Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Smell og dunk fra leilighet over


Gjest fbff7...fb3

Anbefalte innlegg

Gjest fbff7...fb3

Jeg fikk nye naboer rett over meg for snart 2 år siden, før dette hadde jeg de samme naboene i 25 år, og hørte ingen verdens ting ovenfra.

Etter at disse flyttet inn har det gått omtrent i ett med lyder. Jeg hører de går over gulvet (skjønner jeg må tåle det), ting som dras over gulvet og en hel masse smell og dunk, det høres ut som de smeller med ting eller tar skikkelig i for å få ett eller annet på plass, setter tunge ting i gulvet med kraft osv. Det er såpass kraftig at det setter en støkk i meg, og som kronisk syk, går det på helsa løs.

Jeg nevnte dette med smellene for dem noen måneder etter at de flyttet inn, vi møttes tilfeldig og hilste og småpratet litt bare. Det smeller oftest etter at jeg hører skyvedører som går fram og tilbake, så jeg tenkte det måtte være verandadøra. Hun skulle være forsiktig sa hun.

Ingenting forandret seg, og et år gikk. Jeg møtte aldri på dem, og jeg har ikke helse til å gå opp trappa og ringe på og ta en for meg veldig vanskelig samtale når det gjelder å klage på folk jeg ikke kjenner. Så etter å ha ventet på å tilfeldig treffe på dem i litt over et år, la jeg et brev i postkassa dems. Jeg vet det er bedre å ta sånt face to face, men jeg klarte det altså ikke. Og det er ulevelig for meg med flere titalls høye smell og dunk hver dag, ofte også sent på kvelden, etter at jeg har lagt meg osv. Jeg var veldig høflig, ydmyk og forsiktig, prøvde å forklare situasjonen, tenkte at de kanskje ikke tenkte over at det var lytt her, siden de ikke hører noe fra naboene selv (som de selv sa).

Brevet førte heller ingen steds hen, og jeg skjønner det var en dårlig ide, men jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Etter en stund dukket det opp et brev tilbake, hvor de sier at de er så stille og forsiktige de bare kan, og at de ikke skjønner hva jeg prater om.

Dette synes jeg er veldig rart. Jeg kan ikke skjønne at det skal kunne komme fra noe annet sted, jeg hører jo tydelige dunk i gulvet/taket mitt, og verandadøra med påfølgende smell, det kan rett og slett ikke komme fra noe annet sted. Det begynte jo også samtidig med at de flyttet inn, og her har det vært stille og rolig i alle år.

Men det er jo tydelig at de ikke merker at de gjør ting som bråker. Det syns jeg er så rart, når det altså høres sånn ut som jeg beskrev over her. Kraftige smell og dunk. Ofte hele dagen, det er helt vilt.

Jeg tror forøvrig ikke de smeller igjen verandadøra, men ca annenhver gang jeg hører skyvedøra gå opp og igjen, kommer det et smell etterpå, jeg aner ikke hva det kan være, men det samme smellet kommer ofte helt uten forvarsel også. Tenkte kanskje de ville skjønne hva det var når jeg beskrev det, men de stiller seg altså helt uforstående. Og fullstendig avvisende.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med noe lignende, eller tanker om situasjonen. Det er såpass ille at jeg blir nødt til å flytte, må vel bare innse at dette ikke kommer til å ta slutt, skulle bare gjerne visst hva det kunne være, og om det evt er mulig at de gjør noe som ikke lager så mye som en lyd oppe hos seg selv, men produserer smell gjennom gulvet ned til meg …

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er trist å lese at du opplever hverdagen din så problematisk som dette.

Det høres litt ut som om det å ikke vite hva det er, er en stor del av problemet ditt? Jeg lurer på om det å bli kjent med naboene kunne ført til en bedring? Hvis du får vært på besøk oppe hos dem og sett hva det er de driver med og fått litt svar, så kanskje du slipper å sitte nede med tanker om at de bevisst prøver å plage deg? Og tilsvarende, hvis du inviterer dem ned kaffe en og en, så de selv får oppleve hvordan det er å være nede hos deg når de holder på med sitt der oppe så vil de kanskje få en bedre forståelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du bor i ett sameie eller borettslag. Ta kontakt med styreleder også, men be lederen ta det pent og forklare situasjonen.

Jeg ser selv styreleder i ett mindre sameie, og fikk inn en slik klage fra en beboer hvor, jeg da kontaktet eier av leiligheten, og bråket ble borte.

Litt bråk må man dessverre leve med når vi bor slik, og enkelte lager litt mer lyd enn andre også. De vet nok ikke hva som faktisk lager lyden, og hvor plagsomt de kanskje kan være. Mye slikt bråk får man dessverre ikke gjort noe med uten å få meget sure naboer. Men når man ikke har noe kontakt med dem uansett, så er det bedre å si ifra. Men du er nok uheldig å ha noen som ikke bryr seg om andre rundt seg.

Dessverre så er det ikke veldig mye mer man får gjort, så lenge de ikke bråker og sjenerer veldig utenfor normale "bråketider" 8-23 tror jeg det er.

 

Hadde en kompis som hadde trommesett i betongblokk. Han viste at det bråket litt, og han lyddempet gulvet alt han kunne, men naboen merket det forsatt altfor godt, slik at han heller solgte det. Men var glad for at naboen sa ifra, istedet for å bli sur og sinna.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 30b8a...d45

Har selv nabo over som bråker noe helt sinnsykt, jeg har pratet med dem men det blir bare bedre i noen dager før det er på an igjen.

Eneste som hjalp for min del var å bråke like mye tilbake, da tok dem hintet heldigvis, og skjønte at det var lytt her vi bor.

Noen er sånn at de tramper, smeller med dører og skuffer, må ha høy musikk og mye bass, roper istedenfor å prate, osv Du kjenner sikkert noen som er sånn selv.

