Gå til innhold

Forslag: Leie inn juss og/eller økonom-ekspert, og/eller eksperter generelt


Anbefalte innlegg

Bare et generelt forslag. Jeg har vel forstått at det ikke er store pengesummer som generéres av dette forumet. Men jeg kan vel påstå at det ville økt populariteten grundig om man betalte en eller annen advokatlærling eller lignende for 4-5 timer per måned, for å logge seg inn her og svare på generelle spørsmål rundt i juss-forumet? Og kanskje en økonom til økonomi-forumet? Jeg vet vi har Krikkert, og han gjør jo en fantastisk jobb. Men to (tre) hoder tenker bedre enn ett? Og såvidt jeg forstår får han ikke betalt?

Det er jo en del folk som lurer på mye rart her, men som dessverre ikke får skikkelig avklarende svar. Det er så klart gjort i beste mening, men det blir mange meninger og synspunkter og ofte står man igjen med flere spørsmål enn svar.

Er dette noe det ville vært økonomisk rom for? Det ville trukket mange medlemmer.

Kanskje generelt også - innen bygg, for eksempel, er det mange som spør om mye. Kunne vært morsomt å hatt en entreprenør innom har noen ganger i måneden som svarte på alt mulig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synst du har en god tanke rundt dette, og det er nok mye en skulle ønske å få til. Akkurat innen Juss er vi som bruker diskusjon utrolig heldige ved at vi har aktive brukere og medarbeidere som er utdannet innen dette og svarer titt og ofte med gode utfyllende svar på spørsmål stilt i dette underforumet. Jeg har selv fått svært god hjelp herifra når det var en splid om elbil lading i sammeiet jeg bor i. Så dette er en resurs jeg absolutt synst vi skal sette pris på og prøve å bevare på e best mulig måte.

Men ellers liker jeg ideen om å ha en slags AMA tråd kanskje noen ganger i året innen spesifikke emner hvor en kunne fått tak i ekspertise som kunne besvart spørsmål on the fly for en dag eller to, man ser jo at det samme konseptet skaper mye engasjement på eksempelvis reddit. Absolutt ett godt innspill jeg vil oppfordre ledelsen her om å ta en nærmere kikk på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tviler på at å betale fagfolk per time for å være på forumet vil generere nok ekstra trafikk til at det er lønnsomt.

Ei anna utfordring er at det forplikter å gi spesifikke fagråd, feilaktige eller misforståtte råd kan i verste fall føre til konsekvensar for fagpersonen sin autorisasjon/godkjenning.

Ein del fagsaker krever også langt meir detaljert informasjon enn det som det er realistisk å kunne få på eit forum, svara ein då får frå fagpersonen vil då være såpass generelle at hensikta med å ha dedikerte innleigde fagfolk blir mindre.

Leiger vi inn ein forum-lege så vil vedkommande sjeldan kunne gi andre svar enn "du bør oppsøke fastlege/legevakt dersom du er i tvil". Det er ikkje mogleg å gjennomføre ei fagmessig helsevurdering utan å sjølv ha sett pasienten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det vil ikke en slik tidsbestem tråd nødvendigvis være der en får gode utfyllende svar, men mer tråder der en kan stille enkle close ended spørsmål innen et emne med kanskje litt kuriositeter en lurer på. Men er klart at en må trå litt forsiktig i forhold til å kalle det råd fra en fagperson og tenke litt gjennom hvordan vi eventuelt utformer trådene, men selve konseptet tror jeg kan fungere som en lettbeint AMA type sak lik det som blir gjort på Reddit med div. AMA tråder.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Reddit og diskusjon.no har litt forskjellig egenart. Reddit er en plattform som er lagt opp for raskere og mer ustrukturert kommunikasjon enn diskusjon.no, og dette vil speiles i forventningene man har til slike AmA-tråder. Jus- og økonomiforumene her brukes primært av medlemmene for å få løst problemer, og vi har allerede tråder for "småspørsmål" i Juss. Jeg er derfor usikker på i hvilken grad dette forslaget vil bringe noe nytt til torgs. Men det kan absolutt forsøkes. 

Lenke til kommentar

Ja, altså, kanskje erfaringsbaserte svar blir det riktige. Krikkert gir jo av og til svar hvor han gjengir erfaring og for eksempel domavgjørelser som jo kan hjelpe brukere.

Er enig i at noen spørsmål kan være uetisk å svar på uten å se hva som er i realiteten .. men mange spørsmål kunne blitt besvart av fagfolk. Det hadde vært interessant å lest. Mange av brukerne har jo mye erfaring innen visse emner, for all del.

Nå bare slang jeg ut et forslag i lufta ikke sant? ^^ Ledelsen kan ta idéen videre og kverne på den, og se om det kommer diamanter eller sand ut i bunn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om man skulle bruke mer ressurser på jussforumet burde det heller fokuseres mer på å fjerne poster som ikke svarer på problemet, svarer feil på problemet og kanskje til og med vurdere utestengelse av enkeltbrukere som føler de må svare på omtrent alt av poster selv om de ikke har noen åpenbar grunn til det. 

Dette forumet kommer ofte høyt på søketreffene om man lurer på problemer av forskjellige art og det er bedre om man får intet svar enn å få en dårlige forslag eller en uvesentlig diskusjon innenfor  dette veldig lite subjektive temaet (og forsåvidt andre som feks helse). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (15 timer siden):

Om man skulle bruke mer ressurser på jussforumet burde det heller fokuseres mer på å fjerne poster som ikke svarer på problemet, svarer feil på problemet og kanskje til og med vurdere utestengelse av enkeltbrukere som føler de må svare på omtrent alt av poster selv om de ikke har noen åpenbar grunn til det. 

Dette forumet kommer ofte høyt på søketreffene om man lurer på problemer av forskjellige art og det er bedre om man får intet svar enn å få en dårlige forslag eller en uvesentlig diskusjon innenfor  dette veldig lite subjektive temaet (og forsåvidt andre som feks helse). 

Man skal aldri dømme noen for å prøve å hjelpe, eller å vise interesse for et tema. Hvis svaret er veldig feil, så kan det være et tegn på at noen søker visdom. Og da burde en gi det.

Hvis ledelse skal fjerne poster, så må de gjøre det med et smil og en beskjed om at svaret dessverre ikke gav godt nok svar på det som det ble spurt om, men prøv gjerne igjen!

Mange svar som -tilsynelatende- ikke har relevans på den måten -du- ser det, kan være ment til å åpne opp problemet på en uortodoks måte.

Nøkkelordene til et intelligent diskusjonsforum er i hvert fall respekt, åpenhet og vennlighet.

Men for å svare til ditt poeng; Hvis vi hadde betalt profesjonelle for å svare, så hadde automatisk mange avstått fra å svare. Det er jo ingen tvil om det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...