Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blå/røde/hvite flekker over hele leggene, hjelp??


CamillaLm

Anbefalte innlegg

I ca. 3 måneder nå har jeg fått Blå/røde flekkete legger og lår når jeg blir varm, for eksempel etter en varm dusk, når jeg er varm fordi jeg har masse klær på eller på natten under en varm dyne. Det blir bare værre og værre, og startet med føttene, så begynte det å komme på leggene, så lårene og i dag merket jeg det kom på den venstre armen min også... de forsvinner når jeg masserer område eller beveger meg, men kommer raskt tilbake om jeg fortsatt er varm- altså jeg må kjøle meg ned for at de skal forsvinne skikkelig. Har snakket med doktoren min og hun aner ikke hva det kan være, men hun har henvist meg til en kardiolog nå, men det kan ta flere uker for å få hjelp hos han. Jeg vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre, det blir jo bare værre og værre og i tillegg har jeg vært utrolig slapp i lang tid nå, svak i muskler og prikkinger i bein og armer. Er sykmeldt fra studie og ligger langt bak alle andre, føler meg veldig frustrert.. Er det noen som vet hva dette kan være? Eventuelt hva jeg burde gjøre? Setter utrolig stor pris på svar!153C3749-3285-4119-A400-74860A9A5CE7.thumb.jpeg.99937fd2dee88e0c8ba1ce990092d2b2.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har du snakket med en dermatolog? Det kan sikkert være lurt å snakke med kardiolog også, men ut ifra bildet ditt (nå ser man jo ikke alt så godt på bilder) så ser det ut som at de lyse og rødlige områdene stikker litt høyere opp en resten av huden. Er utslettet helt flatt?

Jeg vet egentlig bare om noe som heter Erythema ab Igne, som jeg får hver gang jeg er eksponert for noe varmt som f.eks en varm dusj, men det er bare et rødlig av og til retikulært utslett som går over etter 15-30 minutter. Jeg synes ikke at det du har ligner på det personlig, men du får jo vurdere det selv om det er noe du vil undersøke videre.

Det går altså helt bort når du masserer det?

Det finnes også noe som heter livedo reticularis, som jeg også har, men det er vanligvis assosiert med kulde egentlig. Dette ser gjerne ut som et litt blå/lilla retikulært utslett.

Utlsettet ditt ser mer flekkete/store flekker enn retikulært ut. Det ligner nesten litt på utbredt vitiligo, men dette er selvfølgelig ikke noe som kommer og går, så da er det ikke det. Dersom det ikke er helt flatt, så ville jeg tenke at det mer sannsynligvis er en dermatologisk tilstand. Dermatologer kan også ha kunnskap om enkelte typer utslett av vaskulær årsak som f.eks erythema ab igne og livedo reticularis, og sikkert andre.

Man kan få noe som heter kolinerg urtikaria som er et utslett assoiert med varme. Utslettet ditt kan ligne litt på urtikaria, synes jeg, ut ifra bildet ditt. Men, dette er ikke noe som oftest blir helt borte ved massering.

Du kan oppsøke en privat lege om du vil ha raskere svar. Du kan også dele bilder med hudlege og/eller kardiolog via lommelegen.no samt skrive beskrivelsen din og få råd fra legen til 300 kr.

Jeg vet ikke hva du tenker og du må gjøre det du tenker er lurt, men det hadde kanskje vært en idé å filme deg mens utslettet 'oppstår' og mens du masserer det bort, slik at legen kan se akkurat hva som skjer.

Enkelte ganger så kan utslett henge sammen med en revmatologisk tilstand. Jeg ville personlig ha snakket med en dermatolog i tillegg til kardiolog, og evt.også revmatolog dersom de to andre ikke gir svar.

Lykke til uansett. Håper at du finner ut av dette.

Lenke til kommentar
LurenD skrev (7 minutter siden):

Hei. Har du snakket med en dermatolog? Det kan sikkert være lurt å snakke med kardiolog også, men ut ifra bildet ditt (nå ser man jo ikke alt så godt på bilder) så ser det ut som at de lyse og rødlige områdene stikker litt høyere opp en resten av huden. Er utslettet helt flatt?