Disse er ikke egnet til å bo i blokk rett og slett, men de forstår det ikke selv. Jeg valgte å flytte  :) 

Anonymous poster hash: 30b8a...d45

Lenke til kommentar

Leier du? Ta det opp med utleier. Spør om utleier være nede i din leilighet, når det pleier å bråke som verst.

Siden loven er uklar, bør du prøve i det lengste å løse det i minnelighet, dialog med utleier og nabo. Og da er det beste å få dem til å skjønne hvor mye det bråker hos deg.

Ring forbrukerrådet også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest fbff7...fb3

Jeg har rett og slett vært så utslitt av alt sammen, at jeg ikke har klart å komme tilbake før nå. Tusen takk for svar, jeg skal prøve å svare individuelt så fort jeg klarer.

Siden de faktisk ikke skjønner hva jeg snakker om, var det jo en dårlig ide å skrive brev, men sånn ble det nå. Det som er litt krise, er at de nå er helt stengt for videre kommunikasjon, de avviste alt jeg sa, og var alt annet enn imøtekommende. Kanskje de ble fornærma, ikke vet jeg, men jeg var som sagt så høflig og ydmyk jeg bare kunne, og da er det ganske hardt å få et så krasst og avvisende svar tilbake. Jeg syns det er ekstremt vanskelig å klage på folk i første omgang, og tar alt annet enn lett på det, så jeg fikk skikkelig vondt i magen av svaret dems. Vet jeg må bli sterkere når det gjelder sånt, men hvor går veien videre nå liksom … Skulle heller aldri nevnt at jeg er kronisk syk, for nå kan de jo skylde alt på det … Tror alle ville reagert på dette her, det er bare ekstra ille for meg pga sykdom, så det blir en skikkelig fortvilende situasjon. Men å tro at folk skal bry seg om det, er visst en smule naivt, og her slo det nok gale veien. Ekstra vanskelig å si fra og stå opp for seg selv også, når man ikke har noe ekstra energi og naturlig nok ikke føler seg særlig sterk fra før av. Uansett stengte de døra for videre kommunikasjon, og har nå et bilde av meg som en som klager på ingenting. Hyggelig må jeg si. Og så langt fra sannheten som det går an å komme.

Jeg syns det er for ille å bare la dette fare og flytte i stillhet, men vet søren ikke hva jeg kan gjøre. Jeg har verken krefter eller selvtillit til å ta en kamp heller. Blir helt ødelagt av konflikt. Dette her har tatt sinnsykt på i altfor lang tid nå, og når jeg omsider tør å prøve å si fra, så blir jeg blankt avvist. De er visst så stille og forsiktige de bare kan. Samtidig som det fortsetter å smelle som et helvete rett over hodet mitt.

Har rett og slett lurt på om isolasjonen kan ha gått dukken når de rev opp og la nye gulv, siden jeg plutselig hører alt som skjer, men vet ikke hvor sannsynlig det er. Det som er sikkert er at det sjelden er så mye som ett minutts stillhet, det kommer brå og harde smell flere titalls ganger om dagen, har blitt skremt av det mange ganger (og jeg er ikke skvetten av meg), de er oppe til langt på natt (og står tidlig opp igjen), jeg har ofte fått høye dunk og smell i hodet så sent som 2 og 3 på natta, det er ikke forskjell på dagtid og "stilletid", det eneste som gir stillhet hos meg er når de enten ligger og sover eller ikke er hjemme (noe som er ekstremt sjelden, og nå i disse tider er de ALLTID der). 

Jeg har forståelse for mye, og blir sjelden sint, men disse smellene gjør meg skikkelig forbanna, kan bare ikke forstå at det skal være nødvendig, og alle disse lydene dagen lang er lyder jeg aldri har hørt på de 25 årene jeg har bodd her før de flyttet inn. Hvordan de får det til å rime med at de er stille og forsiktige, er ganske merkelig for å si det mildt. Om de faktisk ikke skjønner at de bråker, kunne jeg hatt forståelse for, men å blankt avvise at et problem overhodet eksisterer og nærmest irettesette meg for si noe, ja, det gjør meg jævlig forbanna. Man tar folk på alvor, og er innstilt på å ta hensyn når man bor i leilighet tett på andre mennesker. Det er da en selvfølge. Eller altså, burde vært … Det burde virkelig vært noen klare regler for å bo sånne steder, for nå opplever jeg at jeg står helt alene og ikke har noen rettigheter i det hele tatt. Hjemmet mitt er jo i praksis tatt fra meg. Fullstendig invadert. Det heter vel så fint at man ikke skal gjøre ting som er til ulempe for naober eller noe i den dur, men i praksis? Er vel like lett at den som er plaget blir sett på som problemet. 

Det er så fortvilende det her, jeg får aldri slappet av eller konsentrert meg om mine egne ting, kan ikke gjøre noen ting uten å bli avbrutt av diverse smell og dunk. Det handler bare om å prøve å holde ut, jeg har jo ikke overskudd til å ta tak i situasjonen engang, dvs finne et annet sted å bo. Og/eller prøve å klage mer. Sånt krever jo en del, og jeg er helt utslitt.

 

I tillegg er bråk bare halvparten av problemet. Siden de flyttet inn, har jeg også svært sjeldent frisk luft på terrassen min. Det er en ekstremt søt lukt som tar over hele terrassen, og gjør det umulig å være der ute. Jeg kan ikke lufte engang, for da siver lukta inn, og ikke bare er den overveldende søt, men jeg blir dårlig av den også. Det startet samme dag som de flyttet inn, og jeg har aldri kjent noe lignende her før, så jeg går ut i fra at det er ett eller annet de bruker. Det har stort sett vært hver dag, ofte flere ganger om dagen, og når det først setter i gang, varer det i flere timer. Så jeg har lurt på om det kan være noe duftlys eller noe, ellers aner jeg ikke hva det kan være. Det gjør i hvert fall sommeren helt uholdbar, når jeg ikke kan være på min egen terrasse og ikke lufte om kvelden, når det er 29 grader inne og rundt 20 ute … Jeg tåler den lukta såpass dårlig at jeg er redd for å gå ut eller åpne døra i det hele tatt. 

