Gå til innhold

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Billig lading

Der Ionity og andre ladeleverandører har økt prisene sine til dels mye i det siste, holder Tesla fast på sin enkle og rimelige ladeavtale: Bileierne som ikke allerede har Supercharging inkludert, betaler 1,70 krone per kilowattime – også for de nye V3 Superchargerne. I Europa vil alle V3-stasjonene ha CCS-kontakt, slik at eiere av Model S og Model X må ha med seg adapteren sin.

Er det ikke på tide å gi konkuranse her? hvorfor må man ha tesla for å lade hos tesla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Er det ikke på tide å gi konkuranse her? hvorfor må man ha tesla for å lade hos tesla?

Fordi Tesla har sagt det. ;)

Siden de tross alt eier superladernettverket må de nesten få lov til å bestemme hvordan det brukes. Om de mottok offentlig støtte for å bygge nettverket sitt så hadde det vært naturlig at det offentlige satt vilkår for å få støtte, for eksempel å gi andre tilgang. Men siden Tesla ikke får offentlig støtte så bestemmer de altså selv..

Jeg er for øvrig ikke overbevist om at det er uproblematisk for Tesla å åpne for å la andre lade. Det tekniske og merkantile lar seg alltids løse, det som ville gitt større problemer er at Tesla effektivt ville tatt livet av all konkurranse siden de ligger så langt foran på nær sagt alle områder. Jeg klarer ikke se annet enn at andre ladeoperatører ville stilt seg i kø for å saksøke både Tesla og myndighetene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir mer og mer rotete denne Tesla-ladingen. TMS og TMX kan altså ikke lade på disse stasjonene. Dette minner litt om standard-problemene med Apple.

Hvorfor i det hele tatt Tesla (med sin skakkjørte økonomi) bygger egne CCS-stasjoner aner jeg ikke. De burde i det minste gå sammen med andre produsenter. Ionity er er godt eksempel på bra samarbeid mellom EV-produsenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Kahuna skrev (7 minutter siden):

(...) det som ville gitt større problemer er at Tesla effektivt ville tatt livet av all konkurranse siden de ligger så langt foran på nær sagt alle områder. Jeg klarer ikke se annet enn at andre ladeoperatører ville stilt seg i kø for å saksøke både Tesla og myndighetene.

Hva mener du her? Lager Tesla ladere som er langt foran andre produsenter?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

 

Siden de tross alt eier superladernettverket må de nesten få lov til å bestemme hvordan det brukes. Om de mottok offentlig støtte for å bygge nettverket sitt så hadde det vært naturlig at det offentlige satt vilkår for å få støtte, for eksempel å gi andre tilgang. Men siden Tesla ikke får offentlig støtte så bestemmer de altså selv..

 

Tja man kan f.eks ikke nekte innvanderer og utlanske å kjøpe handle på butikken eller spise på resturang, de kan muligens ha egne priser på andre biler. Men teknisk sett burde de finne løsning.

Sitat

Jeg er for øvrig ikke overbevist om at det er uproblematisk for Tesla å åpne for å la andre lade. Det tekniske og merkantile lar seg alltids løse, det som ville gitt større problemer er at Tesla effektivt ville tatt livet av all konkurranse siden de ligger så langt foran på nær sagt alle områder. Jeg klarer ikke se annet enn at andre ladeoperatører ville stilt seg i kø for å saksøke både Tesla og myndighetene.

Tesla ligger ikke langt forran på service, tror flere tesla biler har lengere tid på service en eldre elbiler.

Tror faktisk tesla hvis de hadde gitt konkuranse til andre, ville useriøse mistet marked. Riktignok hadde Esso og Shell droppet å tilby elbilading for elbil. Så jeg mener de ville vært bedre for miljøet og kostnadene for elbil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
molna skrev (4 timer siden):

Blir mer og mer rotete denne Tesla-ladingen. TMS og TMX kan altså ikke lade på disse stasjonene. Dette minner litt om standard-problemene med Apple.

