Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Havm skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri eid et slikt bear produkt, men er det ikke lurest å trade slike per intradag? 3 uker høres veldig lenge ut.

 

Den DN artikkelen som det linkes til snakker om ikke om Norge, så jeg ville nok shortet s&p 500 og holdt det til intradag. Et slikt type fond er vel ned rundt 100% siste 3 mnd.

Dårligere verdensøkonomi = lavere oljepriser så jeg tenker vi ser en ganske lik utvikling. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (2 timer siden):

Ser ut som vi er på vei til til min spådom med grei margin. Når får jeg artikkel i DN? 

Når du casher inn Bear-ETF-en din med 10.000 % avkastning. ;) 

Jeg tror markedet kommer til å bevege seg sideveis fremover. Vent - det gjør det allerede. Store svingninger opp og ned slik det gjerne er når ting er usikkert. Stiller meg egentlig tvilende til at vi kommer til å se en ny nedgang som tilsvarer det vi så tidligere i år. 

Men alt kan skje. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 2.7.2020 den 23.35):

Det var Bunnen med stor B.

Ser at du traff ikke nåværende bunn helt, men du var nær. 30 poeng i fra omtrent om vi ser på S&P500. NASDAQ har printet ny rekordnotering i mellomtiden. Noe som er en historie for seg selv.

image.thumb.png.7fb88efb968e56fb4703a2f1749637d5.png

 

Da er jeg særdeles treffsikker da, hver gang jeg sier selg kjøper du ? Rik på 1-2-3.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 timer siden):

Da er jeg særdeles treffsikker da, hver gang jeg sier selg kjøper du ? Rik på 1-2-3.

Alle gode ting er tre, så tar ikke sjangsen. ;)

Jeg tror selv det er stor sannsynlighet for at vi får et nytt fall i løpet av høsten, men timing er vanskelig. Mulig jeg kjøper noen langsiktige puts i løpet av juli.  

 

Lenke til kommentar

Skal jeg tippe igjen vil jeg si at vi holder oss i 3000-3220 området resten av sommeren. Tror egentlig vi aldri kommer under 2900 igjen.

Er bare for mye lav-rente gjeld og likviditet der ute som ikke er i equities.

Er ikke noe trader, men tror strategien min derfor ville være å vente til kursen nærmer seg 3020 og så kjøre en bull call spread strategi på s&p 500.

Men har millioner i aksjemarkedet så har nok risiko eksponering allerede uten å i tillegg begynne å trade med komplekse strategier..

Lenke til kommentar

Jeg har forresten veldig liten peiling på opsjoner, men tenkte å lære litt mer så lastet ned en app for å trade liksom penger.

Her er SPY på 312.23 og jeg har kjøpt en call @314 som exp i morgen.

 

Hva betyr weekly options series?

Hvis ask prisen hadde vært 1.0 istedet for 1.2 hva betyr det? Er 1.2 dyrt?

Hvis SPY går opp til 325 ved close i morgen hvor mye har jeg tjent da? Blir opsjonen innløst automatisk i morgen hvis den er positiv?

Hvordan ser regnestykket ut som beviser at breakeven ligger på 315.2?

Nå er jeg spent hvordan min første opsjon kommer til å gå ?

cViggsr.png

 

Lenke til kommentar
Havm skrev (4 timer siden):

Her er SPY på 312.23 og jeg har kjøpt en call @314 som exp i morgen.

Hvorfor med exp. i morgen?

Sitat

Hva betyr weekly options series?

Alle opsjoner med samme exp. dato og strike price. 

 

Sitat

Hvis ask prisen hadde vært 1.0 istedet for 1.2 hva betyr det? Er 1.2 dyrt?

Ask er prisen du kan kjøpe for. Forskjellen mellom bid/ask kalles spreaden og prisen du må betale om du går umiddelbart inn/ut. Jo større spread, jo dyrere å handle. 

Kjøp / Salg => Bid / Ask

Om du umiddelbart ønsket å selge igjen ville beste kjøper her være villig til å betale deg 1.16 x 100 per opsjon. X 100 fordi opsjoner normalt priser per 100 aksjer.

Dvs., du hadde tapt (1.20 - 1.16) x 100 x 10 = 40$ + $6,50 = $46,50. 

