Gå til innhold

Underrapporterer norske medier COVID nyheter for å unngå panikk?


Camlon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/22/2020 at 6:56 PM, Gavekort said:

Din fremstilling om at det er en slags spanskesyke (som hadde en dødelighet på 10-20%) er feilaktig, og du bygger denne kunnskapen på grunnlag av at du sliter med tillit til institusjoner.

Dødeligheten for spanskesyken var 1-3% i vestlige land, omtrent det samme som COVID-19 ser ut til å være.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Google søk i Norge.
1. Coronavirus (blå) mot Aftenposten (rød)
2. Lombardia (blå) mot Frankrike (rød)

Forklaringen at media på lørdag ikke rapporterte om at 11 byer i Lombardia ble satt i karantene, fordi det var null interesse virker ganske tynn.

Husk på, hadde media rapportert om hva som skjedde i Italia, så hadde den gått opp enda mer, interessen gikk opp på tross av lav mediadekning.

404996727_ScreenShot2020-02-25at12_46_52PM.thumb.png.43e8c9f974b3f0c09bffaaf2b5f9d914.png

783131436_ScreenShot2020-02-25at1_00_36PM.thumb.png.8a4e4831486c76ae06d6e65082a33c5f.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
On 2/22/2020 at 3:58 PM, Benbjo said:

Det har jo vært fryktelig mye saker om dette i neste 2 mnd i media. Folk er vel lei og klikker ikke lenger. 

Vi har jo knappt kjent saken i 1 mnd. til nå en gang. Første nyhet jeg leste om dette viruset var i slutten av januar. Og det tror jeg er representativt for de fleste folk. Var å ta litt hardt i vel med 2 mnd.?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 2/22/2020 at 6:21 PM, Camlon said:

Det fungerer ikke slik. De stoppet ikke å rapportere om Russlandetterforskningen etter 2 uker fordi da ble alle lei.

De stoppet heller ikke å rapportere om Hong Kong demonstrasjonene etter 2 uker. 

De stoppet ihvertfall ikke å rapportere om Orderud-saken. Satan, snakk om å kunne gi folk spysyke. Holdt jo på i flere år jo. Alt mulig snakk om bokskriving og greier, som denne dama da profitterte på ved å være et linselus noen års tid.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, frohmage said:

Tja, eller så var det lite folk på jobb lørdag kveld. Hvorfor skriver mediene om viruset i dag? Er sensuren fjernet?

Så ditt argument er at VG, Aftenposten og Dagladet publiserte ikke nyhetene, fordi det var ingen journalister tilgjengelig? Hvem skrev alle de andre artiklene?

Mediene skriver om viruset idag fordi situasjonen ble mye mer alvorlig på lørdag, men det tar litt tid for dem å bytte strategi og derfor kom ikke artiklene ut på lørdag. Underrapportering for unngå panikk fungerer bare når folk ikke aktivt søker etter informasjon.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
On 2/22/2020 at 8:19 PM, frohmage said:

Om hele familien er syk bør man tydeligvis ikke låse seg inne og holde seg unna helsevesenet.

Men ville du oppsøkt et slikt helsevesen som ikke har en fornuftig mengdekontroll? Oppsøker du det helsevesenet som sett på video så er sannsynlighetene mange prosenter høyere for at du skal kunne bli smittet der, nettopp fordi du oppsøkte helsevesenet fysisk.

Er legevakten bemannet sterkt nok til å kunne hanskes en telefonstorm? For dersom de ikke er det, så vil folk komme til å kunne møte opp fysisk slik som disse menneskene man ser på video i Kina. Det gavner absolutt ingen.

Dobbeltposter denne inn i den andre større COVID-19 tråden, fordi jeg synes folk bør ta dette inn over seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Men ville du oppsøkt et slikt helsevesen som ikke har en fornuftig mengdekontroll? Oppsøker du det helsevesenet som sett på video så er sannsynlighetene mange prosenter høyere for at du skal kunne bli smittet der, nettopp fordi du oppsøkte helsevesenet fysisk.

