Gå til innhold

Hjelp med norsk skoleoppgave


Anbefalte innlegg

Jeg har en framføring der jeg må finne ut om tre norskspråklige litterære tekster som omhandler individ og fellesskap. Disse tekstene må vær fra tre forskjellige litterære perioder mellom 1850 og i dag. og jeg veit ikke om noen norske litterære verk som har med det å gjør. Så jeg lurte på om dere har noe forslag å kom med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje denne linken kan hjelpe:

https://www.studienett.no/norsk/tolk-sammenlign/albertine-og-synnoeve-solbakken

Det nevnes tre verker der, fra nasjonalromantikken, realismen og naturalismen. 

Men om det er strenge krav til "individ og fellesskap", kan det bli verre. Om individ og fellesskap, kan en vel tenke seg at det skal være et enkeltmenneske som forholder seg til en gruppe, eller til samfunnet. Sånn sett skulle "Albertine" passe inn. Og kanskje ikke Synnøve Solbakken. Men skal du ha fra tre forskjellige litterære perioder, må det nesten inkludere nasjonalromantikken... Eller, finnes også perioder som heter modernisme og postmodernisme.

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Det første som slår meg når det gjelder "individ og fellesskap" er En Folkefiende av Ibsen. "Sterkest er den som står mest alene" er et kjent sitat derfra.

 

Ellers er jeg veldig glad i Jens Bjørneboe, og forholdet mellom individet og fellesskapet er sentralt også i hans forfatterskap. 

 

Så kan du kanskje få inn noe mer moderne, for eksempel Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar. Den handler også mye om individet og hvilke fellesskap man tilhører. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...