Gå til innhold

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

molna skrev (7 timer siden):

Blir mer og mer rotete denne Tesla-ladingen. TMS og TMX kan altså ikke lade på disse stasjonene. Dette minner litt om standard-problemene med Apple.

Hvorfor i det hele tatt Tesla (med sin skakkjørte økonomi) bygger egne CCS-stasjoner aner jeg ikke. De burde i det minste gå sammen med andre produsenter. Ionity er er godt eksempel på bra samarbeid mellom EV-produsenter.

De kan da fint lade der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oklo skrev (2 timer siden):

"Tesla ville selge sine proprietær kontaktløsninger og få en ekstra inntekt ved å få inn andre bilfabrikanter inn i deres løsninger. "

Du vet at Tesla Model S kom i 2012, og at CCS-standarden ble foreslått i oktober 2012? Da Model S ble designet, og de første superladerne ble satt opp, eksisterte ikke CCS, eller noen annen hurtigladeløsning som var godkjent for over 100 kW. -Så hvis Tesla skulle gått for CCS på det tidspunktet, ville de måtte satse på et forslag som var lansert i 2011 (da var sannsynligvis det meste av bilen for lengst designet), og som man ikke visste om det ville bli sterkt modifisert, eller bli noe i det hele tatt, eller gå for sitt eget design. På dette tidspunktet var Tesla allerede langt bakpå med Model S som skulle vært i salg fra 2010. Tesla valgte da å benytte en modifisert Type 2 i Europa, og en proprietær plugg i USA; hvor Type 2 enda ikke eksisterte.

Når først stasjonene var satt opp på den måten, ville ikke standard Type 2 - kontakt som eksisterer i mange biler i dag kunne ta i mot strøm fra Supercharger, siden de måtte gjøre avvik fra Type 2 - standarden for å kunne sende DC-strøm inn via Type 2.

De hadde sin proprietære kontakt som var eid av dem når de eventuelt søkte "samarbeid". Som Sverreb sier, så kan man måle hvor bra den avtalen var med hvor mange som valgte å "samarbeide". Absolutt ingen. 

Grunnen er jo helt logisk. Hadde alle de andre bilfabrikantene valgt å bli med på dette, så hadde de måtte betale Tesla for bruken av kontaktene, både på bil-siden, og ladesiden. Ergo var det absolutt ingen som selvfølgelig ble med på dette. 

Det å i det hele tatt anta at man ikke hadde CCS standarden rimelig klar når Tesla Model S kom ut i 2012 er rimelig søkt, når du bommer med mange måneder om du mener CCS-standarden ble foreslått i oktober 2012. Den ble foreslått 12 Oktober 2011. Tesla var altså 100% klar over kontakten, og deres proprietære kontakt er jo en kontakt som har sitt utgangspunkt i Type 2 pluggen, som altså var utgangspunktet til både Tesla pluggen, og CCS standarden. 
 

Oklo skrev (2 timer siden):

-Så å mene at Tesla bevisst har unnlatt å følge standarder, så lenge bilene er lansert i god tid FØR de standardene eksisterte, faller på sin egen urimelighet!

Det som faller på sin egen urimelighet er å anta at Tesla og Elon Musk ikke så en potensiell gull-gruve i forsøket med dette, men feilet. 

Hadde Tesla holdt ord om formålet med å bygge et firma for elektriske biler med kloden og klima i bakhånd, så hadde dem hjulpet med å lage en åpen standard, fremfor å først bygge en skjult proprietær løsning og dermed prøve å selge tilgangen til dem etterpå for å tjene penger på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel.. Type2 pluggen til Model S er inni lykta, og det er akkurat plass til den der.

Så å da gå for CCS ville vært en større designendring enn ønskelig da selve pluggen er mye større fysisk.

Og designet på bilen var vel rimelig klart i 2011.

Er nok flere grunner til at de gikk for denne løsningen der og da. Dagens stasjoner har begge kablene, og på de nye kan man man bruke en CCS adapter for å lade.

 

download (7).jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (2 timer siden):

Neida, de skal få beholde utstyret. Jeg vil bare gi alle (stakkarane) som kjører bil en bedre hverdag. 

 

Samfunnsansvar er et ganske greit begrep. Om du ikke forstår må du slå det opp. 