Er legevakten bemannet sterkt nok til å kunne hanskes en telefonstorm? For dersom de ikke er det, så vil folk komme til å kunne møte opp fysisk slik som disse menneskene man ser på video i Kina. Det gavner absolutt ingen.

Dobbeltposter denne inn i den andre større COVID-19 tråden, fordi jeg synes folk bør ta dette inn over seg.

Der ser du hvorfor så mange blir smittet i Kina.

 

90% av tilfellene der jeg drar til fastlegen er pga sykemmelding. Drar aldri syk til legen.

Lenke til kommentar
On 2/24/2020 at 9:54 AM, Gavekort said:

Min agenda er empiri. Det du misforstår er at en 20 ganger relativ økning fortsatt er en absolutt lav risiko på ~2%.

Hva er din agenda siden helsepersonell ikke kan etablere autoritet over deg?

Tror det var Bill Gates eller en som sier at verdenssamfunnet vil ikke tåle særlig godt en 3 % dødelighet i denne dokumentaren. Men den har mange episoder, så det kan være vanskelig å huske alt snorrett uten å se det om igjen. Gidder ikke det riktig enda:

https://www.netflix.com/no-en/title/81026143

Her snakker vi om influensa som Camlon har påpekt ligger langt nedenfor den 1 prosenten. Med COVID-19, så gjettes det om en 2 % dødelighet. Men hvem vet om det oppnår høyere eller lavere dødelighet dersom myndigheter og folk ikke klarer å holde dette innenfor karantenene som er tatt i bruk i enkelte land.

Lenke til kommentar

Det slår meg at hvis medier "underdriver" situasjonen for ikke skape panikk, så er det like greit hvis resultatet er utbrudd som denne tråden viser. For egen del syns jeg mengden artikler om emnet er på grensen til absurd, akkurat som påvirkningen denne skal ha på økonomien og børser...en antydet at reaksjonen til markedet var nærmest at sykdommen skulle påvirke oss de neste 30 årene slik den tok av. 
Å ikke fyre opp under situasjonen er av og til en god ide, det skaper andre unødvendige ringvirkninger i sær om sykdommen kommer til landet der folk med den minste hoste frykter det verste og folk dør som indirekte årsak. 

Forøvrig sliter jeg med å se overførbarheten mtp levevilkår etc i Kina (for folk flest) gitt forurensning, kulturelle ting mtp leger etc vs øvrige land og ditto risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, DiskusDød said:

Der ser du hvorfor så mange blir smittet i Kina.

 

90% av tilfellene der jeg drar til fastlegen er pga sykemmelding. Drar aldri syk til legen.

Ok.

Men, du kan være enig i at med stor pågang så må det være nok folk tilstede legevakten?

Men, du kan være enig i at folk selv i Norge dersom smitte og/eller redsel øker mot spesiellt pressede legevaktstasjoner vil kunne føre til at folk til slutt vil kunne komme til å flokke fysisk opp slik man så i Kina, dersom forholdene skulle utvikle seg i den retning en kan tolke Kina-videoen med folkestimen i alle nedre sykehuskorridorer?

Men, du kan være enig i at dersom viruset skulle vise seg å være mer alvorlig som utgangspunkt, eller ved mutasjon, at Norge kan møte tilsvarende press på sykehusene?

