Gå til innhold

Dette er Renaults neste elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlaML skrev (1 time siden):

ingen hurtiglading

Tja, nå synes jeg det er ganske kunstig å kalle DC konsekvent for hurtiglading og AC konsekvent for semi-hurtiglading. Vi har jo biler som "hurtiglader" med en effekt som aldri over stiger 30 kW og biler som "semi-hurtiglader" på helt opp til 43 kW. For ikke å snakke om alle de tullete begrepene lynlading, ultrahurtiglading, superlading etc. Det er jo mye bedre å bare sette tall på ladehastigheten og presisere om det gjelder AC eller DC (fordi det ofte prises ulikt).

Alle disse tullete navnene gir meg nesten flashback til skjermoppløsninger som  VGA, SXGA, WSXGA+, HD, HD+, 2,5K osv. Det er mye mer lettfattelig med tall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

Tja, nå synes jeg det er ganske kunstig å kalle DC konsekvent for hurtiglading og AC konsekvent for semi-hurtiglading. Vi har jo biler som "hurtiglader" med en effekt som aldri over stiger 30 kW og biler som "semi-hurtiglader" på helt opp til 43 kW. For ikke å snakke om alle de tullete begrepene lynlading, ultrahurtiglading, superlading etc. Det er jo mye bedre å bare sette tall på ladehastigheten og presisere om det gjelder AC eller DC (fordi det ofte prises ulikt).

Alle disse tullete navnene gir meg nesten flashback til skjermoppløsninger som  VGA, SXGA, WSXGA+, HD, HD+, 2,5K osv. Det er mye mer lettfattelig med tall!

Siden du spør, 22 kW AC på Renaulten og 40 kW DC på Skodaen. Begge i nærheten av 1C.

Jeg bruker "hurtiglading" som synonym for DC-lading. Det kan man absolutt stille spørsmål ved. Men AC-lading som reiselading er rimelig dødt. 43 kW ble det aldri noe mer av, AC-stolpene er ofte 11 kW eller lavere enn de er 22 kW og DC lading bygges ut i stor stil. 

Ellers er alt språk kunstig og de fleste objekter og konsepter har navn som er upresise og til dels misvisende representasjoner av hva de "egentlig" er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om TH!NKs siste skapning hadde kommet seg på veien.....

Som Fri Kunnskap og Diskusjon (FKD) sa "TH!NK is back"...... Det hadde vært deiligst

Kjenner til med El-bil forsøk på 80 og 90 tallet... da skulle El-bilene betale veiskatt som om det var Rudolf Diesel i farten.... Det ødela en del for utviklingen vil noen kanskje si ....

Korleis er det med AC og DC ladning og EU bestemmelser om ka skal brukes i fremtiden.

Er det noen som veit om det og vil forklare litt for oss andre.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, OlaML said:

 

"AC-lading som reiselading er rimelig dødt. 43 kW ble det aldri noe mer av, AC-stolpene er ofte 11 kW eller lavere enn de er 22 kW og DC lading bygges ut i stor stil. "

Til det sier jeg at elbil og ladenettverkindustrien bør ta en titt på togverdenen, om hvordan vi har løst ladeproblemer i 100 år. 
Vi lader opp til 1000kW over en AC-enfase kabel med spenning på 1000v, hver forbruker på kabelen tar ut effekten de trenger, og det er nok til alle vogner. 

 

 

Lenke til kommentar

Noe som forundrer meg MYE;

Hvem er det som bestemmer hvilke artikler som skal kommenteres under Diskuter artikler (tu.no), og hvilke artikler skal under Elektrisk (Elbil mm.)? Mitt inntrykk sålangt er at det er totalt vilkårlig, da elbilartikler like gjerne havner inn under førstnevnte, og mye annet rart havner inn under sistnevnte.

Kan noen fra redaksjonen (eller noen andre informerte) kaste noe lys over dette??? 

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
On 2/24/2020 at 1:15 PM, Hanhijnn said:

Ikke i følge artikkelen... Er noen vesentlige forskjeller.