Jeg hadde tenkt å spørre dem om det, siden jeg tenker at de sikkert ikke har noen anelse om at det de gjør er til plage for andre, og de må jo få vite det. Men jeg turte aldri, og så ble etter hvert bråket mer presserende, så jeg prøvde å ta opp det først. Man føler jo lett at det er en selv som er problemet, når det er så mye problemer på en gang liksom … Men det er jo ikke min feil. Er bare ikke så sinnsykt glad i å klage kan man si, nei, jeg syns rett og slett det er forferdelig vanskelig, og etter å ha prøvd å nå fram til dem med det andre, og ikke møtt noen imøtekommenhet, så tør jeg ikke å ta opp det med lufta i tillegg. Det er ikke bare meg som plages av den lukta heller, naboen ved siden av meg blir også dårlig av den og kan ikke bruke terrassen mens den er der heller. Men det er jo litt lenger unna, så regner med lukta er oftere hos meg. 

 

Jeg har lidd hardt under dette i over 2 år nå, og fått masse angst og livet på vent, pga at alt handler om å holde ut, jeg må stenge meg inne i bråk og tett luft rett og slett … Helt uholdbar situasjon, som har vart altfor lenge, men det er ikke så lett når man er helt aleine, er syk, ikke klarer å klage og ikke har krefter til alt en flytteprossess innebærer. Jeg har jo ikke noe valg, men det tar i hvert fall tid, og imens må jeg bare lide … 

 

PS: Jeg har selvfølgelig grublet meg halvt i hjel på hva i all verden disse smellene kan være, og det nærmeste jeg kommer hva det kan høres ut som, er at en stor trekloss eller skuff smelles hardt i gulvet. Regner ikke med at det er noe sånt, men noe som settes hardt i gulvet eller slås på plass på en eller måte må det vel være. Fikk litt lignende lyd når jeg smalt igjen en gammel treskuff som man må bruke krefter for å lukke igjen. 

Syns det er rart de ikke skjønte det selv når jeg forklarte, for det må jo ligge noe kraft bak her. Brå og harde/skarpe smell. Og altså noe som gjøres mange ganger om dagen, seint på kvelden og natta med. Jeg blir helt ødelagt av det. Jeg er vant til lyder altså, men de smella der er noe for seg selv, fatter ikke at folk kan holde på sånn, ei heller at man skal måtte finne seg i det.

I tillegg til det jeg allerede har beskrevet er det også en annen lyd de lager ca 3-5 ganger om dagen, som er veldig forstyrrende, det er 2-3 harde slag i gulvet etter hverandre, skikkelig skarp lyd, og så høyt at jeg får vondt i øra og blir oppriktig redd for hørselen min. Mulig det er noe de gjør ute på terrassen sin. Uansett litt av en livsførsel å ta med seg inn i en leilighet.

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar

Leier du eller eier du? Det må vel være et lederskap rundt på ett eller annet vis? Et styre med en styreleder, eller en utleier?

Har også fått det på samme måte nå, fått en nabo for et par måneder siden som dunker og smeller i både gulv og vegg. Jeg tror de har en sønn som er helt ute av seg og som er årsaken, men jeg vet ikke. Kommer til å banke på døra og ta en vennlig prat med dem først og fremst, ganske snart. Hvis ting ikke bedrer seg, så kommer jeg til å ta en prat med styreleder eller kontaktperson til de som eier bygget og sameiet her.

Du er nødt til å bare finne ut hvem som bestemmer, og gi beskjed til dem. Det hadde ikke vært en dum idé å vise dem denne tråden heller, her har du fått ut all frustrasjonen og fått alt i klartekst. Det gjør det mer seriøst.

Dette er ting som går på psykisk helse, og jeg er 100% enig i at det er ekstremt hensynsløst og rett og slett slemt gjort av dem å ikke gidde å prøve å imøtekomme deg. Det er altfor slapt regulert i loven. Men det finnes visse regler. Derfor må du gi beskjed igjen og igjen til riktig instans. Det er bra du leverte brev, har du kopi av brevet? Notér datoen også. Hold en gående dialog, så du har loggført alt som skjer.

Jobb konstruktiv med problemet, ikke la følelsene ta overhånd. -Du- skal ha tak på problemet, ikke omvendt. Husk at det er når snille folk gir opp at ondskapen vinner, så derfor er det veldig viktig at du fortsetter å nå ut til oss, få idéer og gjør noe med det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest fbff7...fb3 skrev (9 timer siden):

Har rett og slett lurt på om isolasjonen kan ha gått dukken når de rev opp og la nye gulv, siden jeg plutselig hører alt som skjer, men vet ikke hvor sannsynlig det er.

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Kan være en mulighet det. Er det trebygg og hvor gammelt er det?

Der jeg bor som er bygd i 1998, så er det ett dempningslag under parketten. Noe som demper lyden og gjør gulvet mykt å gå på. Det ble lagt ny parkett rett gjør jeg flyttet inn på grunn av vannskade, og denne er tydligvis ikke laget for slikt underlagt siden det småknirker av og til.

Hvis da beboerne over deg har lagt ny parkett, og fjernet dette dempningslaget og heller lagt sponplater som det gjøres i dag så er all isolering borte, og du får mye bråk. I dag så bygges dempingen inn i taket under, hvor det er 2 lag gips og takbøyler som de henger i som fjerner slik støy.

Du må gå via styreleder og få de til å finne ut at nytt gulv er gjort på samme måte som det var før. Er det like lytt i alle rom, eller er noe bedre enn andre, i tilfellet de ikke har byttet gulv der. Se bort fra badet som har støpte gulv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest fbff7...fb3
henrikwl skrev (På 25.2.2020 den 9.21):

Det er trist å lese at du opplever hverdagen din så problematisk som dette.

