Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Ikke glem soliditetskrisen som er rett rundt hjørnet ref Norwegian airshuttle. Et par måneder etter det kommer en arbeidsledighetskrise. For ingen jobber jo. Når panikk-do-papir-handlingen går over og støvet begynner å legge seg over corona kommer et mer langsiktig problem, en tillitskrise. Med alt drittet som har skjedd blir folk redd og hva skjer da? Jo de er rasjonell på individnivå og begynner å spare for dårlige dager. Økonomien i USA er 60-70% forbrukerdrevet. Når de ikke tør bruke penger kommer et langvarig bear market med selvforsterkende tendenser.

Og aksjemarkedet gikk opp 7% på 25 minutter før stengetid i dag? For en vits

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, magb said:

Hvis man har solgt seg ut den siste uken er jeg ening, men hvis man solgte alt for 4 uker siden på ath, så kan situasjonen sammenlines med andre tidligere "skumle" situasjoner.

Typisk FOMO-tankegang.

For fire uker siden var det helt åpenbart at Kina var "dødt". All produksjon stoppet, og man kan tenke seg til hva som skjer med verdensmarkedene når vi er så avhengige av Kina. De er fortsatt ikke på beina igjen, og nå har det spredd seg til resten av verden.

 

2 hours ago, magb said:

Lett å være etterpåklok. :)

Det er ikke å være "etterpåklok". Det var en grundig risikovurdering. Hvilke oppsider er det? Hvilke nedsider er det? Potensielle nedsider var enorme, mens potensielle oppsider var "normale". Selv i "best case" var det vanskelig å se for seg at dette ikke ville få ringvirkninger økonomisk, men ja, jeg kunne kanskje gått glipp av 5% oppgang om alt hadde ordnet seg. Nedsiden var enorm.

Du får si hva du vil, men ...

 

2 hours ago, Mr_Spock said:

Problemet er at han har litt rett. Men han burde jo holde kjeft ?

 

Ja, jeg burde kanskje ikke sagt noe, men det blir for dumt å sammenligne dette med å kaste en terning, eller å ha flaks, eller å være "etterpåklok". Det var en vurdering av oppsider og nedsider, og  jeg har råd til å gå glipp av 5% oppgang, men ikke SÅ gira på 50% nedgang, eller hva det nå ender med. Derfor valgte jeg å gå ut, siden situasjonen var ekstraordinær.

Det var også en reell sjanse for at dette ville spre seg og skape den situasjonen vi ser i dag.

Jeg har sagt det tidligere i tråden, men jeg tipper vi skal videre ned. Kall det gjerne en amatørmessig "risikoanalyse", så får vi se om det treffer, men jeg har i alle fall ikke tenkt å kjøpe noe før ting stabiliserer seg og vi ser en endring i utvikling på virusfronten. Jeg tror ikke det har gått opp for alle hvor store konsekvenser dette vil få ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (2 timer siden):

Men man kan være litt forhåndsklok og. Spesielt nå fremover så er det veldig mye usikre momenter som:

  • Handelskrig, USA - Kina
  • Valg i USA, om Trump må gå av
  • Corona viruset drar ut i tid
  • Kanskje krig i Syria, Russland mot Tyrkia
  • Kanskje krig mellom USA og Iran
  • Spenninger og kanskje krig med Nord Korea
  • Oljekrigen drar ut i tid
  • Gassledningen fra Russland til EU og enda flere sanksjoner
  • Hard brexit
  • Ny flyktningskrise i Europa
  • Pill råtne lån i Kina, spesielt i shadow banking
  • Gjeldsdrukning etter corona viruset

Som det meste vil påvirke negativt. Samtidig kan man gjøre noen kupp og, for børsene ser ut til å reagere svært sterkt på små og gode nyheter for tiden.

Hold hodet kaldt, og ikke ta for store sjanser. Tror det er mange som brenner seg på greed og fomo for tiden. 

Det er vel som regel alltid noko som er negativt, også i normale tider. Om ein ikkje toler dette er ikkje aksjemarknaden rett stad for pengane.

Den dagen ingen ser ei einaste sky på himmelen er det berre å komme seg ut, for då står ein på kanten til neste krise.

Omvendt: Når "alle" er blitt pessimistar er tida inne for å investere litt ekstra.

