Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjevdeling


Gjest f792e...33a

Anbefalte innlegg

Gjest f792e...33a

Hei,

 

Jeg er klar over at man i henhold til ekteskapsloven § 59 kan skjevdele midler man hadde før ekteskapet ble inngått, eller som man har fått i gave eller arv under ekteskapet. Det står ikke noe om at man må opprette særavtale for verdier man arver og får i gave under ekteskapet, så er det slik at man har den retten alene i kraft av ekteskapslovens § 59? Så lenge arven kom fra min del av familien eller gaven ble gitt til meg alene, så kan jeg kreve det skjevdelt til meg?

Anonymous poster hash: f792e...33a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig punkt er at arv/gave må være i behold. Hvis dere har brukt pengene fra arv/gave på f.eks en ferietur. Så kan du ikke etterpå kreve at det skal tas med når dere fordeler verdien av huset. 

Men for å henge meg litt på tråden din med noe jeg lurer på selv.

Hvis man har arv/særeie i f.eks en utleieboilg. Skal verdistigningen på utleieboliger være en del av felleseiet. Eller er utleieboligen + all verdistigning  en del av særeiet?

Lenke til kommentar
Gjest f792e...33a
HW1 skrev (14 timer siden):

Viktig punkt er at arv/gave må være i behold. Hvis dere har brukt pengene fra arv/gave på f.eks en ferietur. Så kan du ikke etterpå kreve at det skal tas med når dere fordeler verdien av huset. 

Men for å henge meg litt på tråden din med noe jeg lurer på selv.

Hvis man har arv/særeie i f.eks en utleieboilg. Skal verdistigningen på utleieboliger være en del av felleseiet. Eller er utleieboligen + all verdistigning  en del av særeiet?

Jeg vil tro at verdistigningen også er en del av særeiet. Det er jo verdistigning som har sin opprinnelse i særeiegjenstanden.

Anonymous poster hash: f792e...33a

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest 7daa2...3e7

Situasjon:

Felles bolig bygget på tomt som Ektefelle-A (EFA) har fått fra foreldre.

Rekkefølgen:
Avdelt tomt.
Bygging 1-2 år senere.
Giftemål 2-3 år etter bygging.
Ingen særavtaler inngått.

Vil tomt kunne holdes utenfor deling og verdien tilfalle EFB?

Hvordan, og hvem fastslår verdien som skal holdes utenfor? Det blir jo litt komplisert siden opparbeidelse av tomt er utført felles. Takstmann, advokat, megler...?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Lenke til kommentar
Gjest 7daa2...3e7
Just now, Guest 7daa2...3e7 said:

Situasjon:

Felles bolig bygget på tomt som Ektefelle-A (EFA) har fått fra foreldre.

Rekkefølgen:
Avdelt tomt.
Bygging 1-2 år senere.
Giftemål 2-3 år etter bygging.
Ingen særavtaler inngått.

Vil tomt kunne holdes utenfor deling og verdien tilfalle EFB?

Hvordan, og hvem fastslår verdien som skal holdes utenfor? Det blir jo litt komplisert siden opparbeidelse av tomt er utført felles. Takstmann, advokat, megler...?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Skrev feil. Skal være...
Vil tomt kunne holdes utenfor deling og verdien tilfalle EFA?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Lenke til kommentar

Tomteverdien vil kunne skjevdeles. Det er som regel kurant å få en takstmann til å anslå verdi av tomt vs verdi av bygninger. 

Tomteverdi beregnes gjerne ved å anslå en total markedsverdi og deretter trekke fra teknisk verdi på bygninger. Teknisk verdi på bygninger beregnes ved å summere byggekostnaden etter dagens pris og så trekke fra alder, vedlikeholdsbehov, etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7daa2...3e7
15 hours ago, krikkert said:

Tomteverdien vil kunne skjevdeles. Det er som regel kurant å få en takstmann til å anslå verdi av tomt vs verdi av bygninger. 

Tomteverdi beregnes gjerne ved å anslå en total markedsverdi og deretter trekke fra teknisk verdi på bygninger. Teknisk verdi på bygninger beregnes ved å summere byggekostnaden etter dagens pris og så trekke fra alder, vedlikeholdsbehov, etc. 

Kom over denne dommen, hvor man landet på 30% av total eiendomsverdi.
Det gjør jo store utslag i fordelingen.
Det riktige vil kanskje være, som du foreslår, å få en takstmann til å vurdere tomt og bygninger hver for seg, men om sluttsummen ikke blir det man trodde, må kanskje den prosentvise forskjellen brukes for å justere beløpet. Tenker jeg riktig?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Lenke til kommentar
Gjest 7daa2...3e7
Just now, Guest 7daa2...3e7 said:

Kom over denne dommen, hvor man landet på 30% av total eiendomsverdi.
Det gjør jo store utslag i fordelingen.
Det riktige vil kanskje være, som du foreslår, å få en takstmann til å vurdere tomt og bygninger hver for seg, men om sluttsummen ikke blir det man trodde, må kanskje den prosentvise forskjellen brukes for å justere beløpet. Tenker jeg riktig?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Glemte dommen.
https://www.familierettsadvokater.no/domstolsnytt/dom-skjevdeling-ved-skilsmisse/

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Lenke til kommentar
Gjest 7daa2...3e7
On 9/6/2021 at 2:40 PM, Guest 7daa2...3e7 said:

Situasjon:

Felles bolig bygget på tomt som Ektefelle-A (EFA) har fått fra foreldre.

Rekkefølgen:
Avdelt tomt.
Bygging 1-2 år senere.
Giftemål 2-3 år etter bygging.
Ingen særavtaler inngått.

Vil tomt kunne holdes utenfor deling og verdien tilfalle EFB?

Hvordan, og hvem fastslår verdien som skal holdes utenfor? Det blir jo litt komplisert siden opparbeidelse av tomt er utført felles. Takstmann, advokat, megler...?

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7


Den opprinnelige tomta i dette tilfellet, har naturligvis vært gjenstand for prisstigning med årene.
En del år etter bygging ble boligen bygget på og tomta ble gjort større ved grensejustering (foreldre avga ytterligere areal).
Vil dette forverre skjevdelingen?  Altså, vil tilleggsarealet beregnes annerledes på noe vis?

Det er snakk om typisk gjennomsnittlig tomt som ble omkring 10-20% større.

Anonymous poster hash: 7daa2...3e7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...