Gå til innhold

Lager nullenergihus av trekkfull 60-tallsvilla: Balansert ventilasjon ble avgjørende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører gamle Vilavent friskluftsystem både hjemme (VVX 500) og på hytta (VVX 400) montert henholdsvis 1998 og 1993! Virkningsgraden på disse skal ligge på rundt 60%, hvilket er perfekt. da utblåsluft ledes inn på baksiden av luft-vann varmepumper som gir gulvvarme/radiatorer/forvarme av varmtvann. Fordelen med relativt liten virkningsgrad, er at det fremdeles er godt med restvarme som varmepumpene kan kose seg med i den "kalde" årstiden!

Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (13 timer siden):

Kjører gamle Vilavent friskluftsystem både hjemme (VVX 500) og på hytta (VVX 400) montert henholdsvis 1998 og 1993! Virkningsgraden på disse skal ligge på rundt 60%, hvilket er perfekt. da utblåsluft ledes inn på baksiden av luft-vann varmepumper som gir gulvvarme/radiatorer/forvarme av varmtvann. Fordelen med relativt liten virkningsgrad, er at det fremdeles er godt med restvarme som varmepumpene kan kose seg med i den "kalde" årstiden!

Eller er det bedre med bedre virkningsgrad?  ( Restvarme rundt luft/luft-varmepumpe har antagelig (?) liten virkning.)

Jeg ville vurdert Enervent , med mye høyere virkningsgrad.  ( 90 % )

- Også  for å bevare litt luftfuktighet. ( Inneluften er ofte for tørr om vinteren.)

 https://www.ener.no/

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Utprøving av Enervent med 90% virkningsgrad vil kreve...utskiftning av eksisterende VVX friskluftanlegg, så jeg tror jeg lar den ballen ligge så lenge Vilaventen fungerer. Når det er sagt så har vi hatt bemerkelsesverdig jevnt strømforbruk i 20 år, men da friskluftanlegget ble bygget om til utblås bak varmepumpen, sank årsforbruket med ca 3000 kw/h.

Lenke til kommentar

Dette må være et monsterhus som krever 52.000 kWh til oppvarming! Mitt ca 100 m2 hus (en etasjes, l-formet med krypkjeller, bygd 65) krever ca 10.000 kWh til oppvarming (målt ut fra termostatstyrte panelovener og 5 grader ned om natta). Med en varmepumpe (og ingen annen oppvarming) klarer jeg meg med i underkant av 4.000 kWh per år. I tillegg kommer en varmtvann på 5.000 kWh (som kunne ha vært mye lavere).

Hadde vært morsomt å vite hva ombygging, varmesystemer etc kostet for dette huset. Antar at økonomien i dette prosjektet er en katastrofe!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...