Gå til innhold

ID-svindel: Kjell på 75 svindlet for store summer


Taurean

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/10893013/

Leste en kommentar på forumet her et sted, at dette med id-brikke fra banker er kun noe som ble gjort for å skyve ansvar for svindel over på kunder. Er dette egentlig ganske sant? Jeg begynner å bli nervøs for å logge meg inn på nettbanken ute i samfunnet, på telefonen. Har gjort det på buss, for eksempel, hvis jeg skal sjekke hvor mye jeg har på kontoen. Det er jo fort gjort med disse appene. Og å stjele id-brikke og bankkort er ikke spesielt vanskelig for proffe, eller annen viktig/sensitiv informasjon.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (16 minutter siden):

Leste en kommentar på forumet her et sted, at dette med id-brikke fra banker er kun noe som ble gjort for å skyve ansvar for svindel over på kunder. Er dette egentlig ganske sant?

Tull & tøys: https://www.bankid.no/privat/om-oss/

Men at dagens heldigitaliserte banktjenester derimot gjør det enklere å svindle folk og at brukeren derfor må passe ekstra på stemmer nok dessverre ganske bra, men det blir en annen sak.

Taurean skrev (16 minutter siden):

Jeg begynner å bli nervøs for å logge meg inn på nettbanken ute i samfunnet, på telefonen. Har gjort det på buss, for eksempel, hvis jeg skal sjekke hvor mye jeg har på kontoen. Det er jo fort gjort med disse appene.

På eget mobilt nettverk fra en telefon uten søppelapps er dette rimelig trygt. Så slapp av.

Taurean skrev (16 minutter siden):

Og å stjele id-brikke og bankkort er ikke spesielt vanskelig for proffe, eller annen viktig/sensitiv informasjon.

Og derfor må du passe godt på brikke og bankkort slik som før. ?

Du kan/bør også legge inn frivillige kredittsperrer for enda bedre nattesøvn, hvis svindel er noe du er redd for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

Du kan/bør også legge inn frivillige kredittsperrer for enda bedre nattesøvn, hvis svindel er noe du er redd for.

Ja, jeg tenker jo på stakkaren som ble svindlet i artikkelen. Det står ikke tydelig forklart hvordan det skjedde. Han har tydeligvis gitt fra seg sensitiv informasjon på telefon, men han nekter for å ha gjort det.

Hva er frivillige kredittsperrer?

 

nightowl skrev (11 minutter siden):

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Frivillige "kredittsperrer"  er ikke annet enn at du går inn i din nettbank og setter en grense på hvor mye som kan gå ut av din konto i løpet av en måned. Eller hvor mye som kan trekkes/betales i en betaling.
Kommer litt an på hva din bank tilbyr av slike "sperrer".

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 minutter siden):

Frivillige "kredittsperrer"  er ikke annet enn at du går inn i din nettbank og setter en grense på hvor mye som kan gå ut av din konto i løpet av en måned. Eller hvor mye som kan trekkes/betales i en betaling.
Kommer litt an på hva din bank tilbyr av slike "sperrer".

Aha i see. Burde jo være automatisk innstilt på noe veldig lavt hos alle da. Burde ikke være mulig å bare ta ut svære mengder penger uten videre.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (49 minutter siden):


Hva BankID selv skriver om egen fortreffelighet er vel helt irrelevant, faktum er at det nå finnes en hel del saker hvor folk har blitt svindlet, nettopp ved at noen har fått kontroll over deres BankID, så det er åpenbart et problem, selv om BankID ikke ønsker å vedkjenne seg problemet.

I dette tilfellet har altså noen tømt kontoene til denne mannen, samt fått ut et lån på en halv million kroner, å banken aner ikke hvem eller hvor, de har bare betalt ut?

Ikke overraskende er det nok en gang Bank Norwegian som deler ut penger i øst og vest, uten å vite hvor pengene egentlig går.
Likevel er det kunden som er ansvarlig, selv om han hevder han ikke har utlevert sine opplysninger til noen, men dette må han altså i følge bankene bevise.

