Gå til innhold

Da de reisende måtte betalte 25 kroner i uken sluttet en fjerdedel å bruke innfartsparkeringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av problemet er nok at folk kun hører det nå skal koste penger, og ikke hvor mye det faktisk koster. Har sett en del si at de skal droppe elbilen de hadde tenkt å kjøpe siden det nå var kommet på bompenger her i Oslo for dem, uten at de har sett hvor stor forskjell det fortsatt er på kostnaden på bompenger.

Når det først kom at de skulle ta betalt for innfarts parkeringen, så ble de som fikk veldig høy pris slått stort opp i mediene, og da tror alt for mange at det er samme priser som gjelder over alt.

Men skal de ha folk til å kjøre kollektivt uten godt tilbud uten for egen dør, så bør slikt som innfartsparkeringer gjøres mer tilgjengelig for folk, og heller inngå i månedskortet. Husker jeg fikk gratis p-kort på Ski stasjon før i tiden når man hadde månedskort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Igjen så handler ikke transportpolitikken om bedt mulig trafikkavvikling og minst mulig reisetid. Å reise er en melkeku i dette landet. Pokket så vi ødelegger for oss selv.

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn parkering ikke langt unna der jeg bor(ikke en av dem på lista). Der virker det som det ble redusert *til* 20% og ikke *med* 20%. ?

Et par jeg kjenner kjørte ofte hver sin bil før avgift ble innført. Nå betaler de for en bil og passer på å kjøre sammen. Med mindre spørreundersøkelsen spesifikt spurte om samkjøring ville dette paret blir registrert med uendret oppførsel siden begge fortsatt kjører like langt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når parkeringene normalt er overfylt vil ikke folk betale en månedsavgift fordi de er vant til at de ofte ikke får plass, og må enten finne alternativ parkering eller kjøre hele veien til jobb. I stedet for å betale for en tjeneste de often ikke vil få hopper de derfor over den og går rett til alternativet. I og med at undersøkelsen ikke har funnet ut hvor det blir av de som slutter å parkere der er den helt verdiløs. Hele poenget med innfartsparkeringer er å få folk til å ta toget. Hvis betaling gjør at færre tar toget virker det imot hele hensikten til å ha innfartsparkering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som andre har påpeikt så er det særdeles viktig å ta av seg skylappane før ein konkluderer.

Konklusjonen til TØI viser at det å gå frå gratis til lavprisparkering frigjer stor parkeringskapasitet. Det er eigentleg ikkje så veldig overraskande ettersom gratis er billegare enn lavpris.

Det store spørsmålet er kvar alle bilane blir av? Det kan være at bilane står igjen heime hos folk fordi folk har begynt å gå i staden for, men det er nærliggande å mistenke at bilistane har funnet seg gratis alternativ ein anna stad, eventuelt berre har bestemt seg for å køyre heile vegen.

 

Personleg så så ser eg på min eigen atferd at gratisparkering er mykje lettare å forholde seg til enn betalingsparkering. Det handlar i svært liten grad om kor stort beløpet er, men i det ein innfører betalingsordning så blir det med ein gong meir styr. Enten må ein ut av bilen for å betale i ein automat for så å gå tilbake til bilen med ein liten lapp som det er veldig viktig blir liggande synleg også etter at eg har slått igjen bildøra, eller så må eg registrere meg på ein app, eller så blir bilskiltet mitt registrert og eg vil få ein faktura i ettertid som eg må gå inn på nettbanken for å betale, osv.
Alt dette under trusselen om bot dersom parkeringskviteringa ramlar ned frå dashbordet, eller eg gløymer å betale fakturaen, eller om eit eller anna i appen har klikka, osv.
Eg er ganske sikker på at ein hadde fått likt resultat dersom alle parkerande hadde måtte sende ein SMS med ordet "takk" til grunneigaren for å få parkere der gratis. Det er denne eine tingen som du også må huske å gjere som er hinderet for bekymringsfri parkering, sjølv om det ikkje burde ta meir enn 10 sekund medan du likevel går bortover parkeringsplassen på veg til plattforma.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Sitat

Rapporten sier ikke hvordan de som tidligere brukte innfartsparkeringen reiser nå, men på grunn av den moderate avgiften mener forskerne det er lite sannsynlig at brukerne velger å kjøre inn til byen siden de da vil måtte betale mer enn avgiften i drivstoff, bom og eventuell byparkering.

Merkelig antagelse! Avgiftsparkeringen er bare toppen av isberget. Billettpriser/månedskort kommer i tillegg, samt tidsbruk, risiko for forsinkelser / buss for tog etc. Dette er reelle kostnader som folk har og opplever. Mange kan ikke risikere å komme for sent på jobb og må derfor gardere seg med å ta en ekstra tidlig avgang. Samme på ettermiddagen. Barnehagen stenger når den stenger og man kan ikke la ungene være uten oppsyn. Kommer man til barnehagen etter stengetid så får man "bøter" som skal gå til å dekke overtidsbetaling til ansatte. Parkeringsavgiften kan være dråpen som får det til å renne over for mange.

Jeg synes det er merkelig å bare avfeie det som lite sannsynlig og derfor ikke gjøre noen undersøkelser rundt det. Det bør absolutt undersøkes!

