Gå til innhold

Endelig: En knøttliten elbil med lang rekkevidde. Oppsiktsvekkende mye for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom til samme konklusjon når jeg bestilte en e-up! før jul. I tillegg til merkevaren er det også slik at det kun er et fåtall av verksteder hos Møller som tar servicen på Seat. Så er det et par andre smådetaljer som multifunksjonsratt og ryggekamera som taler for VW her.

Lenke til kommentar

  

4 hours ago, Dovreekspressen said:

Jeg hadde mye heller valgt VW framfor Seat og Skoda når bilene er like og prisene så nære hverandre. Det kommer en dag der bilen skal selges, og da tror jeg VW er lettere å bli kvitt. VW er en sterk merkevare i Norge. Kan fort vekk ende opp med at VW koster mindre i løpet av eierskapet.

 

VW eier jo skoda og skoda bruker VW deler, samt skoda har toppet listene når det kommer til pålitelighet, så hvorfor skulle en skoda tape seg mer i verdi enn en VW?

Endret av MariusJS
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eup har mer utstyr, å koster marginalt mer enn "fullutstyrt" seat(samme med Skoda forsåvidt), selv i "basisversjonen" som koster fra 191k veiledende.

Tipper som flere over her også at VW holder seg best i pris, selv om bilene er sågodt som identiske. 

 

Det kommer nok enda bedre priser på de utover året, da spesielt om elbil salget i resten av Europa går dårlig

Lenke til kommentar

Bakseter som er så trange at selv femåringer klager på plassen må jo være ganske så meningsløst? Bilen passer godt for 2 personer som veldig sporadisk har behov for å ta med flere. Men når man bare er 1-2 personer, altså mesteparten av tiden for de som velger slike biler, så vil baksetene være mest i veien og stykke opp bagasjeplassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
John Tangerås skrev (23 minutter siden):

200 kilometers rekkevidde er latterlig. Hadde noen kjøpt en dieselbil med 10 liters tank, og vært fornøyd med det?

Kommer helt an på bruk og lademulighet. Kjører selv 7+ mil om dagen, og min bil greier med normal kjøring 12mil om sommeren og 8-10 mil om vinteren etter hvor kaldt det er. Ikke noe problem da jeg kan lade både på jobb og hjemme (Holder som regel å lade på jobb). Bruker også mindre tid på å fylle tanken, da det å plugge inn og ut daglig tar kortere tid enn å kjøre innom og fylle bensin/diesel tanken en gang annen hver uke.

Man kjøper bil etter normal forbruk.

Så en video angående nye Ford Mustang eMach, og selgeren Ford regnet med at de kom til å selge mye av 99kWh utgaven, siden folk egentlig ikke helt skjønner at de ikke har behov for så stor kapasitet i det daglige, og kunne greid seg med en langt billigere batteripakke.

Enkelte få vil måtte ha mer, men når gjennomsnittet vel er 12000km i året, så greier de fleste seg med små batteripakker. Må man også basere seg på hurtiglading eller kommunale ladepunkter, så bær man kjøpe noe annet enn elbil.

 

 

Har kjørt E-up 1 gang som låne bil når min eGolf var på verksted, og hvis disse koster 200.000,- så er nok det  man må ut med for å komme opp i eGolfen som selges billig nå verdt alle pengene i komfort, selv om man kun får ett par mil ekstra i kjørelengde.

 

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 minutter siden):

Så en video angående nye Ford Mustang eMach, og selgeren Ford regnet med at de kom til å selge mye av 99kWh utgaven, siden folk egentlig ikke helt skjønner at de ikke har behov for så stor kapasitet i det daglige, og kunne greid seg med en langt billigere batteripakke.

Jeg tror dette handler om modenhet i markedet. For å ha en realistisk oppfatning om hvor stort batteri du *egentlig* trenger må du ha egen erfaring eller kjenne noen som har det. I Norge er elbiler nå så utbredt at de fleste som ikke har skaffet seg elbil sannsynligvis kjenner noen elbileiere de kan spørre om batteristørrelse og lading.