Du har ikke kommet med en løsning på problemet. Da regner jeg med at du ikke har en bedre løsning. 

Altså, Tesla har hele tiden sørget for at bilene de selger har tilgang til et godt hurtigladenett. Det har de andre *ikke* gjort! Du vil altså løse dette ved å gjøre det til Teslas ansvar at andre merker får tilgang til et bra hurtigladenettverk? Det henger ikke på greip for fem øre!

Om du skal kritisere noen for å mangle samfunnsansvar må det være de som har solgt elbiler uten å sørge for at bilene har tilgang til et bra hurtigladenettverk. 

 

Rett heller reguleringsiveren din mot de andre, krev at alle som selger elbiler i Norge tar ansvar for å finansiere og bygge ut et hurtigladenettverk men gi dem frihet til å inngå samarbeid med hverandre eller tredjepart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

 

 

download (7).jpeg

gb-charge-port-open.png?w=496&h=331&qual

Ser ikke ut som om de ofrer den løsningen en tanke om de må, og bare gjør det som kreves. 
Tesla ønsker å kunne lade overalt, og kaster inn chademo i tillegg, men konkurransen kan altså ikke gjøre det samme, og tilby lading hos SuC nettverket. Hvor lang tid tar det før alle Tesla produkter har to løsninger, enten Tesla standard + CCS der markedet er på CCS, og Tesla standard + Chademo der Chademo er mest normalt som i Japan? De har jo tross alt hoppet inn i CharIN gruppa som fremmer bruken av CCS. Så? TMS2? TMX2? TM2? 

Det tjener ingen at Tesla får lov til å holde på slik, og ikke gjør det samme som Ionity og lar absolutt alle få muligheten til å lade hvor som helst. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The China-only version of the Model S and Model X features a new charge port door that resembles a gas tank door and replaces Tesla’s ubiquitous motorized charge port door that’s discreetly tucked away into the vehicle’s rear taillight housing. Tesla will be providing free charging adapters to customers that own the earlier versions of the Model S and Model X without the newly integrated GB/T charge port.

Altså en løsning kun for kina så de slipper å bygge om hele baklykten på bilen.

 

Tviler på de hadde ordnet en slik luke på Model S i 2011. Ladeløsningene, kablene og superchargere var nok alt for langt i planleggingen til å endre på det.

Og Tesla tjener nok veldig at "de holder på slik". 

Veldig mange kjøper Tesla grunnet deres fantastiske ladenettverk.

Nå kommer jo også Model Y, Cybertruck, Tesla Semi og nye Roadster så Tesla sine Superchargere blir nok snart fylt av Tesla sine biler uansett.

Model 3 har større luke i lykta med god plass så trenger ikke en ekstra dør. Men det ser ganske teit ut i USA hvor de har bare en liten plugg.

Tesla-Model-3-china-charge-port.jpg

images (11).jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En post som ikke tok tak i argumentet. Ok. 

Hva betyr det at Tesla ble med i CharIN gruppa som fremmer bruken av CCS? Hvorfor er det greit at Tesla kan ha tilgang til hele ladenettverket, mens de selv utelukker andre fra å bruke sitt ladenettverk? 

Formålet er selvfølgelig det argumentet du tok opp, men er det bra i det store bildet i et skifte til elektriske biler på generell basis? 

Complexity skrev (18 minutter siden):

Veldig mange kjøper Tesla grunnet deres fantastiske ladenettverk.

Og har man ikke det ladenettverket i nærheten, så kan man fremdeles kjøpe Tesla med tilgang til Chademo i Japan, eller CCS i Europa. 

Hvorfor er det greit, mens folk som ikke ønsker en Tesla ikke får samme muligheten med alle andre BEV's uavhengig av merke? Hvordan gagner dette formålet med å skifte ut ICE til BEV? Det Tesla gjør tjener ikke samfunnet. Det gjør at Elon Musk blir rikere - thats it. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

En post som ikke tok tak i argumentet. Ok. 

Hva betyr det at Tesla ble med i CharIN gruppa som fremmer bruken av CCS? Hvorfor er det greit at Tesla kan ha tilgang til hele ladenettverket, mens de selv utelukker andre fra å bruke sitt ladenettverk? 

Formålet er selvfølgelig det argumentet du tok opp, men er det bra i det store bildet i et skifte til elektriske biler på generell basis? 

