Gå til innhold

Hjelp til å finne ut hva jeg bør oppgradere


Anbefalte innlegg

MahomieLIVE skrev (14 timer siden):

Tusen takk for raskt svar. 

Jeg har nå mottatt delene og montert, men sliter med utrolig mye statisk støy under CPU load. 

 

Noen som har tips eller innspill her? 

 

UserBenchmarks: Game 105%, Desk 130%, Work 101%
CPU: AMD Ryzen 5 3600X - 89.9%
GPU: Nvidia GTX 1080 - 100.9%
SSD: Adata XPG SX8200 Pro NVMe PCIe M.2 1TB - 311.2%
RAM: G Skill Intl F4-3600C16-8GTZNC 2x8GB - 95.3%
MBD: Asus ROG STRIX B450-F GAMING
 

Om du har original kjøler så støyer den en del. Jeg har ikke denne cpu, men tipper dette vil hjelpe:

Innstillinger i bios:

PPT= verdier fra 65 til 82 watt kan prøves (under precision boost overdrive, manual)

core offset = -0.0625

soc offset = -0.06875, eller Soc voltage = 1.025

Endre vifte profilen så den gir 80% ved 67 grader, og max vifte på 75 grader.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Før RTX 3070(gtx 1080): https://www.userbenchmark.com/UserRun/25262932 - Gaming 34%
Med RTX 3070: https://www.userbenchmark.com/UserRun/35268546 - med gsync? Gaming 38%
 Relative performance (0th percentile) - Disable monitor sync before benchmarking (124 fps cap detected)

Så kjørte jeg en til uten gsync aktivert - mye bedre. 
https://www.userbenchmark.com/UserRun/35268653 - Gaming 137%

Men, jeg har uansett noen spørsmål:

  1. Hvorfor krever testen at jeg slår av Gsync for å få god score? Gsync skal jo være på?
  2. GPU får fremdeles denne " Performing below potential (59th percentile) - GPU OC Guide" til tross for 160%
    Outstanding score. Ser at det er fordi jeg ikke har OC. Skal jeg gjøre det?
  3. Jeg har testet wow(shadowlands) på max settings, og får 'bare' 70 fps i orgrimmar med ikke spesielt mye folk. Det virker litt stusselig? Jeg hadde sett for meg 100 fps konstant for 7500kr. 
  4. Jeg har gjort en benchmark på assassin creed valhalla også nå - Er det noen som vet om dette er greit? Kan noen si meg hvorfor jeg får slike drops i fps'en? Det blir et bittelite hakk. Ganske irriterende. Fikk like drops på 1080'en i går.
    RTX 3070:
    s7lE5Uq.png

    1080:
    iSJCaig.jpg 
Endret av lintho2
Lenke til kommentar

Prøver å svare på spørsmålene.

1. Testen skal være uten g-sync for å få rett resultat. Når du spiller så må du se selv hva innstillinger som er best å bruke. Trolig er g-sync best å bruke da.

2. OC kan gi litt bedre ytelse, men øker også strømforbruket. Fra eldre skjermkort så bruker jeg ofte 10-13% overklokk på gpu-minnet, men lar gpu frekvensene være som de er.

3 og 4. Er usikker på dette. Prøv om det hjelper med lave grafikk-innstillinger. I noen spill så er CPU og RAM mer begrensende enn skjermkortet. Uansett så vil fps variere med hvilke innstillinger en bruker.

Er det Ryzen 3600X cpu du har?

Jeg kom i en tidligere post i skade for å foreslå PPT verdier, core offset og SOC offset verdier. Disse bør stå på standard for at ytelse ikke skal bli redusert (PPT over 82 vil gi bra ytelse riktig nok). Spesielt Core Offset bør ikke brukes/ bør ikke være for stor).

Tips om ram innstilling. En kan øke ytelsen noe ved å overklokke ram med hjelp av timing verdier fra programmet Ryzen DRAM calculator, en må da vite om ram-brikkene har Samsung B-die eller om det er andre typer "die". Link til programmet: https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ Det skal sies at det å stille inn parameter til ram på denne måten kanskje er for spesielt interesserte. Om noe stilles feil så vil kanskje maskin ikke starte eller bli ustabil. En må da utføre reset på bios for å komme tilbake til en virkene maskin, og må stille inn alt i bios på nytt. I det hele er dette noe som tar en del tid og en må sette seg litt inni det.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 11/11/2020 at 2:38 PM, Svein M said:

Prøver å svare på spørsmålene.