Hvorfor i det hele tatt Tesla (med sin skakkjørte økonomi) bygger egne CCS-stasjoner aner jeg ikke. De burde i det minste gå sammen med andre produsenter. Ionity er er godt eksempel på bra samarbeid mellom EV-produsenter.

Sitat

Billig lading

Der Ionity og andre ladeleverandører har økt prisene sine til dels mye i det siste, holder Tesla fast på sin enkle og rimelige ladeavtale: Bileierne som ikke allerede har Supercharging inkludert, betaler 1,70 krone per kilowattime – også for de nye V3 Superchargerne. I Europa vil alle V3-stasjonene ha CCS-kontakt, slik at eiere av Model S og Model X må ha med seg adapteren sin.

Syns du er rimelig på viddene her...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
molna skrev (21 minutter siden):

Blir mer og mer rotete denne Tesla-ladingen. TMS og TMX kan altså ikke lade på disse stasjonene. Dette minner litt om standard-problemene med Apple.

Hvorfor i det hele tatt Tesla (med sin skakkjørte økonomi) bygger egne CCS-stasjoner aner jeg ikke. De burde i det minste gå sammen med andre produsenter. Ionity er er godt eksempel på bra samarbeid mellom EV-produsenter.

Ionity er et veldig godt eksempel på hvordan du ikke skal gjøre det. Abonnementsordninger, kronglete betaling og enorme priser er direkte forbrukerfiendtlig. På tross av at Superchargere har eksistert i årevis er de milevis bedre enn Ionity på alt som heter brukervennlighet. Nå kommer de også på samme effektnivå.

Alle bilene kan selvsagt lade på v3-laderne. Model S og X trenger overganger på CCS-laderne. De har dessverre vært utrolig trege med å få på plass CCS-innganger på S/X.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (20 minutter siden):

Tja man kan f.eks ikke nekte innvanderer og utlanske å kjøpe handle på butikken eller spise på resturang, de kan muligens ha egne priser på andre biler. Men teknisk sett burde de finne løsning.

 

Det er bare en helt tullete sammenligning. De har sagt helt åpent for lenge siden at det ikke var noe i veien for å tilby andre produsenter å lade på sine, men ingen har tydeligvis vært interesserte i å betale for det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (17 minutter siden):

Du nekter jo også andre å komme hjem til deg for å lade, og at du trekker inn innvandrere her gjør kun at du skriver deg ut av debatten.

Men nå er det andeles at et firma som ikke er arbeidsplassen din eller privatpersoner ikke vil låne laderen til andre en naboen, med mindre man leier eller ligdene forstår man såppas at man får antakelig nei å låne utstyr. Butikker har ofte billig vanlig 230 volt\400 volt lader, men det er utstyr som virker alle biler. Så sant man har riktig ladekabel.

Men tesla er et firma som lever å tjene penger, så at de nekter å tilby strøm til andre biler er jo annen sak.

Ren i prinsipp kan man nekte å ta kontanter men man må ha en tesla bil for det er vel mulig å opprette brukerprofil hos tesla selv om man ikke har tesla bil.

Sitat

Tesla nekter ingen å lade hos seg, men ingen andre billeverandører ønsker å bli med på tilbudet. Om det er stolthet eller absurd prising er uvisst.

Tror det handler om å redusere markedet, tesla vil folk kjøper biler fra tesla, og bruke billig ladning for å få folk å betale over 450 000 kr for model 3 eller dyrere elbiler.

Men man har ingen garanti for prisene vil holdes en del år i tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (25 minutter siden):

Ionity er et veldig godt eksempel på hvordan du ikke skal gjøre det. Abonnementsordninger, kronglete betaling og enorme priser er direkte forbrukerfiendtlig.

Finnes ikke enig. Det som er direkte brukerfientlig og dårlig for elbil-satsningen er å splitte opp mulighetene for lading på tvers av merkene. Hos Ionity kan man i det minste få ladet om man er tom og lade. 