Og har man ikke det ladenettverket i nærheten, så kan man fremdeles kjøpe Tesla med tilgang til Chademo i Japan, eller CCS i Europa. 

Hvorfor er det greit, mens folk som ikke ønsker en Tesla ikke får samme muligheten med alle andre BEV's uavhengig av merke? Hvordan gagner dette formålet med å skifte ut ICE til BEV? Det Tesla gjør tjener ikke samfunnet. Det gjør at Elon Musk blir rikere - thats it. 

Og hvorfor i all verden er det greit at alle andre bilfabrikanter sender elbiler ut på markedet uten å sørge for at de har tilgang til et skikkelig hurtigladetilbud? Ansvarsfraskrivelse kalles det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (2 timer siden):

Altså, Tesla har hele tiden sørget for at bilene de selger har tilgang til et godt hurtigladenett. Det har de andre *ikke* gjort! Du vil altså løse dette ved å gjøre det til Teslas ansvar at andre merker får tilgang til et bra hurtigladenettverk? Det henger ikke på greip for fem øre!

Om du skal kritisere noen for å mangle samfunnsansvar må det være de som har solgt elbiler uten å sørge for at bilene har tilgang til et bra hurtigladenettverk. 

 

Rett heller reguleringsiveren din mot de andre, krev at alle som selger elbiler i Norge tar ansvar for å finansiere og bygge ut et hurtigladenettverk men gi dem frihet til å inngå samarbeid med hverandre eller tredjepart.

Du gjentar deg selv med samme gamle søla. Nei, jeg er overhodet ikke interessert i å straffe tesla, det virker som om du prøver så hardt du kan å forsvare tesla i alt? Jeg har ikke noe imot det tesla gjør (prøver å tjene penger) men det er vårt ansvar som samfunn å legge til rette for sunn konkurranse som også gavner miljøet og kloden vi lever på. Utviklingen man ser i ladeinfrastrukturen er skremmende fordi man kan få en situasjon der de som sitter på et godt nettverk kan bruke dette til å selge flere biler. Det blir litt det samme som Google og Microsoft drev på i sin tid. Derfor må man desverre inn og regulere. 

Videre så er det slik at teknologisk sett så er det ikke så vanskelig å lage ladestasjoner så man trenger egentlig ikke beskyttelse av teknologien, men derimot så må alle stasjoner kobles opp mot kraftnettet (som vi alle eier) og da bør man gjøre dette på en måte som kommer hele samfunnet til gode. Tesla er såvidt meg bekjent den eneste aktøren som nekter andre å lade på sine stasjoner, da er det de som er uttafor og bør desverre reguleres. 

 

Du får se på den positive siden: om alle biler har tilgang til den samme ladeinfrastrukturen er det enkelt og greit de som lager den beste bilen som vil vinne kundene. Det er bare dette jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
failern skrev (2 minutter siden):

Du gjentar deg selv med samme gamle søla. Nei, jeg er overhodet ikke interessert i å straffe tesla, det virker som om du prøver så hardt du kan å forsvare tesla i alt? Jeg har ikke noe imot det tesla gjør (prøver å tjene penger) men det er vårt ansvar som samfunn å legge til rette for sunn konkurranse som også gavner miljøet og kloden vi lever på. Utviklingen man ser i ladeinfrastrukturen er skremmende fordi man kan få en situasjon der de som sitter på et godt nettverk kan bruke dette til å selge flere biler. Det blir litt det samme som Google og Microsoft drev på i sin tid. Derfor må man desverre inn og regulere. 

Videre så er det slik at teknologisk sett så er det ikke så vanskelig å lage ladestasjoner så man trenger egentlig ikke beskyttelse av teknologien, men derimot så må alle stasjoner kobles opp mot kraftnettet (som vi alle eier) og da bør man gjøre dette på en måte som kommer hele samfunnet til gode. Tesla er såvidt meg bekjent den eneste aktøren som nekter andre å lade på sine stasjoner, da er det de som er uttafor og bør desverre reguleres. 

 

Du får se på den positive siden: om alle biler har tilgang til den samme ladeinfrastrukturen er det enkelt og greit de som lager den beste bilen som vil vinne kundene. Det er bare dette jeg ønsker. 

