Gå til innhold

Sverige er bekymret for utfasing av kontanter: Tester ut offentlig e-krone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kontantløst samfunn er totalt fjern tankegang i mange andre store land. For turister vil det å reise til såkalt kontantløse land være problematisk, slik det er i dag.

Som turist fra annet land har man ikke alltid tilgang til elektroniske landbaserte tjenester som overfører penger, som Vipps i Norge. Dermed blir det mye gebyrer for kortbruk, i stedet for ett uttak av en sum kontanter.

Da tenker jeg på markeder, lokale butikker og kiosker, når man er turist på familieferie. Se bare i Danmark der ikke alle tar Visa på sin kortterminal, eller at man i Danmark tar ekstra gebyr for Visa, da det er mye dyrere for salgssteder enn Dankort.

I øvrig så er betalingsløsninger utenom Visa langt fra stabilt. Bare se på alle den nedetid vi har hos Vipps. Da ofte på viktige høytider når det er markeder m.m. her.

Redigert: Er gjort oppmerksom på at praksisen i Danmark med påslag for Visagebyr nå er over etter endring i lov der.

 

Endret av plankeby
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her kan vel svenskene skylde seg selv.

For det første er ikke kontanter tvunget betalingsmiddel i Sverige, slik det er i Norge, så mange av butikkene i Sverige har allerede for lengst sluttet å ta i mot kontanter.

Man trenger ikke reise lengre enn til Strømstad før man finner restauranter, gatekjøkken, frisører og andre butikker som ikke tar i mot kontanter i det hele tatt.

For det andre har svenske myndigheter vært så livredde for "svarte penger", slik at de ikke får inn skattekronene sine, at de har systemer på plass for at folk ikke skal få betale kontant, å setter man inn mer enn noen hundrelapper i banken, må man redegjøre for hvor pengene kommer fra osv. dersom banken tar i mot kontanter, i og med at svenske banker ikke er pliktige til å håndtere kontanter i det hele tatt.

Nå skal de altså forsøke å prakke "e-kroner" på folk i stedet, dette er kun nok ett ledd i svenske myndigheters plan om å totalt fase ut kontanter, slik at alle transaksjoner kan spores av myndighetene og bankene.

Norske myndigheter følger tett etter. Det er alle nasjoners våte drøm å få alle transaksjoner utført digitalt og sporbart.
Bankene er åpenbart mer enn villige til å samarbeide ettersom de tjener mer i gebyrer på digitale tjenester som går automatisk, enn de gjør på å ha fysiske lokaler, å faktisk utføre kundevennlige tjenester for sine kunder.

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

Som turist fra annet land har man ikke alltid tilgang til elektroniske landbaserte tjenester som overfører penger, som Vipps i Norge. Dermed blir det mye gebyrer for kortbruk, i stedet for ett uttak av en sum kontanter.

Dette burde vell lett kunne løysast med kontaktlause "gåvekort", kanskje også utan PIN-kode? Då kan turisten gå i vekslingsautomaten eller andre stader der ein tek imot utanlandsk valuta og få bytte valuta med eit kontaktlaust kort. 

Og omvendt når turisten reiser så får turisten utbetalt eller overført restbeløpet. 

Då får ein fordelen og anonymiteten til fysiske pengar og alle fordelane ein har med elektronisk betaling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Kontantløst samfunn er totalt fjern tankegang i mange andre store land. For turister vil det å reise til såkalt kontantløse land være problematisk.

Som turist fra annet land har man ikke alltid tilgang til elektroniske landbaserte tjenester som overfører penger, som Vipps i Norge. Dermed blir det mye gebyrer for kortbruk, i stedet for ett uttak av en sum kontanter.

I øvrig så er betalingsløsninger utenom Visa langt fra stabilt. Bare se på alle den nedetid vi har hos Vipps.

Hvor fjernt er det egentlig? Det begynner å bli ganske mange år siden jeg hadde kontanter i Norge eller på tur i Europa ellers. Selv på lengre reiser til land som tviholder på kontanter bruker jeg ca 90% kort. De siste 10% utgjøres stort sett av taxiturer.

Vipps er ikke en viktig tjeneste for turister i Norge.

Skulle det mot formodning komme turister med lomma fulle av cash på tur til Norge kan man ha et system med automater der man fyller på cash på et betalingskort. 