Det høres litt ut som om det å ikke vite hva det er, er en stor del av problemet ditt? Jeg lurer på om det å bli kjent med naboene kunne ført til en bedring? Hvis du får vært på besøk oppe hos dem og sett hva det er de driver med og fått litt svar, så kanskje du slipper å sitte nede med tanker om at de bevisst prøver å plage deg? Og tilsvarende, hvis du inviterer dem ned kaffe en og en, så de selv får oppleve hvordan det er å være nede hos deg når de holder på med sitt der oppe så vil de kanskje få en bedre forståelse?

 

Nei, det at jeg ikke vet hva det er er ikke en del av problemet. Men det er vel ikke så rart jeg lurer, når det er såpass plagsomt som det er, og jeg aldri har hørt lignende lyder her på tross av at jeg har bodd her i over 25 år. Og kraftige smell flere titalls ganger om dagen, eller i det hele tatt, syns jeg burde være veldig unødvendig, og jeg har jo håpet i det lengste at jeg kanskje hadde noe jeg skulle ha sagt, og det er lettere å beskrive problemet hvis man vet hva det dreier seg om liksom. 

Tror det er lite aktuelt å bli kjent med dem dessverre, for det første har jeg ikke form og overskudd, for det andre tror jeg neppe de er særlig interessert. Og nå i disse tider er det jo ikke særlig aktuelt uansett. Men det hadde selvfølgelig vært det beste.

Vet ikke hva som ga deg inntrykk av at jeg tror de bevisst prøver å plage meg, det tror jeg på ingen måte. Jeg sa jo at de tydeligvis ikke skjønner at de bråker. Problemet er at de ikke er interessert i dialog. 

 

Gjest 30b8a...d45 skrev (På 4.3.2020 den 19.37):

Har selv nabo over som bråker noe helt sinnsykt, jeg har pratet med dem men det blir bare bedre i noen dager før det er på an igjen.

Eneste som hjalp for min del var å bråke like mye tilbake, da tok dem hintet heldigvis, og skjønte at det var lytt her vi bor.

Noen er sånn at de tramper, smeller med dører og skuffer, må ha høy musikk og mye bass, roper istedenfor å prate, osv Du kjenner sikkert noen som er sånn selv.

Disse er ikke egnet til å bo i blokk rett og slett, men de forstår det ikke selv. Jeg valgte å flytte  :) 

Anonymous poster hash: 30b8a...d45

 

Hvordan bråkte du tilbake? Jeg har ganske grei trang til å gi dem akkurat de samme lydene tilbake, da tipper jeg de hadde blitt ganske sjokkert, men det blir jo litt vanskelig å drive å smelle ting i taket da. Tips til hvordan bråke tilbake tas i mot med takk. Vil jo gjerne ikke plage de andre naboene mine i samme slengen heller, så har lurt på det med å feste en høyttaler eller noe i taket, og spille av diverse smell, dunk, skrapelyder osv, spørsmålet er bare om lyden overføres like godt oppover som nedover, om det kommer til å plage dem i det hele tatt, og hvordan jeg skal klare og ordne det når jeg knapt har energi til strengt nødvendige ting, og ikke vet jeg hvordan jeg skulle gjort det heller. Men jeg ser på det som eneste mulighet til å evt nå fram til dem, siden de ikke vil høre på meg. Blir de plaget selv, eksisterer det nok plutselig et problem …

 

Laughing Man skrev (På 4.3.2020 den 20.15):

Kanskje prøve å banke i taket når de bråker? Da bør de skjønne når de lager bråk iallefall.

 

5725046_700bwp.webp

 

Det skal jeg love deg at jeg har tenkt på ja. Er bare veldig usikker på om de tar noe hint, de tror jo selv de er stille og forsiktige, så tviler dessverre sterkt på at de vil ta det til seg. Dessuten vil det jo alltid bli litt forsinkelse med mindre jeg står klar med kosten … Er også veldig usikker på hvor godt lyden overføres oppover, og jeg vil nødig risikere å skade taket mitt, ellers kunne jeg kommet i skade for å smelle både det ene og det andre oppi der, for får jo en viss trang til å ta igjen med samme mynt, i håp om at de skal bli såpass plaga av det at de innser at noe må gjøres. 

 

Gjest b4799...f7a skrev (På 22.10.2020 den 23.35):

Kan jeg spørre om hvilken kronisk sykdom du har? Leit å høre at du har det slik. 

Anonymous poster hash: b4799...f7a

 

Jeg har ME. Takk for det.

 

Taurean skrev (På 23.10.2020 den 0.41):

Leier du eller eier du? Det må vel være et lederskap rundt på ett eller annet vis? Et styre med en styreleder, eller en utleier?

Har også fått det på samme måte nå, fått en nabo for et par måneder siden som dunker og smeller i både gulv og vegg. Jeg tror de har en sønn som er helt ute av seg og som er årsaken, men jeg vet ikke. Kommer til å banke på døra og ta en vennlig prat med dem først og fremst, ganske snart. Hvis ting ikke bedrer seg, så kommer jeg til å ta en prat med styreleder eller kontaktperson til de som eier bygget og sameiet her.

Du er nødt til å bare finne ut hvem som bestemmer, og gi beskjed til dem. Det hadde ikke vært en dum idé å vise dem denne tråden heller, her har du fått ut all frustrasjonen og fått alt i klartekst. Det gjør det mer seriøst.

Dette er ting som går på psykisk helse, og jeg er 100% enig i at det er ekstremt hensynsløst og rett og slett slemt gjort av dem å ikke gidde å prøve å imøtekomme deg. Det er altfor slapt regulert i loven. Men det finnes visse regler. Derfor må du gi beskjed igjen og igjen til riktig instans. Det er bra du leverte brev, har du kopi av brevet? Notér datoen også. Hold en gående dialog, så du har loggført alt som skjer.