Du snakker mot deg selv her, først sier du at du ikke vil straffe Tesla, så sier du at du vil regulere dem. Du får se å bestemme deg.

Jeg ga deg forresten en løsning, tving de andre til å ta utbygging av ladenettverk mer på alvor. Vi har mer nytte av at de andre forbedrer sitt tilbud enn at Tesla tvinges til å svekke sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Og hvorfor i all verden er det greit at alle andre bilfabrikanter sender elbiler ut på markedet uten å sørge for at de har tilgang til et skikkelig hurtigladetilbud? Ansvarsfraskrivelse kalles det!

Logikken din slår alltids nye grenser. De burde altså la være å selge elbiler siden de ikke er kommet like langt med nettverket? Så lenge Tesla kobler seg på nettet som vi betaler for og kostnadene for oppgraderingen faller på oss som ikke har Tesla, så er det bare rett og rimelig at de åpner nettverket. Et større samlet nettverk som alle kan lade på gjør skiftet til elbiler mye bedre og det vile foregå mye kjappere totalt sett. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Du snakker mot deg selv her, først sier du at du ikke vil straffe Tesla, så sier du at du vil regulere dem. Du får se å bestemme deg.

 

Nei, det er bare du som ikke leser argumentet hans. Det er jo ikke Tesla man regulerer. Man setter rammevilkår for absolutt alle som ønsker å sette opp et ladenettverk. Men i dette filellet så vil det kun være Tesla som rammes, siden det er de som skader formålet alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (31 minutter siden):

Logikken din slår alltids nye grenser. De burde altså la være å selge elbiler siden de ikke er kommet like langt med nettverket? Så lenge Tesla kobler seg på nettet som vi betaler for og kostnadene for oppgraderingen faller på oss som ikke har Tesla, så er det bare rett og rimelig at de åpner nettverket. Et større samlet nettverk som alle kan lade på gjør skiftet til elbiler mye bedre og det vile foregå mye kjappere totalt sett. 

 

Har jeg sagt de andre skal slutte å selge elbiler? Nei, jeg har sagt at de bør gjøre som Tesla og sørge for at bilene de selger har et skikkelig hurtigladenettverk de kan bruke. 

Mener du seriøst at Tesla sitt superladernettverk påfører deg kostnader selv om du ikke eier en Tesla? Utrolig hvor mye tull du klarer å lire utav deg når Teslahatet koker i deg..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (33 minutter siden):

Nei, det er bare du som ikke leser argumentet hans. Det er jo ikke Tesla man regulerer. Man setter rammevilkår for absolutt alle som ønsker å sette opp et ladenettverk. Men i dette filellet så vil det kun være Tesla som rammes, siden det er de som skader formålet alene. 

Har jeg ikke lest argumentet hans sa du? Les det på nytt:

failern skrev (51 minutter siden):

Tesla er såvidt meg bekjent den eneste aktøren som nekter andre å lade på sine stasjoner, da er det de som er uttafor og bør desverre reguleres. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har sagt at de bør gjøre som Tesla og sørge for at bilene de selger har et skikkelig hurtigladenettverk de kan bruke. 

Det spiller jo ingen rolle hvor kjapt de bygger ut? De kunne bygget ut med 500% høyere tempo og argumentet vil fremdeles være det samme. 

Det er håpløst idiotisk i et skifte at man har ladenettverk som er lukkede, og det er bare flaks at andre ikke har fulgt samme tankesett som Tesla med å lukke alle nettverk. Heldigvis har ikke de som står i samme situasjon som Tesla der de kan subsidiere utbyggingen gjennom subsidierer valgt å gjøre dette, og leverandører som Grønn Kontakt o.l. har ikke den muligheten, så heller ikke de har valgt å lukke nettverket i samarbeid med et merke. 

Så da står vi altså her med Tesla som den eneste stygge ulven. 

Kahuna skrev (4 minutter siden):

Mener du seriøst at Tesla sitt superladernettverk påfører deg kostnader selv om du ikke eier en Tesla? Utrolig hvor mye tull du klarer å lire utav deg når Teslahatet koker i deg..