Dersom kontantene forsvinner i Norge kommer jeg knapt nok til å merke at de er borte, da jeg aldri bruker det alikevel. 

Når kontantene forsvinner blir det nok litt av den samme stemningen som da røykeloven ble innført før man glemmer det hele når man oppdager at man ikke savner slik det var før.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Her kan vel svenskene skylde seg selv.

For det første er ikke kontanter tvunget betalingsmiddel i Sverige, slik det er i Norge, så mange av butikkene i Sverige har allerede for lengst sluttet å ta i mot kontanter.

Man trenger ikke reise lengre enn til Strømstad før man finner restauranter, gatekjøkken, frisører og andre butikker som ikke tar i mot kontanter i det hele tatt.

For det andre har svenske myndigheter vært så livredde for "svarte penger", slik at de ikke får inn skattekronene sine, at de har systemer på plass for at folk ikke skal få betale kontant, å setter man inn mer enn noen hundrelapper i banken, må man redegjøre for hvor pengene kommer fra osv. dersom banken tar i mot kontanter, i og med at svenske banker ikke er pliktige til å håndtere kontanter i det hele tatt.

Nå skal de altså forsøke å prakke "e-kroner" på folk i stedet, dette er kun nok ett ledd i svenske myndigheters plan om å totalt fase ut kontanter, slik at alle transaksjoner kan spores av myndighetene og bankene.

Norske myndigheter følger tett etter. Det er alle nasjoners våte drøm å få alle transaksjoner utført digitalt og sporbart.
Bankene er åpenbart mer enn villige til å samarbeide ettersom de tjener mer i gebyrer på digitale tjenester som går automatisk, enn de gjør på å ha fysiske lokaler, å faktisk utføre kundevennlige tjenester for sine kunder.

Pengene/valutaen vi har i dag  trenger ikke et annet betalingsverktøy.

Vi har fysiske penger som ikke kan spores. Og vi har digitale penger i kort, som kan spores; og som kan sperres med et tastetrykk hvis du er "ulydig". ( Skremmende, da blir du fratatt muligheten til å eksistere)

Penger er et byttemiddel, uten egenverdi. Et bytte for en innsats, den er din.

Likeledes burde verdien av disse pengene ikke stjeles ( av banker og/eller myndigheter eller FED ) ved at rentene settes opp eller ned uavhengig av indeks.

Byttemidlene våre burde til enhver tid ha  rente lik riktig pris/lønn-justering, slik at vi kunne sette til side/spare og få samme verdi tilbake ved uttak.

Svindel med penger er  et stort problem kun når det er de som sitter med styringen som gør det.. ( Ref. Panamaskandalen)

"Svart arbeide"  skaper også verdier for enkeltpersoner og samfunn, selv om de ikke skattelegges. Men dette foregår i mye mindre målestokk enn den offentlige eller bank, eller  den FED-styrte  rente-juksingen.

Det burde være naturlig at varer/tenester faller i pris, ettersom ny  mer effektiv teknologi tas i bruk.

Det naturlige ville derfor være en svakt lavere pengeverdi. Og renter altså ALLTID lik riktig indeks. At noen kan tjene på penger/være rentenist er tyveri. Penger er et byttemiddel, uten egenverdi, i et samfunns dugnadsinnsats.

Ved lån burde kun bankomkostninger   ( 0,4%,)  og inflasjon/deflasjo-rente i tillegg/fratrekk.

Men altså, som en viktig politisk handling; ta ut det du trenger til din ukentlige handling, så får du også bedre oversikt over eget forbruk, og blir en støtte til vår nødvendige frihet med fysiske penger.

 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er man storby turist for shopping i butikker midt i store byer, holder det med kort. Er man turist i annet land med familie for å være med på lokale markeder arrangement osv kommer kontanter godt med.

Se bare i Danmark der fortsatt ikke alle med terminal tar Visa, men kun Dankort!

Jeg prater her om familieferie der man reiser du et og stadig kjøper en drikke, is osv. for små beløp, gjerne små kiosker, markeder osv.

"Dessverre kan du oppleve i enkelte land at du blir ilagt en provisjon (surcharging) av butikken når du betaler med Visa-kort eller Mastercard. I Danmark må du regne med dette." fra DNB.

