvarma. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...