Alle ladenettverk påfører oss kostnader i større eller mindre grad. Effekt-tariffer kommer jo nå som et resultat av et større behov i kraftnettet. Men dette gjelder selvfølgelig alle ladenettverkene og ikke Tesla alene. Men det er derfor idiotisk at vi i det hele tatt tillater Tesla å gjøre som de gjør. Dette burde blitt stoppet før eller siden siden Tesla tydeligvis ikke har planer om å gjøre det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Har jeg ikke lest argumentet hans sa du? Les det på nytt:

Les hele posten hans. Ikke stopp og kjør ei stråmann fordi du finner ei setning der du kan ta ut og kutte den røde tråden og hele poenget hans med. Det handler ikke om å straffe Tesla, siden et slikt regelverk hadde vært gjeldende for absolutt alle som vil lage et ladenettverk, som gjentatt igjen. 

failern skrev (57 minutter siden):

Nei, jeg er overhodet ikke interessert i å straffe tesla, det virker som om du prøver så hardt du kan å forsvare tesla i alt?

Så les hele posten hans, og ikke stopp og let etter setninger du kan tolke på din egen merkelige måte totalt separert fra hele poenget i alle paragrafene der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Les hele posten hans. Ikke stopp og kjør ei stråmann fordi du finner ei setning der du kan ta ut og kutte den røde tråden og hele poenget hans med. Det handler ikke om å straffe Tesla, siden et slikt regelverk hadde vært gjeldende for absolutt alle som vil lage et ladenettverk, som gjentatt igjen. 

Så les hele posten hans, og ikke stopp og let etter setninger du kan tolke på din egen merkelige måte totalt separert fra hele poenget i alle paragrafene der. 

Når den eneste som rammes av en slik regulering er Tesla så er det helt åpenbart at det er Tesla man ønsker å ramme. Man kan pakke det inn i så mange fine ord man vil, men det endrer ikke noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Les hele posten hans. Ikke stopp og kjør ei stråmann fordi du finner ei setning der du kan ta ut og kutte den røde tråden og hele poenget hans med. Det handler ikke om å straffe Tesla, siden et slikt regelverk hadde vært gjeldende for absolutt alle som vil lage et ladenettverk, som gjentatt igjen. 

Så les hele posten hans, og ikke stopp og let etter setninger du kan tolke på din egen merkelige måte totalt separert fra hele poenget i alle paragrafene der. 

Når Tesla er den *eneste* aktøren som blir rammet skal du være ganske innbitt Teslahater for å ikke se at dette er rettet mot nettopp Tesla.

 

oophus3do skrev (8 timer siden):

Så da står vi altså her med Tesla som den eneste stygge ulven. 

 

Jaja. Velkommen til bakvendtland hvor vi straffer dem som tar ansvar for bilene de selger og applauderer dem som ikke gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (1 time siden):

Når Tesla er den *eneste* aktøren som blir rammet skal du være ganske innbitt Teslahater for å ikke se at dette er rettet mot nettopp Tesla.

 

 

Jaja. Velkommen til bakvendtland hvor vi straffer dem som tar ansvar for bilene de selger og applauderer dem som ikke gjør det.

Jeg tror jeg hopper av her, da du tydeligvis ikke klarer å være objektiv og rasjonell når vi diskuterer favoritt-bilmerket ditt. 

Bare for å understreke hvor lite jeg har imot tesla som selskap foreslår jeg at som et kompromiss så kan de få beholde de stasjonene som allerede er utbygd bare til tesla-biler, mens alle nye stasjoner må støtte alle biler. Dette er en dustete løsning, men da trakker vi iallefall ikke de sårbare fanboysa på tåa. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, sverreb said:

Jeg tror vi ville hatt et større andel elbiler i dag ute Tesla. De forserte å gå til veldig lang rekkevidde, som er en suboptimal utnyttelse av batteriresurser. Det hadde kanskje vært færre elektriske GT biler, men gjerne en større andel kilometer kjørt elektrisk om man ikke absolutt skulle lage halobiler fremfor mindre mer snusfornuftige biler i større volum. 

Uten Tesla hadde ikke Gigafactory eksistert. Da hadde verdens produksjon av batterier vært omkring 35 GWh/år lavere. Og mest sannsynlig hadde Panasonics fabrikker i Japan vært lagt ned for 5-10 år siden og vært tomme skall i dag. Det utgjør omkring 8 GWh/år med redusert produksjonskapasitet.

Ca 43 GWh/år med redusert batteriproduksjonskapasitet ville åpenbart føre til færre elbiler i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...