Gå til innhold

Standardløsninger for norske havner er avgjørende for å elektrifisere marin sektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig i at det bør standardiseres mer, men nå skal det sies at man kan ikke ha én løsning for alt fra fritidsbåter til cruiseskip. Det må deles inn i et passe antall standarder og man må kutte ut de minst brukte og la skip omforme selv dersom de skal ha "spesialvare". Dvs. dropp 60 Hz, 590V, 690V og 1000V.

400V 3-fase TN 50 Hz bør være den viktigste standarden. Større skip bør nok rett på 22 kV 50 Hz. Småbåter på 230V 1-fase 50 Hz.

 

100 millioner til å forsterke kraftnettet i Lyngen er en sterk overdrivelse og forsøk på å stoppe elektrifiseringen. Den ene av de to Lyngen-fergene bør erstattes av bru og tunell, ikke av ny ferge. Der sparte man de pengene til kraftnett (kanskje en ny måte å regne fergeavviklingsmidler på). Den andre Lyngen-ferga kjører unødvendig langt på hver overfart. Det tar unødvendig mye tid og bruker unødvendig mye energi. Flytter man i hvert fall fergeleiet på Lyngseidet 7 km nordover så reduseres overfarten med 40%. Det vil også gi stor reduksjon i oppgraderingsbehovet i kraftnettet. Flytter man det andre fergeleiet også (ca 4 km nordover) så reduseres overfarten med hele 60%. Dvs. kraftbehovet for de to sambandene reduseres med til sammen 75-80% sammenlignet med de 100 millionene fra den første krisemaksimeringen. Legger man til en batteribuffer på land i tillegg så kan det reduseres ytterligere. Hvilken batteristørrelse, effekt inn osv som koster minst må nesten kraftselskapet og fylkeskommunen settes til å regne på. Men en ting er i hvert fall sikkert: 100 millioner er en kraftig overdrivelse, kun myntet på å trenere prosjektet.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her bør man i alle fall tenke lengre fremover ellers skyter man seg i begge beina før elektrifiseringen er kommet i gang. Kjør på standard spenninger og frekvenser og med  kompetanse og erfaring som eksisterer.

Som Simen1 nevner trengs nok flere standarder for å dekke forskjellige kapasiteter. Spennet må vere stort nok til og dekke de ulike behovene.

Kom på en tanke som må luftes.

Ville det eventuelt vere noe å hente ved  og benytte samme spesifikasjoner og noe utstyr som elektrifisert jernbane  benytter, som en del av standardiseringen i en eller flere "klasser"? Trafo, kraftelektronikk etc. (?)

Lurer på om det er 800V AC eller hva? 

Og så lurer jeg på hva som skjer når et slikt fartøy havarerer og det kommer sjø (saltvann) i kontakt med spenningsførende deler, for sjø er en så god leder at dette blir nært en kortslutning.

Hermetisk lufttett rom rundt sikringer og komponenter, for å skille spenninger fra kontakt med sjø(?) Jeg bare tenker "høyt". ?

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (51 minutter siden):

Ville det eventuelt vere noe å hente ved  og benytte samme spesifikasjoner og noe utstyr som elektrifisert jernbane  benytter, som en del av standardiseringen i en eller flere "klasser"? Trafo, kraftelektronikk etc. (?)

Lurer på om det er 800V AC eller hva? 

I dag bruker jernbanen i Norge (og 4 andre land) 15 kV 16,66.. Hz. Det jobbes med å planlegge modernisering, men jeg vet ikke noe mer enn det som står i artikkelen (deriblant at 50 Hz er uaktuelt). Jeg er usikker på om det har noen hensikt å koordinere valget for jernbanen spesifikt mot landstrøm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (7 timer siden):

Helt enig i at det bør standardiseres mer, men nå skal det sies at man kan ikke ha én løsning for alt fra fritidsbåter til cruiseskip. Det må deles inn i et passe antall standarder og man må kutte ut de minst brukte og la skip omforme selv dersom de skal ha "spesialvare". Dvs. dropp 60 Hz, 590V, 690V og 1000V.

400V 3-fase TN 50 Hz bør være den viktigste standarden. Større skip bør nok rett på 22 kV 50 Hz. Småbåter på 230V 1-fase 50 Hz.

Jeg er enig i at det beste hadde vært 22kV, men det er svært få båter som bruker dette idag. De største har vel 11kV. Problemet man får med slike spenninger er sertifiseringer og slikt. Det kan koste mer enn det smaker. Jeg tipper 1kV må bli en slags standard i første omgang. 

Men det blir interessant å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

For større cruisebåter som mye av dette retter seg mot så er nok 6,6kV og 11 kV med 60 Hz det som brukes. Er stort sett ferger og andre fartøy som går i fast rute som bruker 50 Hz, ellers i shipping verden er nok 60 Hz det som gjelder. For offshore fartøyer som gjerne sliter endel kaier om dagen feks i Bergen, så vil jeg tro at veldig mange av de som er bygget de seneste årene har 690V og 60 Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...