Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nettverk slutter å fungere v/inaktivitet


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en eldre Acer 15" PC fra 2015 som jeg nylig har satt en ny SSD inn i og lagt inn windows 10 home med alle windows updates. 

PC-en mister tilkobling til nettverk så snart den har vært inaktiv en stund. I starten var det snakk om 2-5 timer inaktivitet før nettet datt ut, nå er det 30 minutter. Det eneste som løser problemet er restart. Jeg har ikke forsøkt å deaktivere og aktivere nettverkskortet på nytt med enhetsbehandling, restart går dobbelt så fort. I følge min samboer som brukte PC-en før, var ikke dette et problem tidligere.

Når nettet detter ut, og jeg forsøker å koble til nettet på nytt finner den wifi, men gir feilmeldingen "windows cannot connect to this network" uansett hvilket nettverk jeg forsøker å koble til. 

Jeg har forsøkt å legg inn driverne til nettverkskortet på nytt (sist oppdatert av Acer i des. 2015), men det løser ikke problemet. 

 

Pc-en er ellers ganske god, så jeg vurderer å kjøpe et USB-nettverkskort, men hadde håpet å slippe å ofre en USB-port til det.

Har du noen forslag til hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig løsning kan være å deaktivere eller redusere strømsparingsmoduset for nettverkskortet:

https://www.isunshare.com/windows-10/change-power-saving-mode-of-wireless-adapter-in-windows-10.html

Forsøk kan jo også være å finne drivere fra noen andre av Acer. Det er vel trolig Intel, Realtek, Broadcom, Qualcomm e.l. som står bak chipset på wifi-kortet i PC-en. Da kan det være at du kan bruke drivere direkte fra disse aktørene.

Kontrollspørsmål: Gjelder dette også andre wifi-nett enn ditt eget?

Man kan lage seg et lite skript som ligger på skrivebordet for omstartet. Ville her kanskje laget et PowerShell-skript basert på 'Reset-NetAdapter'-kommandoen. Eksempelvis blir det vel noe slikt: Restart-NetAdapter -name "Wireless*"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Mulig løsning kan være å deaktivere eller redusere strømsparingsmoduset for nettverkskortet:

https://www.isunshare.com/windows-10/change-power-saving-mode-of-wireless-adapter-in-windows-10.html

Forsøk kan jo også være å finne drivere fra noen andre av Acer. Det er vel trolig Intel, Realtek, Broadcom, Qualcomm e.l. som står bak chipset på wifi-kortet i PC-en. Da kan det være at du kan bruke drivere direkte fra disse aktørene.

Kontrollspørsmål: Gjelder dette også andre wifi-nett enn ditt eget?

Man kan lage seg et lite skript som ligger på skrivebordet for omstartet. Ville her kanskje laget et PowerShell-skript basert på 'Reset-NetAdapter'-kommandoen. Eksempelvis blir det vel noe slikt: Restart-NetAdapter -name "Wireless*"

Godt forslag om strømsparing og andre drivere! skal lete litt og se om det finnes andre som har nyere drivere. 

Det gjelder alle wifi-nett PC er tilkoblet og skjer ca. samtidig på alle. 

Script kan bli en løsning, men jeg er egentlig avhengig av at PC-en er på nett for at den skal løse oppgaven jeg trenger den til: Skype med bikkja alene hjemme. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...