Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte frontrute med sprekk før EU-kontroll?


TMB

Anbefalte innlegg

Bilen skal på EU-kontroll nå snart og jeg har en sprekk i frontruta.

Jeg gidder ikke å betale de 3000,- det koster å bytte rute før jeg absolutt må, da erfaringsmessig så kommer det en ny steinsprut uka etter uansett.

Sprekken går fra ca midten av ruta, litt opp og så mot høyre, altså på passasjersiden. Hvordan er reglene rundt dette på EU-kontroll? Den hindrer overhodet ikke sikten fra førersetet. Se bilde, har også merket den opp i rødt så det skal være lettere å se:

20200221_130248389_iOS.thumb.jpg.30cd4cfd89cbc9e6019e55295b75f6e9.jpg

 

20200221_130248389_iOS_2.thumb.jpg.3c247e395f4a16d689f6af6a30a24aad.jpg

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt biler som har gått igjennom med tilsvarende, gikk vel faktisk igjennom 3 ganger med samme sprekk. 

Har også hatt bil som ikke har gått igjennom pga ett hakk som ikke er større enn 0,5cm i diameter, også det utenfor synsfeltet.... 

Så det kommer helt an på han som tar kontrollen 

Lenke til kommentar

Har du ikke kasko? hvem tar 3000 for skifte? Det er hele prisen for en original BMW frontrute. Jeg betalte 3k for kun ruten uten jobben siden de måtte ha den ut på grunn av skade på A stolpen. Betalte siden frontruten så ut som den hadde hatt 80 grid sandpapir som vindusviskere. (altså damekjørt (fleip for de som ikke skjønner det)).

Om du ikke tror meg her er prisen på original BMW frontrute til E46 https://koed.no/no-no/product/51318196157

Kjøper du uoriginal som Riis bilglass eller andre har bør det koste godt under 3k med montering.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Skader i frontruten som er utenfor synsfeltet er ikke noe problem, denne skal gå helt fint igjennom.

Generelt sett kan du ta et A4-ark (ca. 21 x 30cm), holde det omtrent rett over rattet, i senter, arket vil da være det som kalles "synsfelt", er skaden utenfor dette har den ingen betydning, å skaden din er helt åpenbart langt utenfor dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maxopp skrev (9 timer siden):

Har du ikke kasko? hvem tar 3000 for skifte? Det er hele prisen for en original BMW frontrute. Jeg betalte 3k for kun ruten uten jobben siden de måtte ha den ut på grunn av skade på A stolpen. Betalte siden frontruten så ut som den hadde hatt 80 grid sandpapir som vindusviskere. (altså damekjørt (fleip for de som ikke skjønner det)).

Om du ikke tror meg her er prisen på original BMW frontrute til E46 https://koed.no/no-no/product/51318196157

Kjøper du uoriginal som Riis bilglass eller andre har bør det koste godt under 3k med montering.

Gjensidige tar 3000,- i egenandel på bytte av rute, pleide å være 2500,-.

Selve jobben har blitt priset til over 15000,- de gangene jeg har byttet rute før, på en eldre bil. Vil ikke tro det koster mindre enn egenandelen å betale alt selv på en bil fra 2017.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tipper du kunne tatt turen til SVV og fått den godkjent der. Som andre sier, så er jeg rimelig sikker på at den sprekken er ubetydelig. Hadde en tilsvarende sprekk, bare lenger nede, på en C-Klasse. Den gikk igjennom alle eu-kontrollene jeg tok den på uten anmerkning hos NAF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...