Dersom du ikke er enig, så kunne det være interessant å få vite hvorfor du ikke tror det blir et like stort problem i Norge som det man har sett i Kina? Altså hvorfor burde Norge være bedre utrustet enn Kina egentlig, når sykdommen er svært smittsom?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Christian86 said:

Det slår meg at hvis medier "underdriver" situasjonen for ikke skape panikk, så er det like greit hvis resultatet er utbrudd som denne tråden viser. For egen del syns jeg mengden artikler om emnet er på grensen til absurd, akkurat som påvirkningen denne skal ha på økonomien og børser...en antydet at reaksjonen til markedet var nærmest at sykdommen skulle påvirke oss de neste 30 årene slik den tok av. 
Å ikke fyre opp under situasjonen er av og til en god ide, det skaper andre unødvendige ringvirkninger i sær om sykdommen kommer til landet der folk med den minste hoste frykter det verste og folk dør som indirekte årsak. 

Forøvrig sliter jeg med å se overførbarheten mtp levevilkår etc i Kina (for folk flest) gitt forurensning, kulturelle ting mtp leger etc vs øvrige land og ditto risiko. 

Må innrømme at jeg trødde til i går etter børsfallet og kjøpte meg inn i en spesiell aksje. På morgenkvisten nå i dag var aksjen steget med 3 Euro. Nå nesten 3 timer etterpå ved lunsjtid, så er aksjen tilbake til nivået jeg kjøpte den for i går. Men, det kan være at lunsjtid påvirker aksjer på en slik måte. Er ihvertfall ikke helt unormalt at aksjer dabber av litt etter en oppgang. Så jeg tror jeg vil komme til å bli sittende. Det verste som kan skje er at den går ytterligere 3 Euro ned (kan forventes basert på nyere trend). Men, jeg har sett at markedet er veldig positive til å jage denne aksjen opp igjen. Jeg tenker som så at det ikke er grunn til panikk for aksjemarkedet og at det var en midlertidig nedtur. Men det kan komme flere slike nedturer. Jeg ser ikke noe vits å skulle ta profitt for småendringer for aksjen, eller stanse nedgangen ved å gå ut noenlunde uten noen som helst gevinst.

Som du sikkert kan se så har jeg vært veldig interessert og opptatt av COVID-19. Litt negativ til norske myndigheter som virker litt slappe i fisken. Men, jeg er realist. Jeg tror at viruset kan komme til Norge, men vet rett og slett ikke alvorlighetsgraden dette vil få. Uansett så er det fornuftig for myndigheter å heller velge å forberede seg. Som dokumentaren Pandemic på Netflix forteller så var svineinfluensaen bare et lykketreff at endte så godt som det gjorde. Mange dør fortsatt av dette svineinfluensaviruset mange år etterpå (skjedde i 2009), spesiellt i land som India som har mye fattige mennesker.

Så skal vi være like late og blåse av varslene slik mange også gjorde under svineinfluensaspredningen. Gikk det så godt som det gjorde med flokkbeskyttelse i Norge fordi folk valgte å vaksinere seg?

Mot COVID-19 finnes det ingen vaksine. Folk som havner på intensiven må klare med eget immunforsvar og lege/medisinsk utstyr å ri av denne sykdommen dersom de er så uheldige å komme ut for å bli et alvorligere tilfelle.

Endret av G
Lenke til kommentar

Et forslag...en befolkningstetthet på 152 vs 15 i Norge feks...https://www.fn.no/Statistikk/Befolkningstetthet

Hvis det er "kjempesmittsomt" så vil jo 10x befolkningstetthet ha en del å si..

Og https://www.fn.no/Land/Kina vs https://www.fn.no/Land/Norge  viser jo en indikasjon på eldre befolkning, samt 1,386 milliarder vs 5,357 millioner innbyggere gir en god del flere eldre som påvirkes..