Hvordan beviser man at man ikke har utlevert informasjon? Det burde jo være omvendt, at banken må bevise at han har skyld, og det burde skyldes grov uaktsomhet fra kunden før vedkommende er økonomisk ansvarlig, ellers får bankene dekke sine tap selv, så kanskje de blir mer påpasselige.

At bankene betaler ut millioner i forbrukslån, uten noen kontroll av identitet eller hvor pengene går, utover BankID, er helt horribelt.

Nå har det også vært noen saker i mediene, hvor gjerningsmann er kjent, og dømt for id-tyveri, men hvor offeret må betale tilbake gjelden likevel, som betyr at bankene er helt uten ansvar ved slik svindel.

Som det skrives i åpningsinnlegget har BankID vært en velsignelse for norske banker.
Dersom man er så uheldig å bli svindlet, hevder kun banken at du må ha gjort noe feil, ettersom deres løsninger er sikre, og at det er derfor er ditt ansvar, og med mindre du kan bevise at du ikke har skyld må du må betale tilbake beløpet du har blitt svindlet for, det er total ansvarsfraskrivelse.

Noe er riv ruskende galt, for noen tiår siden ville folk boikottet bankene og brent filialene til grunnen ved slik oppførsel, mens direktørene ble dyppet i tjære og fjær, før de ble hengt opp etter ballene på torget.

https://www.nrk.no/ytring/digitaliseringens-pris-1.14505149

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (31 minutter siden):

Frivillige "kredittsperrer"  er ikke annet enn at du går inn i din nettbank og setter en grense på hvor mye som kan gå ut av din konto i løpet av en måned. Eller hvor mye som kan trekkes/betales i en betaling.

Jo, frivillige kredittsperrer kan også være dette:

 

Kredittsperre hos Bisnode
  • Bruk BankID for å logge deg inn på Bisnodes sperreside 
  • Velg «Frivillig kredittsperre» i menyen
  • Trykk på «Aktiver kredittsperre»-knappen
Kredittsperre hos Creditsafe
  • Bruk BankID for å logge deg inn på Creditsafes sperreside
  • Under overskriften «Registrere kredittsperre» huker du av for å bekrefte godkjenning av at personnummeret ditt sperres for kredittvurderinger
  • Trykk på knappen «Registrere sperre» for å få valget registrert
Kredittsperre hos Evry
  • Bruk BankID for å logge deg inn på Evrys sperreside 
  • Trykk deretter på «Aktiver sperre»
Kredittsperre hos Experian
  • Registrer deg på Experians side  ved hjelp av BankID
  • Etter å ha blitt videresendt til hjemmesiden, velger du «Kredittsperre» i menyen
  • Huk av i boksen til venstre (ved siden av teksten «EXPERIAN AS»), trykk «Oppdater min kredittsperre» og godkjenn endringene med BankID
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (59 minutter siden):

Totalt skivebom. Mitt svar var til TS' påstand om at Bank-ID ble oppfunnet for å skyve ansvar ved svindel over på kunden (!).


Hadde de funnet det opp for å skyve ansvaret over på kunden, så hadde det neppe stått på deres egen nettside.

Det som er total skivebom, er vel å tro at å vise til BankID sine egne nettsider motbeviser den påstanden.
Nå tror ikke jeg at de fant opp BankID for ansvarsfraskrivelse, det var nok heller et heldig sammentreff og noen som så en gylden mulighet.
 

nightowl skrev (57 minutter siden):

Da må i såfall svindleren svindle til seg flere Bank-ID signeringer ..


Dersom de får tømt kontoen og tatt ut store forbrukslån, så har de vel allerede gjort det, det holder neppe med én signering.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Hadde de funnet det opp for å skyve ansvaret over på kunden, så hadde det neppe stått på deres egen nettside.

Det som er total skivebom, er vel å tro at å vise til BankID sine egne nettsider motbeviser den påstanden.
Nå tror ikke de fant opp BankID for ansvarsfraskrivelse, det var nok heller et heldig sammentreff og noen som så en gylden mulighet.