Det store spørsmålet no er om verknadane av ein epidemi i Europa og USA er fullstendig prisa inn. Om ikkje er det lurt å vente litt.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (13 timer siden):

Ja, men til syvende og sist er det ikke som noen tror at det er heeelt tilfeldig hvilken vei ting går...

Hvis det f.eks. er 70% sannsynlighet for at ting skal videre ned, så er det rasjonelt å selge, selv om det er 30% sjanse for at man misser en oppgang. Den sannsynligheten må man avgjøre selv, men i noen tilfeller kan man treffe bedre enn krone/mynt, f.eks. da finanskrisen sørget for kollaps. Slik markedet er nå vil jeg gjette at det er mindre enn 50% sannsynlighet for at vi kommer til å være opp fra dagens nivåer om en måned, så det er rasjonelt å selge.

Dette er bare eksempler, og jeg kan selvsagt ta feil (veldig godt mulig, har gjort det før) men det er i alle fall ikke ren bingo og gjettekonkurranse.

De som vil ta sjansen på å sitte på ned må gjerne gjøre det, for all del, men jeg vil ikke si at det er rasjonell tankegang, med mindre man tror at det er 50%+ sjanse for at markedene skal opp fremover.

Hva er grunnlaget ditt for å anta en mindre enn 50 % sannsynlighet for at markedet er lavere enn vi er nå om en måned? 

Jeg mener at om du skal snakke om sannsynlighet, så trenger du data. Uten data blir det faktisk ren gjetting. Du kan ikke snakke om prosenter om du ikke har noe grunnlag for å regne ut disse prosentene. 

Det finnes også et tredje alternativ til opp eller ned herifra, nemlig et flatt marked. Det er fint mulig at vi kan gå inn i en lengre periode hvor markedet beveger seg sideveis. Markedet må ikke gå videre ned eller rett oppigjen.

Jeg tror også det er enklere å selge seg ut nær en topp ved en slik krise enn det er å finne en bunn.

For hva det er verdt tror jeg også markedet skal videre ned, men per nå er det stort sett basert på magefølelse og kjennskap til tidligere nedturer. Jeg vet også at vi nå er såpass mye ned at det er på tide å vurdere om markedet kan finne en bunn her eller i nærheten. Ikke min hovedhypotese, men absolutt en som bør vurderes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
banan123 skrev (7 timer siden):

Hva anbefaler dere å gjøre for de som ennå ikke har solgt seg ut?

Selge seg ut på oppgangsdager som nå. Psykologisk sett skal du selge når du puster lettet ut over at det går opp igjen. Men jo lengre tid du har drøyd salget, desto større risiko for at du treffer bunnen. De fleste profesjonelle forvaltere anbefaler vanligvis å sitte rolig i båten, det har vist seg å være riktig historisk. Men her varsles det om en langvarig situasjon, toppen av krisen er anslått å komme i sommer, og kan vedvare i mange måneder utover det. Et ras av konkurser forventes og resultatvarsler i alle bransjer. Dette kan sette i gang en kjedereaksjon som også slår ut boligmarkedet. Konsekvensene er mildest talt uoversiktlige.

I dette scenarioet er det ikke for sent å selge.

Lenke til kommentar
banan123 skrev (7 timer siden):

Hva anbefaler dere å gjøre for de som ennå ikke har solgt seg ut?

Hva eier du, hvor mye og når trenger du pengene?

Det ubehagelige svaret er at ingen kan gi deg et godt svar på dette og de lærde strides. Om noen er skråsikre på fremtidig utvikling ville jeg ikke hørt på de.

Vi kan ha funnet en bunn her eller vi kan fortsatt være i en tidlig fase av et langvarig nedadgående marked som ikke bunner ut på lang tid og hvor det kan ta årevis før vi er tilbake på nåværende nivåer.

Dette er ikke en prediksjon, men det har skjedd før og det kan derfor skje igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere? Er helsefond god investering i dag? Eller bør man vurdere å trekke seg ut (der også)?

Litt info om fondet jeg har flyttet over til, også med litt nedgang, men ikke skremmende mye:

DNB Health Care er et aktivt forvaltet aksjefond som hovedsakelig investerer i aksjer i selskaper innenfor helsetjenester, legemiddel, medisinsk utstyr, bioteknologi og annen beslektet virksomhet, notert på børser og regulerte markeder over hele verden. USA er en vesentlig del av helsemarkedet og fondet vil normalt ha en betydelig andel av investeringene her.

