Gå til innhold

Strekk av ledninger på kretskort


Anbefalte innlegg

Jeg har som noen kanskje har fått med sxeg fordypet meg litt i Arduionoens verden og holder på med flere prosjekter i furtebua. Nå har jeg tenkt til å ta steget videre fra breadboard til å faktisk lodde fast komponenter samt strekke wires på kretskort etc. 

På kretskortet kobler jeg +5V og GND som er regulert gjennom en buck converter. Så langt ingen ting jeg lurer på. Man har altså et kretskort hvor det er ferdig lagt opp til 5V inn.

Poenget er at jeg skal gi power til en ESP32 via VIN PIN. (ESP32 er også loddet fast på kretskortet). Jeg trekker to ledninger fra inntaket på kretskortet (+5V). + går inn på VIN PIN, og jord går inn på GND på ESP32. Da får ESP32 strøm og alt fungerer som det skal.

Men så til det jeg egentlig lurer på. 

Legg til grunn at alt jeg snakker om her er jordet sammen. Alt deler samme jord. Men når jeg feks. strekker en +5V ledning fra inntaket på kretskortet. Bør da denne gå først til VIN PIN (+5V inntaket på ESP32) før man går videre fra VIN PIN til å gi strøm til sensorer, LCD skjerm etc.?

Eller er dte bare å påse at alt er koblet sammen, uavhengig av rekkefølge?

Egentlig er det nesten så jeg tror jeg vet svaret selv, og jeg er overbevist om at dette spørsmålet er ganske teit i så måte. Men det er altså her jeg ikke føler jeg har helt skjønt opplegget med strømføring. 

Det er liksom den siste biten jeg føler jeg må forstå før jeg kan fullføre prosjektet. Ingenting er mer demotiverende enn å holde på med dette i flerfoldige timer forså og måtte problemløse i etterkant. 

Så er rekkefølgen viktig her?

Sammenlign det gjerne enkelt med et sikringsskap. Man skal strekke en 10amp kurs til en lampe i taket  i kjelleren samt en oppvaskmaskin på kjøkkenet i andre etasje. 

La oss si man strekker en kabel til lampen i taket i kjelleren. Ett sted ganske nærme lampen så har man en koblingsboks hvor man strekker en kabel fra denne og til oppvaskmaskinen i andre etasje. 

Noe sier meg at denne lampen vil blinke hver gang oppvaskmaskinen trekker strøm siden oppvaskmaskinen åpenbart trekker mer strøm enn denne lampen. 

Når man legger det jeg skrev over til grunn og overfører dette til et kretskort så lurer jeg derfor på om dette med rekkefølge er viktig med tanke på stabiliteten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkefølge i husinstallsjonen har ikke noe å si, det er ikke langt nok til at det blir særlig spenningsfall. For meg er husinstallasjon og Arduino som norsk og tysk, jeg forstår noe men det meste er helt gresk ?

Du kan lage en felles GND og +5V på et kretskort/koblingsstykke som forsyner alt("stjernekobling"( eller gå fra komponent til komponent(parallelt).

 

 

 

1554214213_Screenshotat2020-02-2508-37-30.thumb.jpg.3ce62fd805d09d7c22b8e64279a1accd.jpg

Lenke til kommentar

Arduino UNO bør ha en driftsspenning inn på mellom 7 - 12 V DC (limit 6-20 V). Ikke nøye om dette kommer inn via 12V pluggen eller via Vinn. Pinnen som er merket med 5V på UNO-kortet er ikke ment for innkobling av driftsspenning, det er 5V for sensorer o.l.. Men så kan du jo alternativt powre opp UNO-kortet via USB-porten og da rekker det med 5V.

Dersom du tenker å powre opp et ESP32 i fra 5V pinnen på UNO, så må du sjekke at den ESP32 ikke trekker mer strøm enn 5V porten klarer å levere. Alternativt så kan du hente driftsspenning til ESP32 i fra en egen spenningsregulator. 

Vær oppmerksom på at UNO bruker 5V teknologi på portene, mens ESP32 bruker 3.3V på portene. Dem kan derfor ikke kobles sammen sånn helt uten videre. Men ja, du kobler dem med felles GND.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (8 timer siden):

Arduino UNO bør ha en driftsspenning inn på mellom 7 - 12 V DC (limit 6-20 V). Ikke nøye om dette kommer inn via 12V pluggen eller via Vinn. Pinnen som er merket med 5V på UNO-kortet er ikke ment for innkobling av driftsspenning, det er 5V for sensorer o.l.. Men så kan du jo alternativt powre opp UNO-kortet via USB-porten og da rekker det med 5V.

Dersom du tenker å powre opp et ESP32 i fra 5V pinnen på UNO, så må du sjekke at den ESP32 ikke trekker mer strøm enn 5V porten klarer å levere. Alternativt så kan du hente driftsspenning til ESP32 i fra en egen spenningsregulator. 

Vær oppmerksom på at UNO bruker 5V teknologi på portene, mens ESP32 bruker 3.3V på portene. Dem kan derfor ikke kobles sammen sånn helt uten videre. Men ja, du kobler dem med felles GND.

Jada, den biten har jeg fått med meg. Men her snakker vi om en ESP32 og en Wemos D1 Mini. Langt mer brukanes controllere enn Uno spør du meg. 

