Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Pekepinner" på lydisolasjon boligblokk?


Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å se meg om etter en første bolig og kjøpe etter flerfoldige år på leiemarkedet og selv om jeg skulle ønske meg en enebolig tror jeg det kanskje er mer realistisk med en leilighet. I hvert fall, for meg er noe som er viktig ved en bolig at jeg ikke hører for mye til naboene, jeg vil jo ikke ha følelsen av å bo i et kollektiv når jeg tross alt har brukt masser av tusen på en egen leilighet. Problemet er jo at dette er noe som er vanskelig å vite på forhånd, før jeg har flyttet inn et sted, og en megler som ikke bor i blokka selv som jeg treffer på visning vet kanskje ikke hvordan det er å der. Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan se etter ved bygningskonstruksjonen eller slike ting som kan gi en indikasjon. Hva slags type naboer en får kan en jo ikke gjøre noe med, men noen leiligheter er jo dårligere lydisolert enn andre. Materialer i konstruksjonen, byggemåte. Har byggeåret på blokka noe å si? Noen som har noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye tips angående hva du skal se etter i bygning/konstruksjonsmasse. Men har nettopp vært i din situasjon selv, kjøpt egen leilighet etter å ha leid mye dårlig i 15 år. Og jeg var ganske obs på støy, siden alle de 6-7 steder jeg har leid i voksenlivet, har vært håpløse med tanke på støy. På alle måter. Har historier.

Det var mye å velge mellom. Jeg så på ca 5 forskjellige, alt av svært forskjellig standard og utforming, alle lå temmelig sentralt. Jeg er dog ekstra heldig her foreløpig, for jeg har én leilighet på hver side, og én over, som alle fremdeles er til salgs. Så jeg har ikke fått testet lyddempingsevnen der foreløpig. Men etter å dømme støy fra forretningen under, og fra ganglag fra gangen uten for den ene veggen, så er lyddempingsevnen veldig god.

Valget falt på en leilighet som var bygd ny, ca 30 m2, bygd midt i sentrum. Grunnen til dét var at den var splitter ny, bygd i en eldre bygning, men med alt av konstruksjonsmasse renovert. Jeg var heldig, for her er det veldig lydtett. Den hadde energimerking D, og har eget ventilasjonsanlegg, som er et tegn på at det er bygd tett. Til notat, så gir anlegget en liten suselyd hele tiden, og det anbefales ikke å slå det av, så dette kan være en negativ greie for noen. Jeg bruker silikonørepropper når jeg sover, så jeg plages ikke av det. Men det er faktisk et veldig lite irritasjonsmoment av og til. Men det veier opp med bedre luftkvalitet inne da, noe som også har vært begredelig dårlig i alle leiligheter jeg har leid tidligere. Har historier der også.

Jeg spurte meglerne løst om lyd og støy, men de fleste kunne ikke svare særlig tillitsvekkende på det. De kunne gjengi dét de hadde hørt fra selgere, men man vet aldri om selgerne snakker ærlig eller pynter på sannheten, eller overhodet er særlig obs på støy. Men det kan jo gi en indikasjon. Man kan fortelle megler før man ber om visning også, at støy betyr mye for en, og hvis de har fått oppgitt av selger at det er støyproblemer, så setter du pris på om megler er direkte om dette i begynnelsen, så man sparer seg jobb.

Ett triks jeg brukte, selv om det så litt tåpelig ut, var å trampe eller hoppe lett på gulvet. Da får man i hvert fall en indikasjon på hvordan konstruksjonen er. En tett konstruksjon gir veldig lite vibrasjon, en utett og løs konstruksjon gir mye vibrasjon.

Jeg mener at meglere burde legge til rette for test av dette. Eller det burde vært implementert med lov en test av støy fra leilighetene og/eller rommene rundt, som skulle vært med i salgsannonsen. Det er altfor slapt sånn som det er i dag. Støy er viktig for mange.

Enda en ting jeg så etter, var energimerkingen. En høy energimerking (D til A) tyder på tett konstruksjon som burde gi en bedre lydtetting.

Utover dette har jeg ikke flere tips. Ærlighet med selger er muligens det beste rådet. Bare si at støy betyr mye, og hvis det er mye støy, setter du pris på ærlighet med én gang så du ikke kaster bort noens tid unødig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Cerent skrev (9 timer siden):

Hei,

Driver å se meg om etter en første bolig og kjøpe etter flerfoldige år på leiemarkedet og selv om jeg skulle ønske meg en enebolig tror jeg det kanskje er mer realistisk med en leilighet. I hvert fall, for meg er noe som er viktig ved en bolig at jeg ikke hører for mye til naboene, jeg vil jo ikke ha følelsen av å bo i et kollektiv når jeg tross alt har brukt masser av tusen på en egen leilighet. Problemet er jo at dette er noe som er vanskelig å vite på forhånd, før jeg har flyttet inn et sted, og en megler som ikke bor i blokka selv som jeg treffer på visning vet kanskje ikke hvordan det er å der. Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan se etter ved bygningskonstruksjonen eller slike ting som kan gi en indikasjon. Hva slags type naboer en får kan en jo ikke gjøre noe med, men noen leiligheter er jo dårligere lydisolert enn andre. Materialer i konstruksjonen, byggemåte. Har byggeåret på blokka noe å si? Noen som har noen tips eller erfaringer?

De par stedene jeg har bodd, bygd i 1998 og 2005 med gips og treverk, så har lyden opp og ned vært der lyden har kommet, og som regel igjennom pipa. Nå har jeg heldigvis bod på toppen, slik at jeg ikke hører gåing.

Jo nyere så er det bedre lydisolert. Hvis leiligheten du ser på er gips/tre, og du har noen over deg, så se etter innfelt downlights i taket. Da har man som oftest tatt hull i lydisoleringen hvis taket ikke er senket. Hvis du finner leilighet med loft (kaldloft osv), så kan du ofte se på veggene der hvordan ting er bygd med tanke på sidevegger. Skal være dobbelt gips.

Betong konstruksjoner demper lyden litt bedre på små lyder, men de tyngre lydene går dessverre lenger.

Har man leilighet så må man dessverre finnes seg i at naboer tidvis gir fra seg lyd. Kan være en fordel å finne ut hvor gamle naboene er, selv om det ikke alltid er en korrekt indikasjon. Men mye unge uten unger gir ofte mer fest bråk. Mye unger gir ofte mye skriking osv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...