Mer info: https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000ZFFU

Endret av AK47
Lenke til kommentar
6 hours ago, DukeRichelieu said:

Hva er grunnlaget ditt for å anta en mindre enn 50 % sannsynlighet for at markedet er lavere enn vi er nå om en måned? 

Jeg mener at om du skal snakke om sannsynlighet, så trenger du data. Uten data blir det faktisk ren gjetting. Du kan ikke snakke om prosenter om du ikke har noe grunnlag for å regne ut disse prosentene. 

Det finnes også et tredje alternativ til opp eller ned herifra, nemlig et flatt marked. Det er fint mulig at vi kan gå inn i en lengre periode hvor markedet beveger seg sideveis. Markedet må ikke gå videre ned eller rett oppigjen.

Jeg tror også det er enklere å selge seg ut nær en topp ved en slik krise enn det er å finne en bunn.

For hva det er verdt tror jeg også markedet skal videre ned, men per nå er det stort sett basert på magefølelse og kjennskap til tidligere nedturer. Jeg vet også at vi nå er såpass mye ned at det er på tide å vurdere om markedet kan finne en bunn her eller i nærheten. Ikke min hovedhypotese, men absolutt en som bør vurderes. 

 

Jeg mente selvfølgelig å skrive at hvis jeg tror det er x sannsynlighet. Man kan jo aldri vite. Jeg er enig med deg ellers, bare dårlig formulering, så jeg svarer ikke på resten :)

Selvfølgelig er det snakk om å tro, men hvis f.eks. 99% av eksperter tror at markedet skal ned, så er sannsynligheten trolig over 50% for at de har rett, og det var egentlig poenget. Det er ikke alltid slik at det er "coinflip".

Jeg er ute av diskusjonen her, så får jeg leve med valgene mine selv om vi skulle være opp litt om en måned, men jeg tror fortsatt også at vi skal videre ned....

 

Endret av pappkake
Lenke til kommentar

Flyplasser og grenser stengt. Skoler stengt. NHO spurte bedrifter om de ville permittere snart. 80 % sa ja. Her er det bare å spenne sikkerhetsbeltet, dette blir bratt. Og fortsatt: Nesten ingenting av dette vises i realøkonomien enda. Når dette går inn i topp og bunnlinje for bedrifter rundt om. Ja det blir ikke akkurat bedre for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til alt det negative som nevnes her, så truer Saudi-arabia med å åpne oljekranene for fullt, noe som vil føre til prisfall i olje som igjen vil påvirke børsen i negativ retning.

Så langt er børsen ned ca 30% og det er bare halvparten av nedgangen sammenlignet med forrige krakk, så fallhøyden er meget stor ennå og av den grunn kan det være fornuftig å være bear en god stund ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (14 timer siden):

Det er det eneste rådet som finnes - uansett situasjon.

Ikke i denne situasjonen. Har som nevnt tidligere solgt meg ut for en stund siden, venter med kjøp til vi er på det verste. Dette blir å slå spanskesyken, tror nok ikke verden har sett en større krise siden svartedøden. De fleste av dere er helt ignorante for hva det egentlig er som skjer nå.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (2 timer siden):

Ikke i denne situasjonen. Har som nevnt tidligere solgt meg ut for en stund siden, venter med kjøp til vi er på det verste. Dette blir å slå spanskesyken, tror nok ikke verden har sett en større krise siden svartedøden. De fleste av dere er helt ignorante for hva det egentlig er som skjer nå.

Frå Wikipedia om spanskesjuka:

Globalt sett hadde spanskesyken en dødelighet på 3-5 %, i Norge 1 %. Rapporterte tilfeller i Norge: 374 288, derav døde 7 308.[trenger referanse]

Dødstalet i Norge vert vel då 2%. 3-5% er vel på nivå med koronaviruset.

Ein kan vel uansett slå fast er at ein ikkje har sett noko liknande sidan spanskesjuka.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Frå Wikipedia om spanskesjuka:

Globalt sett hadde spanskesyken en dødelighet på 3-5 %, i Norge 1 %. Rapporterte tilfeller i Norge: 374 288, derav døde 7 308.[trenger referanse]

Dødstalet i Norge vert vel då 2%. 3-5% er vel på nivå med koronaviruset.

