Gå til innhold

Gal idé


Taurean

Anbefalte innlegg

Etter å ha kommet på denne tanken i siste posten https://www.diskusjon.no/topic/1866671-hva-skjer-hvis/

 

 

Angående folk som vil prøve å bo utenfor samfunnet. Må ikke byggeskum være det mest effektive middelet å ta med seg?? Veier ingenting, isolerer utrolig bra? Har en viss konstruktivitet/stabilitet?

Det er jo bare å raske sammen noen busker og falne trær, lage en iglo-type liten hytte, og skyte ut masse skum så alt blir skikkelig tett? Så dekke over med masse granbar, busker og sånt igjen. Gjerne et par lag med lett presenning også, for å få det vanntett. Lag på lag. Dette må da holde en del på eventuell varme om vinteren også? Hvis man fyrer med primus innvendig.

Man kan jo legge et lag som gulv også. Buskas/skum/buskas/pledd eller lignende.

Helt miljøvennlig er det kanskje ikke. Men det er jo ikke umulig å rydde opp heller hvis man får dårlig samvittighet. Ta med en olakjerre inn i skævven og dra det ut bit for bit ^^

Det må jo gi en mye bedre isolasjon enn telt og buskas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Byggskum inneholder ulike typer farlige stoffer som isocyanater og klorerte hydrokarboner, men også isobutan og propan. Byggskum vil derfor ha en rekke farlige egenskaper som; ekstremt brannfarlige, allergifremkallende, irriterende, meget giftig (med langtidsvirkning) for liv i vann, mulig kreftfremkallende.

Gal idé - ja.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Man kan behandle det med epoxy, men fortsatt tar det livet av deg om det brenner, og i kombinasjon med at de er brannfarlig så er det en dårlig idé.

Tetter man med presenning skaper man en fuktfelle og ting mugner og byggskumet blir ødelagt av fukten og muggen og vil kollapse og ta fyr om du har primusen på. En tikkende, giftig brannbombe..

 

Lag på lag med presenning som du nevner er også en dårlig ide, du fanger fukt mellom lagene. Skal du ha noe vanntett, bruk ett lag. Skal du ha flere lag må du ha god lufting mellom.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (44 minutter siden):

Man kan behandle det med epoxy, men fortsatt tar det livet av deg om det brenner, og i kombinasjon med at de er brannfarlig så er det en dårlig idé.

Tetter man med presenning skaper man en fuktfelle og ting mugner og byggskumet blir ødelagt av fukten og muggen og vil kollapse og ta fyr om du har primusen på. En tikkende, giftig brannbombe..

 

Lag på lag med presenning som du nevner er også en dårlig ide, du fanger fukt mellom lagene. Skal du ha noe vanntett, bruk ett lag. Skal du ha flere lag må du ha god lufting mellom.

Hmm, okay. Høres litt farlig ut ^^ Må fundéres på noen titalls timer til før det blir bra tenker jeg. Det er garantert mulig! Takker for innspill da.

 

Gadden skrev (13 minutter siden):

Hva med en campingvogn plassert inni en gymsal og byggskum i mellom?  Når vi først diskuterer gale idéer. 

Ja ^^ For å binde den til originalidéen, man kunne bare skummet opp en 50 m2  kloss med byggeskum midt i skogen, og deretter skjært ut et hjem inni. Eller bare en mindre 10 m2 for enkelhets skyld. Lurer på om noen har tenkt på dét før.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (23 minutter siden):

Hmm, okay. Høres litt farlig ut ^^ Må fundéres på noen titalls timer til før det blir bra tenker jeg. Det er garantert mulig! Takker for innspill da.

Om man bygger det inn i noe brannsikkert, f.eks metall eller betong, så er det jo greit. Du må ha brannsikring, lufttetting og fuktsikring samt noe som kan bære det hele

Det er problematisk å tenke seg til ett sikkert bygg laget av giftig, brannfarlig og svakt materiale på en praktisk og enkel måte samtidig som man skal ha flammer inni der. Ett godt telt vil nok uansett være bedre og tryggere.

Ta heller med en presenning, spade og øks å lag telt av jord og pinne med en presenning innerst for fuktsikring. 

 

Å bo i ett hus av byggskum er bare en treig måte å ta selvmord på..

Lenke til kommentar
aklla skrev (18 minutter siden):

Om man bygger det inn i noe brannsikkert, f.eks metall eller betong, så er det jo greit. Du må ha brannsikring, lufttetting og fuktsikring samt noe som kan bære det hele

Det er problematisk å tenke seg til ett sikkert bygg laget av giftig, brannfarlig og svakt materiale på en praktisk og enkel måte samtidig som man skal ha flammer inni der. Ett godt telt vil nok uansett være bedre og tryggere.

Ta heller med en presenning, spade og øks å lag telt av jord og pinne med en presenning innerst for fuktsikring. 

 

Å bo i ett hus av byggskum er bare en treig måte å ta selvmord på..

Stein? Det finnes jo i naturen. Stein og treverk. Med presenning, og litt byggskum for å isolere om vinteren og gi litt struktur.

Og, man trenger ikke fyre -inni- iglooen. Man kan brenne bål på utsida, og ta med varme steiner på innsiden, som gir indirekte varme over tid.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Fortsatt er byggskum helseskadlig og neppe sterk nok til å bygge med. Man kan fint bygge en godt isolert iglo av bare pinner, greiner, blader og evt jord.

Klart, bygger man en iglo som står av deg selv uten byggskum og man bruker bare byggskum til å tette litt er det ikke så helsefarlig, men igjen da kan man heller tette med jord, blader eller kvister, byggskum bidrar fint lite bortsett fra fare.

Tau og en øks så kan man lage en godt isolert hule av kun det man finner i naturen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, jeg var kanskje litt unøyaktig i beskrivelsen. Det var -ekspanderende- byggskum jeg egentlig tenkte på her. Jeg trodde all byggskum var ekspanderende.

På byggeplasser jeg har vært, så har det av og til vært svære klumper med sånn ekspandert byggskum. Husker en gang jeg drev og rydda, og skulle fjerne noe sånt. Den var tett, hard og solid, kunne sikkert lagt en 100 kg stein på den uten at den knuste. Så jeg tenker at dette er ganske tette og harde saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...