Jeg vet egentlig bare om noe som heter Erythema ab Igne, som jeg får hver gang jeg er eksponert for noe varmt som f.eks en varm dusj, men det er bare et rødlig av og til retikulært utslett som går over etter 15-30 minutter. Jeg synes ikke at det du har ligner på det personlig, men du får jo vurdere det selv om det er noe du vil undersøke videre.

Det går altså helt bort når du masserer det?

Det finnes også noe som heter livedo reticularis, som jeg også har, men det er vanligvis assosiert med kulde egentlig. Dette ser gjerne ut som et litt blå/lilla retikulært utslett.

Utlsettet ditt ser mer flekkete/store flekker enn retikulært ut. Det ligner nesten litt på utbredt vitiligo, men dette er selvfølgelig ikke noe som kommer og går, så da er det ikke det. Dersom det ikke er helt flatt, så ville jeg tenke at det mer sannsynligvis er en dermatologisk tilstand. Dermatologer kan også ha kunnskap om enkelte typer utslett av vaskulær årsak som f.eks erythema ab igne og livedo reticularis, og sikkert andre.

Man kan få noe som heter kolinerg urtikaria som er et utslett assoiert med varme. Utslettet ditt kan ligne litt på urtikaria, synes jeg, ut ifra bildet ditt. Men, dette er ikke noe som oftest blir helt borte ved massering.

Du kan oppsøke en privat lege om du vil ha raskere svar. Du kan også dele bilder med hudlege og/eller kardiolog via lommelegen.no samt skrive beskrivelsen din og få råd fra legen til 300 kr.

Jeg vet ikke hva du tenker og du må gjøre det du tenker er lurt, men det hadde kanskje vært en idé å filme deg mens utslettet 'oppstår' og mens du masserer det bort, slik at legen kan se akkurat hva som skjer.

Enkelte ganger så kan utslett henge sammen med en revmatologisk tilstand. Jeg ville personlig ha snakket med en dermatolog i tillegg til kardiolog, og evt.også revmatolog dersom de to andre ikke gir svar.

Lykke til uansett. Håper at du finner ut av dette.

Takk for svar! Det var veldig utfyllende og mye god informasjon! Ingen av flekkene stikker noe ut, de er helt flate, og når jeg masserer forsvinner det ikke helt men de vises ikke så godt lenger, og om jeg trykker på dem med glass så viser de fortsatt litt, altså de forsvinner ikke helt. Jeg har heldigvis en video der jeg masserer, så det kan jeg prøve å vise til legen ja! Legen min henviste meg først til hematologisk avdeling men der fikk jeg avslått på henvisningen fordi de mente dette var noe en karkirurg måtte se på, så har blitt henvist til karkirurg, ikke kardiolog som jeg sa, skrev feil! Har også to klaffer i hjerte som lekker, vet ikke om det kan ha noe med symptomene å gjøre men? Tusen takk for svar uansett! Her er det et bilde av foten min også 

CBD9306C-4EAA-4757-9013-A616F44A95A8.jpeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå som du har postet dette på nettet så tillater jeg meg å komme med noen forslag. 

Pityriasis versicolor er en tilstand der hudsopp infiserer huden og huden blir depigmentert. Dette kan gå relativt fort. Man får det stort sett på overkroppen, men man kan ikke utelukke at det også forekommer på armer og bein.  HELT UFARLIG. Det ligner veldig på vitiligo, men vitiligo er en autoimmun sykdom og har en helt annen underliggende patofysiologi. Pityriasis versicolor behandler med soppmiddel også kommer fargen tilbake når man får sol på kroppen. Jeg kan ta feil, men jeg synes det ligner. Du skal uansett snakke med en lege, dette fordi at tilstanden ganske sikkert kan behandles, og dumt å utsette det.

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nina Ø skrev (16 timer siden):

Hei har du fått svar fra legen din, sønnen min har akkurat det samme som deg. Startet i slutten av februar og vi venter på legetime nå til uka. 

