Gå til innhold

Hva skjer med Ice nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ironien er at de "kun" ga 100 GB for 599,-/mnd. Nå får man, etter litt knuffing og kjekling, fra 150 GB/mnd til 499 eller 1000 GB hos ice til 399,- da, om man klarer å holde telefonen i deres eget nett.

Ontopic: Jeg håper at ice fortsetter som i dag til de har fått somlet opp alle basestasjonene sine og ikke trenger roaming avtale lenger. Om ice skulle hoppet til Telenor, ville det undergravd deres mulighet til å rute 80% av dagens trafikk i eget nett da Telenor er milevis foran ice og Telia i dekningsgrad

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (1 time siden):

Ironien er at de "kun" ga 100 GB for 599,-/mnd. Nå får man, etter litt knuffing og kjekling, fra 150 GB/mnd til 499 eller 1000 GB hos ice til 399,- da, om man klarer å holde telefonen i deres eget nett.

Ontopic: Jeg håper at ice fortsetter som i dag til de har fått somlet opp alle basestasjonene sine og ikke trenger roaming avtale lenger. Om ice skulle hoppet til Telenor, ville det undergravd deres mulighet til å rute 80% av dagens trafikk i eget nett da Telenor er milevis foran ice og Telia i dekningsgrad

 

Hvor får man 150GB til 499 kr med etter litt knuffing og kjekling? :)

Lenke til kommentar

Haha. Tenkte på chili mobil. Der får man jo 5 GB i døgnet med full fart eller hva det nå er.. OM man benytter seg av muligheten da.

Merk at jeg fortsatt svever i barseltåka og er i fjerde uke med forkjølelser, influensa og omgangssyke blant familiens 4 medlemmer. Så jeg kan ta feil, men gidder ikke å stå korrigert, fordi jeg sitter på dass med hodet nedi bøtta.

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (8 timer siden):

Ontopic: Jeg håper at ice fortsetter som i dag til de har fått somlet opp alle basestasjonene sine og ikke trenger roaming avtale lenger. Om ice skulle hoppet til Telenor, ville det undergravd deres mulighet til å rute 80% av dagens trafikk i eget nett da Telenor er milevis foran ice og Telia i dekningsgrad

Ja det håper vi også, for det trengs konkuranse på fjellet og ice har ikke særlig sikkerhet hvis nettet går nettet går ned har de kun 1 sendere per området, som regel, med unntak av 450 og 1800 frekvensen som er bare noen steder, så er ikke så morsomt å betale lite for treg hastighet og lite support.

Man kan jo bestille elisa simkort på ebay og betale 15 euro får langt mere for pengene der en hos telenor. Sine kontantkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kan ikke så mye av det det tekniske...men...kunne noen hjelpe med å skjønne en ting...

Jeg har ikke brukt "ice" til mobildata. Bruker dem bare til samtaler. Jeg bor i sentrumsområdet i Stavanger, så dekningen skla være perfekt.

Jeg har lagt merke at mobilen hopper ofte mellom ice (telia) og ice+ nettene. Hvordan er det, i teorien, skal man kunne bruke ice med "datafrihet"  når man ikke klarer å holde seg på ice+ nettet?

Lenke til kommentar

Å ha data frihet og faktisk benytte seg av muligheten til stort forbruk er litt som å sykle uten å holde i styret. Det går jo for det meste greit, men plutselig uten at du vet ordet av det, blir det dyrt. :P

Jeg kjører ofte bil mellom Fredrikstad - Oslo - Sørumsand. Jeg har ice 6GB of fri data per nå, og ser at jeg bruker noe av fri data kvoten på 1000 GB (ice+)og noe av 6 GB kvoten (hos Telia som da merkes som kun ice).

Jeg har mast på ice on å kunne låse tlf hos ice, Det går ikke. Men via sim verktøy innstillingene på telefonen kan jeg velge NRA 2.20 - trig mode is: LOC - trigger return når telefonen henger i telias nett. Da kommer ice+ tilbake og tlf henger på det nettet så lenge den klarer.

Men alt i alt er det et sjansespill så lenge ice bruker nasjonal roaming. I daglig bruk der telefonen ikke sluker data, merker jeg dog ingenting på samtalekvalitet eller databruk om jeg er i telias nett eller hos ice.

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (2 timer siden):

Jeg har mast på ice on å kunne låse tlf hos ice, Det går ikke. Men via sim verktøy innstillingene på telefonen kan jeg velge NRA 2.20 - trig mode is: LOC - trigger return når telefonen henger i telias nett. Da kommer ice+ tilbake og tlf henger på det nettet så lenge den klarer.

Hvordan vil det være annerledes fra å velge nettverk manuelt på telefonen? Man låser da telefonen til valgt nettverk og får ingen dekning framfor hopp til Telia sitt nett.

80 prosent av datatrafikken går over eget nett og 30 prosent av taletrafikken, ikke 80 prosent av all trafikk forresten:

Siste avsnitt om kost av nasjonal roaming: https://e24.no/boers-og-finans/i/lA0K1A/ice-kutter-underskuddet-og-skrur-opp-investeringene

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, mandela said:

Hvordan vil det være annerledes fra å velge nettverk manuelt på telefonen? Man låser da telefonen til valgt nettverk og får ingen dekning framfor hopp til Telia sitt nett.

80 prosent av datatrafikken går over eget nett og 30 prosent av taletrafikken, ikke 80 prosent av all trafikk forresten:

Siste avsnitt om kost av nasjonal roaming: https://e24.no/boers-og-finans/i/lA0K1A/ice-kutter-underskuddet-og-skrur-opp-investeringene

 

Ice ringer nå rundt og får folk til å slå på 4G Tale, sikker for å få mer taletraffikk gjennom eget nett...

Lenke til kommentar

Siden ice har profilert seg som billigoperatør, har de sikkert veldig mange telefoner i nettet sitt som ikke støtter volte, så de bør heller ringe og gi kundene sine tilbud på mobiloppgradering ?

Hadde vært interessant å vite hvor mye bedre grunndekning på 4G de kunne ha fått ved å bruke de 440 millionene som de brukte på nettleie hos Telia til å bygge ut selv (og hvor mange kunder de hadde mistet i prosessen).

Lenke til kommentar

Mandela: Jeg har forsøkt å låse tlf til ice+, holder bare for en stund, så hopper telefonen uansett til Telia, selv om jeg også skrur av roaming. Sim innstillinger overstyrer hva jeg vil. :(

Kim: ice junior tillater data i kun ice+, men hopper likevel over til telias nett, som da blokkerer data trafikk, men som fortsatt tillater oppringing til 3 valgte telefonnumre. Om man vil ha data utenom 1 GB i ice's nett, må man betale.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ca. 20-50 GB/mnd. 1 GB blir litt snaut. :) Det var en mengde jeg brukte i 2013 da jeg hadde klart å kvele ned telefonen til å ikke så mye som snuse på mobildata uten min godkjenning.

Men ice junior Kan bli bra når dattera blir stor nok til å ha telefon selv om 7-8 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...