Gå til innhold

Troms Ap vil flytte iskanten sørover, men åpner for fortsatt oljevirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iskanten har beveget seg sydover i løpet av det siste året. Samtidig med dette har norsk gasseksport blitt redusert i løpet av det siste året (både mht pris og volum). Når slikt skjer vil gassturbinene på norsk sokkel og gasskraftverket på Melkøya ved Hammerfest få redusert energiproduksjon (?) og vil redusere sine utslipp av varmeenergi, sot og CO2. Kan det tenkes at dette er årsaken til at iskanten har bevegd seg sørover (pga lavere utslipp av varmeenergi, sot og CO2 i Barentshavet)?

Gasskraftverket på Melkøya startet opp i 2007/2011, og siden 2011 har det blitt satt nye varmerekorder på Svalbard hvert år hvor temperaturen nå ligger 6 grader over normalen, noe som evt kan redusere evnen til å avkjøle Golfstrømmen.

Lenke til kommentar

Kanskje litt på siden, men dette med "å flytte iskanten" høres rart ut i mine ører, og jeg forundres over at det ikke også gjør det for dem som skriver og snakker om denne problematikken.

Jeg skjønner hva som menes, i og med at boregrensen hittil har fulgt iskanten. Ettersom iskanten flytter seg nordover, pga. smelting, så er vel diskusjonen egentlig hvorvidt boregrensen fortsatt skal følge iskanten, eller skal beholdes på et punkt lenger sør enn iskanten. (Der iskanten var tidligere).

Hvis ord skal benyttes til annet enn det de egentlig betyr vil ordene bli koder; "du må da skjønne at når jeg sier tøfler så mener jeg støvler". Og økt risiko for misforståelser.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...