Gå til innhold

Underrapporterer norske medier COVID nyheter for å unngå panikk?


Camlon

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, PingEnt said:

Altså det er helt normalt at media, også norske media, har begrenset med ressurser og spalteplass. 

Gå inn på VG. Det er ikke akkuratt særlig begrenset.

Mange av nyhetene har null tråder på verken her eller kvinneguiden og ingen prater om dem. Men de er viktigere enn at Italia og Iran putter en by i karantene? Eller at antall saker i Sør Korea ekploderer?

Kan du fortelle meg, hva er det egentlig som må skje for at der blir en nyhet. Må en svensk by bli satt i karantene før det har en nyhetsverdi?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Camlon said:

Gå inn på VG. Det er ikke akkuratt særlig begrenset.

Mange av nyhetene har null tråder på verken her eller kvinneguiden og ingen prater om dem. Men de er viktigere enn at Italia og Iran putter en by i karantene? Eller at antall saker i Sør Korea ekploderer?

Begge avisene er særs tabloide og lever på klikk. De har vel målt at Corona gir mindre klikk enn før. Sjekk CNN eller BBC. Det er knapt andre ting som kommer på forsida der, selv i disse brexit-tider.

 

EDIT: og selv nettaviser har begrenset med spalteplass. Det er en grense for hvor mange saker kan komme på forsida.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Begge avisene er særs tabloide og lever på klikk. De har vel målt at Corona gir mindre klikk enn før. Sjekk CNN eller BBC. Det er knapt andre ting som kommer på forsida der, selv i disse brexit-tider.

At det er ingen interesse for COVID stemmer ikke med aktiviteten her og på Kvinneguiden. Mange her og på kvinneguiden leser VG og Dagbladet. 

At BBC, The Guardian og CNN skriver mye om det viser også at det er interesse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

At det er ingen interesse for COVID stemmer ikke med aktiviteten her og på Kvinneguiden. Mange her og på kvinneguiden leser VG og Dagbladet. 

At BBC, The Guardian og CNN skriver mye om det viser også at det er interesse.

Hvor mange innlegg (om Corona) er det på Kvinneguiden og her? Et par hundre? Hvor mange lesere har VG og Dagbladet hver dag? Et par hundre tusen?

 

Diskusjon.no er laaaangt fra representativt for Norges befolkning.

 

Det er internasjonal interesse. Men kanskje ikke lokal interesse. CNN er kanelen for reisende businessmenn.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Hvor mange innlegg (om Corona) er det på Kvinneguiden og her? Et par hundre? Hvor mange lesere har VG og Dagbladet hver dag? Et par hundre tusen?

Diskusjon.no er laaaangt fra representativt for Norges befolkning.

Det er internasjonal interesse. Men kanskje ikke lokal interesse. CNN er kanelen for reisende businessmenn.

Så det du sier er at det er lokal interesse for russlandetterforskningen, alt om Trump, demonstrasjoner i Iran og Hong Kong.

Men interesse for et dødlig virus som har stengt ned Kinas økonomi, og sprer seg til land rundt om i verden. Det finnes naturligvis ikke. At det finnes masse interesse for det på forumet og i internasjonal presse er selvfølgelig helt tilfeldig :laugh:

Ingen i Norge som bryr seg om at viruset kan stenge ned norsk økonomi? Ingen i Norge som bryr seg om å miste sine eldre slektninger? Ingen i Norge som bryr seg om at vi risikerer mangel på medisin fordi Kina har nesten sluttet å eksportere?

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Camlon said:

Så det du sier er at det er lokal interesse for russlandetterforskningen, alt om Trump, demonstrasjoner i Iran og Hong Kong.

Men interesse for et dødlig virus som har stengt ned Kinas økonomi, og sprer seg til land rundt om i verden. Det finnes naturligvis ikke. At det finnes masse interesse for det på forumet og i internasjonal presse er selvfølgelig helt tilfeldig :laugh:

Ingen i Norge som bryr seg om at viruset kan stenge ned norsk økonomi? Ingen i Norge som bryr seg om å miste sine eldre slektninger? Ingen i Norge som bryr seg om at vi risikerer mangel på medisin fordi Kina har nesten sluttet å eksportere?

Jo, folk bryr seg, men de bryr seg kanskje mer om andre ting etter to uker med knapt andre nyhetssaker.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Jo, folk bryr seg, men de bryr seg kanskje mer om andre ting etter to uker med knapt andre nyhetssaker.

Det fungerer ikke slik. De stoppet ikke å rapportere om Russlandetterforskningen etter 2 uker fordi da ble alle lei.

De stoppet heller ikke å rapportere om Hong Kong demonstrasjonene etter 2 uker. 

Og knapt andre nyhetsaker? La meg presentere toppnyhetene de siste dagene fra kl 16 GMT.