Sitat

Hvis SPY går opp til 325 ved close i morgen hvor mye har jeg tjent da? Blir opsjonen innløst automatisk i morgen hvis den er positiv?

Før utløpsdato blir en opsjon priset av tidsverdipremium og iboendeverdi. Tidsverdipremimum kommer av at tid gir en opsjon sannsynlighet for å bli verdt noe før den utløper. 

Ved utløpsdato er det kun iboende verdi igjen og den er normalt aksjepris - strike for en call. 

Derfor vil dine opsjoner være verdt 325 - 314 = 11 =>

11 * 100 x 10 = $11 000 

Men siden sluttkursen fredag var 312.19 tror jeg ikke du skal forvente det ettersom det er en 3,52 % endring på en dag. 

Sitat

Hvordan ser regnestykket ut som beviser at breakeven ligger på 315.2?

 Om vi kun ser på iboende verdi vil opsjonene dine da være verdt 315,2 - 314 = 1,2 * 100 = $ 1200, eks. kurtasje. Antar det er slik det beregnes siden dette er hva du betalte for dine opsjoner.

Opsjonene din er ved fredagens sluttkurs 'out-of-the-money' - dvs. de har ingen iboendeverdi, men rent tidsverdipremium. 

Har ikke så god innsikt i opsjoner selv, men forsøker å lære litt når jeg har et ledig øyeblikk. 

 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Takk for svar ?

Valgte exp imorgen fordi det er lekepenger og jeg vil ikke vente lengre med å få vite resultatet av opsjonen. Er høyere risiko med en tidlig expiration og det ville jeg ikke gjort med mindre jeg hadde en formening om f.eks utfallet av en jobs report som blir presentert mellom kjøp og exp.

 

Jeg tenkte mer historisk om hvorvidt en kjøpsopsjon som koster 1.2 en dag frem i tid med en strike price som er 0,57% høyere er dyrt. Altså f.eks i nedgangstider blir det dyrere å kjøpe puts fordi flere etterspør puts. Så hvor dyr er prisen på min call relativt sett?

I dette eksempelet: "11 * 100 x 10 = $11 000 " hvor kommer 10 tallet fra?

Lenke til kommentar
Havm skrev (28 minutter siden):

Valgte exp imorgen fordi det er lekepenger og jeg vil ikke vente lengre med å få vite resultatet av opsjonen. Er høyere risiko med en tidlig expiration og det ville jeg ikke gjort med mindre jeg hadde en formening om f.eks utfallet av en jobs report som blir presentert mellom kjøp og exp.

SPY er så vidt jeg vet amerikanske opsjoner og kan dermed utløses når som helst, så du trenger strengt tatt ikke om å vente noe lenger om du hadde hatt en noe lenger utløpsdato. Opsjonene re-prises kontinuerlig. 

Sitat

Jeg tenkte mer historisk om hvorvidt en kjøpsopsjon som koster 1.2 en dag frem i tid med en strike price som er 0,57% høyere er dyrt. Altså f.eks i nedgangstider blir det dyrere å kjøpe puts fordi flere etterspør puts. Så hvor dyr er prisen på min call relativt sett?

Det aner jeg ikke. Det er mange faktorer som spiller inn ved prising av opsjoner.

I dette eksempelet: "11 * 100 x 10 = $11 000 " hvor kommer 10 tallet fra?

11 = opsjonens verdi/premium

100 aksjer per opsjon

10 opsjoner

Lenke til kommentar

Ja hvis bare opsjonen hadde vært kjøpt med ekte penger.

Men skal ikke klage, har tjent meget godt siste uke i det ekte aksjemarkedet ?

 

Skal selge, flytte og kjøpe noen indexfond ut av Nordnet pga prisøkningen der. Så tenker å kjøpe en kortsiktig call eller lignende for å beholde eksponeringen min mot S&p 500 mens jeg flytter.  Er kommet til det punktet at jeg syns det er mer ubehagelig å være ute av markedet en kort periode enn det er å være i markedet under en korreksjon..

 

Men tipper som sagt med at vi holder oss rundt 3000-3220 i sommer. De langsiktige er allerede tungt inne i markedet. De som har et kort eller mellomlangt perspektiv er mer ute og prøver å time markedet. De utgjør bunnen og klør etter å komme inn på et bedre prispunkt, og de har sett hvor lite Covid har påvirket wall street, men ingen liker å kjøpe dyrt nå.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...