Jeg ser utfordring med fysiske penger vedr kriminalitet, samtidig er det ikke kommet noe 100% alternativ som er stabilt, pålitelig og gebyrfritt.

Har alltid med kontanter når vi er på markeder og lignende her i landet. Det har reddet oss flere ganger, da Vipps har falt ut litt for ofte, som f.eks. 17. mai og tiden før jul på julemarkeder.

Finnes det noen her som er aktiv bruker av Vipps, som ikke har opplevd nedetid da man trengte å gjennomføre en handel....

penger kan ikke fases ut før man har dønn stabile alternativ, tilgjengelig for alle.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sverige støter man stadig oftere på selgere som kun tar Swish, for eksempel på markeder, loppis, landhandlerier og den slags.

Selv kjøp mellom private gjøres nå i stor grad kun med Swish.
Selv ved oppmøte er det mange som ikke vil ta i mot kontanter lengre.

På de største markedsplassene i Sverige, Schibsted-eide Blocket og Tradera er det nå tusener av annonser som den nedenfor, og det blir stadig vanligere. 

swish.jpg

Svenskene har åpenbart et problem, men det ser ut som mange nordmenn ønsker dette velkommen i Norge også, de trenger jo ikke kontanter, så det er vel bare tidsspørsmål før vi har det samme gående her, selv pølse i brød må betales sporbart med digitale løsninger som Vipps eller kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et veldig bra tiltak fra Sverige. Jeg har etterlyst tilsvarende planlegging i Norge, men så vidt jeg har fått med meg har Norges bank bare avfeid det som uaktuelt nå og veldig lenge fremover.

1. At hvermansen har tilgang til ikke-proprietære penger, offisiell norsk mynt, er en helt nødvendig grunnstamme i det nasjonale pengesystemet. Uten dette mister Norges bank og Norge kontrollen over valutaen vår og prisgis private aktører.

2. Samtidig vet vi at kontanter er på vei ut, så det er på tide å fornye den ikke-proprietære pengeenheten fra mynter og sedler til noe digitalt.

3. En fallgruve: Dersom Norge havner i krig eller krise en gang i framtida så vil nettet mest sannsynlig forsvinne. Det gjør hele e-valutaen og all handel i landet sårbart for store kriser. Denne risikoen må håndteres på et eller annet vis. Nedetid forekommer også i fredstid av ymse grunner og skaper problemer. e-valutaen bør være mye mer robust mot nedetid enn f.eks vipps.

4. Jeg synes også det er viktig å beholde muligheten for anonyme (ikke-overvåkede) betalinger av prinsipielle grunner, ikke fordi jeg har noe å skjule. Men hvis anonyme betalinger først skal avskaffes så stoler jeg mer på at våre egne myndigheter skal drive overvåkningen enn at det skal være fritt frem for f.eks DNB å selge våre personopplysninger og handlemønstre til høystbydende på det internasjonale markedet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

3. En fallgruve: Dersom Norge havner i krig eller krise en gang i framtida så vil nettet mest sannsynlig forsvinne. Det gjør hele e-valutaen og all handel i landet sårbart for store kriser. Denne risikoen må håndteres på et eller annet vis.

Det er håndtert, kontanter som tvunget betalingsmiddel gjør at vi er forberedt for krig, pandemi og større naturkatastrofer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om svenskene har svenske kroner som tvungent betalingsmiddel på samme måte som oss. Kontanter er vel og bra, men vi kan ikke sitte stille å se på at det nektes mottatt som betalingsmiddel f.eks ved private kjøp. Enten må man styrke kontantenes stilling eller så må vi fornye valutaen til en digital variant som også er et offislellt tvungent betalingsmiddel. Jeg tror dessverre kontantenes tid i historien er over og at det blir vanskelig å påtvinge folk sedler og metallmynter særlig mye lengre.

Hvis vi innfører en norsk e-valuta om f.eks 5 år så vil det komme som et supplement til sedler og mynter i en overgangsperiode på kanskje 10 år, før sedler og mynter fases ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvis vi innfører en norsk e-valuta om f.eks 5 år så vil det komme som et supplement til sedler og mynter i en overgangsperiode på kanskje 10 år, før sedler og mynter fases ut.


Hva skjer den dagen jeg står i ytre Kautokeino å trenger bensin, men er tom for strøm på telefonen?