  • 15-åring avhørt utenforsvarer - politimennmå i retten
  • Helsetilsynet:Utsetter pasienterfor alvorlig risiko (ikke COVID)
  • NÅ: UD endrer Kina-reiseråd
  • SISTE: Kraftig vind
  • NÅ: Væpnet aksjonmot mann i Modum
  • NÅ: Brann i lastebil - vei stengt
  • Kriminolog:Hardt ut mot Frpsbruk av krimstatistikk
Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Tull. Det fungerer ikke slik. De stoppet ikke å rapportere om Russlandetterforskningen etter 2 uker fordi da ble alle lei. De stoppet heller ikke å rapportere om Hong Kong demonstrasjonene etter 2 uker.

Har du aldri hørt om at nettavisene teller antall klikk, og tilpasser nyhetsstrømmen etter hva som selger?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, frohmage said:

Har du aldri hørt om at nettavisene teller antall klikk, og tilpasser nyhetsstrømmen etter hva som selger?

Har du aldri hørt om journalistforbundet?

At aviser ofte har en agenda eller har retningslinjer er ikke akkuratt en hemmelighet. Jeg tror de har retningslinjer som sier at de bør unngå panikk relatert til COVID.

Har du fått med deg panikken i Hong Kong. Folk løp ut og hamstret butikkene tomme, det ble lange køer for å kjøpe masker og folk sluttet å gå ut. Panikk fører til enorm økonomisk skade.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Har du aldri hørt om journalistforbundet?

At aviser ofte har en agenda eller har retningslinjer er ikke akkuratt en hemmelighet. Jeg tror de har retningslinjer som sier at de bør unngå panikk relatert til COVID.

Joda. Du får selvfølgelig tro hva du vil. Eventuelt holde deg til Resett, som ikke får være med..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Jeg må ha noe konkret for å finne ut hva dette dreier seg om, fordi mine fakta tilsier at covid-19 ikke er særlig mye mer dødelig enn influensa, og en frisk 34-åring dør ikke av influensa uten videre.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/13/what-is-covid-19

Dette er tomme ord uten bevis. Jeg føler at du forveksler egne spekulasjoner med fakta.

Hvor har du egentlig fått dine "fakta" fra? Din egen lenke sier jo
"We don’t yet know how dangerous Covid-19 is, and we won’t know until more data comes in. The mortality rate seems to be about 2%. For comparison, seasonal flu typically has a mortality rate below 1%".

Nå sier de ikke hva below 1% er, men jeg kan fortelle deg at det er 0.05% til 0.1%

 

Quote

So far this flu season, about 0.05% of people who caught the flu have died from the virus in the U.S., according to CDC data. 

The death rate for COVID-19 appears to be higher than that of the flu. 

In the study published Feb. 18 in the China CDC Weekly, researchers found a death rate from COVID-19 to be around 2.3% in mainland China. That's much higher than the death rate linked to flu, which is typically around 0.1% in the U.S., according to The New York Times. 

https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

 

Og et spørsmål til deg. Hva slags influensa har ført til at byer har blitt satt under karantene? Hva slags influensa har ført til at nesten alle flyselskaper stopper sine reiser til Kina. Hva slags influensa har ført til at et helsesystem i en by kollapser og de må hente inn 30000 nye helsearbeidere?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Tror jeg heller leser The Guardian og CNN.

Jepp, det er jo det som er så fint med internett. Man kan lese om det man vil fra hvilke kilder man vil. Det betyr ikke at norske medier er sensurerte. Vi har så langt ikke hatt noen med smitte i Norge, og derfor er nok interessen her heller laber, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Fakta i anførselstegn er bare flåsete. Jeg har opplagt et faktabasert grunnlag til å si at covid er relativt udødelig.

Camlon skrev (2 minutter siden):

Og et spørsmål til deg. Hva slags influensa har ført til at byer har blitt satt under karantene? Hva slags influensa har ført til at nesten alle flyselskaper stopper sine reiser til Kina. Hva slags influensa har ført til at et helsesystem i en by kollapser og de må hente inn 30000 nye helsearbeidere?

Du misforstår her. Jeg er ikke uenig i at man skal gjøre alt for å hindre en spredning, og jeg mener ikke at Kina sine grep er unødvendige. Jeg mener at dette har lite med dødeligheten å gjøre, og mer for å hindre stadfestelse av nye virusarter. Din fremstilling om at det er en slags spanskesyke (som hadde en dødelighet på 10-20%) er feilaktig, og du bygger denne kunnskapen på grunnlag av at du sliter med tillit til institusjoner.

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Fakta i anførselstegn er bare flåsete. Jeg har opplagt et faktabasert grunnlag til å si at covid er relativt udødelig.

Du misforstår her. Jeg er ikke uenig i at man skal gjøre alt for å hindre en spredning, og jeg mener ikke at Kina sine grep er unødvendige. Jeg mener at dette har lite med dødeligheten å gjøre, og mer for å hindre stadfestelse av nye virusarter. Din fremstilling om at det er en slags spanskesyke (som hadde en dødelighet på 10-20%) er feilaktig, og du bygger denne kunnskapen på grunnlag av at du sliter med tillit til institusjoner.

