Gå til innhold

Internett ustabil om kvelden


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet hva som kan forårsake dette
Har fiber 250/250mb
Om dagen og natten så får jeg 250mb, men om kvelden ca fra 6 til 12 får jeg rundt 50mb til 150mb, mens uploaden alltid er stabil på 250 hele døgnet

Det jeg også har merket er at for å få 250mb på speedtest.net så må  "flere forbindelser" være skrudd på(multi eller hva det nå enn heter), hvis ikke så får jeg rundt 100mb..
Opp så får jeg alltid 250mb også med single connection

Twitch og lignende tjenester er veldig veldig hakkete om kvelden, nærmest plagsomt å se på. Stopper hver 10 sek

Prøvd flere routere og pcer med både kabel og trådløs forbindelse

Origin og Steam så får jeg 250 også på kvelden, men er noe rart for absolutt alle andre tjenester fungerer dårlig. usenet, twitch, youtube direkte sendinger, andre nedlastingssider osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja bruker den ruteren som jeg leier fra nextgentel, linja er det Telenor som eier. Husker ikke modellnavnet.

Har også en Netgear Nighthawk X4 R7500 hvor jeg har samme problem, bruker ruteren som jeg leier da teknikeren som var her mente at det muligens var noe galt med min netgear router så bruker den fra nextgentel slik at man ikke kan skylde på mitt utstyr. Netgear routeren har alltid vært stabil egentlig(brukte den i min forrige bolig også).

Har også ved flere anledninger prøvd å koble pcen direkte til fibermodemet uten at det hjalp.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (51 minutter siden):

Hva slags fibremodem/mediakonverter er det du har?

Ja usikker på hva den heter så legger ved bilde

 

20200222_100521.jpg

 

Har klagd på dette og det var en service tekniker som var her å sjekket signalstyrken og byttet modemet og jeg bekreftet at alt var i orden da jeg får 250mb ved å laste ned fra steam og origin spesifikt. Men jeg trur egentlig at jeg kunne det før modemet ble byttet også da jeg rett å slett ikke var obs på det før.

Men absolutt alle tjenester som twitch, youtube direkte og andre nedlasting sider, samt speedtest funger meget dårlig om kvelden. Om dagen og natten så fungerer det upåklagelig.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Kan fort være at NGT ikke har ordna nok båndbredde mot Telenor. 

Eller at det rett og slett bare er mange kunder på samme port i sentral. (ofte opptil 64 kunder som da deler på 2488/1244 Mbit) 

Jeg hadde prøvd med å skifte til Telenor for å teste om det blir forskjell. 

 

Personlig så vil jeg tro at det er NGT som er årsaken :D

Sånn jeg har forstått det så har ikke NGT særlig godt rykte heller ?

Endret av Janvik
+ NGT love
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (18 minutter siden):

Kan nesten høres ut som om de har overbelastet noden du er koblet på. (kan jo være den har 1gbit uplink)

 

Eneste andre jeg ville testet er å koble meg rett på modemet med en annen kabel enn de som du bruker der, bare for å bekrefte at det fortsatt er et problem.

Ja det mistenker jeg også, at når alle skrur på tven så skjærer det seg.

Men det var visst utenkelig når jeg spurte om det pga at det var fiber

Har prøvd å koble meg direkte til modemet flere ganger med forskjellige kabler og pcer :(

Lenke til kommentar
Janvik skrev (11 minutter siden):

Kan fort være at NGT ikke har ordna nok båndbredde mot Telenor. 

Eller at det rett og slett bare er mange kunder på samme port i sentral. (ofte opptil 64 kunder som da deler på 2488/1244 Mbit) 

Jeg hadde prøvd med å skifte til Telenor for å teste om det blir forskjell. 

 

Personlig så vil jeg tro at det er NGT som er årsaken :D

Sånn jeg har forstått det så har ikke NGT særlig godt rykte heller ?

Dem leier linja fra Telenor så skulle være likt, hadde telenor før nextgentel å hadde samme problem.. Men dette irriterer meg mer og mer. Spesielt etter at jeg nylig oppgraderte til 250mb fra 50 og at jeg har begynt å se mer og mer oå twitch

Lenke til kommentar
10 minutes ago, MariusJS said:

Kan nesten høres ut som om de har overbelastet noden du er koblet på. (kan jo være den har 1gbit uplink)

 

Eneste andre jeg ville testet er å koble meg rett på modemet med en annen kabel enn de som du bruker der, bare for å bekrefte at det fortsatt er et problem.

Pussige er jo at han får 250 Mbps hvis han bruker flere connections på hastighetstester som støtter det. 

Men ja, å koble pc med kabel mot ONT og sjekke hva som skjer da er det første som bør gjøres.

Lenke til kommentar
NULL skrev (27 minutter siden):

Pussige er jo at han får 250 Mbps hvis han bruker flere connections på hastighetstester som støtter det. 

Men ja, å koble pc med kabel mot ONT og sjekke hva som skjer da er det første som bør gjøres.

Ja fårr 250mb på speedtest.net om dagen,dog  ikke med single connection.

Om kvelden så er det slik vist på videoen, men origin og steam så får jeg 250 også på kvelden(dog så "hopper" den litt mer)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, freddy85 said:

Ja fårr 250mb på speedtest.net om dagen,dog  ikke med single connection.

Om kvelden så er det slik vist på videoen, men origin og steam så får jeg 250 også på kvelden(dog så "hopper" den litt mer)

Mulig Origin og Stream setter opp flere TCP-connections.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, NULL said:

Mulig Origin og Stream setter opp flere TCP-connections.

Korrekt. 

 

1 hour ago, freddy85 said:

Dem leier linja fra Telenor så skulle være likt, hadde telenor før nextgentel å hadde samme problem..

Nja nei, Telenor gir deg ikke forbindelse mot Internett. De gir deg nå bare en link mot NGT sitt nett som så må håndtere din trafikk mot Internett. (godt mulig latens på spill og voice er noe høyere pga dette) 

 

Er det identiske problem som da du hadde Telenor som ISP så kan det godt være oppbrukt kapasitet på porten din på kveldstid. Da burde det merkes hardest på lørdag kveld. 

 

Da hadde jeg egentlig gjort noe ala det @MariusJSforeslår og krangle med NGT til det blir bra nok. Godt mulig det er lettere å være Telenorkunde og krangle siden det er dems infrastruktur nærmest deg som kunde.

 

1 hour ago, freddy85 said:

ikke med single connection.

Lukter struping/shaping/QoS/whatever her ja

Lenke til kommentar
Janvik skrev (18 minutter siden):

Er det identiske problem som da du hadde Telenor som ISP så kan det godt være oppbrukt kapasitet på porten din på kveldstid. Da burde det merkes hardest på lørdag kveld. 

Ja er ofte fredag og lørdag det er verst, da er det helt helt håpløst å se på twitch.

men er rimelig ille hver dag fra 6-7 til 11-01

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...