Gå til innhold

BMWs fremtidsbil: Ratt og sete felles inn når bilen kjører selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker nå å kjøre bil selv jeg, det er passe avslappende og aktiverende på en gang om jeg trenger å koble av med noe annet fra hva enn man har å tenke på i det daglige.

Nå har jeg elbil og den er klart mindre engasjerende enn en som trengs for en med manuell. Kjørte mye med adaptive cruise control i begynnelsen, nå som jeg har blitt mere vant med å holde rett hastighet uten at hører turtallet på motoren så er jeg tilbake til vanlig kjøring.

Selvkjørende drosjer i byene har klart noe for seg når folk bare skal fra a til b men på landet så kan jeg ikke se for meg at jeg i fremtiden vil ønske å la bilen kjøre for meg hvis jeg er på ferietur eller om så bare skal til butikken. Er det bare meg som føler det slik, lurer jeg på?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forstår ikke at el biler må ha så kjip dashbor. Jeg ønsker å se veien når jeg kjører bil. Å henge opp noen nettbrett midt i fleisen som tar oppmerksomheten har jeg ingen sans for. Jeg har to instrument i min bil. Turteller og speedometer. rett foran meg. Slik vil jeg ha det. 

Om noen hadde gitt meg en tesla 3 gratis med det forbehold at jeg måtte bruke den hadde første trinn vert å sette inn et skikkelig dashbord. 

På en fiskebåt er det greit med mange skjermer. i en bil burde det vert forbeholdt passasjerer. At biler blir selvkjørende er en annen ssak. Det kommer imidlertid til å ta lang tid før vinterkjøring i norge blir utført av selvkjørende biler. Intill da må føreren følge med på trafikken og veien. En annen ting som jeg er urolig for er disse bilene som lar bilen foran bestemme farten. Tar disse systemene hensyn til hvilke dekk man har? Man kan faktisk risikere at bilen foran vet at det er is men har piggdekk, mens bilen bak på sommerdekk tror den kan kjøre like raskt. Ikke rart det blir mange skader!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

BMW er en av få europeiske bilprodusenter med vekst i salget i 2019, så de vet trolig hva markedet vil ha. De produserer og selger med stor suksess biler som ingen egentlig så for seg det er marked for. Det var vel 6-serien DNs biljournalist lurte på hvem denne bilen var tenkt for, men innså at kundene var der likevel.

Tror noe av det samme vil skje med denne bilen. Den henvender seg nok til «grønne» kunder med god råd i områder uten vinter. Det er jo en stor del av verden.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (13 timer siden):

Hvor lang tid tar det for rattet å komme ut igjen når sensorene blir blendet av vogntogsprut og føreren må ta over?

Hvorfor skulle det være bedre at han som sitter og ser på film på netflix plutselig og helt uforberedt skulle ta kontrollen på bilen når vinduet er blendet av vogntogsprut?

Kan ikke se at det er en bedre løsning enn at bilen fortsetter i samme kurs mens den følger kanten av veien på den siden som ikke blir blendet av sprut det ene sekundet det tar å starte visker foran kamera. Den burde også klare å startevisker raskere enn en persom som skvetter til av spruten.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Trestein said:

Forstår ikke at el biler må ha så kjip dashbor. Jeg ønsker å se veien når jeg kjører bil. Å henge opp noen nettbrett midt i fleisen som tar oppmerksomheten har jeg ingen sans for.

Du må være særdeles kortvokst og/eller ennå ikke har funnet seteinnstillingene:

457e5955-eaf0-4286-8107-035b50751cca-XXX

Bildet er fra https://eu.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2018/10/04/tesla-model-3-display-confuses-police-officer/1510873002/

Endret av trikola
lagt til bildekilde
Lenke til kommentar

NÅ er det nok avstand fra isse til senter øyne som må sjekkes. Går utifra at disse skjermene kan justeres og at tesla har laget et utall ulike dashbord å velge mellom. Men jeg tror dette blir en trend. Det er jo så utrolig mye billigere. Et can par med all info og en skjerm.

sikkert noe for flyindustrien som har hundrevis av knapper i dag. De kan sikkert spare millioner på en slik løsning. 

Lenke til kommentar
On 2/26/2020 at 8:44 AM, OPV said:

BMW er en av få europeiske bilprodusenter med vekst i salget i 2019, så de vet trolig hva markedet vil ha. De produserer og selger med stor suksess biler som ingen egentlig så for seg det er marked for. Det var vel 6-serien DNs biljournalist lurte på hvem denne bilen var tenkt for, men innså at kundene var der likevel.

Tror noe av det samme vil skje med denne bilen. Den henvender seg nok til «grønne» kunder med god råd i områder uten vinter. Det er jo en stor del av verden.

Det er jo lov å ha smak for estetikk da, selv om man er rik og bor i varmere strøk. Den ser jo ut som den er selvdaua og delvis kompostert.

Lenke til kommentar
On 2/26/2020 at 5:30 PM, Trestein said:

NÅ er det nok avstand fra isse til senter øyne som må sjekkes. Går utifra at disse skjermene kan justeres og at tesla har laget et utall ulike dashbord å velge mellom. Men jeg tror dette blir en trend. Det er jo så utrolig mye billigere. Et can par med all info og en skjerm.

sikkert noe for flyindustrien som har hundrevis av knapper i dag. De kan sikkert spare millioner på en slik løsning. 

Glass cockpit som konsept er 30 år gammelt. Jeg tror nok det er teslamikkel som inspireres av flyindustrien. Ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...