Lenke til kommentar

Angående rekkevidde så kommer det helt an på hva man har tenkt til å bruke den til:

Hovedsaklig nærkjøring: 200 km holder i massevis og man har også mulighet for langkjøring med en del ulemper, men siden det skjer sjeldent så kan man lett prioritere spare seg mye penger på å takle litt lengre reisetider disse sjeldne gangene. (2t kjøring - 1t lading - repeter)

Ofte langkjøring: Da bør man nok opp i batteristørrelse så man får lengre kjøretid mellom ladestoppene. Lengden på ladestoppene blir omtrent uendret eller muligens noe kortere. (4t kjøring - 0,5t lading - repeter)

Lenke til kommentar
joakimb skrev (7 minutter siden):

 

Små elbiler har vi vel strengt tatt mer enn nok av.

Segmentet som trenger mer konkurranse er medium til store familiebiler. Her er det ikke mye å velge i, spesielt om pris er en faktor.

 

Det er begrenset hvor billig man får dem pga batteriet når folk vil ha lang kjøre lengde også. Kona og e-Niro er nok der prisene ligger for de størrelsene., så er det ID3 og ID4 som kommer fra VW, med tilhørende like biler fra Skoda og Seat. Man må ha litt tålmodighet når det er ett såpass nytt marked for de store konsernene. De kan ikke bare spy ut alle typer biler, og batteri produksjonen må samtidig komme opp i godt nok produksjons mengde også.

Når det fleste kunne greid seg med halve batteriet av det de tror, så kunne man fort fått flere biler og modeller ut.

Man må også huske at de store konsernene lager ikke biler for Norge, men for verden, og der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 24.2.2020 den 13.42):

Det er begrenset hvor billig man får dem pga batteriet når folk vil ha lang kjøre lengde også. Kona og e-Niro er nok der prisene ligger for de størrelsene., så er det ID3 og ID4 som kommer fra VW, med tilhørende like biler fra Skoda og Seat. Man må ha litt tålmodighet når det er ett såpass nytt marked for de store konsernene. De kan ikke bare spy ut alle typer biler, og batteri produksjonen må samtidig komme opp i godt nok produksjons mengde også.

Når det fleste kunne greid seg med halve batteriet av det de tror, så kunne man fort fått flere biler og modeller ut.

Man må også huske at de store konsernene lager ikke biler for Norge, men for verden, og der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme.

Det er nok pris, pris og atter pris. For eg får ikke utsagnet «der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme» til å stemme når vi ikke produserer bil en gang. Og heller ikke har nådd 50% med varmepumper.

Se her:

https://www.thecarconnection.com/overview/chevrolet_camaro_2020

For å få en like kjapp batteribil:

https://www.thecarconnection.com/overview/tesla_model-3_2020

 

Hvem er så syk i hodet at dei betaler 150 000,- ekstra for en batteribil når dei kan skaffe seg 5 varmepumper med COP 4 for det mellomlegget, hvert 15 år. En batteribil har jo ikke «COP 3» en gang, og øker strømforbruket i staden for å redusere det.

Tja, Tunberg vår nye Verdens (nasjonal) Sosialist, litt bløt i huet med 0 konkrete forslag.

En takkegave til media som slurver med statestikk/fakta og kan opplyse om noe alle veit.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk nå på at dette er først å fremst en bybil, og rekkevidden er jo også lengere enn en e-golf. Jeg var oppe i et forbruk på 16,3kWh/100km i stekt snøvær, men har stort sett ligget langt under nede i 10,7kWh/100km. Den er lynrask sa sønnen min, vel denne bruker det samme til 50km/t som en Tesla til 100km/t. På Youtube ser jeg de opperer med teoretisk rekkevidde på 360 km, og at de får 200km på Autobahn med 100km/t. Ay testeren har fremhevet at det er liten plass til en 5åring virker jo litt rart, men det er vel hans mening. Dette er jo en bybil som brukes mest på småkjøring og det er det den er kjøpt som, man trenger ikke å tråkke hardt på gasen for å følge med trafikken, forbruksmetret går fort opp hvis man er hard på gasen, og det er ikke rart de raskeste elbilene er innblandet i forholdsvis mange ulykker. Jeg hadde en voksen sykkel inne og en voksen passasjer inne i en Up. Komforten er nok bedre i de større bilene og der er det ikke hardplast, men mest rekkevidde for lav pris, Så har vi e-up og citigo som er søsken med Mii, at de får igjen prisforskjellen på de som er dyrere vil jo tiden vise, men de er jo ellers ganske like.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...