Ein kan vel uansett slå fast er at ein ikkje har sett noko liknande sidan spanskesjuka.

Diverse folkegrupper i vesten hadde immunitet under spanskesyken etter russersyken som og var en influensa A selv om ikke h1n1. Disse sarslignende koronaviruser har vi ingen immunitet mot, så for Norge blir dette verre enn spanskesyken. 3-5% for spanskesyken var med et helsevesen som ikke fungerte (manglende teknologi). 6% for SARS-CoV-2 var tallene (closed cases), når helsevesenet har kapasitet. Vi ser et problem der i Italia og tallet har gått opp til 7%. Et kollapset helsevesen betyr at så og si alle som trenger ventilatorer dør, kan bli 10% av de smittede. SARS-CoV-2 er et farligere virus enn H1N1, hadde det vært SARS-CoV-2 som traff i 1918 hadde dødsratene da vært høyere. I dag har vi både bedre teknologi og viten om hvilke tiltak som kan fungere, dette kan stoppes og bli mindre seriøst enn spanskesyken fra 1918 ble men det krever at alle legger til side tanker om å "leve som normalt" og i hvert fall "reise som normalt". Nå må vi ha et ensidig fokus fremover i ca. 1 år så kan dette gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min teori er at nedstenging av bedrifter og flyplasser vil sette igang en dominoefekt med konkurser som igjen fører til at alt fra dem som blir arbeidsledige til bedriftseiere faktisk blir nødt for å selge unna aksjer for å kunne dekke gjeld og andre utgifter samt sikre egenkapital i et forsøk på å redde bedriftene sine, noe som igjen vil føre til at børskursene kommer til å stupe ytterligere i tiden fremover.

Norge med sitt oljefond har selvsagt mulighet til å hjelpe litt her til lands, men jeg tviler på at det blir nok med tanke på hvor lite de gjorde for pelsdyrnæringen da den ble avviklet. Andre Europeiske land har ikke slike fond og den økonomiske krisen som oppstår der vil nok helt sikkert innvirke på børskursene her til lands også.

Jeg for min del tipper at nedgangen på ca. 30% bare er begynnelsen. Sammenlignet med siste børskorreksjon i 2008 som var på ca. 60% så er vi bare halveis i fallet, men om den krisen vi er inne i nå blir verre enn finanskrisen dengang, gjenstår å se..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dagfinn99 skrev (25 minutter siden):

Min teori er at nedstenging av bedrifter og flyplasser vil sette igang en dominoefekt med konkurser som igjen fører til at alt fra dem som blir arbeidsledige til bedriftseiere faktisk blir nødt for å selge unna aksjer for å kunne dekke gjeld og andre utgifter samt sikre egenkapital i et forsøk på å redde bedriftene sine, noe som igjen vil føre til at børskursene kommer til å stupe ytterligere i tiden fremover.

Norge med sitt oljefond har selvsagt mulighet til å hjelpe litt her til lands, men jeg tviler på at det blir nok med tanke på hvor lite de gjorde for pelsdyrnæringen da den ble avviklet. Andre Europeiske land har ikke slike fond og den økonomiske krisen som oppstår der vil nok helt sikkert innvirke på børskursene her til lands også.

Jeg for min del tipper at nedgangen på ca. 30% bare er begynnelsen. Sammenlignet med siste børskorreksjon i 2008 som var på ca. 60% så er vi bare halveis i fallet, men om den krisen vi er inne i nå blir verre enn finanskrisen dengang, gjenstår å se..

Norge med sitt oljefond burde solgt aksjer i utlandet for en måned siden, hva de tenkte med vet ikke jeg. Personlig solgte jeg og unngikk tap. De pengene de allerede har tapt, i hvert fall 800 milliarder kunne blitt satt inn i kampen mot pandemien. Hvorfor skal ikke Norge være det landet som utvikler vaksine?

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (7 timer siden):

Ikke i denne situasjonen. Har som nevnt tidligere solgt meg ut for en stund siden, venter med kjøp til vi er på det verste. Dette blir å slå spanskesyken, tror nok ikke verden har sett en større krise siden svartedøden. De fleste av dere er helt ignorante for hva det egentlig er som skjer nå.

Det var ikke ment alvorlig, det var et lite stikk de til som hele tiden har skrevet dette. 

Jeg har selv solgt ut for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...