Jobb konstruktiv med problemet, ikke la følelsene ta overhånd. -Du- skal ha tak på problemet, ikke omvendt. Husk at det er når snille folk gir opp at ondskapen vinner, så derfor er det veldig viktig at du fortsetter å nå ut til oss, få idéer og gjør noe med det.

 

Bor i sameie, så det er selveier, og et styre. Har tenkt på å skrive til styreleder, men er liksom så usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg, om jeg har noe jeg skulle ha sagt osv. Eller er det bedre å ta kontakt in person? Nå for tiden skulle man nesten tro det var best å skrive. Men jeg er veldig redd for å ikke bli hørt, og at de kommer her og hører etter og ikke hører stort og i hvert fall ikke ser et problem. For det hender jo at det er stille også, og det kan til og med gå timer uten smell, det hjelper lite for min del, da det stort sett alltid kommer en rekke høye smell sent på kvelden og natta, som er det verste, det tar fra meg nattesøvnen og gjør meg direkte syk. I tillegg oppleves det jo verre når man er alene, det ellers er helt musestille, og man prøver å slappe av/sove, enn når det er midt på dagen, flere folk, og man står og hører etter. 

Enig i at det er viktig at jeg går videre med dette, vet bare ikke om jeg klarer, jeg har jo knapt nok krefter til å komme inn her og svare på innlegg. Så skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Eller hvordan jeg skal klare å leve i dette en dag til, det går ekstremt utover den fysiske helsa, jeg blir skikkelig dårlig rett og slett.

Hvordan går det i ditt tilfelle, har du kommet noe videre?

 

AndersT2 skrev (På 23.10.2020 den 7.32):

Kan være en mulighet det. Er det trebygg og hvor gammelt er det?

Der jeg bor som er bygd i 1998, så er det ett dempningslag under parketten. Noe som demper lyden og gjør gulvet mykt å gå på. Det ble lagt ny parkett rett gjør jeg flyttet inn på grunn av vannskade, og denne er tydligvis ikke laget for slikt underlagt siden det småknirker av og til.

Hvis da beboerne over deg har lagt ny parkett, og fjernet dette dempningslaget og heller lagt sponplater som det gjøres i dag så er all isolering borte, og du får mye bråk. I dag så bygges dempingen inn i taket under, hvor det er 2 lag gips og takbøyler som de henger i som fjerner slik støy.

Du må gå via styreleder og få de til å finne ut at nytt gulv er gjort på samme måte som det var før. Er det like lytt i alle rom, eller er noe bedre enn andre, i tilfellet de ikke har byttet gulv der. Se bort fra badet som har støpte gulv.

 

 

Bygd i 1982, murbygg. Like lytt i alle rom tror jeg. Da har jeg i hvert fall noe konkret å forhøre meg om, tusen takk.

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar
Gjest fbff7...fb3 skrev (1 time siden):

Bor i sameie, så det er selveier, og et styre. Har tenkt på å skrive til styreleder, men er liksom så usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg, om jeg har noe jeg skulle ha sagt osv. Eller er det bedre å ta kontakt in person? Nå for tiden skulle man nesten tro det var best å skrive. Men jeg er veldig redd for å ikke bli hørt, og at de kommer her og hører etter og ikke hører stort og i hvert fall ikke ser et problem. For det hender jo at det er stille også, og det kan til og med gå timer uten smell, det hjelper lite for min del, da det stort sett alltid kommer en rekke høye smell sent på kvelden og natta, som er det verste, det tar fra meg nattesøvnen og gjør meg direkte syk. I tillegg oppleves det jo verre når man er alene, det ellers er helt musestille, og man prøver å slappe av/sove, enn når det er midt på dagen, flere folk, og man står og hører etter. 

Enig i at det er viktig at jeg går videre med dette, vet bare ikke om jeg klarer, jeg har jo knapt nok krefter til å komme inn her og svare på innlegg. Så skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Eller hvordan jeg skal klare å leve i dette en dag til, det går ekstremt utover den fysiske helsa, jeg blir skikkelig dårlig rett og slett.

Hvordan går det i ditt tilfelle, har du kommet noe videre?

Så vi bor på samme måte.

Her jeg bor er det salgsagenten for bedriften som eier bygget jeg har mest kontakt med. Den personen har ingen verv i styret, men er nær bekjent av styreleder. Vi har hatt en god tone siden jeg kjøpte her. Jeg sendte mail til h*n for en tid tilbake. Da skrev jeg en del punkter, forskjellige ting jeg legger merke til jeg mener kan ha noe for seg, og jeg tok opp dette med dundring og dunking. Jeg skrev at enn så lenge, har jeg skrevet et innlegg i den felles gruppa (les neste avsnitt), og hvis det ikke når inn, vil jeg ta kontakt med naboen og ta en vennlig prat. Hvis dét ikke hadde nådd inn, så ville jeg klaget skriftlig - det skrev jeg i mailen.

Det som er rart, er at jeg ikke har fått noe svar på den mailen enda, men det har faktisk gitt seg. Jeg hører lite til ingen dundring og smelling i vegger og gulv lenger. Så hva som har skjedd, er vanskelig for meg å svare på.

En annen ting jeg har gjort, er å skrive et innlegg i en gruppe vi som bor her er medlem i. Det er en felles kommunikasjonsplattform. Jeg anbefaler deg å prøve å lage en sånn gruppe. Det kan gjøres på facebook og andre kommunikasjonsplattformer. Der skrev jeg det veldig nøytralt, ikke noe spesifikt, bare "at dette med hard og tung gange, og dundring og smelling i vegger, høres veldig godt gjennom til naboene. Derfor oppfordres det til å vise hensyn og prøve å gå normalt" og litt i den duren. Jeg har tro på at felles beskjeder på den måten er en fin måte å prøve å nå inn til andre på. For da bringer man det frem i offentligheten, og da kan det sitte lenger inne for de som bråker å ikke skjerpe seg.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg sendt en mail til styreleder angående dette. Det er ingenting galt i å bringe ting frem i lyset. Bare gjør det på en nøytral og vennlig, men bestemt, måte. Du må la litt frustrasjon skinne gjennom, sånn at du blir tatt alvorlig.