Hadde Tesla som var først ute gjort det eneste riktige, å tilby lading for alle, selv med forskjellige priser utenfor Tesla-flåten, så hadde vi ikke sett utviklingen vi idag ser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Ren i prinsipp kan man nekte å ta kontanter men man må ha en tesla bil for det er vel mulig å opprette brukerprofil hos tesla selv om man ikke har tesla bil.

Det er de andre bilprodusentene som nekter de bilene å lade hos Tesla. De har ikke kjøpt seg inn og ikke bygget inn utstyret som kreves.  Det er jo også helt åpent for andre å bygge et tilsvarende nettverk, så kan de nekte Tesla å lade der eller gå for ionityveien med å kreve en heftig pris. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Tror det handler om å redusere markedet, tesla vil folk kjøper biler fra tesla, og bruke billig ladning for å få folk å betale over 450 000 kr for model 3 eller dyrere elbiler.

Nei, det handler ikke om andre elbiler, det handler om fossilbiler. Det fantes knapt hurtigladere når Model S kom, så Tesla måtte bygge sine egne. Det er nesten bare i Norge det faktisk finnes andre kommersielle leverandører av viss størrelse. For å konkurrere med det utallet av bensinstasjoner vi har og for at det i det hele tatt skal være mulig å kjøre lengre distanser hadde de ikke noe annet valg enn å bygge sine egne.

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Finnes ikke enig. Det som er direkte brukerfientlig og dårlig for elbil-satsningen er å splitte opp mulighetene for lading på tvers av merkene. Hos Ionity kan man i det minste få ladet om man er tom og lade. 

Si det til Audi, BMW, Nissan og de andre da, ikke til Tesla. Tesla har invitert de i årevis til å være med på spleiselaget. Ellers er jeg totalt uenig i at Ionity er noe som i det hele tatt ligner på forbrukervennlig.

Endret av Nimrad
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

 For å konkurrere med det utallet av bensinstasjoner vi har og for at det i det hele tatt skal være mulig å kjøre lengre distanser hadde de ikke noe annet valg enn å bygge sine egne.

https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/Ladetyper-og-ladetid/

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dden9X/oversikt-her-kan-du-hurtiglade-elbilen-i-rogaland

Type

Teknisk

Effekt

Ladetid 20kWh

Nødlading på
h
usholdningskontakt

230V/9A/1-fase

2,3 kW

ca 10 timer

Type 2 - 3,6kW

230V/16A/1-fase

3,5 kW

5-6 timer

Type 2 - 7,3kW

230V/32A/1-fase

7 kW

ca 3 time

Type 2 - 11kW

400V/16A/3-fase

11kW

ca 2 timer

Type 2 - 11kW

(Semihurtiglading)

400V/32A/3-fase

22 kW

ca 1 time

Semihurtigladsing DC

 

20kW

ca 1 time

Hurtigladepunkt AC

400V/63A/3-fase

43 kW

ca 30 minutter

Hurtigladepunkt DC

 

50 kW

ca 30 minutter

Hurtigladepunkt DC
Tesla

 

90 kW

ca 15 minutter

Ultrahurtiglading DC

 

150 kW

ca 10 minutter

 

 

 

Så det finnes andre ladere, er bare for dyrt å lade med ultrahurtigladning med tesla biler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Si det til Audi, BMW, Nissan og de andre da. Tesla har invitert de i årevis til å være med på spleiselaget. Ellers er jeg totalt uenig i at Ionity er noe som i det hele tatt ligner på forbrukervennlig.

Tesla ønsket å lage eierskap i utstyr gjennom Tesla ladenettverket. Selvfølgelig ønsket ikke de andre å gå utenfor CCS standarden og betale Tesla for hver stasjon og produsert bil de satt opp/produserte.  Det sier seg selv. 

Du kan umulig mene at et åpent nettverk for alle er mindre brukervennlig for elbilsatsningen i sin helhet, enn et lukket nettverk? 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...