Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gal arbeidsgiver


Emile the rat

Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (21 minutter siden):

Her bør og burde du tilknytte deg juridisk hjelp. I utgangspunktet har du krav på lønn for heile oppsigelsesperioda. Arbeidsgiver kan frita deg for arbeidsplikt, men berre du kan frita arbeidsgiver for lønnsplikt. 

Jeg fikk lønn ut oppsigelsestiden, og kom meg fort ut i ny jobb. 

Så glad jeg slapp å gå videre med dette. Nå er jeg bare glad for å ha kommet i ny jobb, og fokuserer heller på det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/21/2020 at 8:17 PM, Taurean said:

Bare å bruke sunn fornuft, så er det veldig lett å se hvem som har psykopatiske trekk. I enhver situasjon. Folk som elsker å ta ting på feil måte, hoppe over alle konstruktive poeng og bruke én eneste tidligere situasjon for å lage faen, som du gjør mot meg nå (dette med "dum").

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Psykopatiske trekk har lite å si om man er en god leder eller ikke. Det finnes psykopatiske ledere som er helt forferdelige og det finnes de som er noen av de beste lederne man kan finne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (3 timer siden):

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Psykopatiske trekk har lite å si om man er en god leder eller ikke. Det finnes psykopatiske ledere som er helt forferdelige og det finnes de som er noen av de beste lederne man kan finne.

Men felles for dem er at de skaper psykologiske ofre. Og for meg er det essensen av godt lederskap: Å løfte andre opp på sin vei, i stedet for å bryte ned. Da får andre en følelse av mening, som gir grunnleggende motivasjonskraft. Dette er viktigere enn penger.

Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 timer siden):

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Psykopatiske trekk har lite å si om man er en god leder eller ikke. Det finnes psykopatiske ledere som er helt forferdelige og det finnes de som er noen av de beste lederne man kan finne.

Helt uenig. Dette hadde du holdt deg for god for å skrive om du selv hadde vært utsatt for en leder med psykopatiske trekk som brukte alle sine midler de har for å knekke deg. Da hadde du ikke sagt at de kan være gode ledere. De er fullstendig ubrukelige som ledere om de bruker sine psykopatiske personlighetstrekk til å lage et dårlig psykososialt miljø.

En god leder vil alltid bygge opp sine ansatte, og få det beste ut av hver enkelt, ikke drive psykologisk terror. En leder som bryter ned sine ansatte er aldri en god leder, punktum. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (15 minutter siden):

Helt uenig. Dette hadde du holdt deg for god for å skrive om du selv hadde vært utsatt for en leder med psykopatiske trekk som brukte alle sine midler de har for å knekke deg. Da hadde du ikke sagt at de kan være gode ledere. De er fullstendig ubrukelige som ledere om de bruker sine psykopatiske personlighetstrekk til å lage et dårlig psykososialt miljø.

En god leder vil alltid bygge opp sine ansatte, og få det beste ut av hver enkelt, ikke drive psykologisk terror. En leder som bryter ned sine ansatte er aldri en god leder, punktum. 

Her setter du likheitstrekk mellom ein leiar med psykopatiske trekk og ein leiar som er ute etter å bryte ned sine tilsette, og det er ikkje nødvendigvis tilfelle.

Ein psykopat kan også bruke sine trekk til å løfte seg sjølv utan at det går utover dei tilsette, f.eks. ved å "manipulere" tilsette til å jobbe effektivt, ved å godsnakke seg inn på potensielle kundar, ved å tørre å gå nye vegar, setter høge mål for bedrifta, osv.
Det er nok ikkje typisk for ein psykopat å være ein empatisk leiar, men ein psykopat kan også sjå på produktive tilsette som ein måte å oppnå sine personlege mål på. Det er tross alt vanskeleg å blåse opp sitt eige ego dersom ein sitter som sjef for ei bedrift som går dårleg.

Ein psykopat bryr seg ikkje om sine tilsette, men samtidig er ein psykopat sjølvopptatt nok til å fake empati for å på den måten oppnå effektive tilsette som ikkje brukat arbeidstid på å krangle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var dette i kommunen/offentlig sektor? Hadde ikke overrasket meg, er så mange dårlige ledere ute å går som har fått sine jobber enten tildelt fra venner høyere opp eller generelt lave krav til ansettelse. Alle kan smile og virke flotte utad, men kjennetegnet er når noe forekommer utenom 'normalen' hvor sjefens håndtering viser sitt sanne kunnskapsnivå.

 

Som andre sa, håper dette ble meldt fra enten fagforbund hvis du er organisert, eller arbeidstilsynet, eller annet organ på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Taurean said:

Men felles for dem er at de skaper psykologiske ofre. Og for meg er det essensen av godt lederskap: Å løfte andre opp på sin vei, i stedet for å bryte ned. Da får andre en følelse av mening, som gir grunnleggende motivasjonskraft. Dette er viktigere enn penger.

 

22 hours ago, Emile the rat said:

En god leder vil alltid bygge opp sine ansatte, og få det beste ut av hver enkelt, ikke drive psykologisk terror. En leder som bryter ned sine ansatte er aldri en god leder, punktum. 

Så da gjentar jeg: psykopatiske trekk er ikke ensbestemt med å være en dårlig leder. En psykopatisk DÅRLIG leder vil trolig være en værre leder enn en dårlig leder som ikke har psykopatiske trekk. Men en leder med psykopatiske trekk kan likefullt være en utrolig smart person som forstår hvordan verden henger sammen og bruker de verktøyene en god leder bruker for å selv være en god leder......
De lærde strider over definisjonsforskjellen på sosiopat og psykopat; men slik jeg tolker det er en sosiopat en som gleder seg over andres misnøye, mens en psykopat "kun" mangler empati.

Lenke til kommentar
22 hours ago, The Avatar said:

Ein psykopat bryr seg ikkje om sine tilsette, men samtidig er ein psykopat sjølvopptatt nok til å fake empati for å på den måten oppnå effektive tilsette som ikkje brukat arbeidstid på å krangle.

Boom. Endelig en med noe mellom ørene her, takk!
Og det var nettopp det jeg mente også. Hvis det ikke oppdages av de ansatte at han ikke bryr seg rett og slett fordi det absolutt virker som om han/hun gjør det: ja, da er det fremdeles en dyktig leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du mener en psykopatisk leder gjør negativt? Enten er man en psykopat, ellers er man ikke det, selv om dette kan utvikles over tid. Og, etter min mening, læres bort. Hitler var en psykopat, han fikk mange til å jobbe for seg, men via tvang og trussel om vold og ens families død.

Det virker for meg som at du mener at målet behelliger middelet. Dét i seg selv kan jo være et psykopatisk trekk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...