Gå til innhold

Dette er Renaults neste elbil


Anbefalte innlegg

De første Renault Zoe ble solgt med 43 kW likeretterkapasitet (TN 400V 3-fase 63A). Tanken var at det skulle bli billigere å etablere et ladenettverk og dermed raskere. Ideen var god teknisk sett men strategien feilet i markedet.

Da skjønner jeg hvor misforståelsen oppstår. En 6-diodet likeretter er riktignok en likeretter i ordets rette forstand. Jeg tenkte derimot på "hele likerettersystemet" med glatting av spenning og regulering av spenning og strøm. Eller for å si det på en annen måte: Hvis man trenger en 1 kW strømforsyning til PCen, hvorfor kjøper man f.eks en slik i stedet for ei likeretterbru til en tiendel av prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, nå tror jeg vi nærmer oss et interessant punkt. Jeg er rimelig sikker på at du trenger ikke å glatte noe særlig - og i alle fall ikke om du likeretter 3-fas-strøm. De 3 fasene adderer alltid opp til den samme strømsummen - det er en av de store fordelene med 3-fas-systemet - ikke bare at du kan lage et roterende felt.

Reguleringen ift hva batteriet kan ta imot trengs nok, men den kan være liksom rask av/på, særlig dersom den nominelle batterispenningen ligger i nærheten av/bare litt over under ladespenningen. Akkurat dette har du for en lang stund siden betegnet som "tøv".

Om man ikke kunne regulere med rask av/på ville også tapet i laderen føre til ganske mye varme, noe det ikke gjør. Eller man måtte bruke en sånn buck-boost regulering - https://en.wikipedia.org/wiki/Buck–boost_converter - og det ville koste noen induktanser på høyt effekt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jeg falt kanskje litt av lasset her: hvor brukes det 43kW AC-ladere?

Renault Zoe har et snedig opplegg hvor de bruker motorviklingene som en del av likeretterkretsen. Ganske kult men dessverre for oss i Norge er det avhengig av 400V TN-nett. 

Første modellen av Zoe kunne lade med 43kW AC, neste kunne 'bare' lade med 22kW. Det har variert litt, i Europa har man kunnet velge om man vil ha motorvarianten med 22 eller 43kW lademulighet. Her i Norge har 43kW-muligheten blitt kuttet ut til fordel for vinterpakke.

Selve ladepunktene er bare en type2-kontakt, ganske enkle greier men 43kW ladepunktene har fastmontert kabel, som andre hurtigladere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...