1. Testen skal være uten g-sync for å få rett resultat. Når du spiller så må du se selv hva innstillinger som er best å bruke. Trolig er g-sync best å bruke da.

2. OC kan gi litt bedre ytelse, men øker også strømforbruket. Fra eldre skjermkort så bruker jeg ofte 10-13% overklokk på gpu-minnet, men lar gpu frekvensene være som de er.

3 og 4. Er usikker på dette. Prøv om det hjelper med lave grafikk-innstillinger. I noen spill så er CPU og RAM mer begrensende enn skjermkortet. Uansett så vil fps variere med hvilke innstillinger en bruker.

Er det Ryzen 3600X cpu du har?

Jeg kom i en tidligere post i skade for å foreslå PPT verdier, core offset og SOC offset verdier. Disse bør stå på standard for at ytelse ikke skal bli redusert (PPT over 82 vil gi bra ytelse riktig nok). Spesielt Core Offset bør ikke brukes/ bør ikke være for stor).

Tips om ram innstilling. En kan øke ytelsen noe ved å overklokke ram med hjelp av timing verdier fra programmet Ryzen DRAM calculator, en må da vite om ram-brikkene har Samsung B-die eller om det er andre typer "die". Link til programmet: https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ Det skal sies at det å stille inn parameter til ram på denne måten kanskje er for spesielt interesserte. Om noe stilles feil så vil kanskje maskin ikke starte eller bli ustabil. En må da utføre reset på bios for å komme tilbake til en virkene maskin, og må stille inn alt i bios på nytt. I det hele er dette noe som tar en del tid og en må sette seg litt inni det.

Tusen takk for utfyllende svar!

1. Ok. Jeg bruker som regel alltid gsync fordi det flyter bedre, og jeg har tross alt brukt penger på denne skjermen :D  

2. Ok, jeg overklokket bittelitt. Neppe merkbart. 100mhz eller noe.

3. Jeg skal teste

 

Ja, jeg har Ryzen 3600X. Jeg skal se om jeg gjorde noen endringer på det du foreslo. Jeg tror egentlig det.

 

Jeg sjekker ut det med rammer- EDIT: 
HDVp9tu.png

Ser dette rett ut da?

 

 

Jeg har også spilt litt shadowlands i dag, og det må være noe gærnt med pcen. 

Jeg ligger på rundt 30-50 fps i wow retail nå. Har en kompis som sitter med mitt gamle kort med mer fps, typ 80-100fps på akkurat de samme områdene som er i. Jeg har sjekket at ingen prosesser kjører, og har slått av alt av andre programmer.

Jeg har satt quality til 7 i spillet, noe som absolutt bør gå. 

 

 

 

Endret av lintho2
Lenke til kommentar

 

Ser dette rett ut?
v8KT1Px.png

t58S0nr.png

OVRssMI.png

 

 

Jeg har også sjekket at rambrikkene står i anbefalte slots.

Her er det jeg hadde av innstillinger tidligere i dag - med dårlig fps:

XHLF1S4.png

 

Også satt jeg heller inn en predefinert innstilling, og da ble det slik:

XHLF1S4.png

 

Etter endringene er det nesten så det er værre. Det er akkurat som at det er input lag i tillegg til ræva 50 fps i wow..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

Jeg har følgende deler, bortsett fra at skjermkortet er byttet i et

Nvidia rtx 3070

spacer.png

Etter en jobb jeg har utført for noen har jeg ca 5.000 kr eks mva til rådighet for å kjøpe noe utstyr.

Hvis jeg MÅ bruke 5.000 kr, hva bør jeg oppgradere?

Endret av lintho2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mumriken said:

5800X, men nå er vel de nye v-cashe cpuene rett rundt hjørnet så jeg hadde litt

Tror du de nye koster mindre enn 5k,eller tenker du på at 5800x faller i pris og jeg bør vente på det? Er det merkbar forskjell på 3600 og 5600x?

Jeg bruker maskinen til koding osv i tillegg. Ikke bare gaming, om det har noe å si for forslag. 

Endret av lintho2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...