Jeg lenket dit så han kunne lese mer om Bank-ID og se at det handler om (1) identifisering og (2) mulighet for signering av avtaler. Altså er det et verktøy. Et verktøy som idag gjør det mulig å bruke heldigitaliserte banktjenester hvor man blant annet kan ta opp lån. Baksiden blir selvsagt at når Bank-ID da kommer på avveie kan man pådra seg mye problemer. Men i stedet for å (fortsatt) skylde på kunden skylder man idag på Bank-ID (!).

I noen saker kan det riktignok være at det likevel er banken som har skylden siden de direkte har gitt svindler tilgang til andres Bank-ID, men dette er unntakene. I saken TS lenket til og mange andre er det opplagt at det er kunden som har skylden. De har handlet uaktsomt og ikke brydd seg med å følge bankens instruksjoner.

Jeg kan være enig i at bankene likevel har litt ansvar: De burde være mer selektive med hvem som får Bank-ID.

0laf skrev (1 minutt siden):

Dersom de får tømt kontoen og tatt ut store forbrukslån, så har de vel allerede gjort det, det holder neppe med én signering.

Vel, det er bedre enn ingenting. Det øker arbeidsmengden betydelig for svindleren, i tillegg må man vente på at sperren(e) oppheves. Noe som kan ta flere timer.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

Jeg lenket dit så han kunne lese mer om Bank-ID og se at det handler om (1) identifisering og (2) mulighet for signering av avtaler. Altså er det et verktøy. Et verktøy som idag gjør det mulig å bruke heldigitaliserte banktjenester hvor man blant annet kan ta opp lån. Baksiden blir selvsagt at når Bank-ID da kommer på avveie kan man pådra seg mye problemer. Men i stedet for å (fortsatt) skylde på kunden skylder man idag på Bank-ID (!).


Tidligere skyldte man normalt på banken dersom de feilaktig betalte ut lån eller lot noen tømme kontoen, i og med at kunden måtte møte opp i bankens filial med bankkort og legitimasjon.

I dag fraskriver bankene seg ansvaret, ved å vise til at BankID er helt sikkert, og dersom noen blir svindlet, så er det deres egen feil.

Bankene skylder ikke på BankID, i og med at det er bankene som eier BankID, det ville bli som å skylde på seg selv.
Bankene skylder nå alltid på kunden, ved å hevde at deres innloggingsløsninger er helt sikre, og at kunden har bevisbyrden for å eventuelt motbevise at systemet ikke er sikkert dersom de har blitt svindlet.
 

nightowl skrev (10 minutter siden):

I saken TS lenket til og mange andre er det opplagt at det er kunden som har skylden. De har handlet uaktsomt og ikke brydd seg med å følge bankens instruksjoner.


I saken TS lenket til, hevder mannen at han ikke har utlevert sin BankID til andre, men får likevel krav fra banken, inntil han kan bevise at han ikke uaktsomt har utlevert sin BankID.

Hvordan beviser man dette? Det er jo mer naturlig at banken derimot må bevise at kunden har opptrådt uaktsomt, det vil være nærmest umulig for en kunde å legge frem bevis på at vedkommende ikke har gitt fra seg informasjon.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
11 minutes ago, tsetsefluen said:

Kunne godt ha vært slik at det kun ville ha vært fysiske banker i butikken og at det kostet litt å abonnere på tjenestene. Slik at banken tjener på å være der for kunde.

Hvor mange tror du kommer til å betale for å gå i den fysiske banken når de ikke gjorde det da det var gratis?

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

Bankene skylder ikke på BankID [..]

Nei, jeg mente at alle andre har begynt å gjøre det.

 

0laf skrev (4 minutter siden):

[..] Bankene skylder nå alltid på kunden [..] kunden har bevisbyrden for å eventuelt motbevise [..]

Hvis Bank-ID ikke er sikkert hvorfor blir da ikke hvem som helst hacket og tømt for midler? Hvorfor hacker man ikke millionærer for å få mest mulig avkastning? Hvorfor er det "alltid" eldre mennesker eller andre som fremstår litt svekket som alltid svindles?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...