Gå til innhold

Bråstopp, påkjørsel bakfra, formildende omstendigheter?


Taurean

Anbefalte innlegg

Taurean skrev (51 minutter siden):

Så jeg -kan- faktisk kjøre en skraphaug av en bil, med høy listepris, og bråbremse foran en ferrari til 2 millioner, og likevel få listepris.


Trafikkreglene tar ikke hensyn til bilens verdi, det er ikke slik at rikinger som kjører Ferrari er unntatt trafikkreglene, de må holde akkurat samme avstand til bilen foran, som oss andre !

Hvorvidt du får listepris dersom noen kjører på deg, Ferrari eller ikke, kommer nok an på forsikringsselskapet?

Det er vel ingen automatikk i det, men det er nok likevel ganske vanlig at selskapene operer med listepriser for enkelthets skyld.
Det er heller ikke noe i veien for at de kan trekke fra listeprisen dersom de kan godtgjøre at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er normalt, så fremt forsikringsavtalen åpner for det?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (43 minutter siden):


Trafikkreglene tar ikke hensyn til bilens verdi, det er ikke slik at rikinger som kjører Ferrari er unntatt trafikkreglene, de må holde akkurat samme avstand til bilen foran, som oss andre !

Hvorvidt du får listepris dersom noen kjører på deg, Ferrari eller ikke, kommer nok an på forsikringsselskapet?

Det er vel ingen automatikk i det, men det er nok likevel ganske vanlig at selskapene operer med listepriser for enkelthets skyld.
Det er heller ikke noe i veien for at de kan trekke fra listeprisen dersom de kan godtgjøre at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er normalt, så fremt forsikringsavtalen åpner for det?

Ikke spør meg hvordan reglene virker, det er derfor jeg spør. Men det er helt garantert noen som har fått mer enn bilens verdi på et sånt trekk før, av de millioner av forsikringssaker som har vært igjennom alle Norges rettssaler. Tror ikke du?

 

Jeg tok bare eksempelet med Ferrari for å gjøre det litt mer ekstremt. Og med tanke på forsikring. Altså, hvis en person som har råd til Ferrari går inn i en sånn situasjon, hvis den foran bråstopper på trass, og lyver på seg en grunn, tror du ikke han eller hun kommer til å bruke litt av sin formue til å prøve å vinne saken? Og noen som kjører en rusthaug, har ikke råd til å forsvare seg? Fri rettshjelp, men jeg har blitt fortalt at man ikke får fri rettshjelp for småsaker, og dette regner jeg som en småsak.

Lenke til kommentar

Derfor burde det være påbudt med dashcam, og det kommer nok et påbud på nye biler snart

Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler

Koster ikke mye for dashcam, og du har spart inn kostnaden om det skulle være noe tvil om hvem som har skyld
Dashcam var det første jeg innstallerte etter at jeg hadde kjøpt meg bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Derfor burde det være påbudt med dashcam, og det kommer nok et påbud på nye biler snart

Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler

Koster ikke mye for dashcam, og du har spart inn kostnaden om det skulle være noe tvil om hvem som har skyld
Dashcam var det første jeg innstallerte etter at jeg hadde kjøpt meg bil

Endelig noen som skriver fornuft. Er enig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler

Det har nok mer med at forsikringsselskapet ikke tjener på det, bare at skylden og utgiften i hver sak blir riktig fordelt. Totalt sett kommer forsikringsselskapene likt ut over f.eks 1000 ulykker..

Lenke til kommentar
aklla skrev (56 minutter siden):

Det har nok mer med at forsikringsselskapet ikke tjener på det, bare at skylden og utgiften i hver sak blir riktig fordelt. Totalt sett kommer forsikringsselskapene likt ut over f.eks 1000 ulykker..

Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden
Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden
Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket

Hvor skriver ikke du med fult navn og bilnummer? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (9 timer siden):

Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden
Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket

Bilforsikring dekker selvforskyldte ulykker. Det er poenget med forsikring. Du mener kanskje "ulykker" gjort med vilje/overlegg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...