Gå til innhold

Portabel Linux på USB-penn - Hvordan bedre opplevd ytelse?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Har satt opp en "ultraportabel Linux-installasjo", direkte installert på en Corsair flash voyager GT 64BG USB3.0. Den aktuelle distroen er Linux Lite 4.8.
Har under installasjonen satt hele enheten som kryptert (LVM).

Det positive er at alt fungerer, så lenge HW er støttet. Problemet er opplevd ytelsen i forhold til tilsvarende installasjon på intern disk - det er langvarige forsinkelser ved tilnærmet alle brukerstyrte aktiviteter (starte program, trykke på knapp inne i program, etc etc. . .) som jeg foretar meg med det OS'et. Tar f.ex nær to minutter bare å slå av maskinen.

Finnes det fornuftige grep man kan gjøre for å forbedre ytelsen, og få ned noe av ventetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig stor forskjell på minnepinner når det gjelder ytelsen på mindre operasjoner, spesielt når det gjelder skriving. Dette er gjerne "koblet" mot pris, og en del klarer ikke å utføre noen effektiv garbage collection. I praksis kan en minnepinne som er rask i starten for en del typer bruk bli tregere og tregere - litt ala førstegenerasjons SSD-er. Ytelsen kan ellers være optimalisert for at det er store filer som leses/skrives, eller at bruken er så lett at det ikke spiller noen rolle.

Samtidig finner man USB-minnepinner som er mer "SSD grade" i ytelsen - en mer avansert flashkontroller og bedre flashminne. Er ikke helt oppdatert på hva som er det beste på denne tiden. Har bl.a. en fra LaCie og en Kingston HyperX som virker som er veldig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En liten oppdatering - nå har jeg hatt tid til å teste litt opp mot en Corsair Flash voyager GT usb3.0.

Felles for alle installasjoner er at jeg unnlot å kryptere noe som helst, hverken brukers hjemmemappe eller filsystemet som helhet.

Først plukket jeg ut Fedora 33 med Mate desktop (comunity spin) fordi det skal kreve mindre ressurser i forhold til Gnome. Installasjonen gikk tregt, men fullførte til slutt. Desverre - når jeg skulle boote opp, så stoppet det opp på enellerannen svare-ja-klikke-seg-videre (dete var ca 2 uker sider så husker ikke ordlyden nå) da systemet ikke responderte lengre, etter 15 min gikk skjermen i sort og kun musepeker. Nå skal det sies at Fedora aldri var laget for dette formålet.

Etterpå prøvde jeg med MX Linux. Denne plukket jeg ut fordi denne distroen frekventerer på nettsider som omhandler operativsystemer  som kan kjøres fra usb-pinner (der Puppy Linux alltid nevnes). Dette fungerte mye bedre, MX linux var faktisk i stand til å fungere. På den aktuelle maskinen jeg testet på, var det kun mulig å boote via USB2, og etterslepet ved museklikk og andre kommandoer er deretter. Men det fungerte.

 

Men nå forstår jeg jo at jeg har leta på feil plass. Etter å ha sett at NomadBSD nå dukket opp på distrowatch og satt meg inn i hva dette er for slags OS så tenker jeg at dette må være det beste alternativet mhp. at den er skreddersydd for å brukes på usb minnepinner.

 

Lenke til kommentar

Liten oppdatering.

Etter en kort test av NomadBSD - så kan jeg ikke påstå at dette OS'et oppleves som betydelig raskere enn MX Linux mhp. oppstartstid for diverse programmer etc. Det må sies at jeg ikke har tatt tiden for hvert av disse, så pr nå forblir det med min subjektive mening.

Det kan naturligvis hende at minnepinnen - Corsair flash voyager GT usb 3.0 64GB - rett og slett er så treg at det ødelegger for testing av to systemer opp mot hverandre slik som dette.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en neve med 128GB PNY SSD disker i fjor en gang til 150kr stk når det var kampanje hos elkjøp. Stappa noen av disse i USB3 kabinett og en slik vil vel gruse ytelsen på en slik flash Voyager.

Forøvrig kjører ChromeOS lynkjapt når man booter det fra usb enheter da den kjører alt fra ram. Nå er sikkert ChromeOS for dårlig til ditt formål men det er tydeligvis fult mulig å få Linux til å kun kjøre fra ram.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nwader said:

Vurdert M.2 ssd i usb-kabinett? Ikke like liten å hendig som en minnepinne, burde iallfall eliminere flaskehalsen om det er pinnen som er årsaken til den.

Egentlig ikke, så lenger jeg drasser rundt på en laptop uansett - dette var jo mest for å teste ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer (like godt). Har jo sata/usb3 adapter og disker liggende, så er jo ikke noe problem å installere en distro på en løs disk sånn sett

 

2 hours ago, tingo said:

Hvilken "speed class" er minnepinnen da?

Står ingen plass, men userbenchmark har iallefall en review.

 

1 hour ago, Complexity said:

Kjøpte meg en neve med 128GB PNY SSD disker i fjor en gang til 150kr stk når det var kampanje hos elkjøp. Stappa noen av disse i USB3 kabinett og en slik vil vel gruse ytelsen på en slik flash Voyager.

Den vil trolig det ja.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
6 hours ago, siDDis said:

USB penner har ofte katastrofal ytelse. Og er veldig ustabile, og timer ut. Selv gode/dyre USB penner har jeg hatt problemer med. Jeg anbefaler en skikkelig SSD alltid.

Jepp, akkurat det samme jeg fant ut.

Her skulle jeg egentlig prøve sette tråden som løst, men mangler tilgang til å endre førsteposten :hrm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne posten er fra Slax. Farten er det ingen ting å si på.

Hadde litt problem med å finne fram til riktig keyboard, men hvis man høyreklikker på skrivebordet, så finner man muligheten.

Testet med "Google Office" og det fungerte 100%. Google hadde lagt inn noen sikkerhetsmessige greier rundt innloggingen, slik at man måtte velge "gjestemodus", men så fungerte det helt fint.

Slax inneholder i utgangspunktet veldig lite, men det er et "opplegg" der man kan installere ektra moduler slik at man kan få de funksjonene man vil ha.

Det ser ut som at Slax bare bruker 0.2 GB RAM.

Lyden fungerer ikke på den PC'en jeg tester med nå, men ellers så fungerer alt bra.

Edit: Brukte metode 1 for å få lyden til å virke:

https://suryanshpradhan.wordpress.com/2019/12/11/how-to-fix-debian-slax-linux-playing-no-sound-on-laptops/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...