Merkelig at hensikten med innfartsparkering først var at det skulle lokke folk til å benytte tog, trikk og buss i stedet for bil inn til byen og når det ble attraktivt så ønsker man å motarbeide dette igjen. Ett skritt frem og ett tilbake. Merkelig! Man må jo lure på hva de tenker med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En tanke når man først innfører parkeringsavgifter på innfartsparkeringer: Hvem er det egentlig man ønsker skal velge offentlig kollektivtransport i stedet for å kjøre selv? Er det elbilene eller eksosbilene? Luftkvalitet i byene bør være en viktig faktor i det valget. Vi bør ønske minst mulig eksosbilandel inne i byene. London har temmelig strenge reguleringer på det, nettopp for å bedre luftkvaliteten. Med andre ord bør man ikke tilby lading eller gratis parkering på innfartsparkeringene. De bør forbeholdes eksosbilistene, sånn at man får renere luft i byene. Lading bør tilbys mye mer i byene. Men vi bør også sette inn bedre tiltak for økt samkjøring i de elbilene som skal inn til byene slik at totalt antall biler reduseres, trafikken går smidigere og trengselen i kollektivtransportmidlene blir mindre.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
olemars skrev (29 minutter siden):

Hvor mye koster månedskortet på kollektiv i Oslo-området? Kan hende denne lille avgiften er akkurat så stor at totalprisen ikke lenger veier opp for ulempene med å la bilen stå.

Tror det for de rett utenfor Oslo er litt under 1400,- eller noe slikt. Sone 1 er 770 for 30 dager, men får ikke opp sonen utenfor på månedsbillet i Ruter appen.

Må man betale for parkering i Oslo, så er det langt billigere å ta kollektivt, og tar man med bompenger på 50-60kr tur/retur så er det fort månedsbilletten alene i verste fall med ikke elbil.

Det er mer hva fritiden koster.

Skulle egentlig jobbet på Ryen, og bor utenfor Ski. Hvis jeg skulle tatt kollektivt så ville tidsbruken vært dobbelt, da jeg måtte vært ned til Oslo S med T-bane før tog hjem. Hadde fort brukt 1-1,5t ekstra hver dag.

Kjører selv, og når jeg drar hjemme ifra samtidig som toget går (5.30), så har jeg nesten 30min  ekstra arbeid jeg kan utføre på morgenen i stedet. Hjem så ut ligner det seg litt pga. kø, men slippe å stå som sill i tønne osv. var jeg lei for mange år siden. Og samtidig når jeg har behov for bil i jobb innimellom så er valget enkelt. Slipper også å tenke på når jeg må dra både hjemmeifra og fra jobb. Spesielt hjemme ifra hvor toget kun går hver time, da ellers måtte finne en innfartsparkering (Vinterbro) som tar meg nesten halve reisetiden med bil uansett (og kommende bomstasjoner)

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Tror det for de rett utenfor Oslo er litt under 1400,- eller noe slikt. Sone 1 er 770 for 30 dager, men får ikke opp sonen utenfor på månedsbillet i Ruter appen.

Må man betale for parkering i Oslo, så er det langt billigere å ta kollektivt, og tar man med bompenger på 50-60kr tur/retur så er det fort månedsbilletten alene i verste fall med ikke elbil.

Det er mer hva fritiden koster.

Skulle egentlig jobbet på Ryen, og bor utenfor Ski. Hvis jeg skulle tatt kollektivt så ville tidsbruken vært dobbelt, da jeg måtte vært ned til Oslo S med T-bane før tog hjem. Hadde fort brukt 1-1,5t ekstra hver dag.

Kjører selv, og når jeg drar hjemme ifra samtidig som toget går (5.30), så har jeg nesten 30min  ekstra arbeid jeg kan utføre på morgenen i stedet. Hjem så ut ligner det seg litt pga. kø, men slippe å stå som sill i tønne osv. var jeg lei for mange år siden. Og samtidig når jeg har behov for bil i jobb innimellom så er valget enkelt. Slipper også å tenke på når jeg må dra både hjemmeifra og fra jobb. Spesielt hjemme ifra hvor toget kun går hver time, da ellers måtte finne en innfartsparkering (Vinterbro) som tar meg nesten halve reisetiden med bil uansett (og kommende bomstasjoner)

Vil ikke dette bli bedre når den nye Follobanen åpner dersom du bor i nærheten av ski?

Toget vil da kun ta 11 minutter fra Oslo og til Ski eller motsatt ifølge bane Nor med mindre du tar lokaltoget på den gamle linjen  da.

Trengsel På Togene vil vel også avhjelpes når den nye linjen kommer i bruk.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (15 timer siden):

Vil ikke dette bli bedre når den nye Follobanen åpner dersom du bor i nærheten av ski?

Toget vil da kun ta 11 minutter fra Oslo og til Ski eller motsatt ifølge bane Nor med mindre du tar lokaltoget på den gamle linjen  da.

Trengsel På Togene vil vel også avhjelpes når den nye linjen kommer i bruk.

Så vidt jeg har skjønt så blir toget jeg kan ta lokaltog hele veien, må da bytte på Ski og håpe at det sparer tid. Men har uansett bruk for bil i jobb, og sparer enormt med tid med å bruke det fremfor kollektivt når jeg må rundt i jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...