Hva om jeg ikke har dekning på telefonen, ikke får kontakt med nettet eller har kun kontantkort, det er jo mange som har det, å ikke får betalt med telefonen min?

Hva skjer om tjenesten for denne "e-valutaen" er nede, det blir jo som med Vipps, når dritten kneler i timevis så står man der, men i fremtiden da altså uten mulighet for å betale kontant i stedet?

Det er jo en hel rekke scenarioer hvor digitale betalingsmidler er sårbare, hvor noen sedler i lomma ville vært et særdeles enkelt alternativ.

Jeg kan rett og slett ikke fatte at noen kan gå i årevis uten kontanter, jeg går ikke på utsiden av døren uten å ha med meg kontanter.

Nå er jeg heller ikke spesielt redd for at noen sporer hva jeg kjøper i matbutikken, men det bør være mulig å handle "anonymt", uten at myndighetene eller bankene ser hvor du er, å hva du foretar deg.

Noe sier meg at en slik "e-valuta" styrt av myndighetene raskt ville blitt koblet mot Skatteetaten, NAV, Politiet og andre, for å se om du bruker mer penger enn du burde ha i forhold til utbetalinger, betalt skatt osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Hvis vi innfører en norsk e-valuta om f.eks 5 år så vil det komme som et supplement til sedler og mynter i en overgangsperiode på kanskje 10 år, før sedler og mynter fases ut.

10 års periode er mulig realistisk. I dag er vi altfor lang unna noen realistisk standard land i mellom og stabilitet på løsninger.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
0laf skrev (27 minutter siden):

Hva skjer den dagen jeg står i ytre Kautokeino å trenger bensin, men er tom for strøm på telefonen?

Hva om jeg ikke har dekning på telefonen, ikke får kontakt med nettet eller har kun kontantkort, det er jo mange som har det, å ikke får betalt med telefonen min?

Hvem sier at e-valutaen må være avhengig av telefoner? eller nett? Som sagt, det må være et valutasystem som er robust mot slike åpenbare svakheter og som helst bevarer anonymiteten også. Jeg har dessverre ikke noen detaljert teknisk forklaring på hvordan det skal fungere, men forteller bare forutsetninger og krav.

Lenke til kommentar

Helt urealistisk å avskaffe kontanter. Den dagen internett kneler stopper alt opp. Det skal ikke mer til enn et datavirus, eller strategisk EMP bombe hos telenor, så stopper landet uten kontanter. Det burde heller utarbeides en strategi for å øke sirkulasjonen av kontanter, spesielt sett mot bakteppet av dagens sikkerhetssituasjon.

Lenke til kommentar

Dette er interessant. Finansinspektionen i Sverige er i harnisk over hvordan dette truer bankene deres. Bl.a. hvordan mengden penger kontrollert av bankene kan minske.

De er så desperate at de drar fram Cash-kortet som de mener er funksjonelt likt med e-kronan og Cash-kortet fra 1997 ble lagt ned i 2004. FI stiller spørsmålet: Er det noe som helst en e-krone kan gjøre som Cash-kortet bankene utstedte i 1997 ikke kunne gjøre?

Det lukter desperasjon lang vei. E-kronan er tydeligvis veldig farlig for bankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (1 time siden):

Helt urealistisk å avskaffe kontanter. Den dagen internett kneler stopper alt opp. Det skal ikke mer til enn et datavirus, eller strategisk EMP bombe hos telenor, så stopper landet uten kontanter. Det burde heller utarbeides en strategi for å øke sirkulasjonen av kontanter, spesielt sett mot bakteppet av dagens sikkerhetssituasjon.

Den dagen datasystemet er nede så har dei fleste butikkar ordna seg slik at dei heller ikkje kan ta imot kontantar ettersom dei ikkje får registrert salget i den elektroniske kassa og dei får heller ikkje opna kontantskuffa for å betale vekslepengar.

Det skal ikkje meir til enn at straumen går før ein i praksis ikkje får betale med kontantar heller. Dei fleste butikkar velger då å heller stenge butikken til straumen er tilbake enn å starte på jobben med å manuelt registrere salget for å kunne ta kontant betaling (ettersom butikken har plikt til å dokumentere kontantsalget enten gjennom kvittering eller elektronisk registrering).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...