Faktaene du lenker til sier at dødsraten er 2%, influensa er 0.1%. Det er 20 ganger mer.

Jeg presenterer det ikke som en spanskesyke og jeg vet at den er ikke like dødlig. Men selv om den ikke er like dødlig som spanskesuken så er den mye dødligere enn vanlig influensa, og vil fullstendig overkjøre helsesystemene våres om den sprer seg.

Kina er forresten ikke et land som tar en for laget. Om Kina vet at dødligheten ikke er høy, så hadde de latt den spre seg. Man stenger ikke ned økonomien for å stoppe en influensa. Man trenger heller ikke nye 30000 leger i en by med 10 millioner for å behandle influensa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Faktaene du lenker til sier at dødsraten er 2%, influensa er 0.1%. Det er 20 ganger mer.

Jeg presenterer det ikke som en spanskesyke og jeg vet at den er ikke like dødlig. Men selv om den ikke er like dødlig som spanskesuken så er den mye dødligere enn vanlig influensa, og vil fullstendig overkjøre helsesystemene våres om den sprer seg.

Kina er forresten ikke et land som tar en for laget. Om Kina vet at dødligheten ikke er høy, så hadde de latt den spre seg. Man stenger ikke ned økonomien for å stoppe en influensa. Man trenger heller ikke nye 30000 leger i en by med 10 millioner for å behandle influensa.

Fordi influensa er mer vanlig.

Her har du demografi:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Fordi influensa er mer vanlig.

Her har du demografi:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Influensa er mer vanlig fordi COVID har ikke spredd seg ennå. Hvis du lar den spre seg, så vil 20 ganger flere dø og helsesystemene vil kollapse.

Det er bare en måte å unngå at masse folk dør, man må unngå at den sprer seg. Problemet vi kan se fra Wuhan, Sør Korea, Japan, Italia og Iran er at under normale forhold så sprer den seg fort. For å stoppe spredningen så må man stenge ned alle sosiale aktiviteter og folk må holde seg vekk fra andre folk. Det vil ødelegge økonomien,

Vi har da to valg, ødelegge økonomien eller at masse eldre dør av lungebetennelse og helsesystemene kollapser.

 

Slik så sykehusene i Wuhan når det var på det verste

 

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

20 ganger flere som dør enn en vanlig influensasesong.

Gitt worst case scenarion så tror jeg ikke vi er uenige der. Jeg er bare ikke enig i din fremstilling av dette potensialet som at dette var en sykdom som dreper unge og friske folk, og at myndigheter og media konspirerer for å legge skjul på dette.

Media og myndighetene tar dette for hva det er, en humanitær krise for eldre, fattige og syke. Ikke starten på slutten.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Gavekort said:

Gitt worst case scenarion så tror jeg ikke vi er uenige der. Jeg er bare ikke uenig i din fremstilling av dette potensialet som at dette var en sykdom som kommer til å unge og friske folk, og at myndigheter og media konspirerer for å legge skjul på dette.

Media og myndighetene tar dette for hva det er, en humanitær krise for eldre, fattige og syke. Ikke starten på slutten.

Om helsesystemene kollapser, så kommer det til å stryke med en del unge friske også. COVID angriper lungene, og uten ekstra oksygen så vil mange flere dø. Mange av de som ikke dør vil få permanent skader.

Mest sannsynlig så vil worst case scenario ikke skje i Norge, fordi Norge vil stenge av sosiale aktiviter om det sprer seg til Norge. Men en slik scenario vil sende verden rett inn i en global krise, fordi når alle holder seg hjemme så er det lite økonomisk aktivitet. Det er ganske signifikant og burde ha en nyhetsverdi.

Bak kulisenne, så er det et system i Norge som gjør seg klar, men myndighetene og media mener naturligvis at panikk er ikke i noens interesse. Hvorfor er det så utenkelig at mediene gjør det de mener er best for Norge, istedenfor å bare bry seg om klikk? Det høres mye mer sannsynlig ut enn at ingen i Norge bryr seg om et farlig virus som sprer seg over hele verden og ser ut til å komme til Norge snart.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Jeg må ha noe konkret for å finne ut hva dette dreier seg om, fordi mine fakta tilsier at covid-19 ikke er særlig mye mer dødelig enn influensa, og en frisk 34-åring dør ikke av influensa uten videre.

Her er et eksempel som viser at dette er vesentlig mer dødlig enn en vanlig influensa.

Hva slags vanlig influensa tar livet av en hel familie?

Quote

A Chinese film director, his sister, mother and father have all died from the coronavirus, the latest high-profile victims of the disease in Wuhan, the city at the centre of the outbreak.

Chang Kai, 55, died on 14 February. His parents died over the previous two weeks, after the family spent days together in self-quarantine, the Chinese magazine Caixin reported. Chang’s sister died hours after he did, and his wife is in a serious condition.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...