Hei! Jeg har ikke fått noe svar enda, skal til ultralyd 28 april av beina og se om det kan være dårlig sirkulasjon i beina som er årsaken, kan gi beskjed på dette forumet om legene finner ut av noe! Lykke til med sønnen din, håper vi begge finner ut av det!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CamillaLm skrev (På 19.4.2020 den 2.20):

Hei! Jeg har ikke fått noe svar enda, skal til ultralyd 28 april av beina og se om det kan være dårlig sirkulasjon i beina som er årsaken, kan gi beskjed på dette forumet om legene finner ut av noe! Lykke til med sønnen din, håper vi begge finner ut av det!  

Takk for svar, ja la oss håpe vi finner ut av det fort. Lykke til med deg også 

Lenke til kommentar

Et spørsmål Camilla: har du forutt for dette gjennomgått en virus infeksjon? Min sønn ble i starten av februar syk av en virus lungebetennelse. Han fikk en intens hoste med  purulent ekspektorat og knattrende respirasjonslyder. Lite feber, kun 1 dag. Han hadde smerter når han pustet av og til. Noe som kan være er normalt ved lungebetennelse. Det som var atypisk var karakteren på hosten og varigheten. Han tørrhostet en god stund før han ble verre og etter at han tilsynelatende var helt fin av andre symptomer. Svært mange av hans medelever og lærere ble også syke. Min eldste sønn som går på VGS ble kun lett syk, lett forkjølelse, og var på skolen. Han kunne også rapporterte om mye frafall av elever grunnet sykdom. Jeg tenkte ikke så mye over dette før corona- situasjonen kom i mars. Da meldte jeg i fra til kommuneoverlegen om det kunne være et scenario om vi hadde hatt corona tidligere enn vi tror i Norge og ba om at min sønn ble testet for antistoffer. Jeg trodde dette ville være interessant å gå videre med, da det ville ha hatt en betydning for i hvilken fase vi befant oss i (i forhold til pandemien). Jeg fikk svar fra kommuneoverlegen og det ennå ikke var gode nok tester, dette var i starten av mars. Da vi hadde legetime denne uken, lanserte jeg teorien min på nytt til fastlegen, som var noe mer lydhør. Nå har vi tatt en rekke med blodprøver som vi venter svar på. Blant annet blødningstid. Jeg vil gjerne vite om han har tykkere blod en normalt i og med at dette virker til å være sirkulasjonsbetinget. Eller kan det være karkontraksjon av kapillærene? Kanskje du kan be om å bli testet for antistoffer for corona? 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Lucas Ellefsen skrev (15 timer siden):

Noen som fant ut va dette er? Jeg har også fått disse merkene men merket det ikke før idag. Skal snakke me foreldrene mine Imårå om ett eventuelt lege besøk

 

Hei! Jeg har ikke fått noe svar fra legen min, men har lest mye om det på Internett. Hatt dette i 1 år nå, om du søker opp «POTS syndrom» så får du opp noe som kan være årsaken til dette «fenomenet». 😊 Det kan være andre ting også, som kogulasjonssykdommer, men det er sjeldent.

Lenke til kommentar

Hei, min sønn ble godt undersøkt av flere eksperter og da fremste på sirkulasjon i Norge ved Aker sykehus. De konkluderte med at dette var helt ufarlig, sannsynligvis noe han vil vokse av seg ( han er nå 16 år og hatt det siden februar). De mener at det er en form for varme/kuldeutslett og at vi kan prøve med allergitablett før en dusj feks for å se om det har effekt. Det har vi ikke gjort siden det ikke plager han. Det kan klø litt hvis han står lenge. Dette går på mikrosirkulasjonen ytterst i huden og han har ingen hevelser. Jeg har også en teori om at dette kom i ettertid av at han vokste veldig fort på kort tid ( han har store og mange tverrgående strekkmerker nedre del av rygg som kom i fjor høst) og at det da ble ekstra belastning på nervene i ryggen. Ekspertene var ikke uenig i dette, men mente at det heller var allergi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...