Det mener jeg fordi du allerede har vært flink og prøvd å nå inn på en vennlig og direkte måte ved å sende brev, og også har møttes på hils i etterkant uten å få noen særlig konkrete løfter som har blitt holdt. Du har gjort din folkelige plikt, nå kan du prøve å gå til ledelsen for sameiet.

Og som du har vært inne på, invitér gjerne styreleder inn for å høre hvordan det er en kveld, sånn at h*n forstår at dette er uholdbart og skal være unødvendig.

Jeg har også spilt veldig høy musikk, skikkelig scream-metal (Pantera ^^) .. det har hjulpet litt, men jeg har bare gjort det i 15-20 minutter og bare et par ganger. Og jeg vil ikke drive på sånn i lange tider, for da kan jeg plutselig plage andre naboer som ikke er affektért av min konflikt, så har jeg plutselig skaffet meg selv grunn til utkastelse. Dét vil jeg prøve å unngå, for jeg har tenkt å bo her i ganske lang tid. Dessuten: Hvis høy lyd ikke når gjennom til de som bråker i løpet av 1-3 ganger, så er det høyt sannsynlig at de ikke gidder å ta beskjeden over lang tid heller.

Du er nødt til å legge press på ledelsen. Hvis du vil, kan du skrive et utkast til brev her, så kan jeg (og andre) godt hjelpe deg med å få det nøytralt og riktig hvis du vil. Aldri dumt å ta imot hjelp.

Å ta en prat med naboen er jo det beste, men du har på en måte gjort det allerede. Og ja, jeg mener alltid at skriftlig kommunikasjon er det beste. Da har man bevis. Dét er viktig i dagens samfunn. Ta alltid vare på kopi av det du skriver, skriver du for hånd, ta bilde av brevet.

Du skal aldri være redd for å slåss for husfred. Det er IKKE du som tar feil i å heve stemmen her .. når det er andre som bråker og lager helvete på kveld og natt, når 90% av befolkningen sover og skal ha det stille og hvile.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest fbff7...fb3
Taurean skrev (På 5.11.2020 den 20.12):

Så vi bor på samme måte.

Her jeg bor er det salgsagenten for bedriften som eier bygget jeg har mest kontakt med. Den personen har ingen verv i styret, men er nær bekjent av styreleder. Vi har hatt en god tone siden jeg kjøpte her. Jeg sendte mail til h*n for en tid tilbake. Da skrev jeg en del punkter, forskjellige ting jeg legger merke til jeg mener kan ha noe for seg, og jeg tok opp dette med dundring og dunking. Jeg skrev at enn så lenge, har jeg skrevet et innlegg i den felles gruppa (les neste avsnitt), og hvis det ikke når inn, vil jeg ta kontakt med naboen og ta en vennlig prat. Hvis dét ikke hadde nådd inn, så ville jeg klaget skriftlig - det skrev jeg i mailen.

Det som er rart, er at jeg ikke har fått noe svar på den mailen enda, men det har faktisk gitt seg. Jeg hører lite til ingen dundring og smelling i vegger og gulv lenger. Så hva som har skjedd, er vanskelig for meg å svare på.

En annen ting jeg har gjort, er å skrive et innlegg i en gruppe vi som bor her er medlem i. Det er en felles kommunikasjonsplattform. Jeg anbefaler deg å prøve å lage en sånn gruppe. Det kan gjøres på facebook og andre kommunikasjonsplattformer. Der skrev jeg det veldig nøytralt, ikke noe spesifikt, bare "at dette med hard og tung gange, og dundring og smelling i vegger, høres veldig godt gjennom til naboene. Derfor oppfordres det til å vise hensyn og prøve å gå normalt" og litt i den duren. Jeg har tro på at felles beskjeder på den måten er en fin måte å prøve å nå inn til andre på. For da bringer man det frem i offentligheten, og da kan det sitte lenger inne for de som bråker å ikke skjerpe seg.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg sendt en mail til styreleder angående dette. Det er ingenting galt i å bringe ting frem i lyset. Bare gjør det på en nøytral og vennlig, men bestemt, måte. Du må la litt frustrasjon skinne gjennom, sånn at du blir tatt alvorlig.

Det mener jeg fordi du allerede har vært flink og prøvd å nå inn på en vennlig og direkte måte ved å sende brev, og også har møttes på hils i etterkant uten å få noen særlig konkrete løfter som har blitt holdt. Du har gjort din folkelige plikt, nå kan du prøve å gå til ledelsen for sameiet.

Og som du har vært inne på, invitér gjerne styreleder inn for å høre hvordan det er en kveld, sånn at h*n forstår at dette er uholdbart og skal være unødvendig.

Jeg har også spilt veldig høy musikk, skikkelig scream-metal (Pantera ^^) .. det har hjulpet litt, men jeg har bare gjort det i 15-20 minutter og bare et par ganger. Og jeg vil ikke drive på sånn i lange tider, for da kan jeg plutselig plage andre naboer som ikke er affektért av min konflikt, så har jeg plutselig skaffet meg selv grunn til utkastelse. Dét vil jeg prøve å unngå, for jeg har tenkt å bo her i ganske lang tid. Dessuten: Hvis høy lyd ikke når gjennom til de som bråker i løpet av 1-3 ganger, så er det høyt sannsynlig at de ikke gidder å ta beskjeden over lang tid heller.

Du er nødt til å legge press på ledelsen. Hvis du vil, kan du skrive et utkast til brev her, så kan jeg (og andre) godt hjelpe deg med å få det nøytralt og riktig hvis du vil. Aldri dumt å ta imot hjelp.