Ja, dette er jo ikke en Think, men en Twingo. Flere bokstaver i vesentlig forskjell. Men dekker samme minibilsegmentet som majoriteten av bilkjøpere assosierer med biler man leser om i elbilhistorieboka i stedet for biler man faktisk mener kan erstatte de bilene man bruker i dag.  

Alle som skal inn i elbilmarkedet lager mikrobiler først. Det er enklest fordi det knapt eksisterer krav til bruksegenskaper, man kan konsentrere seg om å lære seg basic elbilbygging. Derfor ikke overraskende når Honda gjør det, men overraskende når Renault gjør det. Og det er det jeg tror du skal lese ut av kommentaren der oppe. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

De har alltid vært dyre. Likerettere i størrelseorden 50+ kW er dyrt sammenlignet med AC uttak med samme effekt. (Eller 20 kV DC vs 22 kW AC hvis det skulle være en mer relevant sammenligning)

Men du er klar over at du uansett trenger likerettere dersom du skal lade batterier? Uansett om de sitter i bilen eller ladestasjonen. Og er likeretterens pris av særlig betydning for prisen av ladeelektronikken totalt sett? Jeg har mine tvil...

Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Men du er klar over at du uansett trenger likerettere dersom du skal lade batterier? Uansett om de sitter i bilen eller ladestasjonen. Og er likeretterens pris av særlig betydning for prisen av ladeelektronikken totalt sett? Jeg har mine tvil...

Nå var det snakk om prisen på selve ladestasjonene, ikke bilene. Type2-kontaktene er praktisk talt bare en kraftig stikkontakt med innmat som koster noen hundrelapper for en industriaktør. Oppgraderer man denne med en likeretter på 50 kW så stiger kostprisen enormt. Ja, det utgjør enorm forskjell. Jeg har ikke noen konkrete tall, men det skulle ikke forundre meg om en produsent kunne masseprodsert 43 kW AC-ladere for 10% av prisen til 50 kW DC-ladere. Tomt, graving, asfaltering, fundament, anleggsbidrag for trafo osv koster nok ganske likt så differansen i sluttprisen blir jo delvis skjult av dette "fastleddet". Men ja, en 50 kW likeretter er en dyr komponent.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Type2-kontaktene er praktisk talt bare en kraftig stikkontakt med innmat som koster noen hundrelapper for en industriaktør. Oppgraderer man denne med en likeretter på 50 kW så stiger kostprisen enormt. Ja, det utgjør enorm forskjell. Jeg har ikke noen konkrete tall, men det skulle ikke forundre meg om en produsent kunne masseprodsert 43 kW AC-ladere for 10% av prisen til 50 kW DC-ladere. Tomt, graving, asfaltering, fundament, anleggsbidrag for trafo osv koster nok ganske likt så differansen i sluttprisen blir jo delvis skjult av dette "fastleddet". Men ja, en 50 kW likeretter er en dyr komponent.

Jeg falt kanskje litt av lasset her: hvor brukes det 43kW AC-ladere? Min TM3LR greier ikke å ta imot mer enn 11 kW. Finnes det biler som har 4 ganger så store ombord-ladere? Da må disse i tilfelle innholde disse dyre likeretterne.

50 kW 3-fas (noe annet brukes neppe ved slike effekter)  er sånn ca 75 A. ved 230 V

https://no.rs-online.com/web/p/bridge-rectifiers/0193183?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Semiconductors-_-Discrete_Semiconductors|Bridge_Rectifiers-_-PRODUCT_GROUP&matchtype=&pla-391648927336&gclid=CjwKCAiAy9jyBRA6EiwAeclQhOLgshPihG_i_luQcqXsfc8-NK68W1tfKnJ4xvj4KKntAeLG827VthoCzKEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kjøper du 100+ stykker blir det  godt under 4 hundrelapper pr stykk og du kan kose deg med 127 A, ikke bare 75.

Legger til: er kanskje ikke riktig å dele med 3 - 127 A er vel summen av alle fasestrømmene på utgangen. Da blir det en som er litt større 220 A istedenfor 127 for å komme opp i 50 kW DC

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...