Gå til innhold

For første gang i Norge skal det produseres gjenbruksflasker av brukte plastflasker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vet man at det ikke følger med giftstoffer til de nye flaskene laget av dette resirkulerte materialet? Er det ikke tryggere å benytte det i andre produkter som klær og what not?

Quote

Det nye anlegget ligger i Fetsund og skal produsere en råvare, kalt preform-flasker, av såkalt granulat, som er laget av returplasten. Disse blåses opp til nye flasker i tapperiene og fylles med brus, vann, øl, saft og annen drikke.

 

Lenke til kommentar

Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert  materiale.

Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
9 hours ago, trikola said:

Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert  materiale.

Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder.

Sånn er jo livet når vi importerer i bøtter og spann fra Tyskland og Frankrike.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Her er en artikkel fra 2012 om da Coca Cola begynte med preformflasker i Norge. :)

https://www.tu.no/artikler/her-er-de-nye-cola-flaskene/236543

Takk.

Fra arikkelen fra 2012:

Quote

Vi ... ser at andelen resirkulert granulat i flaskene har økt og at det samtidig kommer til å øke ytterligere på grunn av den teknologiske utviklingen.

Og i 2020 er vi først i verden å lage slikt i Norge ?

Sier bare: NTB

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...