Poenget her er at jeg skal gi Esp32 power via Vin pin (5v). Alle sensorene samt LCD skal få power fra samme input, bortsett fra Led diodene som må få strøm fra digitale pinner. 

Jeg synes det er artig å bevege seg bort fra breadboard og heller lage noe mer permanent, samt pakke det inn i en bra inpakning. Dessuten har jeg erfart at disse dupont kablene og breadboard slett ikke er feilfrie. Det kan være virkelig pain in the ass for en nybegynner som er 100% sikker på at alt er koblet riktig, men allikevel så fungerer det ikke. 

Feilen kan jo være hvor som helst. For min del er hovedgrunnen for å bruke breadboard å teste koden etc. Ellers så er jeg egentlig ikke veldig fan av breadboard bruk. :)

Lenke til kommentar

Det spiller generelt sett ingen rolle hva som kommer først, ESP32'en eller det andre, eller hvordan du kobler det, så lenge alt får den spenningen det skal ha.

Enkelte komponenter kan gi forstyrrelser som kan påvirke visse IC'er når det kobles slik, eller trekke mye strøm i perioder som kan gjøre at IC'en får for lite, avhengig av PSU du bruker også, det er mange variabler, men generelt går det du skal gjøre helt fint.

Ledninger på pcb'er under konstruksjon, for eksempel med breadboards, men også som signalvei er helt greit, men i produksjon er ikke ledninger noe særlig, det er gjerne tegn på at noen har glemt noe, i produksjon designer man pcb'er uten behov for ekstra ledninger som går hit og dit.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):

Det spiller generelt sett ingen rolle hva som kommer først, ESP32'en eller det andre, eller hvordan du kobler det, så lenge alt får den spenningen det skal ha.

Enkelte komponenter kan gi forstyrrelser som kan påvirke visse IC'er når det kobles slik, eller trekke mye strøm i perioder som kan gjøre at IC'en får for lite, avhengig av PSU du bruker også, det er mange variabler, men generelt går det du skal gjøre helt fint.

Ledninger på pcb'er under konstruksjon, for eksempel med breadboards, men også som signalvei er helt greit, men i produksjon er ikke ledninger noe særlig, det er gjerne tegn på at noen har glemt noe, i produksjon designer man pcb'er uten behov for ekstra ledninger som går hit og dit.

Det optimale hadde nok vært å kutte ut ledningene ja og "tegnet" pcb'en selv i EasyEDA, Fritzing etc. Og bestillt ferdig routet pcb hvor man bare kunne lodde på komponentene. Men dette funker bedre hvis man vil lage flere av samme PCB etc. Men det hadde vært artig å testet det ut okke som. :)

 

Lenke til kommentar

Dersom du skal designe selv, ville jeg anbefalt Eagle, det koster litt vel mye å kjøpe, men det kan testes gratis til et par design, du får ut gerber filer du kan sende til produsent.

Til produksjon er OSH Park veldig enkle å ha med gjøre, men dyre, har bestilt en del rett fra Kina, å JLCPCB har så langt vært best.

PCB'er koster slikk og ingenting, ofte rundt 20,- spenn for 5 stk, dessverre drar frakt og avgifter det opp en del for små partier, i grunn samme som med deler og annet også, frakten og avgiftene er ofte mer enn det delene koster.

Det er ikke noe i veien med ledninger for konstruksjon og prototyping heller, men blir fort mye rot dersom man skal produsere flere eksemplarer av noe.

Stripboard er selvfølgelig også et alternativ dersom man ikke liker breadboards, men i gamle dager brukte de alltid ledninger under utvikling, det var alt for kostbart og tidkrevende å lage PCB'er, selv for større selskaper.

Det ble kalt "wire-wrapping", med store brett med metallpinner og ledning, å man fikk egne tenger og utstyr beregnet til det.
Det var folk som spesialiserte seg på å konstruere slikt fra tegninger, å kunne tvinne sammen noen brett med wire-wrapping på bare noen dager.

Maskiner som de første fra Commodore, Sinclair m.fl. ble laget utelukkende som prototyper med wire-wrapping, med titusenvis av ledninger.

3qawaw.jpg

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Eagle er way overkill for hobbybrukeren mener jeg. Man kan så vidt jeg vet designe og lage PCB helt gratis med Fritzing og EasyEDA etc. også. Ingen grunn til å brenne av pengene der slik jeg ser det.

Har sett en del slik Wire wrapping videoer. Artig å se på. :) 

Jeg tror fortsatt at til hjemmebruk og til egne prosjekter (og kanskje naboens) så funker det helt fint og delvis bruke ledninger når det blir trangt om plassen på PCB'en. Jeg har planer om å bruke "0.5mm tinned copper wire" for å lage "baner" bak på PCB. Når plassen tar slutt, så går jeg over til å bruke 22awg single core (isolerte) ledninger. 

Bestillte en rull med 114 meter 0.5mm tinned copper wire fra RS-Online i går å det ser ut til at jeg får den i posten i dag. Så nå er snart tiden inne for at jeg for loddet sammen prosjektet mitt :) 

Jeg har allerede startet og loddet fast terminal, to kondensatorer og tre resistorer i dag. Nå venter jeg bare på rullen fra RS-Online :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...