Å ta en prat med naboen er jo det beste, men du har på en måte gjort det allerede. Og ja, jeg mener alltid at skriftlig kommunikasjon er det beste. Da har man bevis. Dét er viktig i dagens samfunn. Ta alltid vare på kopi av det du skriver, skriver du for hånd, ta bilde av brevet.

Du skal aldri være redd for å slåss for husfred. Det er IKKE du som tar feil i å heve stemmen her .. når det er andre som bråker og lager helvete på kveld og natt, når 90% av befolkningen sover og skal ha det stille og hvile.

Bra det ble bedre da, får håpe det fortsetter!

Jeg har prøvd å forfatte en mail til styreleder, vet ikke om det er alt for langt eller om jeg bør ordlegge meg annerledes, tar gjerne i mot tilbakemeldinger:

Jeg har et problem med støy fra leiligheten over meg. Det har alltid vært stille her før, men etter at det flyttet inn nye folk over meg for litt over 2 år siden, går det nesten i ett med lyder, både dag og natt. Jeg er veldig klar over at man må tåle litt lyd, men at man skal bli skremt av kraftige smell og dunk i taket, både dag og natt, syns jeg blir litt ekstremt. Jeg har aldri hørt lignende lyder her før, så jeg vet ikke hva de gjør, men det kommer brå, harde/skarpe smell flere titalls ganger om dagen, så er vel sannsynligvis noe som smelles igjen eller settes hardt på plass. I tillegg er det harde dunk og slag i taket, skraping av møbler over gulvet, mye grove skyvelyder osv.  

Alle disse smellene gjør at jeg skvetter flere ganger om dagen, og aldri får slappet ordentlig av. Det verste er at det fortsetter med alle slags lyder, inkludert smell og dunk helt til 2 - 3 tiden om natta, så jeg får ikke sove, og det går hardt utover helsa.

Jeg har prøvd å snakke med dem om det, men de avviser alt jeg sier (jeg skrev brev), og sier de er så stille og forsiktige de bare kan. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er et lydbilde jeg ikke kan leve med, men trist å bli tvunget til å flytte etter å ha bodd her i 25 år, og jeg skulle jo ønske det var noe som kunne gjøres. Vanskelig når jeg ikke vet hva lydene kommer av og om det hadde vært mulig å unngå. Det var som sagt veldig stille her før, og det bodde jo folk der da og. 

En ting jeg har lurt på er om det kan ha skjedd noe med isolasjonen når de la nye gulv, jeg har hørt det hender at man fjerner isolasjonslaget og legger sponplater i stedet, og at det da ikke er noe isolasjon mellom leilighetene lenger. Jeg vet ikke om det kan ha skjedd her, men det ville i hvert fall forklart noe av hvorfor det er så utrolig mye mer lyd nå enn før. Jeg hører til og med at de går vanlig over gulvet. Og når de pusset opp var det til tider så høyt lydnivå at det ikke gikk an å oppholde seg her. Det har jeg heller aldri opplevd før, selv om de forrige naboene også pusset opp og la nye gulv. Da er det jo nærliggende å lure på om det kan ha skjedd noe med isolasjonen, evt noe annet. Det virker som lydene forsterkes gjennom gulvet ned til meg.

I tillegg til støy har jeg også et problem med lukt. Det er rett og slett sjelden frisk luft på terrassen min, og dette er også et helt nytt problem, som startet samme dag de nye naboene flyttet inn, så jeg går ut fra at det er noe de bruker/gjør som lager den lukta. En sterkt søt lukt, som tar over hele terrassen min, så jeg bare må stenge meg inne og ikke har kunnet bruke terrassen min på 2 år. Kan ikke lufte når den lukta er der heller, så det blir ganske ille, spesielt om sommeren. Jeg aner dessverre ikke hva det kan være, men det er en overveldende, søt lukt, som varer lenge om gangen og er der stort sett hver dag. Jeg vet om en annen nabo i nærheten som også får den lukta på terrassen sin til tider, og som meg, må stenge seg inne mens det pågår. Vi får migrene av den begge to.

Jeg har følt meg veldig fortvila av dette, for jeg liker virkelig ikke å klage, og når det blir flere problemer på en gang, er man jo redd for å virke masete. Så jeg har ikke prøvd å ta opp den lukta med dem, bare støyproblemet. Og jeg opplevde dem som såpass avvisende, at jeg tror ikke det blir tatt særlig godt imot om jeg blander meg noe mer inn i hvordan de lever livet sitt, som jeg er redd de vil oppfatte det som. Problemet er bare at deres vaner går så hardt utover meg som bor under, jeg får verken sove, slappet av eller luftet i mitt eget hjem. Så det er en veldig fortvilt situasjon, og jeg lurer på om det er noe å gjøre her? Jeg har som sagt prøvd dialog, men nådde ikke fram. Virket som de ikke forsto hva jeg snakket om, og da er det jo ikke så lett. 

Vennlig hilsen

 

Eller blir det for mye å ta opp både støy og luftforurensing på en gang? Er jo redd for at de skal tenke at det må være meg det er noe galt med når det blir så mye. Men det er jo et stort problem det også. 

Lurer også på om det er noe vitsi å nevne det med at det bråkte så innmari under oppussinga, det var tider da jeg rett og slett måtte flykte, og det var da jeg fikk følelsen av at de hadde revet vekk isolasjonen, for det har vært oppussing her før, men det har aldri blitt så høyt at jeg kjenner det fysisk.

Lurte på å bare skrive for å se om jeg får noe respons først, og ikke navngi naboene i første omgang, eller bør jeg det? Liksom si nøyaktig hvilken leilighet jeg bor i og de bor i. Hva mener du?

 

(Hadde vært så mye enklere hvis jeg var frisk og rask dette, bare det å sende denne mailen, er jeg på en måte livredd for, fordi at å evt sette i gang noe, hvor jeg må ta i mot folk og være "på", er en enorm påkjenning når jeg har så lite krefter og slettes ikke alltid er i stand til å snakke med folk … Umulig situasjon for meg å være i egentlig.)