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Må innrømme at jeg trødde til i går etter børsfallet og kjøpte meg inn i en spesiell aksje. På morgenkvisten nå i dag var aksjen steget med 3 Euro. Nå nesten 3 timer etterpå ved lunsjtid, så er aksjen tilbake til nivået jeg kjøpte den for i går. Men, det kan være at lunsjtid påvirker aksjer på en slik måte. Er ihvertfall ikke helt unormalt at aksjer dabber av litt etter en oppgang. Så jeg tror jeg vil komme til å bli sittende. Det verste som kan skje er at den går ytterligere 3 Euro ned (kan forventes basert på nyere trend). Men, jeg har sett at markedet er veldig positive til å jage denne aksjen opp igjen. Jeg tenker som så at det ikke er grunn til panikk for aksjemarkedet og at det var en midlertidig nedtur. Men det kan komme flere slike nedturer. Jeg ser ikke noe vits å skulle ta profitt for småendringer for aksjen, eller stanse nedgangen ved å gå ut noenlunde uten noen som helst gevinst.

Som du sikkert kan se så har jeg vært veldig interessert og opptatt av COVID-19. Litt negativ til norske myndigheter som virker litt slappe i fisken. Men, jeg er realist. Jeg tror at viruset kan komme til Norge, men vet rett og slett ikke alvorlighetsgraden dette vil få. Uansett så er det fornuftig for myndigheter å heller velge å forberede seg. Som dokumentaren Pandemic på Netflix forteller så var svineinfluensaen bare et lykketreff at endte så godt som det gjorde. Mange dør fortsatt av dette svineinfluensaviruset mange år etterpå (skjedde i 2009), spesiellt i land som India som har mye fattige mennesker.

Så skal vi være like late og blåse av varslene slik mange også gjorde under svineinfluensaspredningen. Gikk det så godt som det gjorde med flokkbeskyttelse i Norge fordi folk valgte å vaksinere seg?

Mot COVID-19 finnes det ingen vaksine. Folk som havner på intensiven må klare med eget immunforsvar og lege/medisinsk utstyr å ri av denne sykdommen dersom de er så uheldige å komme ut for å bli et alvorligere tilfelle.

Å løsningen skal være å skape fryktstemning just in case? Jeg tror også vi får den hit, men ville heller tatt forhåndsregler rundt hygiene, bli hjemme fremfor gå ut hvis jeg er i tvil om jeg er syk etc, og følge med. Ikke som enkelte gjør med feks omgangssyke eller influensa og likevel drar på jobb osv...dagens åpne landskap er en håpløs løsning mtp smitte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, DiskusDød said:

Der ser du hvorfor så mange blir smittet i Kina.

90% av tilfellene der jeg drar til fastlegen er pga sykemmelding. Drar aldri syk til legen.

Hvor forventer du at nordmenn skal dra om de får COVID og ingen ambulanse er tilgjengelig.

Legen har ikke utstyr til å ta imot slike pasienter og legevakten har begrenset kapisitet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Christian86 said:

Et forslag...en befolkningstetthet på 152 vs 15 i Norge feks...https://www.fn.no/Statistikk/Befolkningstetthet

Hvis det er "kjempesmittsomt" så vil jo 10x befolkningstetthet ha en del å si..

Og https://www.fn.no/Land/Kina vs https://www.fn.no/Land/Norge  viser jo en indikasjon på eldre befolkning, samt 1,386 milliarder vs 5,357 millioner innbyggere gir en god del flere eldre som påvirkes..

 

Det vil ha litt å si, men med all den erfaring vi har så sprer influensa seg også i Norge relativt raskt, selv om det ikke spres slik som i tettere befolkninger.

Folk bør tenke seg litt om hvor de ferdes, og i hvilken grad man skal velge å sosialisere seg. Blir uansett svært vanskelig med COVID-19 fordi alle antydninger sier at det smitter før man ser symptomer på smittespredende individer:

subway-car-900.png

file-20200130-41485-5413vi.jpg

airplanes.png.d0ddb042a14df7af211ce88887

1.3x-spredning-virus.PNG.c332723e0bf3b5f3ba0a64d85a3d9ada.PNG

2.6x-spredning-virus.PNG.aa88e7f97dd592267b2bc270d115ea84.PNG

Kilde: https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/asia/china-coronavirus-contain.html

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...