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar
Gjest fbff7...fb3

Hadde satt veldig stor pris på tilbakemeldinger på mail til styreleder, som jeg postet et utkast til over her.

Jeg vil jo ikke gi inntrykk av at det er mer lyd enn det er heller, selv om det ofte går i ett over litt tid, hender det jo det er ganske stille over litt tid også. Det er heller ikke lyd generelt som er det største problemet, men typen lyd: tunge/harde dunk og smell i taket, som både får meg til å skvette og hindrer avslapping/søvn. Og det er jo ikke hele tiden, så sikkert vanskelig å "bevise" også. Jeg mener bare at de lydene burde være veldig enkelt å unngå, i og med at jeg har bodd her i over 25 år før de flyttet hit, pluss et annet sted hvor det også bodde folk over meg, og disse lydene har jeg aldri hørt før. 

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar

Hva slags folk bor over deg?

Ser du hva de har på terrassen? Kan være cannibisplanter. Ring purken og få de til å ta en titt. Er du heldig blir du kvitt dem rimelig kjapt. 

 

Det er black week og gode tilbud på hodetelefoner med aktiv støykansellering.

https://prisguiden.no/kategorier/hodetelefoner-og-oerepropper?f[2][]=Hodetelefoner&f[10456][]=Heldekkende (over øret)&f[382]=t&f[323]=t

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest fbff7...fb3
Groovy Gorilla skrev (På 29.11.2020 den 10.23):

Hva slags folk bor over deg?

Ser du hva de har på terrassen? Kan være cannibisplanter. Ring purken og få de til å ta en titt. Er du heldig blir du kvitt dem rimelig kjapt. 

 

Det er black week og gode tilbud på hodetelefoner med aktiv støykansellering.

https://prisguiden.no/kategorier/hodetelefoner-og-oerepropper?f[2][]=Hodetelefoner&f[10456][]=Heldekkende (over øret)&f[382]=t&f[323]=t

Ja, si det. Jeg kan ikke se noe. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, kanskje det. Er nok såpass usikker at jeg ikke tør å ringe purken. 

Sånne hodetelefoner skulle jeg nok absolutt hatt, men de stenger vel ikke ute veldig høye lyder? Ingenting jeg har prøvd hittil stenger ute de verste lydene, selv om jeg ikke hører noenting annet. Måtte nok prøvd de sterkeste hørselsverna i så fall. Skulle ha fått målt desibelnivå, for det fins vel visse regler.

zanta skrev (På 29.11.2020 den 10.31):

Jeg ville nevnt kun støy i denne omgangen, siden det er det som er mest plagsomt for deg. Ville også prøvd å korte ned brevet noe.

Ja, tenkte bare at det kanskje ikke vil bli noe lettere å skulle komme med enda et problem etterpå liksom. Men blir det for mye med begge deler på en gang, må det jo bare bli sånn. Får prøve å korte ned noe ja.

hekomo skrev (På 29.11.2020 den 10.45):

Den lukten... driver de og røyker visse planter kanskje?

Ja, kanskje det gitt. Jeg har forresten kjent lignende lukt på et kjøpesenter en gang, i nærheten av en frisørsalong, og en gang når jeg gikk forbi noen, så i de tilfellene må det vel ha vært noe parfyme eller hårprodukt. Det som er så rart her, er at lukta varer så lenge og rekker så langt. Parfyme og sånt pleier å være ganske flyktig, og ikke ta over hele lufta liksom. Og det over lengre tid. Ellers kan vel cannabis også lukte veldig søtt, litt som "bubblegum", etter hva jeg leser. Veldig glad for alle innspill, dette har jeg veldig liten peiling på.

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar
Gjest fbff7...fb3 skrev (57 minutter siden):

Ja, si det. Jeg kan ikke se noe. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, kanskje det. Er nok såpass usikker at jeg ikke tør å ringe purken. 

Sånne hodetelefoner skulle jeg nok absolutt hatt, men de stenger vel ikke ute veldig høye lyder? Ingenting jeg har prøvd hittil stenger ute de verste lydene, selv om jeg ikke hører noenting annet. Måtte nok prøvd de sterkeste hørselsverna i så fall. Skulle ha fått målt desibelnivå, for det fins vel visse regler.

Ja, tenkte bare at det kanskje ikke vil bli noe lettere å skulle komme med enda et problem etterpå liksom. Men blir det for mye med begge deler på en gang, må det jo bare bli sånn. Får prøve å korte ned noe ja.

Ja, kanskje det gitt. Jeg har forresten kjent lignende lukt på et kjøpesenter en gang, i nærheten av en frisørsalong, og en gang når jeg gikk forbi noen, så i de tilfellene må det vel ha vært noe parfyme eller hårprodukt. Det som er så rart her, er at lukta varer så lenge og rekker så langt. Parfyme og sånt pleier å være ganske flyktig, og ikke ta over hele lufta liksom. Og det over lengre tid. Ellers kan vel cannabis også lukte veldig søtt, litt som "bubblegum", etter hva jeg leser. Veldig glad for alle innspill, dette har jeg veldig liten peiling på.

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lukta kan være tøymykner også. Enkelte typer tøymykner gir en intens søtlig lukt som varer lenge, om naboen f.eks. tørker klær på terrassen kan det være en forklaring. 

Lenke til kommentar
Gjest fbff7...fb3
Dobbeltabbe skrev (3 timer siden):

Lukta kan være tøymykner også. Enkelte typer tøymykner gir en intens søtlig lukt som varer lenge, om naboen f.eks. tørker klær på terrassen kan det være en forklaring. 

Ja, har tenkt på om det kan være noe sånt. Men har også kjent lukta når det regner og om vinteren, så usikker på om det kan være det. I tillegg til det at lukta gjerne er der hver dag. 

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...